Två frågor ang. Word och PDF-filer. Word2004, OSX 10.3.7
1. I ett dokument har jag lagt in några foton. Fotona har först konverterats till EPS i Photoshop för att inte bråka vid importen i Word (JPG-foton måste skalas om individuellt vid importen. Massa extrajobb).
Utskrift av dokumentet funkar bra, men om jag försöker göra en pdf-fil (för att tex e-posta) så blir bilderna suddiga (vid utskrift med Förhandsvisning eller Adobe Reader). Det går alltså inte att få fram en användbar pdf-fil att e-posta.
Fråga. Går det att få detta att fungera? Hur bör bilderna importeras för att funka bra i Word BÅDE vid utskrift och PDF-tillverkning?
2. I samma dokument försöker jag lägga in en liten ritning (vektorfil, <A4, måste hålla skala). Ritningen är gjord i Archicad som kan exportera i flera format. Bäst brukar det bli med PDF, men inte till Word.
Om jag importerar PDF-ritningen i Word så blir den suddig vid utskrift.
Om jag i stället gör en EPS-fil av ritningen så blir det ingen förhandsbild (det funkar inte i ritprogrammet) men utskrift till Postscript-skrivare går bra.
I båda fallen blir det ingen användbar PDF av hela dokumentet -antingen suddig ritning eller ingen alls.
Fråga. Går det att fixa? Hur?
Har kollat Words hjälpfiler - inga tips. Jag önskar helst tips om hur detta går att fixa i Word om möjligt. Indesign känns som overkill för ett dokument på 5 A4-sidor. Och jag har behov av att göra PC-kompatibla dokument.