Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ordbehandlingsprogram på MAC

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2004-10-18 18:10

Marie B undrar: Jag har en MAC hemma men tyvärr en PC med Officepaketet och Word på jobbet. Vilket ordbehandlingsprogram bör jag köpa till MAC:en? Vill ha ett på svenska och om möjligt kompatibelt med Word, men vill inte ha Word för MAC. Jag får problem när jag ska maila filer mellan hemmet och jobbet och vice versa.

Om målet är kompabilitet med Word för Windows så är naturligtvis Word för Mac det bästa alternativet. Om du har problem med den kombinationen så beror det på något annat än programvalet.

  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2004-10-18 18:22
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Om målet är kompabilitet med Word för Windows så är naturligtvis Word för Mac det bästa alternativet. Om du har problem med den kombinationen så beror det på något annat än programvalet.

Jag har inte och vill inte heller ha Word eftersom min man hatar allt vad MS Office heter. Men gärna ett tips på en bra stabil ordbehandlare på svenska, om än inte kompatibel med Word för PC.

De bästa alternativen är Nisus Writer Express och Mellel, särskilt det sistnämnda ser mycket lovande ut. Personligen föredrar jag Microsoft Word eftersom det är mer allsidigt och flexibelt, men så har jag ju heller ingen Microsoft-hatare som dikterar mina val

Star eller Open Office

Jag vet inte om Open office finns i svensk version (själv har jag en engelsk med svenska ordlistor etc på en dator med OS9*) men kolla på http://porting.openoffice.org/mac/ooo-osx_downloads.html
(Gratis är gott!)

Star Office kostar numera 800 kr och den finns på svenska, http://se.sun.com/produkter/staroffice/
Det finns en 90 dagars utvärderingsversion att ladda ner. VAD jag vet så funkar den bra på OSX.

ÄNDRING:
* Mondo som skriver efter mig har rätt - det är OS X. Jag blandade ihop de två macarna som står hemma - själv sitter jag just nu med min gamla PB och OS9 i den zambiska bushen där lejonen smyger runt knutarna (tigrar finns inte här!). Jag har inte haft några större problem med Open Office - om det är problem att installera/konfigurera vet jag inte eftersom jag inte gjorde det själv. Att inte Star funkar på Mac innebär att min granne måste köra Linux eller liknande på sin mac - inte illa för en 74-årig tant!

MacWitty

Senast redigerat 2004-10-18 23:49
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-18 20:08
Ursprungligen av macwitty:

Jag vet inte om Open office finns i svensk version (själv har jag en engelsk med svenska ordlistor etc på en dator med OS9) men kolla på http://porting.openoffice.org/mac/ooo-osx_downloads.html
(Gratis är gott!)

Star Office kostar numera 800 kr och den finns på svenska, http://se.sun.com/produkter/staroffice/
Det finns en 90 dagars utvärderingsversion att ladda ner. VAD jag vet så funkar den bra på OSX.

MacWitty

OpenOffice kräver X11 och fungerar dåligt på Mac. StarOffice finns bara för Solaris, Linux och Windows.

Däremot finns ju MS Office 2004... Funkar fint med Mac OS X.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-10-18 18:47

Jag har testat "A L L T" den senaste månaden i jakt på ett program som kan öppna wordfiler korrekt. Sanningen är att inget funkar, förutom word då förstås.
De flesta program kan öppna vanliga enkla wordfiler, men så fort det kommer nåt dokument med bilder, formler, tabeller eller nåt annat än ren text börjar det krångla.
Testa openOffice, nisus writer express och mellel för att se om det passar dig. Annars är faktiskt office 2004 bäst...

Håller med om att MS Office är det bästa alternativet, men om man ska använda det som privatperson och inte blandar in arbete i det, antar jag att alternativ som Nisus, Mellel och Mariner Write kan vara ganska behagliga.

Vad är det som krånglar i utbytet mellan jobbets PC och Macen hemma? För mig har det alltid fungerat bra. I Mail på Macen bör man kanske välja alternativet att skicka windows-kompatibla bilagor, och när man sparar dokumenten så bör man titta vilket format man sparar i i dialogrutan, så att det stämmer överens med de versioner av Word man har. Ordinarie MS Word-format borde dock fungera om inte någon av datorerna har en väldigt gammal version av Word.

Annars kan man ju fundera på att spara sina dokument i rtf-format om de inte innehåller alltför komplicerade formateringar.

1
Bevaka tråden