Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF: iPod Shuffle

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Bara spela upp i shuffle? Barbariskt. Många skivor är ju gjorda för att lyssnas på i en viss ordning.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-11 22:28
Ursprungligen av Code Red:

Bara spela upp i shuffle? Barbariskt. Många skivor är ju gjorda för att lyssnas på i en viss ordning.

Eller så har du inte läst ordentligt...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-11 22:36

Med ett så pass attraktivt pris, det är ju i princip bara koreanska skräpspelare som kostar mindre, och ett så pass starkt varumärke som iPod är kommer detta att bli en succé. Synd bara att Apple inte ens kostade på den en liten enkel display. Det finns nog en hel del som tvekar pga avsaknaden på display men de får väl köpa en Mini iställer. Dock är den grymt liten! Den väger till och med mindre än min bankdosa till FSB...

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-12 05:32
Ursprungligen av Code Red:

Perfekt för mig! Jag lyssnar alltid all min musik i shuffle. Allt annat blir tråkigt förutsägbart.
Skapa en playlist med idel favoriter och shuffla dem = kanon!

Det här blir min första iPod

/ Terhi

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 01:19
Ursprungligen av pichia:

Men varför så kort batteritid (12h)? När de flesta konkurrenterna i segmentet har ca 20h...

AAA Battery Pack
Don’t let a drained battery ruin the perfect mix. The iPod shuffle Battery Pack only needs two AAA batteries to keep the music playing for up to 20additional hours after the internal battery is drained (varies by use).

Med tanke på hur bra iPod och iPod mini har sålt kommer en spelare för 895kr bli en explosiv succé utan tvekan. Med 5% marginal tjänar en återförsäljare hela 36 kronor per spelare

Ursprungligen av Björnström:

Med tanke på hur bra iPod och iPod mini har sålt kommer en spelare för 895kr bli en explosiv succé utan tvekan. Med 5% marginal tjänar en återförsäljare hela 36 kronor per spelare

Då kommer dom att tjäna 72 på mig då... Vem vet kanske köper dom av mig själv till mig själv..

/Stefan

Min första beställning (privat)!

Japp då var man även privatkund på Applestore! Beställde precis en Shuffle 1gb. Present till frun (och till mig så klart) i feb. så jag hoppas de håller lovade leveranstider. Efter detta blir det nog lättare att övertala henne för en switch (hemma alltså, switchade på jobbet 2000) med en Mac Mini. Köper för övrigt detta med skärmlösheten; går inte att klaga för det priset och förstår att Apple vill ha kvar lite attraktionskraft hos de större podsen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 01:43

En glad nyhet till ni Merca åkare!

iPod integration in a Mercedes.

Med fullt interface stöd! hehe

BMW M3 till salu bytes mot C55 AMG

//tobias

• Medlem
  • 2005-01-12 02:41

Oj vad Jobs "reality distortion field" har påverkat era små hjärnor.. Inbyggd batteri är ingen fördel, och inte avsaknad av direct encoding och radio heller.

Dessutom ser den större ut än dom flesta andra flashspelare och avsaknad av skärm är bara dumt.. Många av dom där 'Accesories' som man hos Apple måste köpa extra, följer med många andra spelarespelare som t ex iRiver.

Fast den är ju mycket billig iof…

• Oregistrerad
  • 2005-01-12 09:28
Ursprungligen av nixon:

Oj vad Jobs "reality distortion field" har påverkat era små hjärnor..

Säljer du fel märken

Ursprungligen av nixon:

Inbyggd batteri är ingen fördel, och inte avsaknad av direct encoding och radio heller.

Inbyggda batterier är ju energitätare (men f-n så jobbiga att byta, speciellt på denna som nog är UL-svetsad).
Radio, funkar det? Funkar det är det bra, är det som andra "lågprisradio med antenn i sladden" så är det ju inte så mycket värt mer än i storstäder.

Ursprungligen av nixon:

Dessutom ser den större ut än dom flesta andra flashspelare och avsaknad av skärm är bara dumt..

Jo, den är lite stor. Verkar till och med som dom tänkt att man skall kunna hålla i den och använda "play/skip" med samma hand... Vad ska det vara bra för? Vi har ju två händer... Och använda den utan att titta... Vad skall det vara bra för? Vi har ju ögon...
[Det går säkert använda en iRiver med hand och utan att titta oxå... när man lärt sig den... om tycker 50% rätt är nog... bara använde några av knapparna... kan tjuvkika lite...]

Ursprungligen av nixon:

Många av dom där 'Accesories' som man hos Apple måste köpa extra, följer med många andra spelarespelare som t ex iRiver. Fast den är ju mycket billig iof…

Jo, det man på karusellen tar man igen på gungorna...

• Medlem
  • Katrineholm
  • 2005-01-12 07:15

ingen mecenat rabatt på iPod shuffle än, får vänta då...

• Oregistrerad
  • 2005-01-12 07:42

Ideen är ju så virkad att det kommer sälja som smör!

Hade JoS gjort en mp3 spelare utan display hade den troligtvis floppat totalt, det är fanken bara Apple som kan lyckas med såna här saker!

På svenska Applestore ser man att iPod Shuffle är snodd:

"12 timmars uppladdningsbart batteri
22 gram
8,4 mm tunn
Inbyggd USB-kontakt
Snodd
Apple-hörlurar"

Så man köper en stulen iPod, alltså, om man köper den på Applestore?

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-12 09:22

Personligen ska jag absolut köpa en iPod shuffle, passar mig perfekt då jag alltid spelar musik i slumpad ordning.

Dock tror jag den framförallt tilltalar två målgrupper:

1) De som redan idag använder iTunes
2) De som finner lågpris-spelare alldeles för krångliga att använda (kasst användargränssnitt, pyttesmå knappar)

De som däremot inte har några större problem med användargränssnittet i lågprisspelare, och som dessutom inte använder iTunes redan, tror jag inte kommer att vara särskilt attraherade av iPod shuffle.

iPod minin blev en succe för att den är bättre ur funktionalitetssynpunkt -- inte bara i storage-synpunkt -- än high-end flashspelarna, men så är faktiskt inte fallet med iPod shuffle -- den saknar väldigt mycket funktionalitet som andra lågprisspelare har.

Mig passar den som handen i handsken, som sagt, men jag är skeptisk till att den kommer att locka windows-användare som idag använder winamp och har en Jens Of Sweden eller liknande. Men man kan ju alltid hoppas.

Ursprungligen av Mattias A:

På svenska Applestore ser man att iPod Shuffle är snodd:

"12 timmars uppladdningsbart batteri
22 gram
8,4 mm tunn
Inbyggd USB-kontakt
Snodd
Apple-hörlurar"

Så man köper en stulen iPod, alltså, om man köper den på Applestore?

!!!

Ursprungligen av KoTTeN:

Ideen är ju så virkad att det kommer sälja som smör!

Hade JoS gjort en mp3 spelare utan display hade den troligtvis floppat totalt, det är fanken bara Apple som kan lyckas med såna här saker!

Vadå lyckas! Kom igen om ett år så får vi se hur väl Apple har lyckats med att sälja en MP3-spelare utan skärm,radio och med inbyggt batteri...;)

• Oregistrerad
  • 2005-01-12 09:23

Eq?...

1. tror apple tänker så här...dom vill lansera en produkt som "känns" cool och skön...det gör denna. det är lite retro-känsla på det. får mig att tänka på när man "spolade" på sin walkman. jag kommer definitivt köpa 512 MB'aren - det räcker med 8-10 timmar musik! och jag kan väl nätt och jämnt komma ihåg vad min spellista har...och kan stega/spola fram till låten jag vill ha - utan skärm.

2. det är väldigt billigt! 895 kronor för 512 MB...billigt extraminne...och "skön" mp3spelare.

3. men - jag visade den till en pc-kompis som är sugen på ipod eller mini...men tvekar pga priset. han tyckte den var cool...superbra pris...men på frågan om "display" - och att det inte var det - ja...då tvekade han...igen...fast - apple vill göra en sexig, liten pryl....och med en liten display så tillför det väl inte ngt speciellt. display'en måste väl ändå ha en viss storlek för att det skall göra en skillnad!

4. vill man ha skärm...precis...då är det ju bara att lägga till i runda slängar 1000 kronor så får du en ultrasexig mini.

5. som ngn annan sagt...det krävs nog att man fattar hur det skall fungera. är du van itunes-användare fattar du snabbt att det blir användbart. jag har min favoritspellista och den har jag på ipod shuffle också. detta gör ju att jag snabbt kan navigera mig fram till dit jag vill. hm....undra om man kan stega 10 låtar i taget? då går det ju snabbare

summa sumarum...med ipod photo, ipod, mini och shuffle så tycker jag apple täcker in ett stort spektra av potentiella kunder för mobil musik!

Svenskt artikelnummer på iPod Shuffle är M9724S/A för 512MB och M9725S/A för 1GB. Återförsäljare har hela 30 kronor marginal på 1GB och under 20kr på 512MB (dom köps dessutom in i 20-pack).

Försök pruta en hundring

*LOL*
Fasen tror du inte det går?

Alltså är Edu priserna utan marginalen...

Lite sugen är jag men vad ska jag ha den till när jag har en 40 Gb?

EDU-pris vs Apple Store

Låg inte EDU-priset på samma som vanliga Apple Store, 900kr för 512MB-modellen.

/Faelle

Ursprungligen av Mattias Hedman:

*LOL*
Fasen tror du inte det går?

Alltså är Edu priserna utan marginalen...

Lite sugen är jag men vad ska jag ha den till när jag har en 40 Gb?

Ja, detta var verkligen en intressant produkt. När det allra första ryktena om en skärmlös iPod kom trodde jag inte alls på det. Men när Shuffle och Life is random kom ut dagen före så började man inse att Apple kanske tänkt längre än vad jag själv hade gjorde.

Jag tror iPod shuffle kommer att sälja ofantligt bra.

ja - apple tänker och testar flera steg längre än oss...den största missen dom har gjort var väl "Cube" - och det var prissättningen - inte för att det var en dålig produkt.

tror shuffle träffar precis rätt! för mig blir det en 512a. räcker gott till det jag skall ha den till. sen har jag ju givit flickvän en iPod 20 GB...onödigt med två sådana

• Medlem
  • Katrineholm
  • 2005-01-12 12:02

vet nån om det går att beställa ipod shuffle från Apple US? prisskillnad 650kr mot Svergies 850kr känns lite mycket tycker jag.

Var grymt negativ till en shuffle, eftersom jag trodde den skulle vara prissatt enl normal apple-prispolitik, d v s kring $149...

Men till detta priset så ska jag ha en - perfekt sedan min nya sysselsättning på jobbet blivit att lyssna på talböcker, och jag ogärna vill avbryta under pendlandet till och från jobbet. Øresundståget är väl ok, men inte när jag väntar på bussen eller sitter på den; då drar man inte upp powerbooken

En talboksrelaterad fråga: den saknar stopp vilket innebär att den fungerar som en walkman; startar där den stoppar. Men tror ni den "resettas" om man sätter skjutreglaget på baksidan på "off", eller kommer det fortfarande befinna sig på samma plats i spellistan efter att man slår på den igen?

Eller i andra ordalag: fungerar den som en MD-walkman gör när man stänger av den, eller startar den helt enkelt "forfra"?

• Medlem
  • 2005-01-12 13:16

Från Apples hemsida:

Do not eat iPod shuffle.

Ursprungligen av MoS:

Från Apples hemsida:

Do not eat iPod shuffle.

Ah, jag skulle precis skriva ett inlägg om det. Kul att de bjuder på lite humor också.

För den som inte sett det: På sidan för iPod shuffle finns en bild på iPod shuffle bredvid tuggummipaket och bildtexten:

"iPod shuffle: Smaller than a pack of gum and much more fun.[2]"

Och längst nere på sidan:

"2. Do not eat iPod shuffle."

Ursprungligen av Adrian B:

Ah, jag skulle precis skriva ett inlägg om det. Kul att de bjuder på lite humor också.

För den som inte sett det: På sidan för iPod shuffle finns en bild på iPod shuffle bredvid tuggummipaket och bildtexten:

"iPod shuffle: Smaller than a pack of gum and much more fun.[2]"

Och längst nere på sidan:

"2. Do not eat iPod shuffle."

"Keyboard, mouse, megaphone and display sold separately."

Längst ner på http://www.apple.com/macmini/

//Mikael

Ursprungligen av Mikael Svensson:

"Keyboard, mouse, megaphone and display sold separately."

Längst ner på http://www.apple.com/macmini/

Kolla även på: http://www.apple.com/macmini/design.html

Keyboard, iPod mini, dock, hands, AirPort, Bluetooth and PC sold separately.

Tusan, man får inga händer!

Bevaka tråden