- Baron
- Medlem ●
Kör ingen minibuss i dagens läge, vi klämmer ihop oss i en Omega, men det är trångt i baksätet med två st snart i tonåren och en i barnstol, trots den relativt stora Opeln.
Sen tror jag inte du läste hela mitt inlägg, för du radar upp en massa om inte lyxbilar så i alla fall väldigt dyra bilar, V70, 9-5, BMV 7 serie och Lexus, och priset var en av anledningarna till att inte köpa ny teknik, då den är väldigt dyr. Man får köra många mil för några 100.000 extra för en stor miljöbil. Och då är valet lätt, för mig i alla fall.
Tvärt om, med höjd bensikskatt så drar familjen in på annan konsumtion. Nä, en riktigt stor gammal amerikanare med V8, gott om plats för familj och tillbehör, massor med kraft och stora deformationszoner, det får det nog bli.
Stora amerikanare är väl kända för att vara rätt så kassa i krocktester, just p.g.a. att de inte har några deformationszoner? Voyager t.ex. var ju världens sämsta minibuss fram till någon gång sent 90-tal. Eller minns jag fel nu?
citroen C6
Vill HA!
Fast å andra sidan rullar jag redan omkring i min drömbil, så jag ska väl inte bli alltför hagalen. Dessutom har jag inte direkt en halv mille i bakfickan heller för den delen...
Den är helt klart det sexigaste Citroen har gjort sen paddan. Jag trodde aldrig mer man skulle få se en bil med egen kropp, krydda och själ.
Lite synd att man tröttnat på å köra bil faktiskt. Å andra sidan, har man en C6 så ska man ju ha chauffeur!
Den är helt klart det sexigaste Citroen har gjort sen paddan. Jag trodde aldrig mer man skulle få se en bil med egen kropp, krydda och själ.
Lite synd att man tröttnat på å köra bil faktiskt. Å andra sidan, har man en C6 så ska man ju ha chauffeur!
mm, det är verkligen en bil som har själ och klass, den sortens kvaliteter är ju annars fullständigt utdöda i bilbranschen numera. Chirac har uppenbarligen redan skaffat sig en:
Vaddå tänka på miljön?
Min bil drar under 0,7l/mil vid normal landsvägskörning (rekordet är 0,55l/mil på en 12-milatripp), ca 0,9l/mil vid blandad körning. Jag kan inte se att det på något vis skulle kunna kallas miljöbov (dessutom är den miljöklass 1). Det finns många mindre och nyare bilar med högre förbrukning än så! Bara för att man har mycket pulver under huven behöver det inte innebära att man måste ha aktier i BP för att ha råd att köra med den...
Vaddå tänka på miljön?
Min bil drar under 0,7l/mil vid normal landsvägskörning (rekordet är 0,55l/mil på en 12-milatripp), ca 0,9l/mil vid blandad körning. Jag kan inte se att det på något vis skulle kunna kallas miljöbov (dessutom är den miljöklass 1). Det finns många mindre och nyare bilar med högre förbrukning än så! Bara för att man har mycket pulver under huven behöver det inte innebära att man måste ha aktier i BP för att ha råd att köra med den...
Bilen bidrar likväl till växthuseffekten. En bil som går på något biobränsle (etanol, raps, biogas etc.) bidrar inte någonting till växthuseffekten.
Men jag håller med om att miljöbov är fel ord för någon som kör en bränslesnål besinbil.
Vaddå tänka på miljön?
Min bil drar under 0,7l/mil vid normal landsvägskörning (rekordet är 0,55l/mil på en 12-milatripp), ca 0,9l/mil vid blandad körning. Jag kan inte se att det på något vis skulle kunna kallas miljöbov (dessutom är den miljöklass 1). Det finns många mindre och nyare bilar med högre förbrukning än så! Bara för att man har mycket pulver under huven behöver det inte innebära att man måste ha aktier i BP för att ha råd att köra med den...
Alla bensinbilar är miljöbovar. Det är det som är den dystra sanningen. Jag förde över dina 5,4 kg/hk på mitt val av biltyp (mellanstor kombi) och kom fram till att min blivande V50 då skulle ha 254 hästkrafter. V50 T5 drar 9,6 liter/10 mil och har 220 hästar.
"Min" V50 1,8 drar 7,2 liter/10 mil om man kör på bensin. Kör jag på E85 drar den i runda slängar 9,36 liter (räknat på en 30-procentigt ökad bränsleåtgång vid etanoldrift, det finns inga officiella uppgifter om exakt förbrukning) varav cirka 1,4 liter är bensin. Hästkrafter är säkert roliga men jag har lite svårt att se din tveksamhet annat än som något högst personligt.
Ja alltså, inte ens E85-bilar är ju befriade från utsläpp. 15% är fortfarande bensin och det går åt ca 30% mer bränsle när man kör på E85. Dessutom tillkommer diverse otrevligheter i form av kolväteföreningar på grund av att förbränningen inte är total och perfekt i cylindrarna. Även om Etanolen (oftast) inte bidrar till ökade koldioxidutsläpp (nollsummespel) så påverkar de miljön med andra förbränningsprodukter.
Att köra bil med förbränningsmotor oavsett bränsle är miljöfarligt. Dock så finns det grader i helvetet. Att köra katalysatorrenad bensinbil med låg förbrukning är ju betydligt bättre än att fräsa omkring i en amerikanare från 50-talet (eller vilken bil som helst utan kat egentligen även om inte katten är lösningen på alla problem).
För den som inte redan vet det så har jag en SAAB 9-3 2.0T från 1999, och ja, den är trimmad
Du vet väl också att det är olagligt att köra en icke-E85-reggad bil på E85 va? Även med små inblandningar.
Så fort det blir tillåtet kommer jag att E85-konvertera min bil. Det skall enligt initierade källor inte krävas så mycket jobb och dessutom så ökar hästarna ännu mer
Du vet väl också att det är olagligt att köra en icke-E85-reggad bil på E85 va? Även med små inblandningar.
Så fort det blir tillåtet kommer jag att E85-konvertera min bil. Det skall enligt initierade källor inte krävas så mycket jobb och dessutom så ökar hästarna ännu mer
en V50 Flexifuel lär vara reggad... Passa dig för att missa jordad tank om du har plåttank i ditt gamla saabskrälle när du kör med etanol. Är du med i den där SaabTurbo-klubben som brukar dåna fram här ute på mina fridfulla landsvägar?
Passa dig för att missa jordad tank om du har plåttank i ditt gamla saabskrälle när du kör med etanol.
Kan själv ingenting om sånt här, men hur fasen kan en bensintank vara jordad? Hur kan den ha kontakt med marken?
Du vet väl också att det är olagligt att köra en icke-E85-reggad bil på E85 va? Även med små inblandningar.
Så fort det blir tillåtet kommer jag att E85-konvertera min bil. Det skall enligt initierade källor inte krävas så mycket jobb och dessutom så ökar hästarna ännu mer
Risken att man åker dit om man kör okonverterat (utan inmonterad bränsletrycksregulator alltså, vilket nästan alla bensinare klarar i viss utsträckning) är annars noll eftersom besiktningsmännen och polisen varken vill eller kan kolla sammansättningen på det du har i tanken.
Saabar klarar rätt höga E85-inblandningar okonverterat, så om du känner för det kan du utan större risk pytsa i en 20-30 procent och testa hur den beter sig. Du bör däremot vara beredd på att byta bränslefilter efter några månader eftersom etanol löser upp den hartsbeläggning bensinen ställt till med i bränsleslangen, men sånt gör du väl med jämna mellanrum ändå?
Risken att man åker dit om man kör okonverterat (utan inmonterad bränsletrycksregulator alltså, vilket nästan alla bensinare klarar i viss utsträckning) är annars noll eftersom besiktningsmännen och polisen varken vill eller kan kolla sammansättningen på det du har i tanken.
de ser ju på utsläppsvärdena att det inte stämmer.
Du vet väl också att det är olagligt att köra en icke-E85-reggad bil på E85 va? Även med små inblandningar.
Så fort det blir tillåtet kommer jag att E85-konvertera min bil. Det skall enligt initierade källor inte krävas så mycket jobb och dessutom så ökar hästarna ännu mer
Jag har en farbror som konverterat sin replika av en Lotus Seven, en Westfield med Ford Zetecmotor på 2 liter. Han satte in en bränsletrycksregulator för 650 SEK och sen hjälpte jag honom att justera bränslespridningen i databoxen (ökade offset med ca 20%). That's it.
Kolla www.roadster.se/ashop under Etanol.
Vill ha! MSEXA, ... steker det mesta i bilväg.
Ja jävlar
men är det ingen annan som gillar denna, hyfsat vanliga bil som jag älskar?
Ja jävlar
men är det ingen annan som gillar denna, hyfsat vanliga bil som jag älskar?
en folka? skojjaru?
Även i plånboksväg...
Kan ju säga att man utan speciellt mycket jobb eller pengar kan få en SAAB att piska en orörd M3a. Det brukar bli rätt långa näsor på fjöntarna bakom ratten i kebabvagnen då...
Tja, bensinfiltret byts ju med jämna mellanrum. Det är inte bara filtret som är problem. Vad jag har hört från _mycket_ initierade källor behövs en ny soppapump (byter man inte den så får man göra det rätt snart ändå eftersom smörjmedel saknas i E85 vilket gör att pumpen skär efter ett tag) nya bränsleledningar (E85 är aggresivt mot många plastmaterial), nya bensinspridare (för att bibehålla spikningsmarginalerna) och samtidigt ett höjt bränsletryck. Vill man dessutom att bilen ska kunna anpassa sig efter olika blandningar E85/BF95 bör man ha ett modifierat styrprogram.
Inget av detta är väl "rocket science" men det är verkligen inte bara att tanka i E85 och hoppas på det bästa. Bilen kan mycket väl gå, eller så bränner man något. Om bilen får för höga avgastemperaturer (vilket kan bli fallet med E85 eftersom den kommer få i sig för lite bränsle till mängden luft) så finns risk att turbo och katalysator tar stryk förutom den överhängande spikningsrisken.
SAAB piskar kungvagnen/kebabvagnen (kungen hade en sån, kommer du ihåg?) från 0-100 eller?
Jag skulle vilja se SAABen piska M3 på någon slingrig väg eller i farter över 150. Och då snackaj jag inte moddad M3 eller M3 CSL utan vanlig standard M3. ... och snart kommer M3 med V8, 400 HK ...
Vad jag har hört från _mycket_ initierade källor behövs en ny soppapump (byter man inte den så får man göra det rätt snart ändå eftersom smörjmedel saknas i E85 vilket gör att pumpen skär efter ett tag)
Nej, bensin har ingen smörjförmåga. Däremot kan en del soppapumpar paja när eventuell av bensin ickelöslig skit som legat i tanken löses upp av etanolen, men det ska inte hända om sugsilen i tanken är på plats och fungerar. Känner folk som kört på sprit i snart tio år, och att pumpen skulle skära är en myt.
nya bränsleledningar (E85 är aggresivt mot många plastmaterial),
Nej, det är metanol som är aggressivt mot plastmaterial. Bensin är aggressivare mot slangarna än vad etanol är (kolla själv).
nya bensinspridare (för att bibehålla spikningsmarginalerna)
Kan behövas på en del motorer, men det beror på hur stora marginaler tillverkaren tagit till. De flesta behöver det inte, men kör du chippat kan det vara nödvändigt.
och samtidigt ett höjt bränsletryck.
Absolut, det är själva grundförutsättningen för att motorn ska klara bränslebytet. En del insprutningssystem klarar bränsletrycksökningen på egen hand, andra måste få hjälp av en regulator.
Inget av detta är väl "rocket science" men det är verkligen inte bara att tanka i E85 och hoppas på det bästa. Bilen kan mycket väl gå, eller så bränner man något. Om bilen får för höga avgastemperaturer (vilket kan bli fallet med E85 eftersom den kommer få i sig för lite bränsle till mängden luft) så finns risk att turbo och katalysator tar stryk förutom den överhängande spikningsrisken.
Om man konverterar helt och hållet, ja. Blandtankning med låga E85-inblandningar är ofarligt för nästan alla bensinare, men en del insprutningssystem har inte de marginaler som behövs. Just därför ska man börja med en mycket låg inblandning, och kolla om motorn verkligen ökar förbrukningen som den ska. Gör den inte det, så avbryt. Men som jag sagt tidigare är många motorer designade med stort svängrum, exempelvis klarar min XM uppgiften helt perfekt och ställer upp bränslemängden precis rätt, och jag har fått intrycket av att saabarna är lika välartade alkoholister.
Tja, detta är tiderna från M3 SMG:
100-200km/h - 12,1 sek (enligt Teknikens värld)
Orginal 9000 Aero:
100-200 - 17,7sek
9-5 2.0T med Nordictrim:
100-200 - 12,3sek
9000Aero Maptuntrim:
100-200 - 11,8sek
Volvo V40 (supertrim):
100-200 - 10,5sek
9000 Aero MapTun, steg 5:
100-200 - 9sek
9000 Aero MapTun, steg 7:
100-200 - 7sek
Nordic 900 2.5T:
0-220 - 10,8sek (observera 0-220!) fast detta är ju ingen "daily driver" precis...
Min ligger runt 16-17sek 100-200 men är å andra sidan inte vansinnigt pillad med heller.
SAAB 9000 kan trimmas nått alldeles otroligt och ändå fortfarande användas till vardagsbil. Som dessa här till exempel:
http://www.maptun.com/cars.php?id=10
http://www.maptun.com/cars.php?id=30
http://www.maptun.com/cars.php?id=33
Så nog sjuton kan man ge kebabvagnarna ett rejält rejs utan att lägga mer än hälften av vad en riktig M3a kostar...