- bonordlin
- Medlem ●
- 2005-03-08 00:22
Det har varit en trevlig bekantskap. Själva datorn är riktigt välgjord. Allt är extetiskt tilltalande: nätadaptern, det pulserande ljuset när datorn är i viloläge, den runda upplysta ringen som visar om ström är ansluten och om batterierna laddas. Till och med skruvarna är snygga. Den här omtanken om detaljer är jag inte bortskämd med på pc-sidan.
Operativsystemet har också sina fördelar. Exposé är ju en given sådan sak. Jag gillar förstås dockan (heter det så, fältet med öppna program och genvägar till program på hårddisken?) Det kanske är en detalj, men jag gillar att många av programmen och os x hushåller bra med skärmytan. Dockan är ett sådant exempel (i os x har jag den dold, vilket jag inte tycker mig kunna ha i Windows xp), Safari är ett annat exempel. Först var jag sur på att bokmärkesraden tar upp plats på skärmen, men jag upptäckte snabbt att den inte behövdes eftersom det är så otroligtr smidigt att skriva in webbadresserna i Safari. Just den lilla funktionen låter larvig, men är en stor fördel i mina ögon, och är något jag saknar i firefox på pc
Så var det ändå det här med stabiliteten. Jag har läst massor med aritklar i Mac World om hur pc-användare gick från massor av strul till himmelriket med Macintosh. Jag känner inte riktigt igen mig.
Jag har haft en riktigt ful krasch. Datorn frös och rakt över den grafiska skärmbildens skrevs felmeddelanden ut i form av ren text. Det har bara hänt en gång. Kommer jag ihåg rätt var det Java som kördes på datorn. Några enstaka gånger till (två eller tre) har datorn hängt sig. jag fick ta ut nätsladden och batteriet för att få igång datorn igen. När datorn väcks ur viloläge hittar den inte den trådlösa accesspunkten. jag får manuellt haka på datorn för att få anslutning.
Jag kanske har haft otur eller har varit klantig. Men min erfarenheter säger mig att os x inte är stabilare än windows xp.
Prestanda är tillräckligt bra för mina behov. Men jag har retat mig på en liten detalj. När jag scrollar i ett dokument på skärmen tar macen i bland små korta pauser. Jag jämförde för skojs skull med en gammal bärbar pc (Celeron, 1066 megahertz, 256 mb minne). Den är två och ett halvt år gammal vid det här laget och var det långsammaste som gick att köpa nytt redan på den tiden.
Jag klockade powerbook och pc på samma dokument (både worddokument och webbsida). Den nya Macen var 20 till 25 procent långsammare än den gamla pc:n (jag kommer inte ihåg den exakta siffran, men det var i den storleksordningen).
Ni kanske blir förnärmade, men jag skulle kunna tänka mig att fortsätta med Mac men då bara av rent estetiska skäl (både hårdvaran och operativsystemet)
Det var inga större svårigheter att som pc-användare byta till mac. Det var några kortkommandon som blev fel några gånger och backslash tog ett tag innan jag hittade.
Hälsningar
Bosse/.