Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign - klistra in oformaterad text - går det?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fick scriptet för att kopiera in oformaterad text att fungera på indesign 2.0.2 men inte i CS, får felmeddelandet "Det går inte att hämta contents. -1728"

Jag har bara ändrat "2.0.2" till "CS" i scriptet. Någon som vet hur man fixar detta?

ehum... jag börja känna mig lite löjlig med så många inlägg, men rent konkret när jag fortsätter med ditt tips Anders, om jag ställer mig word-texten i ett stycke som är Times New Roman med fetstil påslagen, så visar InDesign följande
teckenformat: inget
styckeformat: normal+
teckensnitt: Times New Roman : Bold

Men i sökrutan som jag skärmdumpade innan syns inget matnyttigt, utan bara de fomat jag själv definierat vid olika tidpunkter tidigare inklusive de två nya "fet" och "kurisv"...

Skrevs ursprungligen av Leander Lindahl

a. Men det innebär att jag måste göra en "körning" för -fetstil och kursiv-, en för -fetstil-, en för -kursiv-?

Just det. Men några klick till spelar ju ingen roll om det är en mastig bunt med text.

b. Kan man inte göra så här på något sätt:
"Hej InDesign, kan du ta all text som har styckeformatet -normal- (ur wordimporten) och ändra det till styckeformatet -mittEgenDefinieradeStyckeFormat-?". Man kan ju ändra formatet i sig, men då måste man gå i i varje parameter, ganska jobbigt, särskilt som varje ny artikel tar med sig sina äckliga word-format...

Rent generellt så kan man söka på vad som helst och ändra till vad som helst. I rutorna för avancerat ställer du in ett format att söka på och ett annat att ersätta med.

c. Vad betyder förresten den skumma lilla symbolen bredvid de ovälkomna formaten från word? Är det en diskett som symboliserar att formatet importerats?

Jo formatet har importerats. Man kan radera dessa men då tappar texten sin formatinställning. I de flestaa fall är det ju inget bekymmer men vill du söka enligt a) så gör man ju detta först.

d. När jag importerar texter "äpple+d" så får jag inte upp dem i länkpaletten, så att jag kan "unlinka" dem...

Har jag aldrig sett. Jag droppar in filerna från skrivbordet. Ganska fräckt att demonstrera också. Droppa in filer av typen PSD, EPS, TIFF, PDF, Word, Excel samtidigt - inga bekymmer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leander Lindahl
ehum... jag börja känna mig lite löjlig med så många inlägg, men rent konkret när jag fortsätter med ditt tips Anders, om jag ställer mig word-texten i ett stycke som är Times New Roman med fetstil påslagen, så visar InDesign följande
teckenformat: inget
styckeformat: normal+
teckensnitt: Times New Roman : Bold

Men i sökrutan som jag skärmdumpade innan syns inget matnyttigt, utan bara de fomat jag själv definierat vid olika tidpunkter tidigare inklusive de två nya "fet" och "kurisv"...

Fråga på du. Du ska inte söka på ett format utan på textinställningar. I min engelska version heter det Basic Character Formats - det är andra rubriken uppifrån i sökrutan för format.

Sök på: Times New Roman : Bold
Ersätt med: Teckenformatet "Fet" som du endast definierat som Bold, inget annat.

Lunch nu... kan fixa några skärmklipp senare om du inte får det att funka

som nybörjare på script blev det pannkaka.
När jag tryckte på script så klistrade ID in själva scripttexten i dokumentet.
Kan någon ge en kort men kärnfull instruktion om hur man gör ett script som funkar.

Tjena Anders!

Nu tog jag tag i det här igen och testade ditt tips, som funkar klockrent. Det enda konstiga är att jag inte kan välja "italic" för sök och ersätt, det står med i listan, men ploppar automatiskt tillbaka till "regular" hela tiden när jag väljer det. Men på "bold" fungerar det super. Jag kunde följa dina instruktiuoner och sedan tillämpa ett annat styckeformat med bibehållen "bold" (fast med det nya teckensnittet) på just de ställena som jag behandlat enligt din metod.

Att jag inte hittade några länkar till word-dokument sist berodde på att länkpaletten var så smal att slutet av länknamnet inte fanns med utan automatisk avkortades med "...". Eftersom jag har 30+ länkar såg jag inte worddokumenten. Jag förväntade mig av någon anledning en annorlunda symbol bredvid en sådan länk.

Nu har allting klarnat alltså och ditt tips rockar, synd bara att jag inte kan behandla "italic", men det måste bero antigen på en bugg i ID, eller något allmänt skumt med typsnittshanteringen.

Angående skriptfrågan från ekenstam är det väl så att du (ekenstam) måste skapa skriptet med manusredigeraren (AppleScript i Program-mappen) och sedan lägga skriptet i mappen script i mappen InDesign... Men jag har inte testat själv, bara antar det. Vad säger ni andra?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leander Lindahl
Tjena Anders!

Nu tog jag tag i det här igen och testade ditt tips, som funkar klockrent. Det enda konstiga är att jag inte kan välja "italic" för sök och ersätt ...

Känner tyvärr inte igen ditt problem så jag har inget att komma med.

Jag använder den här metoden mest till exponenter i tekniska texter. Jag får då ofta texten i Word där författaren lagt in "upphöjt till 2". När jag skapar styckeformatet för texten i InDesign så är ju inte detta baserat på en exponent utan på normal text. Om jag påför exponenten manuellt och sen någon (jag har kollegor) vid ett senare tillfälle trycker Alt + styckeformat för att tvätta bort manuellt påförda ändringarna (t ex röd korrekturtext) så ryker exponenterna också. Jag sätter alltid dessa som teckenformat så är de låsta vad som än händer med dokumentet längre fram i tiden.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ekenstam50
som nybörjare på script blev det pannkaka.
När jag tryckte på script så klistrade ID in själva scripttexten i dokumentet.
Kan någon ge en kort men kärnfull instruktion om hur man gör ett script som funkar.

Här kommer filer som du kan lägga direkt i scriptmappen utan att spara om först.

Jag la även med ett gratisscript som gör skärmärken runt markerade objekt

Senast redigerat 2007-10-03 13:09
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-25 16:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp Jag la även med ett gratisscript som gör skärmärken runt markerade objekt

Det kommer väl till pass, tack!

Citat:

Skrevs ursprungligen av david_v
Det kommer väl till pass, tack!

instämmer! Skärmärken är livets salt...

CS klarar sig utan scriptet. De har ändrat förfarandet.

Hur gör man i CS då?

Ok... om du fångat kopian inne i InDesign så behålls nog formateringen, men om kopian kommer från ett annat program så ska den vara oformaterad.

Om du har problem med det första fallet så kan du ju ut å vända med kopian i en texteditor å sen tillbaka igen. Scriptet togs dock fram för fall 2 i första hand.

(Edit: stavfel)

Senast redigerat 2004-04-15 18:33

Jag förstår inte varför adobe väljer att inte ha med ett kortkommando för "klistra in som ren text", det skulle lösa allt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-24 10:27

Dags att väcka denna tråden.

Är det någon som har ett skript för att klistra in oformatterad text i InDesign CS? Behöver detta för text som är kopierad i just InDesign.

I CS 2 finns ett sånt kommando, annars så går det att fixa ett skript för CS, har dock inte tid just nu...

Jag har ett på jobbet, lägger upp det i morgon om det inte är löst då.

Vi väntar tålmodigt!

Här kommer det.

Men varför inte montera den formaterade texten, markera allt och sedan alt-klicka på [inget styckeformat] i styckeformatpaletten.

Det är ju giltig "nollställningsfunktion" oavsett hur man monterat texten och oavsett från vilken källa den kommer. Eller har jag missuppfattat frågeställningen?

//Mikael

Jag tror du har rätt Mikael. Scriptet byter egentligen bara vilken palett man letar fram. Det man skulle vilja ha är ett klistra in special som finns i andra program.

Tillägg: grundproblemet är att klistra in text i ett befintligt textblock och behålla det formatet som redan finns där. Det kanske inte finns något definierat styckeformat i texten. Funkar med text som kommer från annat program men inte med text kopierad i Indesign.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-30 19:11

problemet uppstår också när det även ligger ett teckenformat på texten. Alt-klick i Indesign tar inte bort teckenformatsmarkeringen tyvärr så ett klistra in rent är smidigt ibland.

då Alt+Shift-klickar man

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-04 10:33

Jag tackar för den infon.

Bevaka tråden