Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låter allas iMac G5 som en "moppe"?

Tråden skapades och har fått 103 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-16 23:18

Hur ligger det till med de nya imacarna då?

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-05-17 08:06

Min 20" är tyst som en nötkärna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-17 10:34

En tanke:

Vissa skrivbord (och dyl) kan ju ibland fungera som resonanslådor för vibrerande elektronik... Jag vet att min iBook (som exempel) är tystare på skrivbordet än köksbordet... Kanske något som påverkar ljudbilden och som kan tas i beräknande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-17 22:11

20" iMacen här en bättre skärm än 17"

- Högre upplösning
- Bättre betrakningsvinkel

Vad gäller responstider osv vet man inte så mycket. Apple har inte skrivit något om detta så vitt jag vet. Men av vad jag hört och sett på tidigare generationer iMac G5:or så håller 20" högre standard än 17" på alla "skärmpunkter".

  • Oregistrerad
  • 2005-05-17 22:33

Har inte haft något problem alls med fläktljud fram tills för några timmar sen när jag installerade Tiger. Plötsligt drog fläktarna igång och har gjort det ända sen dess. Trodde först att det hade att göra med att spotlight jobbade med indexeringen men det blev ingen skillnad när den var klar. Gjorde sen en uppdatering till 10.4.1 men inte heller det hjälpte. Har nu dragit ner processorhastigheten till reducerad men det låter fortfarande mer än vad det gjorde på högsta hastighet under 10.3.9!!!! Det är helt sjukt. Borde det inte vara tvärtom när man uppgraderar ett OS.
Har för övrigt en iMac G5 1,8.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 11:31

Ni som fått byta ut era "midplanes", har ni gjort det själva, eller har ni fått lämna in burken?

Jag köpte min på Macoteket, ska jag kontakta dem, eller Apple direkt???

  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 11:35

Förresten: Det är ingen som testat att ta bort den grå kåpan runt processorfläkten bara?
Läste nånstans att detta kunde hjälpa???

  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 11:41
Ursprungligen av danjo:

Förresten: Det är ingen som testat att ta bort den grå kåpan runt processorfläkten bara?
Läste nånstans att detta kunde hjälpa???

Fick höra av våra tekniker att den kåpan sitter slarvigt monterad på en del exemplar. Ta loss den och pressa tillbaka, var tipset

  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 13:30

Jag kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut, men måste man inte skruva loss några skruvar där också???

  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 13:40

Jag svarar mig själv igen:
Här finns en instruktion: http://www.info.apple.com/sesv/cip/pdf/s_imacg5/S033-2523.pdf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-20 14:50
Ursprungligen av danjo:

Förresten: Det är ingen som testat att ta bort den grå kåpan runt processorfläkten bara?
Läste nånstans att detta kunde hjälpa???

Ursprungligen av Schuckert:

Fick höra av våra tekniker att den kåpan sitter slarvigt monterad på en del exemplar. Ta loss den och pressa tillbaka, var tipset

Tror schuckert menar delen markerad (orange, akta ögonen ) i denna bild, och inte det som DIY-instruktionen gäller. Den ingår inte i de delar man får mecka med själv men jag är klart lockad. Det är helt klart här min moped sitter i alla fall, det är CPU-fläktens varvtal som låter, och ljudet kommer precis där nerifrån. Jävla moppe!

Nu harjag i alla fall vart och gnällt hos Apple och fått ett ärendenummer till en reparatör här i stan. Jag fick per telefon gå igenom vad som är standardprocedur i USA tydligen, att återställa PRAM genom att öppna datorn. Passade på att skruva åt allt löst och ljudet blev lite lägre men fortfarande störande! En diskussion på Apples amerikanska supportsida tar upp lite intressant om detta.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 14:53

Skickade in min dator till LAN-master i Stockholm i torsdags. Ringde dem idag och kollade läget. Logikkort fanns inte på lagret och var restnoterade hos Apple. Det tar alltså minst 2 veckor för mig att få tillbaka min dator. Beror det på att de har så mycket problem (det som låter) eller att de bara inte tillverkar mer? Hur som helst var det den sämsta planering möjlig såhär de sista veckorna i skolan!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 15:14

jag lider med dig. min har varit inne för service i tre veckor nu! inte ett enda samtal eller någon typ av info har man fått. ringde upp idag och undrade varför det tar sån tid och om de har ett datum. fick inget datum, de sa bara att det gamla moderkortet är restnoterat för att de inte görs längre. men gör de då!!! apple suger verkligen med sin support...jag är säker på att det kommer ta minst en månad till tills jag får tillbaks min imac så jag krävde att få låna en dator.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 17:14

NEEEEJ! De sa att de skulle beställa från Apple. Då kommer samma sak hända mig alltså, jag pallar inte detta längre. Det värsta är att jag lämnade in den förra månaden då de bytte allt.. Nu när de kollade det sa de att grejerna va trasiga igen. Sätter de in trasiga grejer?

Det verkar nästan som själen mår bättre av att acceptera ljudet som en del av köpet.
Att få apple att fixa till det verkar ju ge blödande magsår.

Att min låter när jag jobbar vid den känns ok - så länge den är hyffsat tyst när den står i sin vrå.

Ursprungligen av Wheat:

NEEEEJ! De sa att de skulle beställa från Apple. Då kommer samma sak hända mig alltså, jag pallar inte detta längre. Det värsta är att jag lämnade in den förra månaden då de bytte allt.. Nu när de kollade det sa de att grejerna va trasiga igen. Sätter de in trasiga grejer?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2005-05-24 16:47
Ursprungligen av korner:

Det verkar nästan som själen mår bättre av att acceptera ljudet som en del av köpet.
Att få apple att fixa till det verkar ju ge blödande magsår.

Att min låter när jag jobbar vid den känns ok - så länge den är hyffsat tyst när den står i sin vrå.

Tro nu inte att det ska accepteras, det är ingen fel design på iMacen.
trasiga delar borde bytas.

vill tillägga att jag fortfarande inte lyckats få min en-vecka-gamla att varva upp i ens hörbar nivå.:cool:
kör processorn på högsta och har flera gånger använt 100% av processorn utan att ens höra den i mitt tysta rum.
börjar nästan bli orolig
men åh så skönt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-24 12:50
Ursprungligen av Wheat:

NEEEEJ! De sa att de skulle beställa från Apple. Då kommer samma sak hända mig alltså, jag pallar inte detta längre. Det värsta är att jag lämnade in den förra månaden då de bytte allt.. Nu när de kollade det sa de att grejerna va trasiga igen. Sätter de in trasiga grejer?

Oooajj, inte bra. Jag lämnade in min på Macademic igår och de sa att det skulle ta typ 10 dagar att beställa delar och montera. Det får vi se. Men jag undrar ju lite, ni pratar om logikkort och moderkort, är det en del av midplane eller?

Sämsta möjliga timing så här precis i slutet av terminen. Det vore ju enklare om felet var fixat i konstruktionen :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 22:02
Ursprungligen av danjo:

Ni som fått byta ut era "midplanes", har ni gjort det själva, eller har ni fått lämna in burken?

Jag köpte min på Macoteket, ska jag kontakta dem, eller Apple direkt???

Jag lämnade in min! Till en "tekniker" som bytte nästan allt i datorn (enligt honom). Det konstiga var att han inte installerade om systemet efter att ha bytt nästan alla komponenter.. Känns inte det ganska självklart?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-19 08:32

Jag ska slänga in min på service idag med, hoppas att de inte behöver så lång tid för att konstatera problemet, vill inte vara utan dator i helgen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-19 22:51

Fick min 17" iMac rev. B idag. Värdens häftigaste maskin men...nån sorts moppeljud finns där i bakgrunden. Det är nästan acceptabelt i nivå, men störande till sin karaktär + att detta ju är en alldeles ny dator!

Jag funderar på att

  1. öppna maskinen och dra ut skruvarna runt fläkten (de som är "user serviceable" så klart)

  2. Ringa Apple och gnälla

Frågan är om nummer två kommer att resultera i en massa väntetider, jag vill ju ha min mac nu och för all framtid
Någon som har lyckats fixa fläktljudet genom att själv pilla i datorn, inom garantins gränser?

  • Medlem
  • 2005-05-20 12:21
Ursprungligen av arru:

[*]Ringa Apple och gnälla
[/list]

Lycka till!!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-20 12:47

Behagligt tyst, märks knappt (förutom när AHT, håller med tidigare skribent om att då presterar den ett ljud man aldrig hört från en persondator)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-19 23:58

Min moppe låter precis som en iMac.

Men det hörs inte när man har hjälm på huvet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2005-05-20 00:04

min nya iMac 20" har vart igång sen imorse... fortfarande knäpptyst i ett knäpptyst (och varmt) rum.
kört processorn på högsta hela tiden...
iofs så har den inte varvat upp en enda gång så jag vet inte hur den låter då..
hur får jag den att varva upp ordentligt? funkade inte med att köra igång hela iLife samtidigt..

Ursprungligen av Kaveh:

min nya iMac 20" har vart igång sen imorse... fortfarande knäpptyst i ett knäpptyst (och varmt) rum.
kört processorn på högsta hela tiden...
iofs så har den inte varvat upp en enda gång så jag vet inte hur den låter då..
hur får jag den att varva upp ordentligt? funkade inte med att köra igång hela iLife samtidigt..

Öppna också Safari och Aftonbladets site.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-20 08:20

Min 20" (den senaste modellen) är knäpptyst. Den första datorn jag ägt som kunnat vara på hela natten i sovrummet utan att ha stört mig alls

/björn

Otroligt att moppeljudet lever kvar i revision B. Här har ni en bild som jag gjorde för ett halvår sedan, passar bra igen.

Ursprungligen av Kaveh:

hur får jag den att varva upp ordentligt?

Öppna en bild i Photoshop, klicka på bilden och håll nere musknappen.

hmm ja det är märkligt att det finns på rev b. Verkar också återigen som att det är 17" som är hårdast drabbade.. har beställt en 20". så får hoppas på att man klarar sig

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-05-20 11:04

Min är numera tyst, bytte midplane några gånger utan framgång. Ringde och bad Apple skicka ett nytt nätagg istället, bytte ut det och fick en tyst iMac 17". Nu hör jag bara hårddisken, antar att man för nöja sig där

Bevaka tråden