- Jont Olof
- Medlem ●
- 2004-11-10 16:18
JO ditt uttalande om att man inte får så värst mycket prestanda för pengarna om man köper en billig Apple dator stämmer ju inte så bra en iBook 1.2 Ghz med hyfsat minne är inte så överdrivet mycket sämre prestandamässigt än en PC i likande prisklass prova själv så får du se.
Jag har jobbat med en iBook G4 och tunga ljudprojekt och jag har en PB12'' till samma arbetsuppgifter som jag arbetar med dagligdags. Min burk har över 1 Gig minne och den klarar sig rätt okej. iBooken har jag stuvat i 768 Meg i och den orkar med rätt bra den med. Men den var hyffsat seg innan minnet anlände. Att Apple standardkonfigurerar sina bärbara datorer med för lite minne är inte MD's fel. Alltså är kritiken av detta test inte berättigad i min mening och de argument som uppkommit hittills ger lika dåligt sken av Mac-användare som MD's test av G5:orna gjorde.
Gör nu inte detta till en Mactalibandiskussion. Jag är själv en stor förespråkare för Mac så du behöver inte missionera för de frälsta i kyrkan. Jag ser OS X och Apples bizzart privärda och kompetenta Prosvit av program som största anledningen till att välja Mac. Att Apple snålar med hårdvaran är något jag lever med. En tusing mer eller mindre för minne är ett pris jag kan tänka mig att betala för den skönare miljön och de bättre verktygen, men om ett test skall jämföra hårdvara och bara den så drar Apple ett kort strå, det är bara så...
Angående G5 testet så var det ju iofs MD som klantade sig ordentligt och testade med obskyra codecar som sedan PC fans använde som argument för att macar var jättelångsamma....
Precis vad som kommer hända även nu. MD har alltför många läsare sett till deras ofta usla tester.
...och så kommer det alltid att vara. Ta ett djupt andetag och bemöt dina sinnessvaga PC-polare med lugn och sans och välgrundade argument så ska allt gå bra. Själv har jag slutat bry mig och om någon PC-polare insisterar så förklarar jag bara att jag inte skulle välja PC eftersom det inte finns några program till den plattformen. Jag brukar kunna lista en hel del...
Final Cut Pro
Logic Pro
Shake (fås i alla fall till halva priset för Mac)
Motion
XCode med Cocoa (förvisso ett API som finns i OS-versioner till lite andra plattformar men ändå)
iChat
Salling Clicker...
osv. osv.
Diskussionerna brukar faktiskt sluta där.
/Jont Olof