Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte skriva ut i InDesign CS - NY!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-01-04 14:39

Har precis gått över till OSX och Adobe CS.
Jag kan skriva ut från andra program som t.ex. Safari, Mail, Word, Acrobat, Photoshop m.m.
Men Indesign vill inte, samma problem med Illustrator.
När jag skriver ut ser jag på utskriftskön att dokumentet bearbetas,
när det "släpper" från datorn så händer det inget hos skrivaren.
Har svenskt 10.3.7 och svenskt Adobe CS. Skrivaren är en Toshiba e-studio 280.

Har ringt Adobe support, med hjälp av dem gjorde jag en "Pdf-skrivare"
vilket gjorde en pdf när man valde "Skriv ut" i InDesign, det fungerade...

Jag har även ringt min lokala Toshiba-support och de skulle kolla upp "fenomenet" och återkomma,
under tiden provar jag även här.

Eftersom du har samma problem i flera program så kan man i princip utesluta att det beror på programmen, alltså ligger felen i dokument(en), Systemet, Systemresurser (typsnitt mm) eller skrivardrivrutiner (i vid bemärkelse)

Böjra med att kolla upp om det finns senare drivrutiner och/eller ppd till skrivaren.

Min gissning är dock att Toshiba inte har äkta Adobe PostScript utan s.k. "emulerad" postscript, vilket kan yttra sig i just såna här problem - att postscriptkapabla program flunkar ur medan enkla program, typ mail, safari etc. klarar sig fint.

Erfarenhetsmässigt brukar det i såna fall vara svårt att få skrivartillverkarna att medge att de valt en sniklösning som inte riktigt funkar men det gäller att stå på sig - både i förhållande till Adobe och Toshiba, även om min gissning som sagt är att den heta potatisen hör hemma i Toshibas knä

Senast redigerat 2005-06-03 09:14
  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-01-04 15:35

Supporten på Adobe gissade på att jag hade en Toshiba innan jag hann berätta det, så jag är inte ensam om problemet Adobe+Toshiba.
En detalj jag ser, är att "Skriv ut-rutan" i InDesign och Illustrator har samma utseende,
jämfört med Acrobat och Photoshop som har ett annat utseende.

Drivrutinerna jag hittar heter:
TOSHIBA_e-STUDIO230_280_OS-X och TOSHIBA_e-STUDIO230_280_OSX3-1
De har jag hämtat från Toshibas hemsida. Jag har försökt med båda, men använder "OSX3-1"
vilket jag anar är för OS 10.3.

Du skriver om typsnitt Richard:
Jag använder Suitcase och har rensat alla "Font-mappar" utom
/System/Bibliotek/Fonts
Där har jag följande typsnitt ligger kvar:
Apple LiGothic Medium.dfont
AppleGothic.dfont
AquaKanaBold.otf
AquaKanaRegular.dfont
Geeza Pro Bold.ttf
Geeza Pro.ttf
Geneva.dfont
Hei.dfont
Helvetica.dfont
Keyboard.dfont
LastResort.dfont
LucidaGrande.dfont
Monaco.dfont
Osaka.dfont
OsakaMono.dfont
Sedan följer 6 st japansak ".otf" och 3 st "ttf" fonter.

Dokumentet jag försöker med är en A4 med endast text.
Datorerna är 2 sprillans nya iMac G5.
Tidigare har vi jobbat med OS9 och PageMaker 6.5.2, där är det inga problem att skriva ut.

Miguel, i och med att datorerna är nya, med förhoppningsvis fräsha system och oskadda fonter, så tror jag man kan eliminera den faktorn.

Det gör att jag är än mer benägen att gissa på Toshibas mjukvara/hårdvara som orsak till problemet.

Du sa att du hade provat med dokument med endast text, jag föreslår att du också testar med ett dokument innehållande endast grafik, t.ex. ett rakt streck. Funkar det?

En sak som man kan prova är att lägga upp en ny skrivare och där välja "generisk". Det kan funka såtillvida att det kan göra det möjligt att skriva ut, men däremot så tappar man alla skrivarspecifika inställningar, t.ex. pappersfack, häftning, sortering osv.

Jag hittade den här...

Jag hittade den här ppd-filen på Amerikanska Toshibas hemsida.

Och provade att lägga till en ny skrivare, välja den här ppd-filen, skriva ut till PostScript-fil från InDesign och köra genom Distiller

Det fungerar alldeles utmärkt!

Om jag vore du skulle jag prova samma sak (fast att skriva ut till skrivaren såklart)

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-01-04 16:14

Kastar mig över den!!!
Återkommer med hur det gick.

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-01-04 16:50

Provade med ppd'n du hänvisade till men det funkade inte heller vid utskrift.
Däremot så gick det att göra en PS-fil och köra genom distillern som du skrev.
Det gick inte heller att skriva ut en sida med raka streck och fyrkanter.

Nu när jag vill prova att gör en PS-fil med mina ppd-filer, alltså OSX-3,
så envisas "Skrivarinställning" att ha kvar "din" ppd-fil på listan, likaså i InDesign
så står din ppd kvar, trots att jag har kastat den och lagt till en ny skrivare
i listan i "Skrivarinställning" och valt min ppd-fil.

Min lokala Toshiba-support ringde precis. Han hade talat med "huvudsupporten"
eller vad man ska kalla det. Han har samma problem när han skriver ut
i InDesign med OSX på en likadan skrivare som jag.
Det verkar som om de ska titta närmare på detta.
Återkommer med info.
Men hur gör jag för att min ppd-fil ska stå i listan istället för den jag fick av dig?

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-01-05 08:48

Förresten, glöm det.
Nu har jag fått fason på min ppd-fil
:rolleyes:

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-01-18 15:59

Toshiba låter meddela att det kommer nya drivrutiner i februari.

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-30 11:50

Framsteg!!!
Nu har jag äntligen fått lite tid för att ta tag i problemet.
Jag har fått ny drivrutin och uppdaterad programvara i skrivaren.
Nu kommer det ut utskrifter men...

...när jag skriver ut PostScript-typsnitt så kommer inte åäö med, de verkar fungera med TrueType och OpenType.

Är det någon som har ett tips eller rent av ett svar på om det är i OS X eller i skrivaren som
man ska leta i efter någon inställning eller nåt...

Lägger med konfigurationen en gång till.
Det har ändrats lite sen sist.
Har svenskt 10.3.9 och svenskt Adobe CS. Skrivaren är en Toshiba e-studio 280.
Såg att jag glömde nämna att jag har Suitcase X1 11.0.4

Testa (om du inte redan har det) att klicka i "download ppd fonts", valet hittar du under bilderfliken i utskriftsdialogen.

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-06-03 08:31

"Been there, done that...."

När du väljer att skicka typsnitt bör du också testa att skicka "delmängd" i stället för "alla"

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-06-03 09:13

Jag har provat alla, t.o.m "ingen" med ett par olika drivrutiner.
Även med "ppd-teckensnitt" i- och urkryssad.

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-09-14 08:50

Ingen som kan komma på vad som är galet?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-14 09:55

Jag är ingen tekniker och har ingen aning om vad som egentligen händer under huven när man ska printa, men jag blandar mig ogenerat in i diskussionen ändå.

Jag har inte kunnat printa ut från Adobes Acrobat Reader eller Professional sedan ungefär ett år när jag uppdaterade versionerna. Det är de enda två programmen som det inte funkar med, och jag har under året som gått gjort "allt", inklusive installerat om systemen ett par gånger: nya drivrutiner, tredjeparts drivrutiner (http://gimp-print.sourceforge.net/MacOSX.php3), läst dokument hos Adobe (http://www.adobe.com/support/techdocs/315727.html), pratat med supporten, fixat permissions, återställd print spool, osv, osv.

Jag vill inte lägga skulden på Adobe. Men inte på printertillverkaren heller. Jag tror helt enkelt att det är en oturlig "inkompatibilitet" mellan två programvaror från två olika utvecklare som inte når fram till varandra. Men jag tror inte att fenomenet uppträder i alla Macar med samma Adobe-program och printrar, utan endast i såna som har nåt annat som "utlöser" problemen, t.ex. en speciell hårdvara (allt från en halvtaskig kabel till taskiga minneskort), mjukvara (halvkorrupta fonter, nåt systemhack som påverkar) eller inställningar.

För min egen del har jag slutligen fått acceptera att jag inte kan göra något åt det. Istället får jag motvilligt använda Preview att printa ut PDF:er med.

1
Bevaka tråden