Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya regler för systemfonter i Tiger?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-17 21:05

Jag sprang på ett par problem med asiatiska/koreanska/etc systemfonter (i OS X) då jag installerade Tiger från scratch och försökte flytta ett par i mitt tycke onödiga systemfonter till en mapp som Suitcase har kontroll över. Allt detta enligt Extensis utmärkta guide Best Practice Guide to Font Management in OS X (finns för nedladdning på extensis.com)

I guiden står det att det är fritt fram att flytta bort alla fonter från System Domain-mappen (system/library/fonts) utom 5 för att köra ett västerländskt system utan problem. Vilket är bra om man vill slippa till exempel ett par kinesiska systemfonter som installeras automatiskt i OS X (även om man väljer bort det språkstödet) och därmed dyker upp i alla fontmenyer.

Detta verkar inte längre gälla i Tiger. Jag sprang på detta problem och en liknande tråd finns på Apple Discussions.

Har någon fontguru på bold/99mac sprungit på detta redan? Feedback? Lösning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-17 22:25

Bytte till Tiger i produktionen på en reklambyrå och under utprovningen innan märkte jag precis samma sak. Tiger är f*n så mycket kinkigare med typerna i systemfoldern. Otroligt irriterande!

  • Oregistrerad
  • 2005-08-17 23:37

Helt sjukt är vad det är. Jag har labbat runt lite och Tiger gnäller över saknade asiatiska fonter hit och dit så länge de inte ligger i System/Library/Fonts. Så nu är jag tillbaks på ruta 1, med 24 systemfonter jag inte vill ha. Att Suitcase sedan inte kan previewa nästan hälften av dessa fonter (till exempel Zapf Dingbats) gör det hela ännu lite mer irriterande. Okej att det funkar i de program man använder, men ändå. Så här ska det väl inte behöva se ut i jordens bästa OS, eller?

Var är Richard when we need him?

  • Medlem
  • 2005-08-19 13:55

Varför inte bara rensa:
user/library/fonts/ Töm helt och hållet
Library/Fonts/ alla utom Helvetica Neue
System/Library/Fonts/ Stänga av via Typsnittsboken

Sen köra Cocktail och rensa Cachefiler+starta om, har även varit
men om att man måste slänga alla prefsar till Suitcase innan
den fattar att systemet är rensat och lägga in typsnitten i Suitcase igen.
Dom asiatiska typsnitten brukar även PowerPoint 2004 gnälla på att den vill ha,
så efter det så gör jag som ovan utan några problem.

Han är här

Att du inte kan förhandsgranska fonter i Suitcase beror antingen på att de är skadade ELLER att du vid något tillfälle avaktiverat dem med typsnittsboken. I så fall måste du först aktivera dem via typsnittsboken. (står beskrivet i Suitcase-dokumentationen)

Stäng av Suitcase och kasta alla dess inställningsfiler.

Använd sedan det utmärkta verktyget "FontFinagler" för att rensa typsnittscache-filer. Efter omstarten kan du gärna komplettera med verktyget "Deep Six" (eller ännu hellre sök på alla "AdobeFnt*.lst" och kasta dem).

Nu startar du Suitcase, rensar alla dubletter och använder det för att flytta systemfonter osv.

Men slutligen kvarstår ändå att vissa asiatiska fonter verkligen tycks behövas i Tiger (samt för vissa program, typ PowerPoint och FileMaker 7 osv)

Vi har ett system med flera synliga Bibliotek men det finns även liknande systemmappar som är osynliga. Varför kan inte Apple lägga alla kritiska typsnitt i en sådan gömd typsnittsmapp och dessutom gömma dom från menyer i program? Hur enkelt som helst. Fråga mig!

  • Oregistrerad
  • 2005-08-22 22:03

Okej. Tackar först och främst för lite intressant respons. Jag har inte haft så mycket tid att gräva vidare i detta senaste tiden, men ska köra en dykning till strax. Lite följdfrågor:

Anders
Menar du allvar? Berätta mer isf.

Richard
Skönt att höra av dig. Först - angående förhandsgranska: Har du sett denna KB-artikel hos Extensis som menar att förhandsgransking beror på Cocoa/Unicode och olika character encoding? Är det inte därför jag inte kan förhandsgranska Zapf Dingbats? Har försökt läsa på men ska kolla lite noggrannare en gång till.

Vad gäller asiatiska fonterna - Vilka systemfonter menar du att Tiger & PowerPoint verkligen kräver? Kan jag stänga av merparten trots allt?

Vad gäller Suitcase och systemfonter - Är det bäst att köra med inställtningen att Suitcase kan slå av/på systemfonter? Jag trodde att man skulle lämna systemfontmappen helt orörd. Men om man alltså ska låta Suitcase styra över systemfonterna - är det skillnad på var filerna ligger även om de är avaktiverade? Man kan också ställa frågan som ett par olika alternativ - är det bäst att:

1. Låta systemfonterna ligga kvar i System/Lib/Fonts och inte låta Suitcase styra dem.
2. Låta systemfonterna ligga kvar i System/Lib/Fonts och låta Suitcase styra.
3. Flytta även systemfonterna till tex Users/Shared/Fonts och låta Suitcase styra.

Och slutligen. Vad är skillnaden med att stänga av en font med fontboken och med Suitcase och genom att manuellt ta bort filerna? Slutar systemet att gnälla om jag stänger av mina asiatiska fonter via fontboken eller vad?

Jag menar allvar, men menar Apple det? Det är frågan...

Det var väl inte helt korrekt det jag skrev men det borde väl kunna vara. Hur svårt skulle det vara för tillverkaren av Mac OS X att helt enkelt bestämma att det ska vara på det sättet? Bestäm en mapp i systemet där de lägger alla stilar som inte får avaktiveras. Adobe gömmer undan sina "required"-typsnitt så det kan väl Apple göra med.

Om du använder ett program som kan visa osynliga filer och mappar så ser du att det finns en hel del gömt på hårddisken. Jag brukar anväda FileBuddy. Gör ett nytt list-fönster och droppa in hårddisken.

Nu blev det en rätt lustig grej här... jag tänkte göra ett skärmklipp för att demonstrera FileBuddy och av en slump fann jag då två gömda typsnitt i System/Bibliotek/Fonts. Se bilden (punkt först i filnamn ger en osynlig fil automatiskt). Typsnitten finns även i samma mapp men utan ._ först i namnet.

Vad tusan är det här?

1
Bevaka tråden