Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OPI och transparans

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kör högupplösta bilder i CS. Det förekommer att rubriker med skugga och transparanta rutor läggs över bilderna.
Nu frågar repron om en OPI-lösning, alltså att jag kör lågupplöst som hos dem byts ut till högupplöst. Fungerar det med skuggor och rutor då?

I princip är svaret NEJ

Tänk dig att transparenseffekter har samma krav som om du skulle manipulera bilden i Photoshop, där du ju inte kan förvänta dig att de ändringar du gör på en lågupplöst bild på något magiskt sätt skall överföras till en högupplöst variant av samma bild.

Det finns dock ett par undantag där det KAN fungera, t.ex. om du har en solid bild och lägger en droppskugga bakom den. Anledningen är bilden då inte egentligen påverkas av transparenseffekten.

Men att jobba på det sättet kräver att man har väldigt god kunskap om hur InDesigns genomskinlighetsförenkling fungerar, så jag kan inte rekommendera det.

Istället bör du jobba med de högupplösta bilderna på en gång

Tack Richard för ett snabbt svar. Det var precis som jag misstänkte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-10 13:03
Ursprungligen av Racer800:

Jag kör högupplösta bilder i CS. Det förekommer att rubriker med skugga och transparanta rutor läggs över bilderna.
Nu frågar repron om en OPI-lösning, alltså att jag kör lågupplöst som hos dem byts ut till högupplöst. Fungerar det med skuggor och rutor då?

Om du skickar ditt jobb som PDF till tryckaren så finns ju inte OPI-problemet heller.

Janne

1
Bevaka tråden