- torsig1967
- Medlem ●
- Stockholm
Såhär står det om 10.3.8 på versiontracker:
"[10.3.8] Resolves an issue on certain Power Mac G5 computers where a fan cycles erratically at unexpected times, such as when Seti@home software is running."
Den som "löste" det problemet hade nog för bråttom...
Det jag har hört från medarbetare och en del kunder som har uppdaterat, är att fläktarna går igång efter det att upppdateringen har startat om datorn. Fläktarna har dock gått ner i varv efter ett par minuter (10-15?). Precis detta hände både min Powerbook G4/667 och iMac G5/1,8. På iMacen kollade jag vilka processer som var igång direkt efter första omstarten och det var "rm" som jobbade med 20-30%. När den processen var klar, gick fläktarna ner i varv. Någonting rensas alltså ut efter 10.3.8-uppdateringen.
Vågar man uppdatera om man sitter på en PB15" 1,5GHz? Det är den senaste revisionen innan nya PBn släpptes nu. Är lite osäker på om jag vågar uppdatera efter allt man läst, är det någon som gjort det på denna rev av PBn?
Funkar bra på min 15" 1.5GHz PB. Ta ur alla USB/Firewire-sladdar (inkl. iPod) och laga permissions före och efter uppgraderingen.
/Stefan Swales
http://www.framtiden.cc/
Efter viss ånger uppdaterade jag min PB 12" 1GHz. Fläktarna började genast att snurra. Men efter någon minut stannade dom igen. Är det kanske så att det verkligen behövs, det kan ju inte vara lätt att bli av med värmen från G4:an och grafikprocessorn i denna lilla förpackning.
De som krackar denna uppdatering kanske straffar ut sig själva i slutet.
Efter viss ånger uppdaterade jag min PB 12" 1GHz. Fläktarna började genast att snurra. Men efter någon minut stannade dom igen. Är det kanske så att det verkligen behövs, det kan ju inte vara lätt att bli av med värmen från G4:an och grafikprocessorn i denna lilla förpackning.
De som krackar denna uppdatering kanske straffar ut sig själva i slutet.
Som sagt; processen "rm" (radera) jobbar för fulla muggar i några minuter efter omstarten.
Nu har jag kört 10.3.8 några dagar och märker inte någon skillnad alls. Vad skulle förändras egentligen, märker varken förbättringar eller försämringar.
Jag läste om det själv på Apples hemsida och det var ju inte mycket av det som jag använde.
Alla som installerat 10.3.8 borde fått med en sån här också
http://www.case-mod.com/store/product_info.php?products_id=1180
Fläktarna revvar upp helt slumpmässigt på min G5 2x1.8 sen jag installerade 10.3.8... Precis som många andra har rapporterat här i tråden. Man blir ju helt tokig av det där! Så har den aldrig betett sig innan =(
Edit: precis som det stod ovan i tråden så hjälper det faktiskt att ändra från automatisk till maximal prestanda i inställningarna
Min PB 12" ( 1GHz ) och min MDD ( 2x1GHz, Verax ) är lika snälla och tysta som innan uppdateringen. Beror knappast på att jag alltid låter Cocktail storstäda/laga innan en uppdatering och även efteråt en ytterligare reperation av permisions oavsett om det behövs eller ej. Har alltså inga klagomål på 10.3.8. Temperaturen på min MDD ligger fortfarande på samma nivå - ca: 61°C.
Min PB 12" ( 1GHz ) och min MDD ( 2x1GHz, Verax ) är lika snälla och tysta som innan uppdateringen. Beror knappast på att jag alltid låter Cocktail storstäda/laga innan en uppdatering och även efteråt en ytterligare reperation av permisions oavsett om det behövs eller ej. Har alltså inga klagomål på 10.3.8. Temperaturen på min MDD ligger fortfarande på samma nivå - ca: 61°C.
Som sagt, jag har aldrig råkat ut för alla mystifikationer som folk råkar ut för efter uppgraderingar, men den här gången slapp jag inte ifrån, fläktarna på men G5:a har blivit "överkänsliga"
Jag tycker det är mycket underligt att Apple inte gjort något åt detta problem ännu. Problemet är känt och verkar drabba en hel del olika modeller. Jag hoppas att Apple vaknar upp snart. Det är inte någon som har talat med Apple om detta och vet varför det dröjer med en fix?
Jag tycker det är mycket underligt att Apple inte gjort något åt detta problem ännu. Problemet är känt och verkar drabba en hel del olika modeller. Jag hoppas att Apple vaknar upp snart. Det är inte någon som har talat med Apple om detta och vet varför det dröjer med en fix?
Det kanske inte är nån bugg, kanske har kylningen varit för dålig förut så att man försöker att bättra på den på detta "buggiga" vis.
Det kanske inte är nån bugg, kanske har kylningen varit för dålig förut så att man försöker att bättra på den på detta "buggiga" vis.
Den förklaringen låter mycket underlig. Man har kunnat mäta temperaturen med program som t.ex. temperature monitor. Vad jag vet så har ingen med standardkonfiguration har problem med för hög temperatur i vanlig rumsvärme om det inte varit fel på fläktarna.
Jag har en G4 Globe, ska jag ladda ner uppdateringen tycker ni?
Fungerar allt på din dator, och du är tillfreds med den, så har du ingen nytta av denna uppdateringen.
Mina fläktar går igång rätt ofta nu efter jag uppdaterat. De gick oftare igång i början, inte lika ofta längre av någon andledning. Jag har en G5 1,8 Dual. Jag har läst här att man kan ändra i system inställningar/strömsparare/alternativ/processorhastighet från automatiskt till högsta. Men är det verkligen så bra att processorna alltid jobbar på högsta? Förhoppingsvis gör Apple något åt detta snart.