- amun
- Medlem ●
- Stockholm
Följande problem:
Annons i Indesign där alla bilder är svartvita. Testar i preflight och den konstaterar att det är det endast finns en plåt (black). Gör en PDF direkt ifrån Indesign och skriver ut den med seperationer och får ut allt på den svarta plåten.
Skickar pdf:en till ett par dagstidningar MEN i tidningen så är bilderna tryckta i CMYK (ser svartvitt ut men det syns att det är flera plåtar)
Vart går det fel?
Tack på förhand
Anders
Förmodligen ingenting. Ta och använd Preflight-funktion i Acrobat och/eller kolla separationerna i Acrobat.
Ganska säkert rör det sig om en färghanteringsfråga, du använder en profil och tidningarnas "preflight"-utrustning gör en profil- till profil-konvertering, vilket gör att svart blir fyrfärgssvart.
Jag har sett det här förut och i de fallen har det varit tidningarnas fel, för att de gör en felaktig konvertering.
Det du kan, och ska, göra är att se till att InDesign-dokumentet använder rätt ICC-profil, normalt sett TU:s, men kolla det med tidningarna. Har du gjort det och det ändå blir fel är det tidningarna som gör fel
Exakt samma sak hände mig med en annons i två tidningar inom Gota media (f.d. Sydostpress) för några veckor sedan. Jag ringde till tidningen för att höra vad som hade gått fel, men fick inget vettigt svar. De begrep knappt vad jag pratade om, utan ville helst att det skulle vara min PDF det var fel på. tyvärr fick jag göra dem besvikna på den punkten. De kunde dock inte lova att det inte skulle hända igen, för de visste inte var i deras process som gråskalan blev till cmyk.
Men varför gör de en extra färgkonvertering när man levererar en PDF/X-fil enligt TU:s specifikationer? Det är ju ingen idé att göra rätt, när nästa led ändå gör fel! Okunskapen är brutalt stor, åtminstone på de landsortstidningar som jag har kontakt med regelbundet.
Överhuvudtaget finns det en kvalitetsmässig slapphet på många håll inom den grafiska branschen som gör mig både ledsen och förbannad. Ingen vill ta något ansvar, utan ser helst att det är någon annans problem. Fast så är det kanske i och för sig inom alla branscher ...
Det var fasen vad jag låter bitter. Ursäkta.
Det som händer är att en gråskalebild kan vara uppbyggd antingen som en Device Gray, eller som en fyrfärgsbild med information enbart i svartkanalen. Om en sådan bild har en annan profil än deras avsedda så sker en profil- till profilkonvertering. Därför är det otroligt viktigt att verkligen ha rätt profil angiven, så att ingen sådan konvertering sker.
Tyvärr så finns det tidningar som utför sådan konvertering även när det inte ska ske, t.ex. då bilden saknar profilinformation. I sådana fall ska de bara köras ut med aktuella färgvärden (taggas med egen profil) men det är på den punkten vissa missar och istället konverterar bilden till sin egen profil, vilket leder till bland annat fyrfärgssvart
Intressant och bra information, som vanligt från dig Richard. Jag ska dubbelkolla mina gråskalebilders profil i fortsättningen när jag har med dagspress att göra.
Heder och tack!
Fick just svar ifrån en av Sveriges största tidningar att de INTE kan hantera pdf:er gjorda direkt ifrån Indesign CS och CS2. Utan att man ska göra pdf:erna ifrån Acrobat.
Ska man snällt göra som de säger och göra alla pdf:er i Acrobat eller ska man stå på sig?
Vad tycker ni?
Fick just svar ifrån en av Sveriges största tidningar att de INTE kan hantera pdf:er gjorda direkt ifrån Indesign CS och CS2. Utan att man ska göra pdf:erna ifrån Acrobat.
Ska man snällt göra som de säger och göra alla pdf:er i Acrobat eller ska man stå på sig?
Vad tycker ni?
Vad skiljer en PDF/X gjord i Indesign från en som är gjord i Acrobat? Båda följer väl standarden och TU:s rekommendationer?
Vad man ska göra beror sig på. TU har rekommendationer och annonsspecifikationer på sin hemsida och medlemstidningarna har ju godkänt dessa, och borde därmed kunna följa sina egna rekommendationer.
Men det är ju i teorin. I realiteten är det ju inte ovanligt att man får anpassa sig till mindre kompetenta/ inadekvat utrustade mottagare.
Vill man så kan man ju ta ett snack med deras teknikchef och/eller annonschef om varför de inte kan följa TU:s specar. Vill man vara riktigt bråkig kan man ju hävda att man ska ha rabatt för att det tar längre tid att göra det via distiller etc.
Räkna dock inte med att bli populär...
Det hela är en smula tekniskt, men kortfattat kan man säga att PDF/X-1 är en standard för fyrfärgstryck. Det är alltså en enhetsberoende standard, dvs en PDF-fil gjord för fyrfärgsenheter och inget annat. I en sån fil ska alla gråskalebilder vara definierade som DeviceCMYK, men med färg bara i svartkanalen.
I en PDF-fil som inte är optimerad för en fyrfärgsenhet kan däremot en gråskalebild vara definierad som DeviceGray, trots att resten av filen innehåller andra färger. En sån fil följer däremot INTE PDF/X-1a-standarden.
Med andra ord: Om det är det som är problemet hos tidningen (vilket jag misstänker) så vet de alltså inte hur de ska hantera PDF/X-1-filer, alternativt har inte utrustning som klarar det.
Om man nu skulle vilja åstadkomma gråskalebilder som är taggade som DeviceGray från InDesign så måste man i InDesigns exportalternativ välja att färgerna ska lämnas oförändrade.
Den observante ser då att man inte kan göra det och samtidigt välja PDF/X 1a som standard - dessa två alternativ är ömsedidigt uteslutande
Ett vanligt problem på dagstidingar och deras mottagning av InDesign PDF:er är att de preflightsystem de använder inte är upp till standard och varnar för fel som inte finns. Eftersom de får felmeddelanden så är det "fel" på PDF:en.
Det som är värst är att nästan alla svenska dagstidningar använder ProScript för sin preflight. Har de inte uppdaterat den så blir det garanterat fel. Värst är det när de tar en fullständingt perfekt InDesign PDF och kör den genom ProScript och konverterar den till EPS
Det som hänt för dig har säkert sin orsak i ProScript.
Jag hävdar att om du använt TU:s inställnignar för att exportera en PDF/X1 så har du gjort allt du kan för att tidningen ska få en korrekt PDF. Om den sen blir fel så har inte tidningen gjort rätt. Det enda de behöver är att köra ett PitStop script som bekräftar att det är PDF/X1 och att upplösningen håller.
Tidningar som idag kör ProScript på PDF:er gör fel! De har alla möjligheter att lägga upp flöden som sorterar inkommande material efter typ och creator. Alltså InDesign PDF:er kan sorteras och preflightkontrolleras efter det som behövs och inget annat.
Många tidnignar görs ju idag med InDesign och att då göra om ID PDF:er till EPS ter sig ju rätt knäppt men det förekommer faktiskt.
Janne Suhr
Pratade precis med en annan dagstidning och de öppnar upp alla PDF:er i Illustrator och sparar om dem till .eps.
För mig låter det som en farligt tillvägagångs sätt. Eller?
Men.. Vad? eehh..
Vad händer med de inbakade teckensnitten?
Dessutom.. Varför? Även om det funkar rent tekniskt, så blir ju filerna mycket tyngre. Väl?
Den här kära tidningen kräver textkonturer när annonsen är producerad i Indesign så några problem med fonterna blir det inte. Därimot så har det blivit några oförklariga övertryck.
Om du har svart text som du gör om till banor, och sen ändrar färgen så kommer objektet att få övertryck inställt, eller snarare behåller det standardinställningen för [Svart] trots att du byter färg. Om du har [Svart] övertryck inställt i prefs vill säga. Antingen får du ändra färg till nåt annat än svart innan du gör om till banor eller komma ihåg att kolla attributpaletten efter oönskade övertryck.
Om du har svart text som du gör om till banor, och sen ändrar färgen så kommer objektet att få övertryck inställt, eller snarare behåller det standardinställningen för [Svart] trots att du byter färg. Om du har [Svart] övertryck inställt i prefs vill säga. Antingen får du ändra färg till nåt annat än svart innan du gör om till banor eller komma ihåg att kolla attributpaletten efter oönskade övertryck.
Det är ett par logotyper som problemet har inträffat. Jag har kontollerat övertrycket i Acrobat 6 och där är det inga problem med filerna.
Pratade precis med en annan dagstidning och de öppnar upp alla PDF:er i Illustrator och sparar om dem till .eps.
Verkar mycket smartare än vad jag gör när jag får annonsmaterial. Jag brukar först skriva ut PDF:en, sedan lägger jag ett papper över och håller upp de två pappren mot fönstret för att lättare kunna kalkylera av annonsen och efter det så skannar jag in den. Efter det så startar jag OS9 och använder Streamline för att hitta konturer så jag kan spara det hela som en EPS. Att använda Illustrator för att spara som EPS direkt, tänk vad det går framåt!
Det är ett helt idiotiskt tillvägagångssätt. Anledningen till att de gör det, skulle jag gissa utan att veta vilken tidning det handlar om, är att de sitter i en uråldrig version av QuarkXpress (3.x) som inte kan ta emot något annat än EPS.
Icke desto mindre, om de nu måste ha filerna som EPS så är ett mycket bättre sätt att spara som EPS från Acrobat.
Illustrator är INTE en generell PostScript- eller PDF-redigerare
Man blir som trött...
Det finns så många ställen där ute som inte vet hur man gör, som inte har uppdaterat varken utrustning eller humankapitalet. Och sen klagar de på nya prylar eller nya filformat. Eller har de inte tagit reda på vad deras nuvarande program KAN klara av utan kör bara på som de "Alltid har gjort"
De vill gärna att man ska annonsera i deras tidningar men underlätta för dagens moderna användare har de ingen lust till.
Troligen är det som Richard säger, de kör Quark 3.11 på Mac OS 8.0 och tror att det räcker för dagens produktion.
Det spreds ju även uppgifter på seminarier på Grafex att man inte ska använda exporterade PDF:er från InDesign, nu blir jag som ännu tröttare... zzzzz....
Janne Suhr
Det spreds ju även uppgifter på seminarier på Grafex att man inte ska använda exporterade PDF:er från InDesign, nu blir jag som ännu tröttare... zzzzz....
Avslöja vem så Richard kan ta och läxa upp sin seminarievän.
Avslöja vem så Richard kan ta och läxa upp sin seminarievän.
Det är lyckligtvis inte min uppgift att korrigera alla missuppfattningar i världen, än mindre att "läxa upp" någon
Däremot är jag glad om jag kan hjälpa någon som lämnar annonser att få reda på hur det funkar, och vad saker EGENTLIGEN beror på, istället för de enbart ska behöva ta det självrättfärdigande nonsens som mottagare med 90-talsteknik understundom kan haspla ur sig.
Alla som lämnar till tryck befinner sig i ett kunskapsunderläge, som det är lätt för mottagaren att missbruka. Det går att skylla praktiskt taget alla saker på att "det går inte att rippa" och de som lämnar blir i regel så spaka av det att har inget att sätta emot, oavsett sanningshalten i det.
Om det beror på att de har utrustning från 1995, och kunskaper från samma tid, vems är felet då?
[QUOTE="Richard Rönnbäck"]Det är lyckligtvis inte min uppgift att korrigera alla missuppfattningar i världen, än mindre att "läxa upp" någon
QUOTE]
Jag tycker det är ganska roligt att du stod i ett rum och förespråkade Indesign PDF:er medan en "kollega" i rummet brevid hävdade motsatsen. Jag är en person som lätt blir förvirrad i all tekniksnack.
[QUOTE="amun"]
Det är lyckligtvis inte min uppgift att korrigera alla missuppfattningar i världen, än mindre att "läxa upp" någon
QUOTE]
Jag tycker det är ganska roligt att du stod i ett rum och förespråkade Indesign PDF:er medan en "kollega" i rummet brevid hävdade motsatsen. Jag är en person som lätt blir förvirrad i all tekniksnack.
Det har jag inte gjort. Mina workshops handlade om automatisering. F.ö. så tror jag inte alls att "kollegan" sa så, min erfarenhet är att saker tenderar att förvrängas rätt rejält när de tar omvägarna genom ett antal åhörare