Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.3.8 och fläktarna

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det någon av er som har både MDD samt senaste Powermacen.. lite intreserad av att höra jämförelser om vilka som väsnas mest... har innan 10.3.8 inte hört att man pratade om väsnande G5:or, bara hört några som en lät som en viskning. Frågar för att jag funderar över ifall jag bör vänta till nya varianten av Powermac släpps...

Citat:

Är det någon av er som har både MDD samt senaste Powermacen.. lite intreserad av att höra jämförelser om vilka som väsnas mest... har innan 10.3.8 inte hört att man pratade om väsnande G5:or, bara hört några som en lät som en viskning. Frågar för att jag funderar över ifall jag bör vänta till nya varianten av Powermac släpps...

MDD? Det vet jag inte vad det innebär.
Det är iaf min första Mac det rör sig om, ca 1 mån gammal Dual G5 2,5.
Det första jag gjorde var att uppdatera till 10.3.8, så jag har ingen aning om hur den låter med äldre versioner.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 23:55

mina fläktar går inte upp i varv längre efter jag installerat 10.3.9. jag hör av mig om det visar sig vara fel.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-04-19 07:29

Felet borde inte vara åtgärdat då AppleADM103x.kext inte uppdaterats sen 10.3.8. Själv kär jag med en äldre version av den files så jag slipper fläktproblemet

Min Pb 12 1,33 har lugnat sig sedan 3.9.
AppleADM103x.kext eller inte.

Ursprungligen av sisyfos62:

Vill bara säga att det lugnat sig VÄLDIGT. Hur kommer det sig?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 12:51

Det låter bra. Har du några tillbehör kopplade? Ex bildskärm eller USB-enheter som tar ström. Jag har samma modell men inte vågat lägga på 10.3.9 efter 10.3.8 besvikelsen. Vad menar du med "AppleADM103x.kext eller inte" ? Har du gjort någon manuell fix med din dator?

Ursprungligen av Oloff:

Det låter bra. Har du några tillbehör kopplade? Ex bildskärm eller USB-enheter som tar ström. Jag har samma modell men inte vågat lägga på 10.3.9 efter 10.3.8 besvikelsen. Vad menar du med "AppleADM103x.kext eller inte" ? Har du gjort någon manuell fix med din dator?

Nej inga tillbehör för det mesta.
Jag menar att min PB i.o.m 10.3.8 började bråka men efter 10.3.9 lugnat sig av sig själv och jag har inte gjort någonting annat än lägga in 10.3.9. (Någon skrev att det inte i uppdateringen finns ngt skrivet, som borde göra det bättre) Sen vet jag inte om jag inbillar mig, men saker och ting känns som om det flyter bättre i 10.3.9 än i 10.3.8.

Nej inga tillbehör för det mesta.
Jag menar att min PB i.o.m 10.3.8 började bråka men efter 10.3.9 lugnat sig av sig själv och jag har inte gjort någonting annat än lägga in 10.3.9. (Någon skrev att det inte i uppdateringen finns ngt skrivet, som borde göra det bättre) Sen vet jag inte om jag inbillar mig, men saker och ting känns som om det flyter bättre i 10.3.9 än i 10.3.8.

Iofs. hade jag inga större problem med 10.3.8 och fläktarna men min Powerbook har blivit betydligt tystare i och med 10.3.9, fläktarna arbetar inte lika ofta nu som förr. Men fortfarande så arbetar Finder på 70% processoraktivitet emellanåt med tvångsavslutning som följd för att få stopp på den.

Ursprungligen av mrsandin:

Men fortfarande så arbetar Finder på 70% processoraktivitet emellanåt med tvångsavslutning som följd för att få stopp på den.

Ja det är sant. Lite badboll då o då. Vad kan man göra åt det?

Ja det är sant. Lite badboll då o då. Vad kan man göra åt det?

Beror nog oftast på för lite minne...

Ursprungligen av Olle@mac:

Beror nog oftast på för lite minne...

512 mbt för bara finder? Jag menar när jag inte kör ngt annat? Så var det inte i 10.3.7.
Mest nyfiken för det är inget större problem. Allt annat flyter finfint.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-04-19 09:00

Någon med Mac mini som provat kext-filen?
Min mini är _inte_ tyst: Fläkten snurrar hela tiden, men det kanske den ska?

Från Apples diskutionsforum:

From Apple's PowerMac G5 Developer's Note:

Power Management
The basics of Power Mac G5’s power management techniques are described in the following paragraphs.

Processor and Bus Slewing To lower power consumption, heat generation, and fan noise, the Power Mac G5 computer incorporates an automatic power management technique called bus slewing. Bus slewing is designed to run at high processor/bus speeds and high voltage when the demand on the processor is high, and to run at low processor/bus speeds and low voltage when the demand on the processor is low.

Note: The memory bus runs at 400 MHz and does not slew.

Switching between different processor/bus speeds and voltages is achieved by a gradual transition that is designed to minimally impact system or application performance and typically operates seamlessly to the user. In slewing, the bus runs at half the speed of the processor.

The ranges of the slewed processor speeds are listed below:

1.8 GHz --> Processor Range 1.3 GHz to 1.8 GHz
2.0 GHz --> Processor Range 1.3 GHz to 2.0 GHz
2.5 GHz --> Processor Range 2.0 GHz to 2.5 GHz

In addition, the Power Mac G5 computer allows the user to control bus slewing mode. The options for specifying either high, reduced, or automatic processor and bus speeds are located at System Preferences>Energy Saver>Options; then select Automatic, Highest, or Reduced.

Note: For best performance when using professional applications with high demand on the system (such as Final Cut Pro or Logic), you may want to set the processor/bus speed option to highest.

If the Power Mac G5 computer detects a processor temperature that is high, due to high ambient temperatures or other factors, it will automatically enter bus slewing mode regardless of the selected setting.

Jag tackar Olle@mac för den fina researchen, ska genast testa det när jag sitter vid macen nästa gång.
(Det har ju iofs kommit på tal tidigare, men nu förstår jag hur det fungerar, använder macen dessutom uteslutande till FCP och Motion).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-20 16:10

min fläkt har inte gått igång en enda gång sedan jag installerade 10.3.9. jag har haft 10.3.9 i två dagar nu.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-04-20 19:01

Jag vet inte om det har framgått tidigare, isf ber jag ursäkt för att jag tjatar.

Det fläktproblem som PM G5 drabbades av iom 10.3.8 med processorhastighet inställd på automatisk kunde kringgås genom att ställa processorhastigheten till maximal. Med 10.3.9 är detta problem löst och man kan återigen köra med automatisk hastighet utan att drabbas av dessa "tokvarvningar" titt som tätt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 08:02
Ursprungligen av Ribbons:

min fläkt har inte gått igång en enda gång sedan jag installerade 10.3.9. jag har haft 10.3.9 i två dagar nu.

Vad har du för dator?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-20 19:03

sweet

Ingen som har Silent Night liggandes, kan ju vara värt ett test, min pb12" har fläkten på 24/7...

Citat:

Jag vet inte om det har framgått tidigare, isf ber jag ursäkt för att jag tjatar.

Det fläktproblem som PM G5 drabbades av iom 10.3.8 med processorhastighet inställd på automatisk kunde kringgås genom att ställa processorhastigheten till maximal. Med 10.3.9 är detta problem löst och man kan återigen köra med automatisk hastighet utan att drabbas av dessa "tokvarvningar" titt som tätt.

Det hjälpte inte för mig dock, jag måste köra på maximal, annars surrar det på ordentligt. Även efter uppdatering till 10.3.9. Kul att det funkar för dig dock

Har någon testa med att resetta SMU/PMU på logikkortet för att se om detta skulle hjälpa ? Det är eg. sådant som bara auktoriserade tekninker kan göra - hur var det nu, 10 sekunder på den lilla knappen och där man tvärsäkert INTE ska slinta så att man skadar något - görs på egen risk och undvika ledande material !!!!! ( Råkade se att G5 inte har PMU utan SMU, va tusan du det är för något - tolkade det som snudd på samma sak )

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 08:19

power mac g5 dual 1.8

Bevaka tråden