Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X aka Puma. Lite "hands on" info

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2001-08-09 22:12

Att saker läcks är trist för Apple, men det sipprar ut information trots allt. Självklart kommer folk att diskutera och spekulera om allt möjligt baserat på de små smulorna! Det finns uppenbarligen ett behov, se på alla trådar här och alla rumour-siter!

Jag har tillgång till många av Apples grejor innan de släpps och försöker undvika att säga eller antyda saker som inte är allmänt kända. Om andra bryter sina NDAs får det stå för dem, inte svenskarna eller 99mac.com. Det är ett brott mot sekretess och personlig moral att skvallra om företagshemligheter!

Sen kan man ju argumentera om huruvida 10.1 är hemligt eller ej, det har ju demonstrerats offentligt.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:
Jag har en fundering angående framtida versioner av Mac OS.
Hur skall vi förhålla oss till alla dessa spekulationer, rykten, läckor, o.s.v.
Det finns säkert många här på 99 som har helt "lagliga" versioner av programmen ni refererar till, men som varken kan eller vill diskutera detta.
Skall vi diskutera saker som tex. Apple inte vill att skall diskuteras offentligt?
Det är en sak att diskutera önskemål och förhoppningar och en annan att diskutera saker som Apple uppenbarligen inte ännu vill att skall ventileras.
Jag försår att alla är nyfikna men det är viktigt att medlemarna här(svenskarna) inte blir betraktade som läckor...

Som moderator för den här listan måste jag påpeka att det är en skillnad mellan diskutera eventuellt kommande funktioner och avslöja kommande funktioner.

Om någon ADC medlem vill bryta sitt NDA så är det upp till honom. Alla älskar vi rykten, skvaller och heta avslöjanden. Och prata om dem är inte förbjudet, de är ju ändå rykten.

Men jag har också upplevt hur Apple har kontaktat forum och tvingat moderatorn att spärra/radera tråden för att ADC-medlemmar har avslöjat nya funktioner. Och det är ju inte alltid så roligt. Dessa avslöjanden kan vara farliga för ett forum.

Vi moderatorer har ännu inte tagit ställning till om vi ska tillåta "heta avslöjanden" från ADC-medlemmar. Kanske vore dags, gurus?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-10 12:58

Jag tycker nog det är upp till var och en som sitter på informationen. Kanske en disclaimer från 99mac är något att ha? Vet inte om det är möjligt att avsäga sig ansvar för delar av informationen på ett forum för forumägaren, men ändå.

Lite kontrovers är bra. Cart utan betongkontakt är ointressant.

  • Medlem
  • 2001-08-10 16:06
Citat:

Skapades ursprungligen av: Robin Enhorn:
Nu har railheaddesign lagt upp både filmer och screenshots frän 10.1, skynda er dit innan de försvinner...
RailHeadDesign

försent!!

/nix

  • Medlem
  • International user
  • 2001-08-10 16:33

personligen så tycker jag bilder är mindre intressant, det är information om förändringar i hur systemet funkar som är riktigt intressant. Hur olikt kan det bli grafiskt?

Mac OS 9 vs Mac OS X?

Hm...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-13 20:22

Jag "har en vän" som har installerat bygge 5F26 på sin G3:a med Radeon PCI. Förut så kunde han inte använda GL-extensions i OpenGL, vilket är förödande för snabb 3D. Nu när detta är fixat så märker man att OS X är snabbt, speciellt när det gäller Quake 3, tyvärr är processorn bara på 300MHz så Radeon:en är långt ifrån fullt utnytjat, men "min vän" har nyligen beställt en G4:a.-uppgradering...

  • Oregistrerad
  • 2001-08-13 22:25

Ytterligare en glad nyhet. Problemen med att tömma papperskorgen med låsta dokument verkar vara lösta i 5f26. Det "gammla" tricket med att hålla nere alt och kringla samtidigt som man väljer töm papperskorg har hitintills get önskat resultat. Allt enligt Albert....

PS: Rykten på macnn gör gällande att en officiell seed av 10.1 släpps från Apple denna vecka.

  • Medlem
  • 2001-08-13 22:58

Jag undrar bara om det är några som installerar någon av alla dessa piratkopior som sina "riktiga" system, alltså använder dem på heltid så att säga? Någon som gör det? Skulle göra det?

  • Medlem
  • 2001-08-13 23:00

jag märkte att shift-cmd-4 funkade för att ta skärmbilder i 5f26, för modligen funkar shift-cmd-3 också, men det testade jag inte..

  • Oregistrerad
  • 2001-08-14 07:32

Som svar till tott. Jo Albert har faktisk installerat 10.1 på samtliga sina maskiner som heltidsoperativ. Han har ju då självklart gjort en ordentlig backup på allt. Inte för att han tror att hans data är i fara, utan snarare om en ominstallation behövs igen när skarp version kommer.

PS: cmd shift 3 och 4 fungerar utmärkt..

[ 14-08-2001: Meddelandet ändrat av: MacMicke ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-14 11:59
Citat:

Skapades ursprungligen av: tott:
Jag undrar bara om det är några som installerar någon av alla dessa piratkopior som sina "riktiga" system, alltså använder dem på heltid så att säga? Någon som gör det? Skulle göra det?

När är "hos min vän" så sitter jag ganska mycke vid hans burk, hens 300MHz G3:a, visserligen har han 320MR i RAM och ett Radeon, men när han hade 10.0.4 vad datorn obrukbar, nästan iaf, det är inte förens med 10.1 som OS X har blivit tillräckligt snabbt för att använda som "Standard OS" på en 300MHz.

Min polare som också kör 5f26 som heltidsoperativ har noterat att hon inte kan ha CD inne för då kraschar finder och går inte att boota om...

Dessutom går det inte att ändra strl på ikonerna på skrivbordet, och att öppna filer från Recent Items fungerar också dåligt.

Datorn (PB 400, G3) går f ö som på steroider, så hon är mycket nöjd!

  • Oregistrerad
  • 2001-08-14 14:08

Från och med idag går det för ADC medlemmar att tanka hem 5g15. Ingen DVD spelare ennu...
Och ja det står tanka, seed skivor skickas naturligtvis också ut.
Allt detta enligt djungel trummorna...

Japp, men hu va segt det går att få hem den. Sitter på ultrasnabb lina och har testat både us och euro-länkarna men det är tröstlöst.

Installation över existerande os är inte rekommenderat (möjligt) med den här seeden så det blir till att lägga det på en separatmaskin. Dessutom finns det issues med power manager så sleep funkar inte. Alltså får det bli 10.0.4 på titanen ett tag till.

Nedan tagit från macfixit.com/macosx

//
Mac OS X 10.1 Apple has seeded a beta version of Mac OS X 10.1 to developers (build 5G15). It is available from the Apple Developer Connect site (if you are a Select or Premier member). The file is a whopping download of more than 450MB. An updated version of the Developers Tools CD and a new version of Disk Copy is also included. The new Disk Copy is essential, as you use it to create a disk image from the downloaded file and then burn a CD from the image. This CD is then used to install the update. For those developers who don´t want to hassle with the download method, Apple is also shipping CDs with the software this week.

Finally, at least as of this beta, you will have to do a clean install of the OS; it does not support installing over previous versions. Sleep mode is also not yet supported.

Update: Due to high demand which in turn led to difficulties in downloading the file, Apple has temporarily pulled the Mac OS X 10.1 beta update from its site. It will return after Apple increases the server capacity for the file.
//

Räknade dom inte med att ALLA vill ha 10.1?

  • Oregistrerad
  • 2001-08-15 21:51

Hmm. Det verkar som om varannan beta som "kommer" från Apple är instabil, dålig, etc. Och varannan är, bra. Och den här seeden (5g15) verkar inte riktigt palla för trycket. Första intrycket, installationen gick bra, överförande av allmän smörja till hårddisken via firewire, utmärkt. Men sedan börjar de små problemen smyga sig in. Underliga stop i Gujjet, vilket leder till otrevliga omstarter (går att fixa via ssh, men har man glömt kolla dhcp adressen så har man) Testade classic. Sedvanliga tilläggen skrivs dit, allt fortlöper som det ska. Men vid nästa uppstart, system fel 102! skit oxå. Nåja vi testar väl ett spel. Tombraider carboniserat och allt. Går bra tills jag försöker höja ljudet, då dör gujjet igen, och inte bara det. Nu har jag ju kollat DHCP adressen. In med ssh, men tji. Hård omstart igen :rolleyes:
försöker höja volymen INNAN jag startar spelet. Då visar sig inte högtalar symbolen utan brightness symbolen blinkar till och så dör datorn IGEN
Omstart, undviker volymtangenterna på tangentbordet. Försöker med volym kontrollen i menyn. Gissa vad?! Omstart
Och nu slutar nätverks kopplingen att fungera. Aaarghh Ska verkligen den officiella seeden vara sämre än "vissa andra" seeds???
Nåväl, när det väl snurrar så verkar systemet väldigt bra, tight och snabbt.
Inloggingen ser numera ut ungefär som MacOS 9 fleranvändare. Ni vet med små bilder och så..
En ny knapp har kommit till i system preferences.
Något som Albert missat?

Disk Copy 6.5b9 gör att du kan konvertera en .dmg-fil till en Toastfil så att man därefter kan bränna OS X build 5G15.

Dessutom kan Disk Copy bränna CD-skivor också! Dock så måste man ha en brännare som programmet klarar av.

Panasonic CW-7503 SCSI (8x/20x) verkar inte stödjas. Blääähhh.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-19 20:42

Tänkte på en sak när det gäller suffixen i MacOS X. Varför inte ha kvar type/creator-infon samtidigt som man kan använda sig av suffix. Lägg till ett menuval i Finderns Arkiv menu och i contextmenyerna som heter "Lägg till filändelse". Datorn går in och tar infon från filens resursdel och lägger till rätt suffix. Finns där om man vill och behöver det, annars har vi kvar det gamla sättet att hantera filer.
Tycker det vore ett bra sätt att lösa det problemet.

  • Oregistrerad
  • 2001-08-20 07:01
Citat:

Skapades ursprungligen av: Acke:
Tänkte på en sak när det gäller suffixen i MacOS X. Varför inte ha kvar type/creator-infon samtidigt som man kan använda sig av suffix. Lägg till ett menuval i Finderns Arkiv menu och i contextmenyerna som heter "Lägg till filändelse". Datorn går in och tar infon från filens resursdel och lägger till rätt suffix. Finns där om man vill och behöver det, annars har vi kvar det gamla sättet att hantera filer.
Tycker det vore ett bra sätt att lösa det problemet.

Detta är (om jag inte missförstår dig) implementerat i 10.1
I Finder preferences finns bl a "always show file extensions" Du kan oxå på varje fil via info sätta på eller stänga av fil extensioner. Ändrade vid ett tillfälle en extensionslös fil´s namn och fick frågan om jag verkligen vill ändra, och att programmen associerade med filen kunde komma att ändras. Tror dock inte att Finder lägger till eller checkar filens resurs del. Måste testa.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-20 12:16

Kanske var jag som var otydlig. Som det är nu finns ju inte resursdelen som gör att systemet förlitar sig på filändelsen för att veta vilken sorts fil det är. De sakerna som låg i resursdelen ligger bra där de ligger nu, det ända jag vill ha tillbaka är type/creator delen. Som det är i 10.1 så gömmer Findern bara filändelsen.

Filändelser behöver bara finnas där om man tycker det är ett bättre sätt eller när man ska skicka saker över till PC. Vore bra om mna då kunde markera en fil i en mapp eller på skrivbordet och sedan välja att låta Findern lägga till filändelsen automatiskt. Enklare, man behöver inte hålla alla suffix i huvudet.

  • Medlem
  • 2001-08-22 19:21

mm... jag kan ju då meddela att av ren nyfiken het fick jag tag på 5G24( för att inte gör Apple sura så kan jag säga att jag redan äger ett eget ex av MAc OS X 10.0 svensk version, Köpt den!!!) och jag har bara en sak att säga.. DE ROCKAR FETT! Såhär bra trodde jag aldrig att apple skulle lyckas med det. Det är snabbt, det är fräckt, ja de har allt. Och apple har ungefär 1 månad kvar att göra de ännu snabbare och ännu bättre. Jag använder en PowerBook G3 Lombard och de flyter på något så rejält!! jaja ville bar att ni skulle veta!!

Ah, skönt att höra. Då kanske min G3:a blir användbar igen Just nu känns det lite som att sitta på en gammal LC 475...

  • Oregistrerad
  • 2001-08-29 20:53

5g27.....Nu börjar det se riktigt bra ut. Riktigt RIKTIGT bra!
Saknar bara DVD funktionalitet, sen kommer OS X att rocka vrål fett!!!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Acke:
Kanske var jag som var otydlig. Som det är nu finns ju inte resursdelen som gör att systemet förlitar sig på filändelsen för att veta vilken sorts fil det är. De sakerna som låg i resursdelen ligger bra där de ligger nu, det ända jag vill ha tillbaka är type/creator delen. Som det är i 10.1 så gömmer Findern bara filändelsen.

Njae. Det är bra att resursdelen försvinner. Många filsystem struntar i den, och jag vill inte behöva hålla koll på vilken sorts disk eller server jag kopplar in respektive ansluter till.

Resursdelen är bara bra så länge du stannar hemma med filerna. Om du -- som jag -- ofta använder WebDAV-servrar blir det problem, eftersom många av dem har knepiga filsystem som bara stöder platta filer. Det var en god tanke för sjutton år sedan, men i dagens blandade miljöer är det en styggelse som vi klarar oss bättre utan!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2001-09-01 12:28

hmm..Så jäkla imponerad av 10.1 är inte jag...Jag menar, egentligen skulle detta varit den version dem släppte från början!

Citat:

Skapades ursprungligen av: elander:
Njae. Det är bra att resursdelen försvinner. Många filsystem struntar i den, och jag vill inte behöva hålla koll på vilken sorts disk eller server jag kopplar in respektive ansluter till.

Resursdelen är bara bra så länge du stannar hemma med filerna. Om du -- som jag -- ofta använder WebDAV-servrar blir det problem, eftersom många av dem har knepiga filsystem som bara stöder platta filer. Det var en god tanke för sjutton år sedan, men i dagens blandade miljöer är det en styggelse som vi klarar oss bättre utan!

Bara för att 95% av alla operativsystem använder filändelser för att avgöra filtyp betyder inte att det är ett bra eller ett bättre sätt. Jag tycker Ackes ide är helt ok. Låt resursdelen innehålla filinformationen och låt MacOS lägga till filändelser då det behövs tex. vid överföring till annat filsystem, bifogning i e-post osv.

Det är ju faktiskt riktigt patetiskt att filens typ bestäms av dess namn. Det om något är verkligen absurdt. Filen ska väl själv "komma ihåg" vad den är för något?!

Den här frågan har diskuterats hur mycket som helst men jag vet inte om jag tycker det dykt upp någon vettig lösning. Det är alltid ett problem när 95% av marknaden använder en dålig lösning när det finns bättre alternativ.

  • Oregistrerad
  • 2001-09-03 21:00
Citat:

Skapades ursprungligen av: granis:
hmm..Så jäkla imponerad av 10.1 är inte jag...Jag menar, egentligen skulle detta varit den version dem släppte från början!

Då hade vi fått vänta tills nu med att få mac os x, eller hur.
Jag tycker personligen att det va rätt av Apple att släppa mac os x i ett tidigt läge, antar att jag är en sk "early adopter" Nu har vi fått möjligheten att påverka och följa med i utvecklingen av mac os x....
Vad som imponerar är hur Apple har implementerat förändringar som tydligt kommer från användarleden. Det är imponenarande att se ett stabilt operativ, baserat på en BSD kärna som, enligt min mening faktiskt förvaltar mac traditionen med enkelhet och tydlighet.
Kort sagt, varför skulle man inte vara imponerad av macos x?

  • Medlem
  • 2001-09-03 21:11

om ni vill kanna pa ett operativ med lite klos laddaner
mandrake linux lattsomenrplatt

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2001-09-03 21:59

Nu menar jag ju inte alls att Mac OS X är dåligt..tvärtom, jag tycker det är bäst!

bara att Apple kunde "speedat" upp det direkt, istället för att pressa fram en något trög version..men som sagt då hade vi fått vänta tills idag.

Bevaka tråden