Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesigndokument mellan mac och pc

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I en anbudsförfrågan efterfrågas dokument i Indesign för pc.
Dokumenten är väl helt plattformsoberoende?
Finns det några risker med att framställa dokumenten i mac och leverera till pc-kund?

Dokumentformatet är helt plattformsobereonde. Det som kan ställa till det är filnamn, typsnitt, vissa grafikformat som inte är helt plattformsberoende. Så med lite koll på dessa saker kommer det att gå helt galant.

Richard, hur ser en 100%-ig kompabilitetslista ut?

Förslag:

Typsnitt: OpenType .otf
Pixelgrafik: Photoshop .psd
Vektorgrafik: Illustrator .eps

Är det bättre med .ai eller .pdf i vektorfallet?

Anders,

Ungefär så ja. Visserligen går det att få de flesta grafikformat att funka, men förhandsvisninga etc. kan spöka. EPS-filer kan ju vara rena textfiler och kräver därför att de packas innan de skickas osv.

Men du tillhör ju de som redan skådat ljuset och jobbar med PSD, AI och PDF

Ljuset är skådat på InDesign och Photoshop. Illustrator är en annan femma. Lägger dom ner Freehand efter uppköpet så får du se mig bo i en kartong på Sergels Torg med protestplakat...

Ursprungligen av Anders Täpp:

Ljuset är skådat på InDesign och Photoshop. Illustrator är en annan femma. Lägger dom ner Freehand efter uppköpet så får du se mig bo i en kartong på Sergels Torg med protestplakat...

Då ses vi väl snart i Stockholm då

• Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2005-06-14 13:19

Kompatibilitet

Hej hörni, tack för hjälpen! Jag har smugit runt här och läst, lite allt möjligt och fick nu efterlängtat svar på fråga från en kund.

Hahaha... jag gör dig sällskap! Även jag har nu använt InDesign mest den senaste tiden (får bokoriginalen i det formatet, så det var bara att ge upp - har inte startat Quarken på länge). Freehand är bara bäst! (tycker jag).

Jag använder däremot mest tiff-bilder för pixelgrafik. Men det kanske man får också?

Inget tiffeltuffel om jag får be...

Transparensen funkar inte rakt av i Indesign såsom psd-formatet gör.
Pratar vi kompabilitet till 100% är det dessutom en aning skillnad på tiff och tiff.

Inget tiffeltuffel om jag får be... :).

Gamla hederliga tiff utan transparens eller andra "modärniteter" funkar dock mellan plattfomarna. EPS skall man akta sig för lite grann då man aldrig riktiigt vet vad som bakas in i filen vad gäller typsnitt och annat.

OTF-typsnitt brukar fungera felfritt. TrueType har jag haft ganska stor tur med också (men ionte alltid). PS Type 1 är däremot en annan femma... Undvik om du måste flytta mellan plattformar! Sen är det lustigt att Times New Roman alltid efterfrågas vid öppning av dokument trots att jag varje gång gör en "find font" och "change all" från Times...

Att lägga in tunga AI-dokument i InDesign är ett bra sätt för att få även en G5a att gå på knäna (jobbar mycket med kartor från cad-original i InDesign) - har nästan slutat med det och exporterat tiffkopior för att montera i ID. Ger betydligt snabbare pdf-rippar vilket är bra när tryckar'n står och väntar. Men visst är det smidigt att kunna länka Illustrator direkt... Annars har jag också alltid jobbat i FreeHand. Gör ibland fortfarande jobb i FH 3.1 bara flör att det är så snabbt och smidigt.

Sedan är det en annan lustighet; Dokument skapade i CS 3.0.1 i macen kan inte öppnas på en PC med CS 3.0. Att dokument är versionberoende i "hela" siffror är en sak, kanske också acceptabelt för .1-versioner (säger bara ArchiCad 8.0 vs 8.1), men en .0.1-version! :rolleyes:

Menar du att du inte behöver maska en psd-fil om du vill ha transparent bakgrund, om objektet i Photoshop ligger på ett eget lager med transparent bakgrund? *nyfis*

Så najs är det Cyberpet, har du transparens i photoshop är den transparensen kvar när du monterar i Indesign (fast för att få den genomskinlig i photoshop så har du ju förstås redan utfört nån form av maskning).

Däremot blandningslägen angivna för photoshoplagren funkar inte. Om du tex har en droppskugga i psd-filen med läge multiplicera (och det har man ju med droppskuggor) så blir den visserligen genomskinlig men enligt blandningsläget normal istället.

Ursprungligen av Björn Öst:

Så najs är det Cyberpet, har du transparens i photoshop är den transparensen kvar när du monterar i Indesign (fast för att få den genomskinlig i photoshop så har du ju förstås redan utfört nån form av maskning).

Däremot blandningslägen angivna för photoshoplagren funkar inte. Om du tex har en droppskugga i psd-filen med läge multiplicera (och det har man ju med droppskuggor) så blir den visserligen genomskinlig men enligt blandningsläget normal istället.

Om det är en vanlig dropskugga så skippar man den i Photoshop och lägger på den inne i InDesign istället. Om det är en frilagd originalskugga brukade jag spara ut den som en separat psd-fil men med CS2 kan man välja vilka lager man ska ladda in så där blev allt mycket lättare.

Lagerstöd i InDesign CS2

Johan,

Dokumentformatet är detsamma även mellan 3.0 och 3.0.1 - både för Mac och PC, det är någon annan faktor som gör att du inte kan öppna de dokumenten.

Woo hoo... detta är najs! Jag hade ingen aaaaaaning! Håller på med ett visitkort med en tjej som ska ligga ovanpå en textrad.... detta gör ju livet *så* mycket enklare för mig, då jag egentligen bara behöver vara extremnoga runt hennes hals/axlar, där texten ska gå under henne. Toppen!!!

1
Bevaka tråden