Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF: iPod Shuffle

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det har inte stått så mycket om det tror jag för jag blev varse om det igår att iPod shuffle inte klarar AAC eller AIFF. Nu är ju inte det nå superproblem för det ryms ju inte många låtar i de formaten och Apple har löst det halvsnyggt genom att man kan välja att konvertera filerna innan de förs över till iPoden. Detta utan att låten i iTunes kodas om.

Vidare ska tydligen shuffeln kunna ha problem med AAC-låtar inte kodade med iTunes.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300590
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300497

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-17 23:07
Ursprungligen av Rickard A:

... att iPod shuffle inte klarar AAC eller AIFF...
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300497

Ja som tur var stod det ju inte att den inte klarar AAC utan att den inte klarar Apple Loosless och AIFF. AAC kodat i iTunes eller köpta från ITMS är inga problem.

Den kalarar:
AAC (M4A, M4B, and M4P up to 320 Kbps)
MP3 (up to 320 Kbps)
MP3 Variable Bit Rate (VBR)
WAV
AA (Audible spoken word, formats 2, 3, and 4)

enligt http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300464

Ursprungligen av István:

Ja som tur var stod det ju inte att den inte klarar AAC utan att den inte klarar Apple Loosless

My bad. Menade att skriva ALE förstås.

Hänger runt halsen! :-)

Den känns mycket trevlig (en 512MB)! Det är min första iPod kan jag väl tillägga.

Jag hade nån liten fundering om den skulle funka för talböcker. Den fortsätter i alla fall att spela precis där man lämnade den. Så det ska nog funka bra.

/Faelle

Ursprungligen av Faelle:

Den känns mycket trevlig (en 512MB)! Det är min första iPod kan jag väl tillägga.

Jag hade nån liten fundering om den skulle funka för talböcker. Den fortsätter i alla fall att spela precis där man lämnade den. Så det ska nog funka bra.

/Faelle

Den klarar AA (Audible spoken word, formats 2, 3, and 4) men inte format 1 tydligen. Vet dock ej vad det är.

Jag vet inte riktigt vad alla menar med att den är så billig.
Om man istället tar denna Inovix iMP-10 som är billigare och har skärm.
Sedan kanske det är en skit spelare jämfört med iPod Shuffle, men jag skrev bara detta pga att alla verkar tro att den är så grymmt billig.
Iofs så skulle jag hellre köpa en iPod Shuffle än en sådan där, med tanke på att jag har mac och älskar iTunes och sedan verkar den ju så grymmt liten.
//Jakob

Har inte ens fått min iPod shuffle än, men jag har redan beställt två stycken matchande lurar till den. Ett par Sony MDR-EX81SL Clip-on (vita) och ett par Sony MDR-EX71SL (vita). Snacka om att alla som tillverkar iPod tillbehör tjänar pengar...

/Stefan

undra om affären i Linköping kommer få hem några snart, om dom nu öppnat. hehe

Min iPod Shuffle är skeppad!

Fick idag ett glädjande besked av Apple. Min iPod skeppades igår den 17/01-2005. Leveranstid beräknas till 3-4 dagar och den har redan hamnat i TNT Netherlands händer. Skönt, först stod det två veckors + 3-7 dagars leverans. Men nu har jag den efter bara en vecka, skitbra Apple! Hoppas den är här på fredag!

Jag har använt min Shuffle i en vecka nu och jag älskar den. Man saknar verkligen inte en skärm, för produkten är inte tänkt att användas med skärm. Jag shufflar in all musik från iTunes precis som det är tänkt. Min 20 GB iPod brukar ofta bli liggandes hemma, för det är inte alltid jag orkar slita med mig den. Men min Shuffle är lätt att hänga runt halsen och glida ut med. Dessutom har jag lyssnat på musik som jag knappt kände till att jag hade.

Men som alltid när Apple släpper produkter så ska ett gäng gaphalsar börja skrika om vad alla andra minsann har på sina spelare, men nu är det ju så att Apple inte vill vara som alla andra. Ni kan gott gå köpa en Creative eller vad ni nu vill. Men för mig är iPod shuffle precis vad jag behövde, varken mer eller mindre.

Fan att jag inte slet åt mig två stycken i San Francisco!

Era Shuffle-leveransdatum?

Ursprungligen av MiBook84:

Fick idag ett glädjande besked av Apple. Min iPod skeppades igår den 17/01-2005. Leveranstid beräknas till 3-4 dagar och den har redan hamnat i TNT Netherlands händer. Skönt, först stod det två veckors + 3-7 dagars leverans. Men nu har jag den efter bara en vecka, skitbra Apple! Hoppas den är här på fredag!

Grattis! Beställde min 1gigare den 11/1 (en timme efter MWSF). Först stod det 2 veckors leverans, men sen ändrades det till "on or before 8/2", som orderstatus heter det "under review". Vad har ni andra för datum?

Fredrik Dolk: ja - kan bara instämma - förutom att jag inte har min ännu

7/2 har jag på min 512 megare

On or before 3/2/2005 beställde 13/1/2005.

/Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 22:22

Min 512MB-are kom idag, beställd 13/1 (Utbildning). Helnöjd!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-18 23:09

Fick min 512mb idag, den är ett perfekt komplement till min 3g iPod då jag tycker den senare är lite för stor och tung att ha med sig när man joggar.
Det som gör iPod shuffle till en så bra produkt tycker jag är iTunes, och så den intuitiva och snygga designen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 23:24

1GB
On or before 26/01/2005
Orderstatus Open

Beställd 12/1

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-19 00:09

512 MB
On or before 08/02/2005
Orderstatus Open

Beställd 18/1

  • Medlem
  • 2005-01-19 00:13

Då är det lägre väntetid på 1GB
"On or before 15/02/2005"
Beställd 18/1

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-01-19 00:25

Beställde min 1GB 11/1 "On or before 25/01/2005"

On or before
08/02/2005

beställde idag den 19 jan

Orderstatus: "under review" eller "open". Skillnaden?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-01-19 10:18

Antagligen så har din betalning inte gått igenom ännu kanske? Betalar du på annat sätt än med VISA kan de dra ut lite grand.

Ursprungligen av maccis:

Antagligen så har din betalning inte gått igenom ännu kanske? Betalar du på annat sätt än med VISA kan de dra ut lite grand.

Aha, naturligtvis är det så det ligger till. Jag valde betalningssätt bankgiro. Tusan också! Poden är en present till min fru så jag ville inte riskera att hon i förväg fick se ett kontoutdrag. Så här i efterhand, kanske jag skulle ha riskerat det; tre veckor är ju en evighet!

Finally

Fick min ipod shuffle 512 idag, hel nöjd är jag, lite synd att batterilampan syns dåligt i dagsljus utomhus. Jag tog lite bilder från upppackningen och som jämför ipod shuffle med andra enheter så man ser ungefär hur stor den är, se här -> http://gam.csbnet.se/~mibook84/shuffle/index.htm

Som sagt, helbra grej! BTW; jag betalade via mitt mastercard online på applestore, funkade perfekt.

512'a, 07/02/2005 beställd 17/01

Beställde en 512:a den 13:e. Först stod den on or before 27/1, men idag står följande på tnt´s hemsida:

19 jan 2005 07:32 Gothenburg Out For Delivery

Edit: TNT ringde och berättade att de levererat den. Den ligger hemma. 6 dagar från beställning till leverans. Får väl anses som godkänt, va?

Senast redigerat 2005-01-19 11:16
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-19 10:43

Jag måte nog köpa en 512:a!

Är det någon som vet om det där vattensäkra fodralet går att kombinera med ett armband ?

Vore bra att ha då jag är ute och springer/cyklar/åker skidor...

Senast redigerat 2005-02-03 09:11
  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 16:38

Märker nu att man nog skulle köpt två 512:or och inte en 1G

Ursprungligen av Pär:

Märker nu att man nog skulle köpt två 512:or och inte en 1G

Skojar du. Jag har väntat på (1 Gb) sedan någon timma efter Steve J. gick av scenen. Verkar som de inte kommit till Sverige än.

Bevaka tråden