På vår avdelning med ca 10 CS-användare har vi titt som tätt ett mycket irriterande och allvarligt fel då våra EPS-filers förhandsvisning ballar ur och InDesign lägger på felaktiga friläggningsbanor (jag vill inte kalla dessa urklippsbanor då det inte finns några urklippsbanor vare sig i InDesign eller Photoshop som ser ut som de InDesign visar). Det är troligtvis så att alla bilderna i ett dokument får samma bana som delvis täcker den bild man eg. vill visa.
Problemet verkar finnas bland övriga jag varit i kontakt med och jag har skickat ett testdokument med testbild till två tryckerier och de får samma fel.
Sparar man om bildfilen till exempelvis JPEG och uppdaterar länken i InDesign blir det rätt preview (!), men sparar man om bildfilen igen till EPS så uppstår felet igen! Spelar ingen roll om man väljer TIFF, Macintosh eller Ingen preview - ser lika fel ut ändå. T.o.m. när ett tryckeri sparade om bildfilen kunde de inte få bort den felaktiga previewn. Faktum är att den felaktiga previewn verkar ligga i alla bilderna och dyker upp även i ett tomt nytt InDesign-dokument.
För att summera det hela kanske inte denna bugg ligger i InDesign CS utan snarare i Photoshop CS? Är det någon som har någon idé om vad detta kan vara?