Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tant hällde en hink vatten i min kameraväska

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag spenderade min sista dag i Bangkok i kvarteren kring Koh Sahn Road där många backpackers bor. Det är Songkran just nu - vattenfestival - så folk springer runt med vattenpistoler och skjuter vatten på varandra. Hade jag anat att det skulle eskalera så kraftigt hade jag vänt men dum som jag var gick jag vidare och ganska snart var det vatten-världskrig där stora tankbilar sprutade vatten på folk, små ungar kastade en slags vit lera (!) och tanter med hinkar springer runt och dränker förbipasserande.

En snäll tant sprang fram till mig, jag tog av mig ryggsäcken snabbt för att undvika vatten men hann inte innan hon häller en hink vatten i väskan!

Nu startar inte min nyinköpta Canon Pro1 längre!

Man hade ju lust att nita henne rakt av men jag är för snäll för sånt. Vad göra?

Reseförsäkring? Kolla med din hemförsäkring, man kan ju inte påstå att det var av oaktsamhet du fick den förstörd precis

Aj då, vilken maximal osis! Det är ju inte mycket till tröst att säga att Songkran är känt för att bli väldigt blött...

Jag har hört historier om folk som torkat blöta kameror i ugn på låg värme... men det kanske var innan kamerorna blev digitala. Jag vågar inte rekommendera metoden för en digitalkamera.

Citat:

Vad göra?

Nita henne rakt av?

Låter ju tyvärr som att det inte blir mycket mer bilder ifrån den kameran på den semestern, sånt suger rent ut sagt. Hur mycket täcker garantin/försäkringen?

Jag MÅSTE ha en kamera. Funderar på att eventuellt be brorsan skicka ner min vanliga kamera med Fedex. Fan också! Den var ju nästan helt ny och inte helt gratis heller.

Undrar om jag har någon reseförsäkring, måste kolla upp det asap.

Någon som har tips på en bra pocketkamera av en känd tillverkare som använder Compact Flash (helst). Viktigaste kravet är att den har någon form av vidvinkellins, ju bredare desto bättre. 28mm är ett minimikrav.

• Oregistrerad
  • 2005-04-12 18:10
Ursprungligen av Björnström:

Någon som har tips på en bra pocketkamera av en känd tillverkare som använder Compact Flash (helst). Viktigaste kravet är att den har någon form av vidvinkellins, ju bredare desto bättre. 28mm är ett minimikrav.

Canon Powershot S70 t.ex . 28 mm , CF-kort, RAW-format.

Kostar säkert inte mycket där nere.

Synd på Pro1:an

/C

Jag har en Minolta DiMage 7i (med CF-minne) som ligger i skåpet. Behöver inte den förren i sommar. Kan det vara något?

Noterade nu att du köpt en ny kamera... jag var väl för välvilligt inställd för att se det innan, antar jag.

mvh/ jonas björk, helsingborg

Reseförsäkring har du automatiskt om du betalat med kort. Ingår även ofta i hemförsäkring.

Du har ingen drulleförsäkring på kameran?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-12 13:43

Ojojoj! Jag vet inte om jag skulle kunnat behalla min beharskning i en sadan situation. Det blir nog helt enkelt till att bita i det sura applet for din del och kopa en ny kamera alternativt vara utan. Mycket tveksam till om du far ut nagot pa forsakringen.

Jag köpte flygbiljetten på mitt VISA-kort. Har ingen hemförsäkring (har inget hem!). Har en försäkring genom firman som täcker sjukfall osv och där ingår en massa grejer, ska kolla upp det asap.

• Medlem
  • Landskrona
  • 2005-04-12 14:03

Jag har inte haft någon dränkt kamera, men väl en dränkt mobiltelefon.
Jag plockade ur batteriet, plockade loss så mycket det gick av skalet och lade den i solen en halv dag, med den öppna batteriluckan uppåt så att avdunstningen släpps ut.
Sen funkade den igen.
Kan vara värt ett försök.

Lycka till.

Jag har kört hårtork i ett par minuter nu, kameran är ju helt torr såvitt jag kan se men helt död. Ska jag fortsätta blåsa? Blir ju ganska varmt!

"If modern cameras get waterlogged immediately remove the battery - do not be tempted to try and turn the camera on to see if it still works. Remove as much water as you can with paper towels. Open all manual covers (battery, film or media doors) and put the camera somewhere warm and dry (a nice sunny window sill is perfect). Leave the camera to dry for at least a week and make sure there is no evidence of damp in the camera before reinstalling the battery.

Even following these steps chances are the camera is damaged far beyond the capabilities of any home tinkerer. Sony are the only people who can really repair it but the cost of the fix is probably more than a new camera.
- Martin"

"1. Do not put it on a widowsill in direct sun. You may say 'byebye' to the TFT if you do that. Shade the camera with at least a paper towel put loosely over it.
2. If you ever go to a beach/etc, usually there's enough light. Switch the camera over to 'no flash' mode. This usually prevents the camera from charging that huge cap powering the flash. This cap, if charged, kills electronic circuitry on the spot if excessive moisture (leave alone water) gets where it's not supposed to. It's a future advice now, anyway.
3. If dunked in saltwater, RUN to a servicepoint where they could have an ultrasonic bath and get it cleaned. If they ruin it don't blame them, digital camera disintegrates within hours if the saltwater is not removed anyway...
- Marek"

Om alla häller vatten på alla och det är själva grejen med festivalen så kan man ju knappast klandra tanten som gör precis likadant, så bra att du är en snäll person :).

Problemet är nog tyvärr att du försökte starta den innan den torkat helt, alternativt hade den igång när den blev dränkt. Ögonblicklig kortis det :/. Hårtorken har väl ett kalluftsläge? Eller se till att hålla bra avstånd när du blåser. Även om den torkar helt och till och med hoppar igång så är risken stor för torkfläckar på ccd:n. Så då blir det ändå inga vidare bilder.

Hur som helst, prova inte att starta den igen förrän du är säker på att den är helt torr, låt den minst ligga 24 timmar utan test.

• Oregistrerad
  • 2005-04-12 14:56

Jag hade ful reklammerat den och sagt att den plötsligt slutade fungera.
Borde ju inte vara några problem om den är relativt ny.

• Oregistrerad
  • 2005-04-13 20:02
Ursprungligen av Tobias:

Jag hade ful reklammerat den och sagt att den plötsligt slutade fungera.
Borde ju inte vara några problem om den är relativt ny.

...ingen vidare bra idé, vattenskador har en tendens att synas ganska väl.

No Hairdryers

Try not use a hairdryer, unless with heat turned off or at very low settings. You do not want to scorch the electronics. A hairdryer may help in some cases, but more often than not (especially with clean water), a hairdryer will usually cause more damage caused by the stresses of expansion-contraction caused by all the heat. It's best to keep things cold, to keep any contaminants in the water as chemically inactive as possible.

Salt Water

If exposure was in salt water, you may need to clean the salt water off with distilled water. (salt water is far more dangerous). This may actually mean washing the circuit board very briefly with distilled water, in order to save its life from salt water (ocean water) before immediately drying it out. This is a last resort, but NECESSARY if your electronic device was immersed in salt water (unless you have access to special electronics cleaning fluid solutions that can get rid of salt water on short notice. Sometimes filtered water is the only thing you have access to, for cleaning salt water ASAP)

Another option is to submerge and wash using alchol (not the type you drink), as alchol evaporates much quicker than water.

Common Facts

Cell phone water damage is not necessarly caused by the water, but the combination of the water and the battery. Having the battery in the phone will cause electricity to still be applied to the phone, therefore causing short circuits caused by the water conducting.

Do not put your battery in the phone for at least 24 hours after being in water, RESIST THE TEMTATION, this will only cause your phone not to work.

Tyvärr Martin den kameran är nog tyvärr ganska fucked up..
Himla tråkigt..

Som tidigare sagt så var det nog din ambition att sätta igång kamerna igen som strula till det. Men vad gör man i sånt läge? Jo, man kollar om kameran tog skada genom att sätta igång den. Moment 22.

Två saker du ska akta dig för är värme och elektricitet, bort med batteriet och låt den självtorka. Öppna gärna upp den så mycket som möjligt. Och inga ugnar eller hårtorkar!

Jadu, den är stendöd iallafall. Förut var det lite fukt innanför sökaren men det är borta nu.

Björnström: skaffa dig vattenskyddade EOS 1D eller 1Ds. Och större ficka.

• Oregistrerad
  • 2005-04-12 17:24

dela upp kameran i så små delar så möjligt och låt dessa torka utan tekniska hjälpmedel ett par dagar..
så har jag lyckats återuppliva telefoner och en kamera.. jag virade dessutom in allt i handukar.. kanske funkar med någon fuktabsorbator (om det nu stavas så) också..

Man hade ju lust att nita henne rakt av men jag är för snäll för sånt. Vad göra?

jag känner igen mig..
jag fick min powerbooks batteri förstört av en australiensiska som inte förstod mig när jag sa att hon absolut inte fick flytta datorn då dess elkabel var tillfälligt ihoptvinnad..

När jag jobbade på Polisens hittegodsavdelning för hundra år sen så fick vi in fem Mac LC som någon hade dumpat i vattnet vid stadshuskajen. Polisens dykare tog upp dem och vi satte dem i torkskåp i ett par dagar.

Därefter startade de snällt upp allihopa utom en. Ägaren hade fått ersättning så försäkringsbolaget övertog dem, jag vill dock minnas att de bedömde dessa sjödränkta LC:s som skrot och att de förstördes.

Alltså, ta isär, ta ut batterier och låt torka i några dagar. Försök INTE göra något mer innan den är riktigt jäkla torr.

Kanske batteriet har laddat ur genom kortslutning av vattnet, prova med att ladda upp det. Eller om du har möjlighet att mäta om det är nån kräm i batteriet.

(Jag har fått liv i en dränkt PowerBook en gång).

Grejen är att man ska torka elektronik långsamt och då flera dagar, inte bara några timmar. Det hjälper ju inte dig direkt, men jag skulle ringa Canons international support och höra om det går att göra något snabbt. Kanske har de en större återförsäljare i Bankok som låter dig byta ut kameran.

Ricoh har billiga kameror med OK vidvinel (motsvarande 28mm) + hyffsad vildkvalitet, inte som pro1 men OK. Tyvärr använder de SD-kort.

• Oregistrerad
  • 2005-04-12 23:22

Kameraköp

Hej,
Om du skall köpa kamera så finns en affär i MBK, på 2-a våningen tror jag, som heter Fotofile. De håller bra priser på SLR-kameror. Jag var där förra veckan och kollade. Tror att du kan göra bra pris på en kompakt också.

/C

Jag efterlyste kamerabutiker i Bankok och Sydney på dpreview, då min pappa kommer att åka till Bankok från Sydney om några dagar, och jag ville se om han kunde hitta en såndär persikopsökare. Då fick jag två svar av två killar, en från Bankok som berättade om dessa två butiker (samma som en av Cernan nämner):

Citat:

http://www.fotofile.net (the shop is in MBK shopping centre, easy to reach, get off in National Stadium skytrain station).

http://www.avcamera.com (the shop is a bit far, you can reach by skytrain as well, get off in Saphan Taksin skytrain station).

Så nu har du vägbeskrivningar också.

Jag bor vägg-i-vägg med Pantip Plaza - en gigantisk elektronikgalleria i sex våningar. Där finns allt att köpa, frågan är om jag får världsgaranti? Upptäckte att min Pro1 bara har USA-garanti, den är köpt på B&H Photo Video i New York.

Blir nog en liten Canon kompakt om ett par timmar. Fan vad surt att Pro1:an inte startar idag heller. Känns så onödigt och dyrt! Idag lämnar jag Bangkok och om någon sprutar vatten på mig när jag är på väg till busstationen ligger dom dåligt till - nu kan jag ju använda Pro1:an att swinga med

Bevaka tråden