- xerxes42
- Medlem ●
- Lund
Mailade apple igår och bad dem ta bort min DVI to Video adapter. Idag så står resten av ordern som Shipped medans det står att adaptern kommer senare.
Får se vad som händer med den men det är himla skönt att min mini äntligen är på väg. Har väntat sen 20/1...
Hur lång tid har det tagit för er att få paketet efter att ni fått leveransmeddelandet som säger att beställningen är skickad? Vill ha den fort!
Jippi!
Nu ligger datorn och väntar hemma. Lite tråkigt att jag måste jobba i 3 och ½ timma innan jag kan fara hem och pilla med den
Men det känns skönt att den ligger där iaf
Jag har haft problem med leveranser från Apple förr, så det här är absolut inget nytt. Det konstiga är att det inte blivit någon skillnad från när jag beställde för snart två år sen. Ett av problemen var att de som levererade inte hade läst in tracker-koden i systemet, om jag minns rätt, jag har förträngt det mesta. Anledningen var att de ville skicka sakerna så fort som möjligt, istället för att stå och läsa in streckkoder. Hm, låter inte så genomtänkt tyvärr. (jo, min dator kom bort också, vilket gjorde att jag fick tillbaka en del pengar...)
Det står följande:
Shipment Picked Up
PARDUBICE, PA, CZ
La min order (1.42, BT, superdrive, 512) 30/1. Leverans lovad on or before 28/2. Den 1/3 ändrades min open status till:
Shipment Picked Up
.PARDUBICE, PA, CZ
.25 Feb 2005 22:30
.Arrive Terminal
.LUXEMBOURG, LU, LU
.01 Mar 2005 05:11
.Depart Terminal
.LUXEMBOURG, LU, LU
.01 Mar 2005 12:26
Har inte ändrats sen dess och har ännu inte fått mejl om leverans (är ju så sorglig så att jag går in regelbundet på sidan i alla fall). Ringde Apple om detta och de säger att TNT än så länge inte är inkopplade (skulle antagligen hämta grejorna idag fredag). Man kan ju då undra vad Depart Lux. betyder, vem har hämtat och var är den på väg?
Har inte ändrats sen dess och har ännu inte fått mejl om leverans (är ju så sorglig så att jag går in regelbundet på sidan i alla fall). Ringde Apple om detta och de säger att TNT än så länge inte är inkopplade (skulle antagligen hämta grejorna idag fredag). Man kan ju då undra vad Depart Lux. betyder, vem har hämtat och var är den på väg?
Det är antagligen så att den lämnat terminal för att bli upphämtad av TNT. Du kan ju ta en titt på http://www.apecode.com/appletrack/ om det står något i stil med "Truck arrived at final destination" går leveransen att spåra via TNT.
// Andreas
Nu har det gått 6 veckor och jag har fortfarande inte fått min mini ifrån Macsupport, nästa gång jag köper en mac blir det ifrån Applestore, får man den åtminstone inom en månad (vilket ändå är mycket)
Finns ingen garanti att du får den snabbare med AppleStore. Beror nog på lite hur du konfigurerat datorn. Jag har väntat i 5 veckor på min Mini nu, beställd från AppleStore. Förhoppningsvis skickas den på måndag...
hey, tänkte bara snabbt fråga...beställde en mac mini på applestore men avbeställde efter nån dag,,,närmare bestämt i torsdags.
jag beställde via visa kortet ( nordea ) och idag måndag har pengarna fortfarande inte ramlat tillbaka. nån som vet hur pass långsamma apple är på detta? när ska jag bli nojjig? behöver jag bli nojjig?
Jag fick min Mac mini idag och jag beställde den igår, så där kan man snacka om snabba bud! Först beställde jag den från Macoteket, men de kunde inte ens säga på ett ungefär när minin skulle komma så jag tog kontakt med ett annat företag här i Umeå. De hade lyckligtvis en mini inne med just den konfigurationen som jag var intresserad av. Jag avbeställde snabbt från Macoteket och hämtade mina nya och första Mac idag!
Jag är hur nöjd som helst. Min modell är på 1.42 GHz, 256 mb RAM, 80 gb HD, DVD-brännare och Bluetooth. Mac OS X är ju hur underbart som helst Snart blir det till att uppgradera till 1 GB i minne också!
/Olle
Weee.. fick min idag... 15:30 prick...
Här är några fina bilder.... nu vilar den tyst här bredvid med en gig ram ;D
Herregud vilka mysiga bilder! Mac Mini möter svensk trasmatta, det är så gammaldags-framtids-vackert. Jag längtar tills jag får packa upp min mini!
Levereras den även på kvällstid? Ringer de först? Vad händer om man inte är hemma?
Är det någon som vet?
Ja, de ringde 5 minuter innan de kom förbi.
Nej, de levererar inte kvällstid. I GBG levererar de 10:00-17:00
Är man inte hemma får man en lapp med tele till deras kundtjänst. DÅ är det bara att boka in en tid som passar.
Ring tnt:s kundtjänst för mer detaljerad info.
Vilket nummer är det man ska slå in på www.tnt.se:s trackersida?
1. Logga in på applestore o tryck på beställningsstatus.
2. Öppna länken som är markerad (en sifferkod) efter "Tracking Number(s) :"
En ny sida öppnas nu med rubriken "Shipment Status" - View the status of your shipment below.
3. Apple ger dig två nummer, använd det som börjar på 80 (?) - det nummer som ligger till vänster i kolumnen "Tracking Number"
ex. 8018905308
4. På tracking sidan skriver du in hela numret och väljer att söka efter "Referensnummer". Förslagsvis väljer du också spara nummer så att du slipper skriva in numret varje gång.
5. Efter att du tryckt på "Starta spårning" bör du se din leveransstatus
har inte testat deras sms-tjänst...
http://www.tnt.com/country/sv_se/services/msolutions.html
Jag ber om ursäkt i förväg ifall denna fråga redan har tagits upp eller om det finns en annan tråd, men då krävs det nog en bättre människa än mig för att hitta den
Nu är det så här att jag beställde min mini den 14/2, fick brev i måndags om att est. ship har blivit framskjutet till 14/3 (från början var det 7/3).
Är det någon som vet varför Apple verkar ha problem med att skeppa enheter, är det stor backlog, brist på komponenter, vad? Det går inte att få någon som helst information från kundsupporten utan dom verkar bara ha tillgång till samma information som finns på hemsidan.
Beställde en 1,42 Ghz med 512 minne och Airport; att det kan vara Airporten som "segar ner" leveranstiden har till viss del framgått tidigare i denna tråd; så jag ber återigen om ursäkt om jag upprepar frågor.
Vad har Apple för problem med att få iväg enheter?
Mvh, Andreas.
Jag beställde 24/2 och har on 17/3. Jag misstänker att det både är en rejäl backlog av ordrar samt svårt att producera enheter. Jag tror inte Apple hade räknat med den här enorma mängden av ordrar som det verkar vara. Dom hade inte räknat med att ryktet om maskinen skulle spridas mouth to mouth på detta sätt.
Då främst till folk som tidigare nyttjat PC-maskiner.
Jag beställde 24/2 och har on 17/3. Jag misstänker att det både är en rejäl backlog av ordrar samt svårt att producera enheter. Jag tror inte Apple hade räknat med den här enorma mängden av ordrar som det verkar vara. Dom hade inte räknat med att ryktet om maskinen skulle spridas mouth to mouth på detta sätt.
Då främst till folk som tidigare nyttjat PC-maskiner.
Ja, det kan förklara att det är lång väntetid, men det förklarar inte varför man får sitt leveransdatum framflyttat en vecka två gånger.
I det ögonblick jag lägger min order så vet ju Apple exakt hur många burkar som är på kö före mig, och dom borde också veta nästan exakt hur många burkar som fabriken kan spotta ut per dag. Med simpel aritmetik kan man då säga att min burk kommer att produceras om 24,3 dagar. Ett såpass bra produktionsstyrningssystem måste dom ju ha, det var länge sedan dom satt i ett garage och skruvade för hand. Det enda som kan hända är att folk avbeställer, men då borde min tid förkortas ju.
Vad vi ser här måste vara antingen oväntade problem på produktionslinan, omprioriteringar mellan länderna så att dom bumpar bak oss svenskar till förmån för tex Usa, eller en oväntad akut brist på komponenter från tredjepart som inte har kunna leverera i den takt som dom utlovat Apple.
Är det #1 så är det klantigt av Apple, är det #2 är det ett dj*vla sätt av dom, är det #3 så är det ju faktiskt inte Apples fel....
Fast det kan ju vara nåt helt annat - vad vet jag?
Skulle vara intressant om någon med kontakter inom Apple kunde reda ut det här. Just att dom flyttar fram ett datum låter konstigt. Då ställer jag frågan, har den stått som open och sedan framflyttas två gånger? Eller har den stått som shipped och sedan framflyttats?