- Danne V
- Medlem ●
- Karlstad
Dags för gnäll, men jag är tvungen att få det här ur mig:
Jag har ju inte världens snabbaste Mac: blå-vit G3, 300Mhz med 576MbRAM. Men jag räknade inte med att OSX skulle göra den nästan dubbelt så slö som 9.2.2.
Installerade 10.2.3 för en månad sedan (noggrannt, enligt alla instruktioner). Uppdaterade till 10.2.4 förra veckan. (Har installerat om två gånger till under den här tiden)
Jag är trött så jag kan spy på alla permissions som måste fixas, på den otroligt långa starttiden, på dom där löjliga skripterna som skall köras varje dag, vecka och månad. För att inte tala om programinställningar som aldrig fastnar, tangentfunktioner som inte alls fungerar och program som kraschar oftare än förr och de fåtaliga inställningar man kan göra över huvudtaget. Och TVÅ GIGABYTE försvinner!!!!
Jag har gjort allt (Norton, defrag, skripter, etc) utom att köpa ny dator för att få lite bättre snurr på eländet, men det har varit meningslöst. Varje gång jag startar i 9.2.2 känns det som en befrielse. Där går det nästan dubbelt så fort.
Hur kan jag få Jaguar att bli lika snabb som 9.2.2? Tips emottages med STOR tacksamhet...
Danne
Är man så där jättebekymrad över att 2 gigabyte försvinner då sitter man onekligen med för gammal dator...
Din maskin är den näst äldsta hårdvaran som man överhuvudtaget kan installera OS X på. Har du spelat ett spel någon gång på hårdvara som följer minimikraven?
Om du sitter o kör diskverktyg stup i kvarten förstår jag att du blir trött. Du behöver dock inte köra dessa, och om du vill köra dom räcker det nog med färre gånger än du beskrev
Att du kör dessa kan oxå leda till att inställningarna inte hålls på plats, åtminstone har jag märkt att vissa inställningar försvinner efter olika kommandon.
Jag har inte behövt rätta några permissions eller råkat ut för ständigt krashande program. MEN, jag tvingar dig inte. Byt till pc eller stanna kvar med 9.2.2 om du inte är nöjd.
Hmm.. Jag borde ju ha begripit att det är som att svära i kyrkan om man kritiserar OSX här.
Men ni missar liksom poängen. Om ni köper en borrmaskin för en tusing som enligt tillverkaren skall gå att köra på 220 volt utan problem, så härsknar ni troligen till (=understatement) om det senare visar sig att den faktiskt behöver 380 volt för att hålla rätt varv.
Och jag sitter inte och kör diskverktygen "stup i kvarten". Vet inte var du fick det ifrån... (förresten, skall man inte kunna göra det, då? Skall det verkligen FÖRVÄRRA problemen?)
Och jag har en PC också. Som jag kommit på mig själv med att snegla lite för ofta på...
Är det verkligen ingen som har tips hur man kan få fart på åbäket?
Danne
Mitt enda tips är att återgå till MacOS 9.2.2 om du känner dig så missnöjd som du verkar vara.
Tyvärr är det så att MacOS X är ett väldigt "krävande" operativsystem, jag har själv svurit över den ibland. Men sedan så köpte jag en ny dator (dual 867 Mhz) och redigt med RAM (1025 MB) och då fattar man till vilken typ av datorer som MacOS X är byggt för.
Kraven ökar jämnt och ständigt på hårdvaran, MacOS X är inget undantag......
men den B/W g3 350Mhz och 384Mb ram jag avänder.. den startar på nolltid, och sköter sig jättefint! den var ett riktigt helvette när den hade 9.2.. nu puttrar den jättrebra..
när min powerbook var på lagning, flyttade jag min usermapp till g3an,, och jag tyckte att det var helt okej.. visst, avsaknaden av quarts extreme gjorde sitt, och den kan inte hålla lika många bollar i luften.. men.. det gick. och et gick _bra_
[ 21. februari 2003, 22:15: Meddelandet ändrat av: AUTOMATTI ]
citera: Men ni missar liksom poängen. Om ni köper en borrmaskin för en tusing som enligt tillverkaren skall gå att köra på 220 volt utan problem, så härsknar ni troligen till (=understatement) om det senare visar sig att den faktiskt behöver 380 volt för att hålla rätt varv.
Nu måste uppgradera till 380 V/50 Hz, byta alla proppar i elskåpet, installera grövre kablar och nya jordfelsbrytare överallt om systemet skulle krascha.
Jag testade Mac OS X 10.2.4 på en iMac G3 500 idag och var chockad över hur slött det gick. Visst, det är ingalunda någon racer, och den hade bara 128 MB RAM, men Mac OS 9.2 formligen skriker på en sådan maskin.
[ 21. februari 2003, 22:18: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Skriver detta på en B&W 400 med orginalgraffa och 512MB RAM. Kan inte säga att detta är segt eller problematiskt.
Det största problemet OS9-switchare har är oftast att de stenvägrar att ändra arbetssätt utan klagar på _allt_ som inte är identiskt med OS9 och om det sedan går lite trögare på X så blir det droppen.
Jag har kört X sedan det kom (10.0) på en 333MHz Lombard med 256MB RAM. Knappast en fräsig burk, men jag har aldrig ångrat att jag lämnade 9 bakom mig.
Vill man att datorn ska vara rikigt rapp med X måste man ha en dator som är max 2 år gammal. B&W är snart 4år och ligger många generationer efter. Att jämföra X på en B&W med en ny PC med XP är väldigt oschysst. Kolla först in X på en ny dual-1GHz PowerMac innan du sågar det.
Prova dessutom att köra XP på en lika gammal PC, det är _inte_ kul.
citera: Nu måste uppgradera till 380 V/50 Hz, byta alla proppar i elskåpet, installera grövre kablar och nya jordfelsbrytare överallt om systemet skulle krascha.
Exakt. En sådan lustiger borrmaskintillverkare skulle få packa ihop för gott, men i datorsammanhang (speciellt Mac), så accepteras man sånt här.
Jaja...Nu knäcker jag helgens första pilsner och skall fundera på om konsumentköpslagen egentligen gäller för mjukvaror...Nä förresten, det sk***r jag i.
Men tips emottages fortfarande.
Danne
citera:Skapades ursprungligen av: Danne V:
citera: Nu måste uppgradera till 380 V/50 Hz, byta alla proppar i elskåpet, installera grövre kablar och nya jordfelsbrytare överallt om systemet skulle krascha.
Exakt. En sådan lustiger borrmaskintillverkare skulle få packa ihop för gott, men i datorsammanhang (speciellt Mac), så accepteras man sånt här.
Jaja...Nu knäcker jag helgens första pilsner och skall fundera på om konsumentköpslagen egentligen gäller för mjukvaror...Nä förresten, det sk***r jag i.
Men tips emottages fortfarande.
Danne
Ta din pilsner i frid.
Men det är ju så att inte ens Black & Decker rekommenderar att man använder grövre verktyg och borrar än det som står i specarna, möjligen kan det gå ändå.
Om du har en gammal G3a så går det att få Mac OS X att funka, men det det blir ingen höjdare.
Om du vill ha rejäl fart på Mac OS X så måste du ha en fräsigare burk, så är det helt enkelt.
Ju mer du trixar och joxar med en massa gammal junk, ju värre blir det.
Kör 9.2.2 ellr byt till en nyare dator, IMHO.
citera: en det är ju så att inte ens Black & Decker rekommenderar att man använder grövre verktyg och borrar än det som står i specarna, möjligen kan det gå ändå.
Allvarligt talat (lugn, har inte hunnit till kylen än...), så har Apple i så fall mörkat om G3 och OSX. Jag har inte hittat en enda officiell tech note eller artikel som säger att OSX skall bli långsammare än 9.2.2 på en sådan maskin. Tvärtom, så har allt officiellt jag sett (och du kan ge dig på att jag letat efter "disclaimers") sagt att OSX är bättre, snabbare, stabilare, etc.
En knorr:
Jag la in en mycket, mycket snäll tråd för ett par timmar sedan på Apple discussions där jag redovisade mina problem och jämförde med 9.2.2, samt bad om tips. Det tog exakt 15 minuter, så hade man tagit bort hela tråden!!! Hehe.. Jag bodde i Vietnam många år. Inte ens där censurerade kommunisterna lika hårt och snabbt!
Nu är jag på väg till kylsåpet. N.Y.P.D Blue börjar snart.
Danne
Se´n så är ju 9.2.2 långsammare än 8.5, som är långsammare än system 6 etc etc...
Det korta svaret är att gå tillbaka till OS 9 eller köp en ny dator. Det finns inga supergenvägar för att få OS X så snabbt som du vill ha det. Mer minne brukar vara ett sätt, men du har redan gott om minne.
Jag har kört OS X på heltid på en iBook 500, en iBook 800 och en MDD Dual G4 1GHz. På den gamla iBooken (500) gick det lite segt, men fortfarande fullt användbart. På min nuvarande iBook (800) är det rätt behagligt och på Dual G4:an så är det grymt snabbt.
Men jag tillhör dom som tycker OS X har så mycket annat för sig att det är värt att vissa gränssnittbitar inte är lika snabbt som i nian. Som att IE inte tillåts låsa hela datorn när den laddar en tung sida, utan jag kan bara växla över till ett annat program och fortsätta jobba där.
Dock; på en iMac DV 400 på jobbet med endast 92 MB ramminne så ser jag ingen anledning att lägga in OS X, det skulle gå för segt, så den få leva med nian resten av sin livstid.
Jag är trött så jag kan spy på alla permissions som måste fixas
Har jag aldrig haft nåt problem med.
på den otroligt långa starttiden
Jag stänger aldrig av min dator, bara sätter den i vila.
på dom där löjliga skripterna som skall köras varje dag, vecka och månad.
Vilka då? Har aldrig kört nåt sånt.
För att inte tala om programinställningar som aldrig fastnar
Vilka då? Har inget sådant problem.
tangentfunktioner som inte alls fungerar
Vilka då? Kommando-N för ny mapp, eller?
program som kraschar oftare än förr
Word vX är extremt kraschbenäget. Annars känner jag inte till så mycket kraschande program.
de fåtaliga inställningar man kan göra över huvudtaget
Vad syftar du på då?
Och TVÅ GIGABYTE försvinner!!!!
Det går att spara en hel del utrymme genom att t.ex. inte installera samtliga språk och samtliga drivrutiner.
Om man har följt utvecklingen av X och läst om X i mactidningar samt på olika ställen på nätet så har det funnits info om att den inte är gjord främst för G3 processorn. Under utvecklingen av X har man hela tiden flyttat fram vilken processor som den fungerar bra på och det är G4:an. Det har ju inte varit någon hemlighet.
Alla OS har ju ett minimikrav som rimar dåligt med vad man bör ha för att det skall fungera tillfredställande. Detta gäller också för Wintelmaskiner.
Själv använder vi G4 355 o 400 mhz så jag har tyvärr inte din erfarenhet. Men det finns många adra kvaliteter med X som överbryggar vissa försämringar av hastighet även om den är mindre för våra G4:or.
Vi hör din förtvivlan. Men du måste nog vara mer specifik vad du menar med dina punkter. Annars uppfattas det mer som en klagan och inget rop på hjälp.
Hastigheten kanske är svår att öka mycket mer men de övriga punkterna kanske kan lösas och du förhoppningsvis kommer att upptäcka fördelarna med X i jämnförelse med 9xx.
Nu när jag fått en dual 1.25 så känns OSX äntligen lika snabbt som OS9 på min gamls 500mhz G4. Nog krävs det ordentligt med kräm för att få riktig rull på OSX!
Men IMHO är det värt att köra OSX även på en gammal häck. Maximera RAM till en gig så kommer det säkert fungera bra, Danne. Själv är jag helnöjd med OSX på min blåa G3 400 mhz hemma.
(Edit: typo, som vanligt)
[ 22. februari 2003, 09:27: Meddelandet ändrat av: Axel von Matern ]
citera:Skapades ursprungligen av: bollman:
Skriver detta på en B&W 400 med orginalgraffa och 512MB RAM. Kan inte säga att detta är segt eller problematiskt.
Det största problemet OS9-switchare har är oftast att de stenvägrar att ändra arbetssätt utan klagar på _allt_ som inte är identiskt med OS9 och om det sedan går lite trögare på X så blir det droppen.
Jag är också en av de som har svårt att fasa in OSX. Jag har försökt. Först på en desktop-G3. Brände flera arbetsdagar bara på att försöka installera. Gav upp! Hopplöst! (Senare har jag hört att den antagligen behövdes Firmware-uppgradering, men det tycker i alla fall jag att OSX-installeraren borde kunna kolla!)
När jag väl fick hit en G4 så blev det OSX på den. Seg som en gammal MacII blev den, speciellt Java, men det funkar ju och det var stabilt och bra. Med Jaguar blev det lite mer acceptabel fart, inte imponerande men bättre. Jag har sedan lagt in OSX på en Pismo också för att kunna ta med mej OSX-projekten.
Men jag är inte nöjd, jag är inte frestad att använda OSX som huvudsystem.
Ändra arbetssätt? Jovars, det har jag hört förr - av folk som tycker att jag ska köra PC. Glöm Macens smidighet, så blir du mindre ledsen över PC´n klumpighet. Samma känsla får jag av OSX.
Varför ska jag behöva byta från effektiva, bra lösningar till klumpiga, långsamma lösningar bara för att det är nytt OS? Ikonläget i Finder är urdåligt. Genvägarna i fildialogerna är dåliga ursäkter till vad man hade förr. Filstrukturen bestäms av OS´et och inte av mej - till och med i hemmamappen! Pismon är rent ut sagt instabil med OSX, dyker ofta när den går ur vila och liknande.
Vad jag behöver för att acceptera OSX som mitt standardsystem är att det kommer praktiska och smidiga tillägg som gör livet lika lätt som i gamla MacOS med motsvarande grad av tillägg. För gamla MacOS är inte perfekt! Först med allra minst Default Folder (som ger både "Rebound" och "Click there it is") är det bra. Vad ska man stoppa i OSX för att göra det smidigt? Ja, till exempel för att komma till rätt ställe i en lista med hundratals filer? Till och med standard-Classic lät mej ju skriva första bokstäverna, men inte ens det finns! Är "ändra arbetssätt" att tiga och lida med såna här brister?
Så vad är det man kan göra för att göra OSX bättre? Skriva en egen Finder? Byta ut fildialogerna på nåt sätt?
[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
[QUOTE] Varför ... [/quote]Varför ska jag behöva byta från effektiva, bra lösningar till klumpiga, långsamma lösningar bara för att det är nytt OS?
Det fiffiga är ju att du behöver inte byta. Ingen här kan tvinga dig. Inte Apple heller. Med detta inbyggda motstånd från din sida så är det nog lika bra du fortsätter med OS 9. Mycket av det du klagar över finns redan. Innan du bestämmer dig för att gå över helt till OS X så sitter du i ett moment 22. Du saknar något, du blir irriterad, du bootar om i 9:an. På detta sätt kommer du aldrig vidare.
Filstrukturen bestäms av OS´et och inte av mej - till och med i hemmamappen!
Och om du gör en ny mapp? Vem bestämmer över den?
Ja, till exempel för att komma till rätt ställe i en lista med hundratals filer? Till och med standard-Classic lät mej ju skriva första bokstäverna, men inte ens det finns!
Att klicka inledande bokstav i dialogrutor funger visst. Du måste dock koma ihåg att det är kolumnnavigering i dessa fönster i OS X. Det räcker inte att bara titta på kolumnen längst till höger och trycka en bokstav. Du måste ju först klicka på någonting i den kolumn du vill söka eller en mapp direkt till vänster om denna
Vad jag behöver för att acceptera OSX som mitt standardsystem är att det kommer praktiska och smidiga tillägg som gör livet lika lätt som i gamla MacOS med motsvarande grad av tillägg.
Den som söker skall finna. Default Folder finns ju även till OS X t ex. Det fullkomligt dröser ner sådana tillägg.
Så vad är det man kan göra för att göra OSX bättre? Skriva en egen Finder? Byta ut fildialogerna på nåt sätt?
Finns redan. Path Finder 2.1. Finns säkert fler att välja på inom samma kategori. Tänk vad OS 9 är låst ändå. Man kan inte ens stänga av Finder och köra något annat istället.
Ditt största problem är nog ändå prestanda. Skaffa en ny G4 som är byggd för att köra OS X.
[ 22. februari 2003, 11:11: Meddelandet ändrat av: Anders Täpp ]
Det var bättre denna gången.
Det är bättre att förklara och hjälpa till än avvisa: "då får du köra pc!"
När folk klagar här så tror jag att de gör för att de har redan försökt finna en lösning flera gånger själv och inte för att de skiter i ämnet ifråga. Och att det är deras förtvivlan som gör de sådana.
99mac vad jag har uppfattat handlar om att dela med sig kunskaper man har med andra.
"Som man frågar får man svar" devisen brukar sällan hjälpa någon.
Att det behövs tålamod det är en annan sak. Att vilja hjälpa, det handlar om att sätta sig i den andra människans situation. Annars kommer man ingenstans.
citera:Skapades ursprungligen av: malen:
Det är bättre att förklara och hjälpa till än avvisa: "då får du köra pc!"
När folk klagar här så tror jag att de gör för att de har redan försökt finna en lösning flera gånger själv och inte för att de skiter i ämnet ifråga. Och att det är deras förtvivlan som gör de sådana.
99mac vad jag har uppfattat handlar om att dela med sig kunskaper man har med andra.
"Som man frågar får man svar" devisen brukar sällan hjälpa någon.
Att det behövs tålamod det är en annan sak. Att vilja hjälpa, det handlar om att sätta sig i den andra människans situation. Annars kommer man ingenstans.
Jag tror du missar att den första frågan var ställd av Danne V och den andra av Ingemar R. Även om båda uttrycker frustration så var det ganska stor skillnad på hur man lägger fram det hela och därmed på hur man svarar.
Jag gillar liknelser. Det går aldrig att få 100% rättvisa med en liknelse men det är ett bra sätt att vrida bort blicken från ursprungsproblemet om man kört fast.
Skulle ni göra så här på bilverkstaden?:
"Fy f-n vad trött jag är på den här j-vla bilj-veln. Pedalerna sitter ju för fan snett på den här modellen och hur i h-vete kan de bygga in en sån j-vla skitstereo som standard? Sen ska vi inte snacka om hur de placerat prylarna under huven.
Kan någon ge mig hjälp?"
Ganska stor risk att man pekar ut riktningen till nybilsförsäljningen istället för att hjälpa, eller hur?
Jag skulle önska att alla som vill starta en tråd på forumet försöker undvika "spy-galla"-syndromet så blir det roligare för alla parter.
Hmm, jag tror det blir svårt att snabba upp X på din dator utan att lägga ut några pengar och använda speciella hack.
Ett tips är att söka på www.versiontracker.com efter verktyg som stänger av ögongodis i X. Jag har inga namn så här på rak arm, men det fanns en hel del innan Jaguar kom och de kanske är uppdaterade nu.
Köp mycket RAM! Ju mer ram desto bättre. Det kommer att bli skillnad, men hur mycket vet jag inte.
Köp ett (minst) 32 megs PCI grafikkort! Det finns hack som ska få QuartzExtrem att fungera genom sådana kort. Jag tror det har tagits upp någonstans på det här forumet, sök!
Släng Norton Utilities i papperskorgen, eller åtminstone använd det sällan. Skaffa ett annat program som till exempel DiskWarrior med PlusOptimizer istället. Använd bara Norton som komplement om det andra programmet går bet.
En snabb hårddisk gör lite grand. En 7200 varvare kanske.
Processoruppgradering från till exempel Powerlogic kan göra sitt, även www.macoteket.se säljer uppgraderingar. De blir dock aldrig lika snabb som nyare dator.
Jag är nog rädd att du inte blir nöjd med hastighetshöjningen, eftersom du ALDRIG kommer att få OS X att flyta lika bra som 9:an på en sådan dator. Men lite snabbare går det att få den.
Alla förslag som innebär hack och slakt av systemet eller hårdvara genomförs naturligtivs på egen risk.
Den dator jag har är i stort exakt lika konfigurerad, en G3 BW 300 mhz med 448 mb RAM, har byglat om till 400 mhz. Min dator är stabil i den högre hastigheten, känns bra att jobba på, inte alls slött. Kostar inget att göra men är en viss risk, men gör det inte på en redan instabil dator.
Det låter som din dator inte är helt OK, men ominstallation har du gjort. Med grundformatering kanske? Skivverktyget åtgärdar rättigheter. Kolla att inte några processer eller program (ex. Quickmail) stjäl kraft eller har minnesläcka (ex. Retrospect). Är minnen och disken helt OK?
Jag har också satt i ett PCI ultra-ata samt nyare disk, det kostar en slant, men åtgärdar problemet med den interna IDE kontrollern. Vet inte om det är prisvärt att köpa ett snabbare grafikkort, kanske bättre att spara till nyare dator.
Att Macosx inte är lika rappt i gränsssnittet vägs upp av att det fungerar i nätverk samt är stabilt och att flera program kan arbeta samtidigt utan att krascha datorn.
[ 22. februari 2003, 16:14: Meddelandet ändrat av: Per58 ]
citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
citera:Skapades ursprungligen av: malen:
Jag tror du missar att den första frågan var ställd av Danne V och den andra av Ingemar R. Även om båda uttrycker frustration så var det ganska stor skillnad på hur man lägger fram det hela och därmed på hur man svarar.
Jag gillar liknelser. Det går aldrig att få 100% rättvisa med en liknelse men det är ett bra sätt att vrida bort blicken från ursprungsproblemet om man kört fast.
Jag vet att det var två frågor från två olika människor men jag slog det ihop med tanke på att bägge behövde hjälp.
Mitt inlägg var inte riktat mot någon speciellt.
Men det är inte alla gånger lätt att få svår här på 99mac.
Man ställer en fråga helt vanligt, utan arrogans eller spydigheter. Och sen händer ingenting på en hel vecka. 50 personer har läst frågan men man får inget svar. Märkligt.
Jag förstår vad du menar och du har rätt att man ska visa lite ödmjukhet när man står inför ett problem.
Men jag vet själv att ibland innan man varvar ner så säger man eller skriver något man ångrar sen och det händer oftast när man måste lösa ett idiot enkelt grej och man inte vet hur man ska göra och då är man som förblindat. Men det gynnar ingen och allra minst personen ifråga.
Jag är själv nybörjare på OSX, konverterade från 9:an sen Jaguar kom utan några som helst kunskaper i UNIX. Trots att jag visste allt (nästan) om 9:an så nu är jag som en nybörjare (nästan).
Det är inte lätt men det är inte så svårt heller fatta grunläggande saker såsom filhantering och dyl. Man måste vara öppen för nya saker då lär man sig bättre.
Visst svär jag ibland och vill ha tillbaka kringla+N för att skapa ett nytt mapp och inte öppna nytt fönster. Men jag vet att det ändrar ingenting om jag bara svär och blir sur.
[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
[QUOTE] Varför ... [/quote]Varför ska jag behöva byta från effektiva, bra lösningar till klumpiga, långsamma lösningar bara för att det är nytt OS?
Det fiffiga är ju att du behöver inte byta. Ingen här kan tvinga dig. Inte Apple heller. Med detta inbyggda motstånd från din sida så är det nog lika bra du fortsätter med OS 9...
Filstrukturen bestäms av OS´et och inte av mej - till och med i hemmamappen!
Och om du gör en ny mapp? Vem bestämmer över den?
Ja, till exempel för att komma till rätt ställe i en lista med hundratals filer? Till och med standard-Classic lät mej ju skriva första bokstäverna, men inte ens det finns!
Att klicka inledande bokstav i dialogrutor funger visst...
Vad jag behöver för att acceptera OSX som mitt standardsystem är att det kommer praktiska och smidiga tillägg som gör livet lika lätt som i gamla MacOS med motsvarande grad av tillägg.
Den som söker skall finna. Default Folder finns ju även till OS X t ex. Det fullkomligt dröser ner sådana tillägg.
Finns redan. Path Finder 2.1...
Ditt största problem är nog ändå prestanda. Skaffa en ny G4 som är byggd för att köra OS X.
[/quote]Hur stort är mitt OSX-motstånd när jag installerat det på 2 maskiner och kört ett flermånaders programmeringsprojekt under OSX? Jag har försökt, seriöst. Jag har installerat flera "fixar" (t.ex. Default Folder X), men ingen av dem har gjort nånting signifikant bättre. Man kan ju köra med metoden att medvetet glömma bort vad som var bra med det gamla systemet och bara leva med det som är fel, men det är ju löjligt.
Vem bestämmer över en ny mapp? Ja, det gör jag... om jag kan hitta den bland alla mappar som jag blir påtvingad! Om jag vill ha en hem-mapp som känns som min egen så måste jag göra den som en extra nivå under hemmamappen. Jag kan acceptera EN tvungen mapp i min hemmamapp, en slags "personlig systemmapp", men inte ett halvdussin!
Prestanda är inget större problem. Jag har en G4/733! Både den och Pismon är acceptabla, fast det är lite skillnad på acceptabel och behagligt blixtsnabb.
Att det finns Finder-ersättare vet jag, men ännu viktigare är fildialogerna. Default Folder X gör inte hälften av vad den gjorde i OS9. Jag har märkt att fildialogerna är sidscrollande, och hatar det. Klickar man på en fil så skuttar hela rasket i sidled. Dåligt användargränssnitt! Det ska inte skutta av ett val, det ska skutta om jag scrollar! Det känns som om det är meningen att man ska jobba lååångsammare än jag gör, som en gammal pensionär med reumatism, klicka EN gång på filen, läsa vad som står om den, och sedan trycka på Öppna... i stället för att dubbelklicka och ana att andra klicket kom på nånting som man inte hinner se vad det är. Det blir visserligen rätt, men visuella återkopplingen är FEL!
Jag ser nu att skriva på tangentbordet går. Bra på sätt och vis. Att man måste klicka först är en tveksam finess, fast i OS9 var man ju också tvungen att se till att listan var vald. Men vet ni varför jag trodde att det inte fanns? För att det är OTROLIGT långsamt! Jag har skrivit, konstaterat att det inte hände nåt, och scrollat manuellt i stället! Nåt så långsamt använder man inte. En oanvändbar finess är ingen finess.
Vad gäller "tvång": Det finns massor av tvång! Nya Macar kan inte starta i annat än OSX. Om en skribent i MacWorld antyder att han använder OS9 blir han mobbad, kallad "pinsam". Tonen från många, speciellt här i 99mac, är att man är dum och bakåtsträvande om man inte tar emot OSX med öppna armar och glömmer den "Macighet" som gått förlorad. Det är en form av tvång det med.
En av de västa sakerna med tonen här är försvaret för "terminalen", för att jobba i shell. Det finns INGET program som är bättre i ett CLI än i GUI! Det finns ingen anledning för "terminalen" att existera! Det är gammalt skräp från 70-talet som inte behövs längre. Om en sak bara går att göra i "terminalen" så är det för att programmet man kör via textkommando är skrivet av nån bakåtsträvare som tycker det är för jobbigt att göra ett enkelt GUI till det. MEN, ständigt dyker CLI-trollkarlarna upp som hävdar att det är mer avancerat. Det är det INTE! Det är enormt mycket mindre avancerat. Som att hävda att en skottkärra är mer avancerad än X2000.
Folk,
Det blev ju ganska bra respons på den här tråden. Jag har inte haft tillfälle att svara eller bemöta förrän nu, och här kommer lite kommentarer:
Det här är fakta:
Jag har en maskin som Apple säger skall bli bättre, snabbare och mer stabil med OSX än med tidigare OS. I synnerhet poängterade man det i och med Jaguar. Det är alltså tillverkaren av både hård- och mjukvara som lovat att min gamla burk skall få bättre prestanda. Man har INTE reserverad sig på något som helst vis.
OK, jag tog det med en nypa salt, men räknade i vart fall inte med att det skulle bli sämre och ser ingen som helst anledning till att man skall acceptera falsk marknadsföring. Att tredje part har gjort utvärderingar senare, och att det finns artiklar och omdömen i i press och på webben har ingen betydelse i sammanhanget. Apple, tillverkaren, hävdar fortfarande i sin markadsföring att Jaguar skall funka perfekt i en G3:a.
Frågan är hur djupt en presumtiv köpare av OSX skall behöva gå för att söka information? Är det inte rimligt att det räcker med att kolla systemkraven? Skall man inte kräva att Apple säger hur det ligger till? Man ägnar t.ex. två hela sidor till att beskriva alla fördelar (http://www.apple.com/macosx/ och sen vidare till "Buy now!") för att avsluta med systemkraven, vari G3 finns med utan någon som helst brask-lapp. Per definition är detta lögn, vilket de flesta här bekräftar genom inläggen att olika former av hårdvaruinköp är nödvändiga.
Nu kommer lite subjektivt:
När jag började den här tråden, så var jag naturligtvis inte särskilt lycklig över att ha blivit blåst av Apple enligt ovan. Klart som f*n att min bitterhet lyser igenom. Här är en del svar/kommentarer till somliga av er som varit bussiga nog att replikera:
Anders:
Att avfärda fullständigt korrekta iakttagelser som att "spy galla" tycker jag är lite arrogant. Likaså jämförelsen med ett bilköp eller vad det var (som dessutom var full med svordomar och andra knep för att få mina synpunkter att framstå som korkade).
Att "man får svar som man frågar" var en ganska obegåvad kommentar eftersom den enda frågan jag har ställt var om nån kunde ge tips om hur man kan få fart på skrället. Till dess hade du lyckats undvika helt att svara på det. Jag fick alltså inte alls "svar som jag frågade", eller hur?
Det verkar dessutom som om du tyärr tagit kritiken av OSX personligt eller att en beskrivning av OSX som avviker från din egen uppfattning inte får framföras utan att man skall få syrliga kommentarer lite "von oben". I vart fall får man tydligen inte uttrycka sig som man vill. Men jag har ju sett att du brukar vara pigg på att hjälpa folk, så du kanske bara hade en dålig dag igår?
Adrian:
Du drar slusatsen att "min maskin funkar bra - alltså måste Danne inbilla sig saker". Så är det givetvis inte som jag hoppas att du förstår. Jag ser heller ingen anledning att gå in i detaljer (som ingen skulle orka läsa ändå), utan du får helt enkelt lita på att det jag skrivit stämmer. Om du verkligen, verkligen vill veta EXAKT vad som strular, så kanske jag orkar sätta mig ner nästa vecka och skriva ett privat mail till dig. Säg till i så fall.
Förresten: Dom där tre skripterna jag nämnde, som skall köras dagligen, varje vecka och månad är skälet till att man inte bör stänga av maskinen, eftersom dom är konfigurerade att köras på natten. Kan tyvärr inte ge nån länk till mer i detta ämne, men om du laddar ner t.ex. MacJanitor från versiontracker, så står det en hel del i hjälpfiilen.
Och att man måste köra Disk Utility för att fixa permissions ganska ofta (en del säger dagligen) är ju ganska välkänt.
Taz_1999:
TACK, OH TACK!!!!! Du var (tror jag?) den första som faktiskt såg min fråga och gav en länk till en sida (http://www.macattorney.com/tutorial.html) där man fick många BRA tips, som t.e.x att stänga portar man inte använder. Dessutom hade sajten i sin tur länkar till mycket matnyttigt, inte minst länken till "Dragster" (http://www.ifthensoft.com/) som satte märkbar snurr på datorn.
Simonsj:
TACK, OH TACK DU OCKSÅ!! Ditt förslag ledde vidare till en hack hos versiontracker som heter PCI Extreme som såg till att Quartz Extreme och mitt Radeon 32Mb grafikkort kom till användning. Nu händer saker ännu ett snäpp snabbare!
Malen, Ragnemalm (låter bekant, förresten. Är du släkt med nån som skrivit böcker om juridik?):
Kolla upp förslagen från Taz_1999 och Simonsj enligt ovan! Klart intressanta uppslag!!
Det här blev långt, sorry. Men nu går det ju plötsligt så j-a snabbt att skriva.
Trevlig helg, alla.
Danne
[ 22. februari 2003, 17:56: Meddelandet ändrat av: Danne V ]
Malen, Ragnemalm (låter bekant, förresten. Är du släkt med nån som skrivit böcker om juridik?):
Kolla upp förslagen från Taz_1999 och Simonsj enligt ovan! Klart intressanta uppslag!!
Speciellt www.macattorney.com verkar mycket matnyttig! Såna tips är väldigt värdefulla och huvudpoängen med en sån här tråd.
För övrigt känns det som om man skulle skapa klubben "vi som inte är riktigt 100% helnöjda med OSX".
(...och jovisst, jag är släkt med Hans, släktens kändis och min farbror.)
Danne:
Jag försökte inte få ditt inlägg att se ut på ett visst sätt med min lilla "sketch". Jag försökte bara visa en ilsken kund på bilverkstaden och en sådan tror jag svär ganska mycket. Därmed inte sagt att du tog till svordomar i ditt inlägg. Det kan ju alla läskunniga för övrigt se själva.
Du förstår säkerligen att de reklamtexter du läser på Apples sida är just reklamtexter och inget annat. Sådant ska man ta med en nypa salt vilket företag det än handlar om. Apple måste nämna ett minimikrav för Jaguar men sen kan man inte hålla på att specificera mer om hur olika maskiner klarar vissa saker sämre eller bättre. I grund och botten handlar det om marknadsföring och regel nummer ett är säg inte officiellt att dina egna prylar har problem. Gäller alla företag i alla branscher.
Har du förresten varit med om att något annat nytt Mac OS funkat snabbare än det förra på samma hårdvara?
Ingemar:
Jag var om möjligt mer fanatiskt inställd till OS 9 för två år sedan än vad jag är för OS X idag. Jag kan idag inse att jag hade lite väl höga tankar om OS 9. Idag konstaterar jag kallt att båda systemen har saker som det andra inte har men för mig väger ändå vågskålen över 75/25 i OS X favör. OS 9 håller inte måttet längre när man räknar in vad folk vill göra på en dator idag.
På jobbet har supporttiden i huset nästan försvunnit helt sedan vi bytte till OS X. Kollegorna har alla admin-behörighet och de kör in sina "software updates" utan bekymmer. Dyker det upp något så fixar jag det oftast med några rader i iChat. Program kraschar väl fortfarande men med det gamla systemet så ledde krascherna till hårda omstarter som ledde till hårddiskstrul som ledde till support osv.
Sen tycker jag att en dubbelpropp är ett minimikrav för professionellt arbete på OS X. Tror dock inte du blir nöjd ändå. Man har stor nytta av dubbelproppen när man kör många fläskiga program samtidigt men jag får för mig att du är mer bekymrad av enskild prestanda vid en viss manöver i Finder. Det skiljer sig inte lika mycket mellan singel/dubbel G4.