Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att öppna pdf-filer via browser på lokalt PC-nätverk. HJÄÄÄLP!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är en ensam mac-användare i ett växande företag med mer än 100 PC-användare.

Nyligen har det beslutats att vi endast skall nå vissa produktionsdokument via vår interna lokala hemsida. Jag har ingen behörighet alls till servern där filerna ligger.

Detta fungerar bra för mig med alla dokument utom när det gäller pdf-er. Dessa kommer upp som konstig text som som avviker från hur pdf-en ser ut i en text-editor. Pdf-en har jag kvar lokalt sedan jag skapade den.

Jag har provat många olika encoding-varianter utan framgång. Jag får samma resultat i Safari, Internet Explorer och Firefox.

Den enda lite? opraktiska metoden att söka bland pdf-erna som fungerar är att i Firefox, klicka på länken till dokumentet och när den felaktiga textmassan visas, välja Page Source som sedan kan sparas. Det sparade dokumentet är identiskt med min ursprungliga pdf och kan öppnas i Acrobat eller Adobe Reader.
Jag har inga problem att titta på pdf-er som finns på webben i övrigt.

Jag hoppas någon kan hjälpa mig med detta problemet och undvika att ge folk argument för att tvinga mig att byta till PC.

det har säkert något med mime-info att göra, men hur det ska fixas vet jag inte, men det kan förhoppningsvis någon annan tala om för dig.

Har du installerat Adobe reader 7.0? Den fixar ju in en pdf-plugin i safari..

Ursprungligen av Johan S:

Har du installerat Adobe reader 7.0? Den fixar ju in en pdf-plugin i safari..

Jadå, och den fungerar bra för allt hittils utom dom pdf-er som jag måste nå via vår lokala interna hemsida.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2005-02-18 13:09

Det låter som om webbservern skickar ut PDF:en med fel mime-typ och därmed vet inte din webbläsare vad den ska göra med filen.

Kontrollera genom att skriva följande kommando i ett Terminalfönster:

curl --head "http://adress.till.pdf.du.vill.hämta"

Då får du information om vad för sorts fil webbservern menar att den skickar ut.

Kontrollera först att första raden är "HTTP/1.1 200 OK". Är den inte det kan det vara nåt annat strul, exempelvis stavfel eller mellanslag i adressen till PDF:en. (Ersätt varje mellanslag med teckensekvensen %20)

Längst ner i svaret finns värdet "Content-Type". Detta ska vara application/pdf (eller möjligtvis x-pdf) annars är webbservern felkonfigurerad. Påpeka i såna fall detta för er sysop.

Ursprungligen av spot:

Det låter som om webbservern skickar ut PDF:en med fel mime-typ och därmed vet inte din webbläsare vad den ska göra med filen.

Kontrollera genom att skriva följande kommando i ett Terminalfönster:

curl --head "http://adress.till.pdf.du.vill.hämta"

Då får du information om vad för sorts fil webbservern menar att den skickar ut.

Kontrollera först att första raden är "HTTP/1.1 200 OK". Är den inte det kan det vara nåt annat strul, exempelvis stavfel eller mellanslag i adressen till PDF:en. (Ersätt varje mellanslag med teckensekvensen %20)

Längst ner i svaret finns värdet "Content-Type". Detta ska vara application/pdf (eller möjligtvis x-pdf) annars är webbservern felkonfigurerad. Påpeka i såna fall detta för er sysop.

Jag har inte någon terminalvana alls, men skall försöka.

Terminalen gav:
HTTP/1.1 500 Internal Server Error

En kollega gissade att det kunde bero på cockies att vi inte fick vettig responce där, men Firefox Page info sade att den länkade filens typ var text/html så det är säkert ett mine problem.

Jag skall kolla vem som är skyldig och om dom är intresserade att fixa det. Risken är att jag får till svar att det fungerar för alla andra i företaget och att jag skall byta till PC.

Kan jag göra något på min dator för att den skall bli mera tolerant och bara titta på filändelsen?

Senast redigerat 2005-02-20 23:18
  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 13:16
Ursprungligen av Where?wolf:

Nyligen har det beslutats att vi endast skall nå vissa produktionsdokument via vår interna lokala hemsida. Jag har ingen behörighet alls till servern där filerna ligger.
...
Jag har provat många olika encoding-varianter utan framgång. Jag får samma resultat i Safari, Internet Explorer och Firefox.

Webbservern skickar med största sannorlikhet fel mime-typ. Kräv av de som har byggt sidan att de ska åtgärda detta och använda headern Content-Disposition och där anger korrekt filnamn och mime-typ. Skippa sedan Internet Explorer eftersom den inte hanterar detta korrekt. (Förutsatt att du inte kör IE för Windows i VPC eller nåt...)

Kan du högerklicka på filerna så kan du också ange med vilket program filer med denna ändelse skall öppnas.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Kan du högerklicka på filerna så kan du också ange med vilket program filer med denna ändelse skall öppnas.

Nej, eftersom jag inte alls har access till servern där filerna ligger, utan bara kan nå dem via någon webläsare blir det lite svårt att högerklicka.

Problemet kommer troligen att lösa sig när den som har hand om webservern har korrigerat dess konfiguration.

Tack till alla som har tipsat.

1
Bevaka tråden