Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

postscript går ej att ändra eller visa?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 20:11

detta står i Grafisk Kokbok upplaga 2
"Man kan också spara ett dokument i Postscript-fomrat En sådan fil låser dokumentets utseende. Man kan inte öppna upp dokumentet ifrån postscript-filen och inte heller göra ändringar. Man säger att filen inte är eduterbar. Om man vil göra ändringar får man göra dessa i orginalfilen och spara en ny postscriptfil"

Varför skulle det inte gå att editera en postscriptfil? när man söker efter poscript editor på goolge får man upp en massa träffar.

illustrator läser och kan modifiera postcript. Jag använder det ofta för att editera utskrifter från vänner. Då behöver jag inte bry mig om hur de sparar sina dokument.

Postscript är inte renderade sidor utan instruktioner om hur sidan ska skapas, därför måste den tolkas och i den tolkningen och den påföljande redigeringen och sparningen går alltid information förlorad.

Även om Illustrator kan tolka de vanligast postscriptkommandona så är det inte en generell postscripttolk och man riskerar en mängd oavsiktliga förändringar, bl.a. så kommer sånt som flera sidor att försvinna, rasterinställningar, överföringskurvor och mycket mycket mer.

Det bästa sättet att betrakta en postscript-fil är att konvertera den till PDF med hjälp av Acrobat Distiller, så får du en så god uppfattning som är möjligt av hur den färdiga filen kommer att se ut.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-10-26 23:05

I och för sig är (det mesta i) en postscriptfil postscriptkod i ren text. Vilket gör att du kan redigera filen med en texteditor om du vill. Och behärskar postscriptspråket...

Men vad författarna av GKB menar är att det är skillnad på redigeringsbara dokument (som Indesign- och Quarkxpressdokument) och slutformat som postscriptfiler (.ps). De förra är det meningen att man ska ändra i, medan de senare inte är tänkta att kunna ändras i efter att de skapats.

En postscriptfil är ju faktiskt egentligen en utskrift som stannat på hårddisken på vägen mot skrivaren.

• Oregistrerad
  • 2004-10-27 00:23

Jag tror jag fattar vad det är som är tänkt då.

1
Bevaka tråden