Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fasiken maximerar man ett fönster i MacOS?

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-06-07 16:08
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: CubeDude:
Precis. Och i Explorer 5 på Mac växlar du mellan browserfönstren med kommando-alt-tilde.

Om man har svenskt tangentbord och inte har någon tilde lätttillänglig då?

Då trycker du bara på den tangent som ger tilde, det är därför som man måste hålla inne ALT samtidigt, för det är ALT du trycker ner när du vill skriva tilde på ett svenskt tangentbord.

  • Oregistrerad
  • 2002-06-07 16:16
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andreas L:
Om man har svenskt tangentbord och inte har någon tilde lätttillänglig då?

Jag har svenskt tgb. Tryck enligt röda markeringar på bild

Tyvärr tror jag det är kört att få Förhandsgranskaren att fixa det, den anpassar alltid fönstret efter dokumentet. Men det går att få den att öppna PDF så att den försöker maximera bredden istället för att få in hela dokumentet på skärmen.

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-12-15 02:45
Ursprungligen av Adrian B:

Tyvärr tror jag det är kört att få Förhandsgranskaren att fixa det, den anpassar alltid fönstret efter dokumentet. Men det går att få den att öppna PDF så att den försöker maximera bredden istället för att få in hela dokumentet på skärmen.

Det tycker då inte jag. Den öppnas alltid i samma storlek. Oavsett om det är en liten broschyr i miniformat eller en tjock manual. Dessutom öppnar den dokumenten väldigt "ozoomat", jag har alltid massor av plats på skärmen kvar, men sitter med ett dokument med minimala bokstäver. Så det första jag gör är att öka storleken på fönstret, och det andra att zooma in...

Jag kan mycket väl förstå de som inte förstår oss som inte tycker om att jobba som Apple tycker att man ska (speciellt de av er som sitter på bamseskärmar med superupplösningar). Men för mig som sitter på en stackars iBook är varenda pixel viktig, och multitasking är (nästan alltid) bättre att göra via Exposé, äpple+tab, äpple+< samt F8 och F9 (där jag lagt knappar som styr iTunes genom Sizzling keys), samt med hjälp av docken. Kort sagt, när jag surfar vill jag att fönstret ska täcka hela skärmen. När jag skriver ett dokument gör det inget att jag inte ser något annat. Dessutom, som många sagt, är situationen att man bara jobbar i ett program och inte multitaskar alls (dvs under en timme eller så) ganska vanligt. Ärligt talat är en av få saker jag saknar från Windows MDI-interfacet (det som finns i Word, att man kan ha flera dokument öppna "inuti" ett programfönster). Något liknande, integrerat tjohejsan skulle jag vilja ha på Mac också. Program som Photoshop, Excel och Word (ptja, det kan ha att göra med att MS är inblandat också ), CAD-program och layoutprogram bara dräller paletter omkring sig, så det blir ganska oöverskådligt, och det är inte alldeles ovanligt att man endast arbetar med ett fåtal dokument i taget. I Windows är det hyfsat smidigt (men inte bra) att hantera alla dessa horder av småpalletter... (jag brukade använda program med MDI-interface med dokumenten alla maximerade, så att fönstren gled ihop med endast vettig paletthantering...)

  • Medlem
  • 2004-12-15 02:08
Ursprungligen av grand_master:

Jo, det är en sak jag har undrat över. Jag har varit PC-användare hela mitt liv, men för ett tag sen så sålde jag PC:n och och beställde en Mac.

Du behöver inte maximera fönstren på mac, eftersom 'dropmenyerna' sitter på rätt plats redan från början.

Om du däremot har skrämmande dålig simultankapacitet och inte kan ha flera fönster öppna så tycker jag att du skall fortsätta med Windows och köra allt i fullskärm…

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-12-15 09:28

->TERdON

Om du tycker det blir plottrigt med fönster och paletter så rekommenderar jag Liteswitchs utmärkta funktion »Single application mode«. Den döljer alltså alla fönster tillhörande icke aktiva program.

Du uppnår samma sak genom att gå till programmenyn och välja »Göm övriga«.

Jag förstår heller inte maximeringshysterin. Och fönster-i-fönster på windowsmanér har vi sågat tidigare.

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-12-16 02:35
Ursprungligen av Kalle W:

->TERdON

Om du tycker det blir plottrigt med fönster och paletter så rekommenderar jag Liteswitchs utmärkta funktion »Single application mode«. Den döljer alltså alla fönster tillhörande icke aktiva program.

Du uppnår samma sak genom att gå till programmenyn och välja »Göm övriga«.

Jag förstår heller inte maximeringshysterin. Och fönster-i-fönster på windowsmanér har vi sågat tidigare.

Nja, jag var väl inte jättetydlig. Jag köper också att man inte ska ha mer än ett dokument per fönster. Det jag menar är att när man bara editerar _ett_ dokument i ett och samma program blir MDI-gränssnittet en bra paketering av dokument + paletter. Kort sagt överskådligt, så länge du bara jobbar i det programmet.

Däremot lägger jag också _till_ att man inte ska ha MINDRE än ett dokument per fönster. Som det är med de exemplen jag nämnde är det snarare 10 fönster per dokument, pga alla j*a paletter. I Windows fäster de sig i alla fall fint i kanterna på fönstret...

Och nej, att dölja alla bakomliggande fönster är INTE en bra lösning. Det är som att hugga av huvudet för att bota mjäll!

För det första: Jag har inte tyckt illa om att se andra "vanliga" fönster från andra program, om det bara finns plats på skärmen kvar.

För det andra: Problemet med att hantera alla dessa paletter (flytta runt till en plats där de för tillfället inte är ivägen, gömma, blablabla, eftersom det är väldigt snålt med plats på skärmen, är värst med det programmet jag just nu använder. Dessutom har vissa program för sig otyget att bara visa dem då de är aktiva, vilket gör att man inte kan ta hänsyn till paletterna när man flyttar runt andra fönster som man vill ha synliga i bakgrunden, eftersom paletterna är osynliga...). När jag skriver i Word är det Words paletter som är jobbigast. Och att dölja paletterna jag just nu använder är väl knappast konstruktivt, och det gör din lösning dessutom inte?

För det tredje: Häpp, det glömde jag. Men jag kom på en lösning som kanske skulle vara lite mer konstruktiv än att flejma varandra på forum. Jag skulle kunna tänka mig att ha paletter i en drop-out-box av något slag. Fint och snyggt samlade så jag slipper svära över dem (och med möjlighet att koppla loss dem, finns säkert en massa "bakåtsträvare" här också). (För att få plats med alla möjliga paletter i en "verktygsrad" tror jag ärligt talat inte är möjligt, har använt program med tillräckligt med välanvända paletter för tre "verktygsrader"...)

Slutligen: Vet inte hur stor skärm du har, men är den "stor", ställ ner på 1024x768 tillfälligt och försök jobba med flera fönster på samma sätt som du brukar. Använd minst fyra program samtidigt...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-12-16 09:45

->TERdON

Vad har du fått ifrån att jag försöker »flejma«? Jag försöker ge ett råd och en lösning på ditt problem. Vänd inte taggarna utåt.

Att dölja alla icke aktiva programs fönster är visst en bra lösning. Det är mitt sätt att arbeta, och det har jag praktiserat sen OS 7.1. Det verkar dessutom som du egentligen tycker det också.

Citat:

/.../ försök jobba med flera fönster på samma sätt som du brukar. Använd minst fyra program samtidigt...

Jag arbetar med flera datorer, varav en iBook och iMac med 1024 i upplösning, så vana från små skärmupplösningar är stor hos mig. Hell, jag jobbade i 640x480 med Photoshop 2.5 i flera år.

Att det skulle vara ett problem med paletter som tar plats tror jag bottnar i framförallt två saker i ditt arbetssätt.
1) Du flyttar paletterna hela tiden. Det gör att de inte ligger kant i kant med varandra och skärmen, och tar därför extra pixlar i anspråk. Låt dem ligga still. Prova i alla fall. (Att flytta på dem förstör också ditt rumsorienterade gränssnitt, vilket gör att du spenderar en massa tid och energi till att leta rätt verktyg.)
2) Du är typen som lägger i högar istället för att sortera i pärmar. Att det då blir rörigt på ditt digitala skrivbord (där samma beteende återfinns) är inte så konstigt. Prova under en dag att arbeta med icke aktiva program dolda så du märker skillnaden. Städa efter varje moment.

Din idé om paletter som fälls ut finns redan i Indesign CS. Måste säga att det är mycket bra gränssnittsdesign (om än med några barnsjukdomar). Vi får hoppas att den sprids till övriga Adobe-program och kanske andra tillverkare med.

En idé jag har haft om förbättringar i gränssnittsformen är »spring-loaded applications«. Samma sak som för mappar, men gäller istället dockan och programsymboler i findern. Ta tag i ett dokument, en del av ett dokument (text, bild, whatever) dra till programsymbolen och programmet flyttas längst fram och blir aktivt (alternativt startas) vilket låter mig släppa prylar från ett dokument i ett program till ett annat dokument i ett annat program även när programmet/fönstren är dolda.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 10:06

Saknar också möjligheten att maximera, men bara ibland. Tycker det är en miss av Apple att man tog bort det (var det inte så på 9:an?). Docken och annat är inte helt lyckad vad gäller användarvänlighet. Exposé är användbart men kan också vara lite snurrigt, och störande. Har inte använt Win så mkt men det är inte helt fel att kunna maximera, och sedan växla mellan fönster nere. Blir liksom lite mer ordnat när man känner för det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-16 19:14
Ursprungligen av palb:

Saknar också möjligheten att maximera, men bara ibland. Tycker det är en miss av Apple att man tog bort det (var det inte så på 9:an?).

Nej, möjligheten har aldrig funnits på Mac.

Anledningen till att man behöver den på PC tror jag är att alla fönste tar upp så jävla mycket plats. Allt fungerar på ett annar sätt. På PC så har VARJE FÖNSTER sin egen menyrad och sitt eget verktygsfält. Detta gör att det blir fruktansvärt många små knappar överallt, som dessutom tar upp massor med plats, om man har flera fönster öppna och därför vill man maximera så att man enkelt kan koncentrera sig på ett fönster.

På Mac finns det bara en menyrad som alltid finns på samma ställe, så man slipper leta efter den. Och om det finns ett verktygsfält så finns det också bara på ett ställe och det används det för alla programmets fönster. Det gör att de fönster man har bara är små rutor som koncentrerar sig på själva innehållet. Man behöver inte maximera för att slippa se alla dubletter av menyraden och verktygsfältet, för det finns inga. Dessutom så har man enkelt två fönster bredvid varandra utan att de tar upp särskilt mycket plats. På en 1024*768-skärm på Mac kan man enkelt ha två textdokument eller ett textdokument och en webbsida eller något annat fullt synliga bredvid varandra och arbeta mellan dem.

Någon sa att man vill slippa se alla blinkande grejer i bakgrunden. Vilka blinkande grejer? Är det kanske så att något jobbigt PC-program har placerat något konstigt som inte går att få bort?
Vanligtvis så har man ett nästan tomt skrivbord och då gör det inget att man ser det eller så har man ett skrivbord med några symboler som man faktiskt använder ofta och då är bra att man ser dem, så manm slipper hålla på med att flytta fönster eller minimera och hålla på, för att enkelt bara titta i tex hårddisken. Om man har ett stökigt skrivbord: Ha inte det! Jag lovar att man trivs så mycket bättre med ett rent skrivbord, precis som man trivs mycket bättre med ett rent hus. Den lilla tid det tar att lägga saker där de ska vara istf att bara slänga dem på skrivbordet, vinner man igen på att man alltid hittar allt direkt eftersom man har så bra ordning.

Och om man mot förmodan absolut vill ha ett fönster över hela skärmen, så är det bara att dra ut det över hela skärmen, men som man ser på denna bild, så resulterar det för det mesta bara i att stora ytor blir oanvändbara

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-12-16 16:28
Ursprungligen av Kalle W:

->TERdON

Vad har du fått ifrån att jag försöker »flejma«? Jag försöker ge ett råd och en lösning på ditt problem. Vänd inte taggarna utåt.

Vem sa att det var du? Det är jag som flejmar tror jag...

Citat:

Att dölja alla icke aktiva programs fönster är visst en bra lösning. Det är mitt sätt att arbeta, och det har jag praktiserat sen OS 7.1. Det verkar dessutom som du egentligen tycker det också.

Att saker funkar för dig betyder inte att de funkar för mig. Vi är olika, tro det eller ej. Jag har kompisar som vägrar använda något mer avancerat än Fluxbox under Linux, och även där helst håller sig till kommandoraden...

Citat:

Jag arbetar med flera datorer, varav en iBook och iMac med 1024 i upplösning, så vana från små skärmupplösningar är stor hos mig. Hell, jag jobbade i 640x480 med Photoshop 2.5 i flera år.

Att det skulle vara ett problem med paletter som tar plats tror jag bottnar i framförallt två saker i ditt arbetssätt.
1) Du flyttar paletterna hela tiden. Det gör att de inte ligger kant i kant med varandra och skärmen, och tar därför extra pixlar i anspråk. Låt dem ligga still. Prova i alla fall. (Att flytta på dem förstör också ditt rumsorienterade gränssnitt, vilket gör att du spenderar en massa tid och energi till att leta rätt verktyg.)
2) Du är typen som lägger i högar istället för att sortera i pärmar. Att det då blir rörigt på ditt digitala skrivbord (där samma beteende återfinns) är inte så konstigt. Prova under en dag att arbeta med icke aktiva program dolda så du märker skillnaden. Städa efter varje moment.

Ja, jag flyttar paletterna hela tiden. Men det är ju JUST DET jag INTE vill. Anledningen till att jag flyttar paletterna hela tiden är ju att de inte fattar sig på att jag inte vill ha en massa paletter i vägen när jag ändrar storlek på fönstret (antingen för att visa andra fönster bredvid, eller tillbaka). Jag brukar bara flytta dem så kort som möjligt. Hade inte varit några problem alls om de varit "dockade" och följt med när jag ändrar storlek på fönstret. Precis som ett MDI-program funkar när du bara har ett dokument öppnat (maximerat) i det...

Och ja, jag är högtypen. Och jag är rädd att det tyvärr inte är mycket du kommer kunna göra åt det, min mamma har försökt i tjugo år...

Citat:

Din idé om paletter som fälls ut finns redan i Indesign CS. Måste säga att det är mycket bra gränssnittsdesign (om än med några barnsjukdomar). Vi får hoppas att den sprids till övriga Adobe-program och kanske andra tillverkare med.

En idé jag har haft om förbättringar i gränssnittsformen är »spring-loaded applications«. Samma sak som för mappar, men gäller istället dockan och programsymboler i findern. Ta tag i ett dokument, en del av ett dokument (text, bild, whatever) dra till programsymbolen och programmet flyttas längst fram och blir aktivt (alternativt startas) vilket låter mig släppa prylar från ett dokument i ett program till ett annat dokument i ett annat program även när programmet/fönstren är dolda.

Hmm. Var kan man testa Indesign då? Det är ju inte precis ett program som varje hemmapulare har (eller nja, men inte lagligt i alla fall). Låter som en mycket intressant lösning. Hur som helst, med mitt sätt att arbeta (oavsett om det enligt dig är "fel" eller inte) så är paletterna ofta bara ett enda irritationsmoment...

Till sist: även om jag kan låta irriterad är det mest för att allt annat är alldeles, alldeles underbart på Mac. Det är då man börjar reta sig på småsaker... Love, peace and understanding ivf.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-12-16 23:02
Ursprungligen av TERdON:

Vem sa att det var du? Det är jag som flejmar tror jag...

Då missuppfattade jag. My bad.

Ursprungligen av TERdON:

Att saker funkar för dig betyder inte att de funkar för mig.

Precis min poäng. Du har ett problem, jag ger tips på lösningar genom att förklara hur jag gör. Kanske du kan bli en gladare palettkille.

Ursprungligen av TERdON:

Hmm. Var kan man testa Indesign då?

Du kan ladda ner en testversion av Indesign CS som är helt gratis och laglig. Fullt fungerande i 30 dagar. Kör hårt!

Ursprungligen av TERdON:

Love, peace and understanding ivf.

Word!

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-12-17 03:11
Ursprungligen av Kalle W:

Då missuppfattade jag. My bad.

Precis min poäng. Du har ett problem, jag ger tips på lösningar genom att förklara hur jag gör. Kanske du kan bli en gladare palettkille.

Du kan ladda ner en testversion av Indesign CS som är helt gratis och laglig. Fullt fungerande i 30 dagar. Kör hårt!

Word!

Hmm. Har satt InDesign på nerladdning, är ju väldigt trevligt att de visst hade en testversion. Något fler företag borde göra (eller ännu hellre, när produkterna är riktigt dyra, separata "learn"-versioner eller till och med billiga "hobby"-licenser)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-17 11:57
Ursprungligen av TERdON:

Hmm. Har satt InDesign på nerladdning, är ju väldigt trevligt att de visst hade en testversion. Något fler företag borde göra (eller ännu hellre, när produkterna är riktigt dyra, separata "learn"-versioner eller till och med billiga "hobby"-licenser)

Ja ett InDesign Express hade varit perfekt! Då hade den stora massan lagligt kunnat få tillgång till bra layoutprogramvara som dessutom var bantad så man slipper se alla de 10 000 000 000 funktionerna. Kanske skulle man slippa det hemska livsfarliga Microsoft Publisher då ...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-12-17 12:00
Ursprungligen av Rajje:

Ja ett InDesign Express hade varit perfekt!

Borde kanske heta Indesign Elements i så fall...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-17 12:29
Ursprungligen av Kalle W:

Borde kanske heta Indesign Elements i så fall...

Njaaaa ... Elements är så jäkla konstigt namn ... Vad betyder det egentligen?

  • Medlem
  • 2004-12-17 13:13
Ursprungligen av Rajje:

Njaaaa ... Elements är så jäkla konstigt namn ... Vad betyder det egentligen?

"små delar av", ungefär.

Jag störde mig en del på just plottrigheten när jag först switchade, men nu känns flera fönster mer naturligt och översiktligt. Kör många fönster med tabbar när jag surfar (forum i ena, sökningar i att annat, slösurf i ett tredje, ...). Enda programmet jag har svårt att köra i fönster är word...

Nu kör jag med flera fönster i XP också! Känns tungrott med helfönster.

mina tankar, bara

Ursprungligen av Kalle W:

Borde kanske heta Indesign Elements i så fall...

Det vore faktiskt utmärkt och något ganska många framfört som önskemål, en bantad version för hemanvändaren, precis á la Photoshop Elements

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-12-23 12:28
Ursprungligen av TERdON:

Hmm. Har satt InDesign på nerladdning, är ju väldigt trevligt att de visst hade en testversion. Något fler företag borde göra (eller ännu hellre, när produkterna är riktigt dyra, separata "learn"-versioner eller till och med billiga "hobby"-licenser)

Jepp, InDesign hade en vettig lösning (även om också InDesign hade lite flytande paletter). Har inte testat så mycket (1 minut typ), men jag antar att för att absolut alla ska gilla funktionen ska man göra paletterna dockbara, så den som vill kan ha dem flytande och drällande.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-12-23 15:59
Ursprungligen av TERdON:

... men jag antar att för att absolut alla ska gilla funktionen ska man göra paletterna dockbara, så den som vill kan ha dem flytande och drällande.

Vilket du också kan. Bara att dra in de flytande paletterna i kanten på skärmen för att förvandla dem, eller docka dem i redan befintliga.

Buggen Indesign dras med är att paletter som är fastklistrade i vänsterkant på skärmen inte reagerar på musklick längst in till vänster. Man kan alltså inte slänga in pekaren i vänsterkanten och klicka, utan måste sikta för att träffa. Problemet uppstår inte i högerkant som tur är.

Vi får hoppas att Adobe löser buggen och applicerar gränssnittet även på övriga program från dem.

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-12-30 20:40
Ursprungligen av Kalle W:

Vilket du också kan. Bara att dra in de flytande paletterna i kanten på skärmen för att förvandla dem, eller docka dem i redan befintliga.

Buggen Indesign dras med är att paletter som är fastklistrade i vänsterkant på skärmen inte reagerar på musklick längst in till vänster. Man kan alltså inte slänga in pekaren i vänsterkanten och klicka, utan måste sikta för att träffa. Problemet uppstår inte i högerkant som tur är.

Vi får hoppas att Adobe löser buggen och applicerar gränssnittet även på övriga program från dem.

Hepp, det gick alldeles utmärkt ja. Som sagt, jag testade inte särskilt länge.

Jag som inte är en storanvändare av Adobes program hoppas mer på att alla möjliga andra program också får den funktionen. Maya, Office, mfl...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-16 19:30

Jag håller skrivbordet rent, men använder det flitigt varje dag. För mig är skrivbordet en tillfällig arbetsyta där man slänger bilder, texter och skräp man pysslar med under dagen, inte ett ställe där man lagrar viktig information.

Skrivbordet i Windows är däremot totalt oanvändbart! Windows är ett system av kompromisser, efterkonstruktioner och halvhjärtade nödlösningar, där man förtvivlat försöker klämma in så många meningslösa funktioner som möjligt i ett kaotiskt system, utan en tanke på hur konsumenterna faktiskt använder datorn.

Värdelöst.

Mac OS X är däremot genomtänkt, framför allt när det gäller filhanteringen och systemets principiella uppbyggnad.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 21:08

Visst är det skönt att ibland se enbart det fönster man arbetar med, med bara dockan och menyraden som övriga objekt. Men det är ju bara ibland, och då kan man ju göra det manuellt.

Viktigare är att hålla ett rent skrivbord. Jag försöker att ha det helt tomt och enfärgat mörkblått. Snabbkommandot Cmd-alt-H hjälper också till att hålla arbetsytan städad.

Jag har prövat det där tillägget som visar bara ett program i taget, men det kändes konstigt och omacigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-17 13:59
Ursprungligen av grand_master:

I OS X såg jag att det fanns tre stycken knappar i vänstra hörnet. En knapp minimerade fönstret, sedan fanns det en knapp med ett "+", som jag trodde var en maximerarknapp, men när jag tryckte på "+":et så händet det inget. Vad den tredje knappen gjorde kom jag inte på.

Sedan fanns det en knapp i högra hörnet, vad gör den?

Anledningen till att jag frågar hur man maximerar ett fönster i macos är att det är ju rätt användbart. T ex när man surfar vill man ju utnyttja hela skärmytan, i alla fall jag. Om det inte finns någon maximerarknapp, måste jag då manuellt "stretcha" ut fönstret så det täcker hela ytan?

Jag sitter på en Wintel maskin på jobbet och fullkomligt hatar fullskärmslägen. Anser att det är en god feature att det inte är möjligt att maximera. Faktum är att fullskärmsläge försämrar en hel del av anvädargränsnittet. Tex en bild du vill spara från nätet. Man behöver inte högerkicka väjla spara på den utan man kan dra den vart man vill. Fullskärmslägen är heltenkelt opraktiska. + Knappen i MacOS gör att fönstren maximerar sig till innehållet i fönstret inte till skärmytan och det är att föredra tycker jag.

En hel del "drag and drop" försvinner med fullskärm och möjligheten att välja ett specifikt fönster som finns bakom görs krångligare. Exposé gör ju saken bättre men det har ju inte Windows.

Men jag vet att det finns en hel del mäniskor som fullkomligt ogillar att man inte kan maximera som på windows. Jag tycker visserligen att det ser renare ut med maximerade fönster men som sagt det gör livet så mycket svårare.

Med tiden tror jag att även du kommer att ogilla maximerade fönster specielt sådan som i Access. Helt galet att ha ett fönster som är grått utan innehåll annat än nya fönster. Mycket irriterande tar upp en hel del arbetsyta och man kan alldrig se ett document som är öppet i ett annat fönster sammtidigt som man jobbar i access. Och att minimera kan man inte eftersom man har ju 3 fönster öppna i access.

Orsaken till att man i windows har det på detta viset är att i tex program som Access vill man ha endast en menyrad presis som i MacOS och inte en för varje fönster.

Var glad för att du inte direkt kan maximer. Alla program blir så mycet enklare att hantera då.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-17 14:32
Ursprungligen av juanito:

Jag sitter på en Wintel maskin på jobbet och fullkomligt hatar fullskärmslägen. Anser att det är en _ _ _ _

Var glad för att du inte direkt kan maximer. Alla program blir så mycet enklare att hantera då.

grand_master startade denna tråd och skrev sitt inlägg för 2½ år sedan och har inte varit aktiv på över 1 år.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-17 14:33
Ursprungligen av Kentor:

grand_master skrev detta inlägg för 2½ år sedan och har inte varit aktiv på över 1 år.

Ha ha hur sjutton kom detta upp på första sidan.

Men man fick ju skriva av sig i alla fall iriterade senaste idag graft på detta.

Hur vore det med en gammalt varning i rutan?

Jag är så förvånad över att alla är så snara att döma ut andras önskemål.

Om man säger att man vill kunna maximera fönster så är det ju inte för att man är dum i huvudet, utan för att man faktiskt vill kunna det.

Det är inte konstigare än att vissa tycker bättre om choklad än vanilj, medans andra tycker bättre om jordgubb.

Själv kan jag precis vartenda kortkommando och trick som finns för att hantera fönster i Mac OS X men tycker med en papegojas envishet att det vore bra om man kunde maximera, eller på annat sätt gömma skrivbordet, därför att jag ibland vill ha den renhet det medför.

Jag är glada för er som inte tycker det är viktigt, men somliga av oss tycker faktiskt det, och för oss har OS X faktiskt blivit ett nerköp (i just det avseendet) eftersom möjligheterna var större i OS 9

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-17 14:31
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag är så förvånad över att alla är så snara att döma ut andras önskemål.

Om man säger att man vill kunna maximera fönster så är det ju inte för att man är dum i huvudet, utan för att man faktiskt vill kunna det.

Det är inte konstigare än att vissa tycker bättre om choklad än vanilj, medans andra tycker bättre om jordgubb.

Själv kan jag precis vartenda kortkommando och trick som finns för att hantera fönster i Mac OS X men tycker med en papegojas envishet att det vore bra om man kunde maximera, eller på annat sätt gömma skrivbordet, därför att jag ibland vill ha den renhet det medför.

Jag är glada för er som inte tycker det är viktigt, men somliga av oss tycker faktiskt det, och för oss har OS X faktiskt blivit ett nerköp (i just det avseendet) eftersom möjligheterna var större i OS 9

Man kunde gömma allt annat än aktiva programmet i System7->OS9 kanske innan också. Ja 9 var bättre i många saker men jag vill inte tillbaka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-23 16:15
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag är glada för er som inte tycker det är viktigt, men somliga av oss tycker faktiskt det, och för oss har OS X faktiskt blivit ett nerköp (i just det avseendet) eftersom möjligheterna var större i OS 9

På vilket sätt var möjligheterna större i Mac OS 9? Man kunde inte maximera där - det har man aldrig kunnat göra på Mac (om man bortser från System <5, som inte KUNDE visa mer än ett program i taget).

Och, som sagt, om man nu så gärna vill att vissa fönster ska ta upp hela skärmen, så är det ju bara att dra upp det över hela skärmen. Mac OS saknar inte möjlighet att förstora fönster, utan bara en snabbknapp för att göra det. Dessutom så minns de flesta program hur man satt fönstrena, så att de är lika stora och har samma placering nästa gång man använder programmet - så är det bla i Safari.

Ursprungligen av juanito:

Man kunde gömma allt annat än aktiva programmet i System7->OS9 kanske innan också. Ja 9 var bättre i många saker men jag vill inte tillbaka.

Man kan göra det även i Mac OS X. Programmets meny > Göm övriga. Samma funktion som i Mac OS 9, fast i Mac OS 9 fanns alternativet i programmenyn längst till höger.

Bevaka tråden