Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign CS bugg med Photoshop EPS-bilders preview

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 23:56

På vår avdelning med ca 10 CS-användare har vi titt som tätt ett mycket irriterande och allvarligt fel då våra EPS-filers förhandsvisning ballar ur och InDesign lägger på felaktiga friläggningsbanor (jag vill inte kalla dessa urklippsbanor då det inte finns några urklippsbanor vare sig i InDesign eller Photoshop som ser ut som de InDesign visar). Det är troligtvis så att alla bilderna i ett dokument får samma bana som delvis täcker den bild man eg. vill visa.

Problemet verkar finnas bland övriga jag varit i kontakt med och jag har skickat ett testdokument med testbild till två tryckerier och de får samma fel.

Sparar man om bildfilen till exempelvis JPEG och uppdaterar länken i InDesign blir det rätt preview (!), men sparar man om bildfilen igen till EPS så uppstår felet igen! Spelar ingen roll om man väljer TIFF, Macintosh eller Ingen preview - ser lika fel ut ändå. T.o.m. när ett tryckeri sparade om bildfilen kunde de inte få bort den felaktiga previewn. Faktum är att den felaktiga previewn verkar ligga i alla bilderna och dyker upp även i ett tomt nytt InDesign-dokument.

För att summera det hela kanske inte denna bugg ligger i InDesign CS utan snarare i Photoshop CS? Är det någon som har någon idé om vad detta kan vara?

• Medlem
  • Västerås
  • 2005-04-27 00:17

Själva originalfilen är väl OK för tryck? Vad jag förstår?

Eftersom jag inte har uppgraderat till CS ännu, känner jag inte igen buggen. Men skaffar nog CS inom kort. Då är det ju förstås intressant att känna till hur det uppstår.

Fler som känner igen detta?

Jag känner igen det. Skulle vilja påstå att du kommer förbi det genom att välja Visningsprestanda/Visning med hög kvalitet istället för Normal visning. Nackdelen är att det blir mer tungjobbat.
För mig har det bara varit ett visuellt problem i InDesign. På de högupplösta PDFerna (via Distiller) är det korrekta banor.

Och vad är poängen med att spara som EPS i photoshop om ni kör CS-paketet?

Jag tror det här rör sig om visningen. Kryssa i Visa importalternativ när ni monterar bilden och låt ev InDesign generera en egen preview.

Men som Anders säger, varför använda EPS? Annat än i mycket speciella fall finns det inga fördelar men en rad nackdelar

• Oregistrerad
  • 2005-04-28 23:54

Nej, förhandsvisningen spelar ingen roll. Inte heller kan InDesign skapa en egen preview utan att de mysko friläggningsbanorna dyker upp, tyvärr.

Anledningen till att vi kör EPS är rent traditionell, såtillvida att alla våra ca 30.000 arkiverade bilder (varav många fortfarande används i produktionerna) ligger i detta format. Dock kommer vi att gå över till en helt färgkalibrerad produktion med rgb-JPEG. Vårt enda problem är att få med oss det digra arkivet utan lägga ner för mycket kraft i att göra om detta...

• Medlem
  • Västerås
  • 2005-04-29 13:12
Ursprungligen av uptown:

Nej, förhandsvisningen spelar ingen roll. Inte heller kan InDesign skapa en egen preview utan att de mysko friläggningsbanorna dyker upp, tyvärr.

Kanske man har fått bort den där irriterande buggen inya Adobe CS2?

Släpps uppenbarligen den 4/5? Jag har just fördjupat mig i Creative Suite 2 och det innehåller en hel del produktivitetshöjande nyheter som borde vara intressant för den proffessionella grafiska avdelningen.

Brukar de inte komma med exakt information kring bortbyggda buggar?
Har själv senast erfarenhet av att jobba i Indesign2. (Så en egen uppgradering till CS2 är det kanske dags för)?

1
Bevaka tråden