Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kommer Apple uppdatera till WWDC 2005?

Tråden skapades och har fått 146 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En intressant tråd hos Ars Technicas macforum ("Macintoshian Achaia"):

A bit about Resolution Independence

Ursprungligen av Adrian B:

Jag ser verkligen fram emot den dagen man kan köra med 150-200 ppi på skärmen.

Ja verkligen, kan bara hålla med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-21 11:58

Ingen uppdatering, men jag hoppas Asteroid kommer att presenteras på WWDC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-21 21:04
Ursprungligen av magnur:

Ingen uppdatering, men jag hoppas Asteroid kommer att presenteras på WWDC.

Asteroid????? Vad är det?

  • Medlem
  • 2005-05-21 21:39

är det bara jag som tror att apple kommer göra en asteoid fast för video istället för musik?

tänk er scrollhjulen på ipod på sådant kontrollbord....briljant?

1. asteroid? är det en så stor grej? och sen har den enligt ryktena ingen midi!? vore dunderkorkat!

2. ibook? den uppdateringen lär enbart vara en kort notis på framsidan - som sagt konsumentprodukt.

3. powerbook G5? ja - då blir nog många förgrymmade...efter att ha köpt senaste uppgraderingen. men - den borde komma snart.

4. jag skulle tycka det var övergrymt med en iMac 23"! skärmen finns och jag tror definitivt det finns en marknad!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-23 10:47
Ursprungligen av el gringo:

3. powerbook G5? ja - då blir nog många förgrymmade...efter att ha köpt senaste uppgraderingen. men - den borde komma snart.

Allvarligt talat, vad är det som är så häftigt med en Powerbook G5??

Själv suktar jag efter en liten portabel Powerbook. 12'' ser fin ut, men jag vill ha högre upplösning än XGA, vilket jag skulle få om jag valde en x86-baserad ultraportable.

Men jag vill ju ha lång batteritid och att den skall vara kall och tyst. Drar en Powerbook G5 mindre ström än en G4? Om inte så vill jag faktiskt inte ha en!

Hur mycket mer prestanda tror ni att en Powerbook G5 har jämfört med en G4? Vid samma strömförbrukning?

häftigt? ja - det beror väl på hur väl dom lyckas implementera processorn med moderkort etc. Men rimligtvis borde en modernare 64-bitars-processor bli "krämigare". Personligen var jag väldigt nöjd med min Powerbook 12" och iBook 12" när jag hade dom. körde med extern skärm 1900 x 1200 på powerbooken. ibook'en var i och för sig tystare/svalare.

apple behöver kräma upp cpu'erna på sina powerbooks. powerbook vs powermac är väldigt långt ifrån varandra i prestanda...

Ursprungligen av pesc:

Allvarligt talat, vad är det som är så häftigt med en Powerbook G5??

Själv suktar jag efter en liten portabel Powerbook. 12'' ser fin ut, men jag vill ha högre upplösning än XGA, vilket jag skulle få om jag valde en x86-baserad ultraportable.

Men jag vill ju ha lång batteritid och att den skall vara kall och tyst. Drar en Powerbook G5 mindre ström än en G4? Om inte så vill jag faktiskt inte ha en!

Hur mycket mer prestanda tror ni att en Powerbook G5 har jämfört med en G4? Vid samma strömförbrukning?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-23 13:47
Ursprungligen av pesc:

Men jag vill ju ha lång batteritid och att den skall vara kall och tyst. Drar en Powerbook G5 mindre ström än en G4? Om inte så vill jag faktiskt inte ha en!

G5orna har jag läst 24watt för, bästa g4an verkar väl vara ppc7447a som drar upp till 30watt på 1.42ghz, och de i powerbooken är väl överklockade eller något, finns inte så snabba modeller på freescales sida iaf. En PPC970GX lär ju dra mindre än en FX med (eller kanske inte, PPC970 är väl vanlig, FX den lite nyare strömsnålare som finns nu, GX skulle väl vara snabbare och MP med flera cores.)
[QUOTE="pesc"]Hur mycket mer prestanda tror ni att en Powerbook G5 har jämfört med en G4? Vid samma strömförbrukning?
Jag vet inte, olika cpuer ju, finns väl inget som säger att den har mer prestanda alls, exakt VAD är en g4a till att börja med? Bara ett dumt namn från apple, så beror ju på vad du räknar in dit.
När ni har visat benchmarks verkar det ju som att G4 är snabbare än G5 vad gäller altivec och dylikt, men har långsammare minnesaccess, vilket naturligtvis beror på långsammare FSB och att det knappt finns någon vits med DDR till G4 överhuvudtaget. e600-serien från freescale om den nu hette så skulle ju dock eventuellt ha integrerad DDR2-kontroller och gigabit ethernet, och då borde ju minnesaccessen bli SNABBARE hos dem än G5 förutsatt att inte IBM uppgraderar sin G5 (lär de väl göra någon gång). e700-serien skulle ju dessutom ha 64-bitars instruktioner, blir det en G5 då? Det är ju en helt annan cpu... Eller är det en 64-bitars G4? Eller är det en G6 för den har 64-bits instruktioner och DDR2?
Både e600 och e700 kommer som dual-core med...

Ursprungligen av Hagge:

G5orna har jag läst 24watt för, bästa g4an verkar väl vara ppc7447a som drar upp till 30watt på 1.42ghz, och de i powerbooken är väl överklockade eller något, finns inte så snabba modeller på freescales sida iaf. En PPC970GX lär ju dra mindre än en FX med (eller kanske inte, PPC970 är väl vanlig, FX den lite nyare strömsnålare som finns nu, GX skulle väl vara snabbare och MP med flera cores.)

Om G5orna drog så lite skulle de redan sitta i Pbook. Eller hur? De skulle heller inte behöva flytande metall i heat pipes som kyler dem. Det verkar som att de blir för varma helt enkelt.

Att T-shirtarna är XL beror väl på amerikaner framför datorerna är XL helt enkelt.

För övrigt så ska jag precis beställa en ibook12" till företaget och har papper för påskrivning hemma. Beställer man efter lanseringsdatumet (hypotetiskt) får man nya modellen då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-31 14:40
Ursprungligen av Code Red:

Att T-shirtarna är XL beror väl på amerikaner framför datorerna är XL helt enkelt.

Då hade storleken varit XXXL och inte XL

Ursprungligen av Cypher:

Då hade storleken varit XXXL och inte XL

De kanske gick åt i USA o XL blev över till de normalfeta datanördarna....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-01 00:13
Ursprungligen av Code Red:

De kanske gick åt i USA o XL blev över till de normalfeta datanördarna....

hehe... nej, Apple har alltid skickat ut XL och XL är något för stort för mig (har fortfarande Small i storlek)

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-01 22:53

Man kan tänka sig att man säkert kommer kunna följa Live på andra kanaler där någon reporter matar in texter och typ uppdaterar vart 5 minut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-23 10:45

Jag hörde att det tydligen finns prototyp på en 40" skärm ifrån Apple, och ett surround högtalarsystem fast den är byggd i en clean modul och inte vanliga 5st+bas..

är det inte väldigt tyst så här strax före en keynote!?

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-05-27 19:11

500 spänn på nån nyhet med iPod!

Ursprungligen av el gringo:

är det inte väldigt tyst så här strax före en keynote!?

Det kommer, det kommer...

Vänta tills mitten av nästa vecka, då kommer nog Appleinsider och Thinksecret flagga igång tävlingen dem sinsemellan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-27 20:39

Håller med!!
Vi måste börja jobba fram lite rykten..

macrumors.com skriver att...det är lite rykten vad det gäller WWDC...ja - vad skall man säga...antingen ngt väldigt stort eller så kommer det vara väldigt tunt i år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-30 15:26
Ursprungligen av el gringo:

vad skall man säga...antingen ngt väldigt stort eller så kommer det vara väldigt tunt i år.

Det blir något stort. Apple lägger ner alla portabla macar och ersätter dessa med nya MacNano. Det är en liten batteridriven kloss med ungefär samma formfactor som en iPod. Den har AirportExpress och är Bluetooth-bestyckad så att man lätt kan använda mus och tangentbord. Men det verkligt stora är att Apple samtidigt köper RayBan som gör de nya moderiktiga skärmarna som är inbyggda i supersnygga solglasögon. Du kan alltså sitta på bussen, ha MacNano i bakfickan och se helcool ut i ett par MacRayBan som också ansluter sig trådlöst. (Trådlöst kroppsnät?)

Gränssnittet är nu sant 3D, eftersom man kan projicera oberoende bilder på vänster och höger öga. Du kan manipulera objekt genom en snygg MacGlove på högerhanden (tyvärr endast tumvantemodell för att det inte ska bli för komplicerat med vilket finger du ska peka med). Detta ger också ett lyft för spelindustrin som nu strömmar över till Apple för att introducera häftiga true3D-spel. (Akta dig dock för att spela true3D-extreme-boxing på bussen med MacRayBan och MacGlove!)

Hur mycket science fiction tycker ni det här låter som?

Quicktime 7 för windows känns som ett hyggligt säkert kort. Kanske nya bärbara, om det är en stor förändring. Nya xServer? Vem vet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-30 14:42
Ursprungligen av Hagge:

Hur nära inpå brukar rykten om uppgraderingar dyka upp? Någon chans att det kommer något?

http://www.macrumors.com/pages/2005/05/20050529205131.shtml

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-30 14:43

Jag är helt säker på att dom kommer med en Bil, som går på OSX..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-30 15:21
Ursprungligen av Fredric:

Jag är helt säker på att dom kommer med en Bil, som går på OSX..

Ja iCar har ju varit väntad länge nu.

iTunes 5 med fullst stöd för podcasting, uppgradering av .Mac med IM, blog, podcasting. Jag tror inte på några fantastiska hårdvarureleaser, men har inget emot att ha fel.

  • Medlem
  • 2005-05-30 15:32

tycker inte bara det låter för mycket science fiction, det låter dessutom för omständigt, krångligt och dyrt för att vara apple så jag tror knappast det där är framtiden ens

Bara en fråga, jag har velat ha en powerbook sen i våras och
nu har jag pengarna, hur i hela friden ska jag överleva dessa
7 dagar?

prova - det är faktiskt en befriande känsla att klara av att motstå något man känner starkt begär till

Ursprungligen av gsandlund:

Bara en fråga, jag har velat ha en powerbook sen i våras och
nu har jag pengarna, hur i hela friden ska jag överleva dessa
7 dagar?

Bevaka tråden