Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Word och PDF - två frågor

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-01 18:22

Två frågor ang. Word och PDF-filer. Word2004, OSX 10.3.7

1. I ett dokument har jag lagt in några foton. Fotona har först konverterats till EPS i Photoshop för att inte bråka vid importen i Word (JPG-foton måste skalas om individuellt vid importen. Massa extrajobb).
Utskrift av dokumentet funkar bra, men om jag försöker göra en pdf-fil (för att tex e-posta) så blir bilderna suddiga (vid utskrift med Förhandsvisning eller Adobe Reader). Det går alltså inte att få fram en användbar pdf-fil att e-posta.

Fråga. Går det att få detta att fungera? Hur bör bilderna importeras för att funka bra i Word BÅDE vid utskrift och PDF-tillverkning?

2. I samma dokument försöker jag lägga in en liten ritning (vektorfil, <A4, måste hålla skala). Ritningen är gjord i Archicad som kan exportera i flera format. Bäst brukar det bli med PDF, men inte till Word.
Om jag importerar PDF-ritningen i Word så blir den suddig vid utskrift.
Om jag i stället gör en EPS-fil av ritningen så blir det ingen förhandsbild (det funkar inte i ritprogrammet) men utskrift till Postscript-skrivare går bra.
I båda fallen blir det ingen användbar PDF av hela dokumentet -antingen suddig ritning eller ingen alls.
Fråga. Går det att fixa? Hur?

Har kollat Words hjälpfiler - inga tips. Jag önskar helst tips om hur detta går att fixa i Word om möjligt. Indesign känns som overkill för ett dokument på 5 A4-sidor. Och jag har behov av att göra PC-kompatibla dokument.

• Medlem
  • 2005-02-01 19:15

Overkill att använda Indesign? Jag vet inte det... Word är inte direkt känt för att vara bra på att hantera grafik.
Nu har jag visserligen inte Word 2004 utan kör OfficeX, men jag tycker jag känner igen problemen.

1. Spara bilderna som TIFF (RGB) i Photoshop istället för EPS. Jag tror att Word skriver ut förhandsbilden i.st.f. den riktiga bilden - den gör så ibland med EPS-er.
2. Om du inte har tillgång till Illustrator eller liknande som kan göra om PDF-en till en EPS med förhandsbild, skulle jag nog satsa på TIFF igen. Visserligen blir bilderna då rastrerade, men med vettig DPI kanske ingen märker någon skillnad.

Om du lyckas få vektor-EPSer att fungera i Word-dokumentet finns det dock en risk för att de inte blir så snygga när man skriver ut från PC - ibland har de en tendens att få svart bakgrund. Men det kanske någon annan har en bra lösning på.

Vad menar du med att JPEG-bilder måste skalas om? De följer samma regler som alla andra bilder och importeras i den upplösning de har. Inte heller har jag några problem med suddiga bilder (jpeg).

När det gäller vektorformat så kan du spara som wmf/emf och få små filer och bra förhandsvisning och utskrift

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-01 19:55

jag kan ha fel men det verkar som om Word i mitt fall antar att jpgbilder har 72dpi upplösning vid import. Eftersom jag vill ha en viss storlek OCH 150 dpi upplösning så måste jag skala om varenda bild vid import. Jag har inte lyckats få word att fatta att vissa jpg bilder har annan upplösning än skärmupplösningen. Kanske en inställning jag missat? Eller kan jag i Graphic Converter eller Photoshop spara jpg med olika upplösningar så att Word begriper?

Och tyvärr stöder inte ritprogrammet WMF-export. Gissningsvis för att precisionen är för låg. Eller att skalan kan inte garanteras. EPS-filen blir fin vid utskrift, men går inte att göra PDF från i Word. Suck. Antar att jag får göra om alltihop i Indesign.

Öppna jpeg-bilden i Photoshop, gå till menyn Bild>Bildstorlek, kryssa ur rutan "Ändra bildupplösning" och skriv 150 dpi, du ser då vad dimensionen blir. Vill du både ange upplösning och dimensioner behåller du den självfallet ikryssad.

Om du har Illustrator så kan du öppna EPS-filen och sedan spara till WMF. Illustrator har funktionsmakron så om du har många så slipper du göra det manuellt.

Hur gör du din PDF, med Acrobat eller med Mac OS X:s inbyggda funktion?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-01 20:29
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Öppna jpeg-bilden i Photoshop, gå till menyn Bild>Bildstorlek, kryssa ur rutan "Ändra bildupplösning" och skriv 150 dpi, du ser då vad dimensionen blir. Vill du både ange upplösning och dimensioner behåller du den självfallet ikryssad.

Det är exakt vad jag gör när jag sparar till EPS. Det funkar med Word. Men om jag gör samma sak och sparar till JPG så fattar inte Word att filen har högre upplöstning.

Om du har Illustrator så kan du öppna EPS-filen och sedan spara till WMF. Illustrator har funktionsmakron så om du har många så slipper du göra det manuellt.

OK. Ett steg till bara.

Hur gör du din PDF, med Acrobat eller med Mac OS X:s inbyggda funktion?

Inbyggda. Slog mig just att det kanske innebär att bilderna rastreras om till 72dpi? Så jag kanske måste skaffa Acrobat med Distiller igen (har 5:an, men Disten funkar bara i Classic och det har jag tröttnat på).

Går det att ställa in Acrobat 6/7 i OSX med nån sorts default så att det funkar lika smidigt som OSX inbyggda PDFkonvertering?

för mig funkar jpeg-filerna när jag gör så, har ingen aning om varför du får annat resultat.

Japp, Distiller 6/7 dyker upp som en skrivare "Adobe PDF" och man bara klickar på "Skriv ut" så är det klart.

Prova även att kopiera dels direkt från Archicad till Word, eller om det inte funkar, prova att kopiera och klistra in i Illustrator och därifrån kopiera och klistra till Word

Men nog känns det som många Workarounds när du kan göra det i InDesign...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-01 23:26

Men nog känns det som många Workarounds när du kan göra det i InDesign...

Dessvärre har du rätt. Men det är rätt mycket bök att använda Indesign också för så här simpla dokument. Brukar använda det för mer avancerade projekt. Funderar på att testa om Pages kan vara ett alternativ- förhoppningsvis ordbehandlingssmidighet utan att programmet storknar på lite grafikhantering. Fast av det jag läst hittills är det krävande på hårdvaran, dvs segt (liksom Indesign). Och så att lära sig ett program till när man ändå inte kan göra sig av med dom andra... Ska nog tänka på saken.

Rickard, du verkar haj på detta. Har du lust att titta på min fråga i GrafiskProduktion-forumet?
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=65301

Tack för hjälpen!

/thomas

PS
kopiera-klistra in i Word från Archicad går inte. Det är ett avancerat databasuppbyggt 3D CAD-program för arkitekter. Word o Illustrator tar bara emot en skärmdump. Resten av data från klippbordet begriper dom inte.
DS

Ursprungligen av thomas:

kopiera-klistra in i Word från Archicad går inte. Det är ett avancerat databasuppbyggt 3D CAD-program för arkitekter. Word o Illustrator tar bara emot en skärmdump. Resten av data från klippbordet begriper dom inte.
DS

Faktum är att det är ett Archicad-problem. När du kopierar något i ett program, vilket som helst, så lägger det upp en mängd information, i olika format, på klippbordet. När du sedan försöker klistra in det i ett annat program så tittar det programmet på vilka format det kan ta emot och väljer, utifrån en intern prioritering, ett format.

Om Archicad inte kan kopiera information som NÅGOT program kan använda så är det mao ett Archicad-problem. Uppenbarligen kan det ju skapa EPS-filer, och borde också kunna skapa PDF, båda två är format som Illustrator kan ta emot, så problemet är att Archicad inte lägger upp det på klippbordet.

Låter som en vettig "feature request" för Archicad - att det ska kunna kopiera PDF till klippbordet

Din andra fråga har jag försökt besvara i den tråden

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-02 10:20

Rickard, det här med att det inte går att klistra in Archicad till Word var bara tänkt som information, inte som ett problem. Jag kan skapa perfekta PDFer mm från Archicad. Men tack ändå!

1
Bevaka tråden