Om du vet att de kör Indesign så kan du ju använda genomskinlig bakgrund i en PSD-fil med en svagt luddad kant, är det quark så är det väl bara urklippsbana som gäller? Svårt att tro att QxP fixar alfakanaler.
Iofs så gör jag istort sett alla mina friläggningar med banor oavsett det ska bli genomskinlig bakgrund eller ej. Ska det vara genomskinligt så gör jag om banan till markering och använder den för att slå bort bakgrunden efter att ha gjort om bakgundslagret till et vanligt lager.
Tänk på att testa din friläggning, lägg ett undre lager i en avvikande färg som ger bra kontrast och kolla så det inte glipar vitt nånstans. Detta lager tar du förstås bort när du är nöjd. Lycka till om det är en burrig frisyr, och se till att ta rejält betalt :).
Ang. fråga 3 så låter det ju verkligen som att de sitter fast i ett gammalt arbetsflöde, och där ingår INTE Indesign. Spara som en dcs 1 från photoshop så skapas en lågupplöst fil samt 4 högupplösta (en för varje tryckfärg). Men nu pratar vi tidigt 90-tal i arbetssätt. Vill de ha bilden levererad på Syquest? :p.
P.S Om det är bra kontrast mellan personen och bakgrunden i originalbilden kan det funka att duplicera kanalen med största skillnaden, höja kontrasten så det blir svart och vitt och sen använda denna kanal till att skapa markering och slå bort bakgrunden. Men återigen funkar detta inte om bilden ska hamna i QxP.