Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket OSX är stabilast?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av chform:

det var ingen dålig svenska för att komma från en moderator... Väljer att bortse från det

Ja det tycker jag du ska. Det är nämligen så att rollen som moderator inte innebär att vara något slags språk- och sedlighetspolis i största allmänhet. Det enda vi ska göra är att medverka till att forumreglerna efterlevs. Därför ser jag ingen anledning att anpassa moderna kraftuttryck till mer antediluvianska sådana, även om du möjligen föredrar den senare typen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-17 09:34
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ja det tycker jag du ska. Det är nämligen så att rollen som moderator inte innebär att vara något slags språk- och sedlighetspolis i största allmänhet. Det enda vi ska göra är att medverka till att forumreglerna efterlevs. Därför ser jag ingen anledning att anpassa moderna kraftuttryck till mer antediluvianska sådana, även om du möjligen föredrar den senare typen.

Tack för att du berättar vad som är "modernt", och hur det "nämligen är". Med tanke på att det är min tråd du spammar sönder med dina "moderna" uttryck, så förvånar det mig att du inte bemöter mig mer ödmjukt. Orkar inte dikutera denna fråga, har haft denna debatt om etik, öppenhet och respekt på andra forum flera gånger tidigare.

Kändes bara tråkigt att 99mac, som jag tidigare uppfattat som ett ovanligt seriöst forum, plötsligt skulle sjunka ner till lumparnivå, och dessutom av en moderator.

/Christian

Christian, jag ber om ursäkt om du tycker att jag har spammat sönder din tråd. I mitt första inlägg har jag försökt förmedla att både Panther och Tiger är mycket stabilare än OS 9, och att båda därmed är bra val. I mitt andra inlägg polemiserar jag mot Baron, som säger att även OS 9 kan vara stabilt. Syftet med den polemiken är att framhäva att OS X är ett otroligt mycket stabilare system än OS 9.

Båda de sakerna uppfattar jag som direkt relevanta för din fråga, och det är naturligtvis trist om du tycker att det skyms av att jag använder ett språk som du inte uppskattar.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-17 09:59
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Därför ser jag ingen anledning att anpassa moderna kraftuttryck till mer antediluvianska sådana, även om du möjligen föredrar den senare typen.

Som seniormoderator representerar du 99mac. Om du framstår som barnslig och oseriös så gör hela forumet det också. Sen förstår jag inte vad syndafloden har med saken att göra

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Allt är relativt, och jämfört med OS X suger OS 9 elefantpung

Word!

Förresten, har 10.3.9 och 10.4 olika systemkrav?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-16 22:04

10.3.9 Panther är rock solid. 10.4 - 10.4.2 Tiger har över 1000 buggar som kommer att fixas med 10.4.3.

10.4.3-uppdateringen kommer troligen på onsdag den 19e oktober (nu på onsdag alltså) och väger in på över 100 MB samt kommer att var en free download via systemuppdateraren.

Jag har inte gett mig på Tiger än, väntar istället med mitt jättestabila 10.3.9 tills jag köper ny dator.
Systemkrasherna som jag har upplevt är "VÄLDIGT SÄLLAN", men jag tror att det var jag som skapade dem själv på nåt sätt.
Kör med 10.3.9 säger jag, om du vill och hittar billigt så ka ndu ju skaffa 10.4, fast jag har hört att det slukar med minne.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-10-17 12:30

När det gäller ljudprylar med mac så är det ju många proffisionella studios som fortfarande kör Os9 just för att det är så stabilt. Det fungerar så varför byta Men det är ju roligare att jobba i själva Os´et i OSX. Jag har partitionerat upp min systemdisk i 2 delar där jag har os9 som en nödlösning ifall det skulle balla ur ordentligt med osx någon dag. När jag körde ProTools under os9 så lyckades jag aldrig få en krash eller hängning även om jag försökte. I Os X har jag haft så mycket krångel med Pt att jag tappat räkningen på antal kernelpanics. Det beror ju givetvis mest på att pt funkade bättre med min hårdvara under os9 men jag vill väl lägga lite av skulden på operativet också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-17 12:42
Ursprungligen av Luzer:

När det gäller ljudprylar med mac så är det ju många proffisionella studios som fortfarande kör Os9 just för att det är så stabilt. Det fungerar så varför byta Men det är ju roligare att jobba i själva Os´et i OSX. Jag har partitionerat upp min systemdisk i 2 delar där jag har os9 som en nödlösning ifall det skulle balla ur ordentligt med osx någon dag. När jag körde ProTools under os9 så lyckades jag aldrig få en krash eller hängning även om jag försökte. I Os X har jag haft så mycket krångel med Pt att jag tappat räkningen på antal kernelpanics. Det beror ju givetvis mest på att pt funkade bättre med min hårdvara under os9 men jag vill väl lägga lite av skulden på operativet också.

Ok, kör mycket Logic, har fixat panthern, så vi får väl se. Har dessvärre inte plats på hd för en partition, men jag har min TiBook som rullar parallellt med OS9, har heller aldrig haft krascher på den, i alla fall inte kopplat till ljudprogrammen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-17 17:20
Ursprungligen av Luzer:

När det gäller ljudprylar med mac så är det ju många proffisionella studios som fortfarande kör Os9 just för att det är så stabilt.

eller så vet dem inte bättre...

OS X är överlägset vad gäller ljud... kolla bara latency.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-17 19:13
Ursprungligen av Cypher:

eller så vet dem inte bättre...

OS X är överlägset vad gäller ljud... kolla bara latency.

De vet bättre, men det är behäftat med många investeringar att byta OS. Datorn och ljudinterface kanske måste uppgraderas, och man har mjukvaror och pluggar som måste bytas ut/uppgraderas. Notan för ett byte OS9 ---> OSX kan bli en investering på sexsiffriga belopp.

Dessutom tar det tid att trimma in systemet, och bara en dags driftstopp kan kosta mycket pengar. Kanske måste man köra det nya parallellt med det gamla. Funkar det dessutom bra med OS9 så drar man sig för systemskiftet..

Men nu är det 2005 och OSX-studior är betydligt vanligare än OS9.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-10-17 19:21
Ursprungligen av Cypher:

eller så vet dem inte bättre...

OS X är överlägset vad gäller ljud... kolla bara latency.

Att latencyn är bättre i osx beror nog mer på snabbare datorer och bättre ljudkort än mjukvarustöd tror jag, utvecklingen hade ju gått framåt även om inte osx hade dykt upp...
Sen har jag aldrig varit beroende av latencyn så jag kan inte alltför mycket om den delen, vet bara att många fortfarande kör Os9 tilsammans med Pt just för att det har varit så otroligt mycket problem med osx och pt. Men som jag skrev tidigare så tror jag att det mest har att göra med pt och inte operativet. Men man får ju se till båda delarna eller hur, vem tusan sitter och kör BARA osx ?
Och att dom som kör os9 fortfarande "inte vet bättre" tvivlar jag starkt på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-18 15:22
Ursprungligen av Luzer:

Att latencyn är bättre i osx beror nog mer på snabbare datorer och bättre ljudkort än mjukvarustöd tror jag, utvecklingen hade ju gått framåt även om inte osx hade dykt upp...

Jämför CoreAudio med OS 9 eller Windows XP, så kommer du att se att skillnaden är enorm. CoreAudio är ett mjukvaru-API i OS X och sparkar OS 9 och Windows XP rumpa vad gäller latency. Så snabbare datorer och bättre ljudkort gör minimal skillnad om ljud-apiet är kast.

Detta är inget jag tror utan detta är något jag vet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-18 10:42

Richard - det är lugnt, jag uppskattar dina föregående inlägg! Keep on trucking.

Kul annars att höra att så många ljudmakare håller fast vid 9:an, börjar känna mig lite mossig som fortfarande håller fast. Jag skall testa båda med ljudprogram och utvärdera, kör dock ej pt utan logic, har ljudkort som lirar med bägge os.

Bevaka tråden