Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Friläggning med alfakanal

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska frilägga en bild på en person som jag plåtat mot vitt fondpapper. Kunden ska använda den frilagda bilden mot färgad bakgrund vilket görs i layoutprogrammet och vill ha "konturbild" vilket jag tolkar att de vill ha med en alfakanal. Har tidigare bara frilagt bilder som ska användas mot vit bakgrund, färgad bakgrund är klurigare. När jag frilägger mot vitt brukar jag markera ett område med hjälp av lasso och trollspö. Sedan utöka markeringen (bakgrunden) 1 - 2 pixlar och sedan använda 1 pixel ludd (feather).
1) Kan jag göra på samma sätt nu. Det känns som att det blir stor risk för att det då kan bli en tunn vit kontur när man monterar i layoutprogrammet.
2) I vilket läge bör jag spara alfakanalen? Före eller efter jag lagt på ludd, eller är ludd inte användbart i det här fallet?
3) Layoutaren vill ha lågupplösta bilder. I vilket format bör jag spara åt henne (alfakanalen ska med i bilden)?
4) Gjorde ett test med att montera bilden i layoutprogram och låta den färgade bakgrunden gå fram till alfakanalen och det såg inte alls bra ut. Är det helt fel att använda alfakanal över huvud taget vid friläggning???

Jag skulle nog använda banor, om det inte är en massa flygit hår som motivet har. Fast du kanske måste leka frisör isåfall. Men snyggast blir det nog med en bana, då kan du få den så tajt du behöver, utan några vita kanter. Du kan ju göra en markering och omvandla till bana, men det blir en del småpill innan det blir perfekt.

Gör det ordentligt, om du gör en lågupplöst bild så måste det göras om sen om det ska vara högupplöst för tryck.
Och det är som CyberPet skriver, bäst att rita en urklippsbana. Trollspö och såna där saker är inte bra om det handlar om trycksaker. Det kan bli så många ankarpunkter att rippen inte orkar köra ut sen.

• Medlem
  • Solna
  • 2005-04-14 20:40

vill du bli photoshop nörd? gå in på denna sida: www.russellbrown.com hans quicktime filmer är ovärderliga. sen på tips and techniques sen filmen som heter: Advanced Masking

/abbe

Om du vet att de kör Indesign så kan du ju använda genomskinlig bakgrund i en PSD-fil med en svagt luddad kant, är det quark så är det väl bara urklippsbana som gäller? Svårt att tro att QxP fixar alfakanaler.

Iofs så gör jag istort sett alla mina friläggningar med banor oavsett det ska bli genomskinlig bakgrund eller ej. Ska det vara genomskinligt så gör jag om banan till markering och använder den för att slå bort bakgrunden efter att ha gjort om bakgundslagret till et vanligt lager.

Tänk på att testa din friläggning, lägg ett undre lager i en avvikande färg som ger bra kontrast och kolla så det inte glipar vitt nånstans. Detta lager tar du förstås bort när du är nöjd. Lycka till om det är en burrig frisyr, och se till att ta rejält betalt :).

Ang. fråga 3 så låter det ju verkligen som att de sitter fast i ett gammalt arbetsflöde, och där ingår INTE Indesign. Spara som en dcs 1 från photoshop så skapas en lågupplöst fil samt 4 högupplösta (en för varje tryckfärg). Men nu pratar vi tidigt 90-tal i arbetssätt. Vill de ha bilden levererad på Syquest? :p.

P.S Om det är bra kontrast mellan personen och bakgrunden i originalbilden kan det funka att duplicera kanalen med största skillnaden, höja kontrasten så det blir svart och vitt och sen använda denna kanal till att skapa markering och slå bort bakgrunden. Men återigen funkar detta inte om bilden ska hamna i QxP.

Tack för tipsen. Pratade med en kollega (som ibland skymtar på detta forum) som hade en bra metod för friläggning av hår och sådant när bilden senare ska användas mot färgad bakgrund:
Skapa ett nytt lager och färga den tex orange. Lägg det nya lagret bakom bakgrundslagret (bilden) som görs om till lager noll.
Frilägg grovt med lasso.
Bränn lite försiktigt (20%) yttersta biten av tex hårstrån, det som ligger fritt mot bakgrunden.
Sudda med bagrundssuddigummi (!) med en grov pensel, tex 100 pixlar. Kalibrera vid behov, ca 10 - 30%. Ibland måste även penseln göras betydligt mindre om någon del av motivet har samma färg som bakgrunden.
Jobba, jobba, jobba.
Ta bort lagret med den färgade bakgrunden.
Spara som transparent TIFF.

Finessen med den här metoden är att man ser exakt hur bilden kommer att se ut mot en färgad bakgrund och att man kan styra mycket exakt övergången mellan motivet och bakgrunden.

Vet inte om alla layoutprogram kan ta in transparanta TIFF:ar. InDesign klarar det. Gamla Quarkar klarar det inte. Någon som vet om Quark XPress för OS X kan det?

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-04-18 09:21
Ursprungligen av Björn Nordström:

Vet inte om alla layoutprogram kan ta in transparanta TIFF:ar. InDesign klarar det. Gamla Quarkar klarar det inte. Någon som vet om Quark XPress för OS X kan det?

6.0 och 6.1 klarar det inte.. Vet ej hur det är med 6.5, men den ska ju klara psd-filer.

Quark hanterar inte transparens i någon version. Därför är friläggning med urklippsbana den enda metoden som kan användas i Quark (bortsett förstås från att göra även bakgrunden i Photoshop)

Layoutaren pratade något om att repron kanske kunde fixa så att bilderna frilägges med transparans, trots att hon kör Quark 6.x. Hoppas att det löser sig på det viset.

Personligen tycker jag att det är lite udda att layoutaren ber fotografen att frilägga.

1
Bevaka tråden