Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Illustrator-Indesign CS: CMYK ska vara K

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj,

jag ska göra ett original som ska tryckas i en dekorfärg samt svart. Jag gör originalet i Indesign samt monterar två svarta loggor och ett vitt ornament - samtliga som eps skapade i illustrator.

När jag kör preflight i Indesign så envisas eps-filerna med att vara i CMYK - trots att de bevisligen är enbart svart eller vitt. Prefligheten säger alltså att dokumentet innehåller fyra processfärger samt en dekor.

När jag rastrerar loggorna i Photoshop och gör om dem till gråskala är allt frid och fröjd. Men det ska man väl ändå inte behöva göra??

HILFE, snälla! Vad göra?

Varför sparar du som EPS? Gör dem som Illustrator-filer (AI) montera in och se om du har samma problem då. Jag tror iofs att det här kan bero på något annat, men börja iaf med det.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Varför sparar du som EPS? Gör dem som Illustrator-filer (AI) montera in och se om du har samma problem då. Jag tror iofs att det här kan bero på något annat, men börja iaf med det.

Menar du att EPS-filerna bakar in information som en AI-fil inte gör?

Det kanske kan hjälpa mig som försöker skriva ut svartvita utskrifter på min Xerox Phaser 7750, men den konterar det som färgutskrift pga att det är EPS-filer monterade i filen...!

Förstå mig rätt, utskrifterna blir svartvita hela tiden, men det konteras som färgutskrift istället för svartvit.

tack för svaren.

Jag har testat att ställa in färghanteringen i Illustrator på att emulera Illustrator 6 samt att spara i ai.
Dock är problemet det samma.

Jag provar att montera en svart ruta jag gjort i illustrator i gråskala men i prefligheten är den fyra processfärger. Det känns som jag gör något löjligt fel?

Testa att ställa in färghanteringen i Illustrator på att emulera Illustrator 6. Då blir det i praktiken ingen färghantering, inga insparade profiler mao som kan ställa till det om du har färghanteringen påslagen med andra profiler i Indesign.

En del skrivare har ett val för att skriva ut svart antingen med bara svart toner eller med cmy + k som kan ge bättre gradationer men registreras ju då som 4 klick i räkneverket. Värt att kolla i drivrutinen kanske.

Det låter som du kanske har lite felaktiga färginställningar i Indesign. Stäng av färghanteringen och testa igen. Kolla också på utdatafliken i skrivardialogen att det står sammansatt gråskala och inte cmyk.

Jag kan inte ungå känslan av att jag gör något väldigt basic fel - eller tänker fel.

Så här gör jag: Jag ritar en fyrkant i Illustrator. Ser till att färgen är 100% K. Ställer in som du sa med Illustrator 6 grejen. Sparar som .ai. Jag monterar ai-filen i Indesign. Avaktiverar färghanteringen. Tar bort alla färger i färgpaletten utan svart. Kör en preflight. Och resultatet blir att den påstår att dokumentet innehåller fyra processfärger.

Jag testar då att ta bort den monterade ai-filen, skapar en ruta direkt i Indesign fyller med 100% svart och kör preflight. 1 processfärg används blir svaret.

Men va f...????

Ursprungligen av Björn Öst:

Kolla också på utdatafliken i skrivardialogen att det står sammansatt gråskala och inte cmyk.

Det där förstår jag inte riktigt.

Jag kanske tänker fel också, men om du ställer inte 100% K så är det ju en del av cmyK... Det borde finnas någon som heter "Svart" och inte C=0, M=0, Y=0, K=100, eller vad?

Ursprungligen av CyberPet:

Jag kanske tänker fel också, men om du ställer inte 100% K så är det ju en del av cmyK... Det borde finnas någon som heter "Svart" och inte C=0, M=0, Y=0, K=100, eller vad?

Visserligen är K en del av CMYK, men om jag enbart använder K borde ju inte preflighten säga att jag använder fyra processfärger. Då jag ju faktiskt bara använder en. K alltså.

(Det finns en föreställning på Göteborgsoperan som heter "K. Beskrivningen av en kamp". Börjar kännas så nu.)

Om du kopierar illustrationen från Illustrator, sätt först Illustrators klippbok till "AICB" och "bevara banor". Vad har den för färg när du klistrar in den i Indesign?

Undrar om du kanske råkat välja RGB-läge i Illustrator av misstag när bilden skapades?

"Kolla också på utdatafliken i skrivardialogen att det står sammansatt gråskala och inte cmyk."

Ovanstående var tänkt som en workaround för att få ut det i bara svart på skrivaren.

Ursprungligen av Björn Öst:

Om du kopierar illustrationen från Illustrator, sätt först Illustrators klippbok till "AICB" och "bevara banor". Vad har den för färg när du klistrar in den i Indesign?

HA! Nu blev det rätt. Nu är det 100% K.
Härligt! Men hur funkar detta? Jag har alltså klistrat in hela bilden som om den vore ritad i Indesign.

Men varför blev det så fel innan? När jag vill montera in den på vanligt vis?

Kollade (på uppmaning) pdf:en i Acrobat. Där ser man tydligt att även om preflighten säger att fyra processfärger används ligger objektet endast på den svarta plåten. (På de övriga ligger bara skärmärken)

Är detta månne en bugg i Indesigns preflight?

Jaha, nu har jag med benägen hjälp av Bold och er här kommit fram till följande:

Sparar man en svart platta från Illustrator som ai-fil, monterar den i Indesign och kör preflight kommer den meddela att du använder fyra processfärger.

Sparar man en svart platta från Illustrator som eps-fil, monterar den i Indesign och kör preflight kommer den meddela att du använder en processfärg.

Sparar man en vit platta från Illustrator som eps- eller ai-fil, monterar den i Indesign och kör preflight kommer den meddela att du använder fyra processfärger.

Kopierar du med AICB-urklipp påslaget kommer en vit platta inte att finnas på någon plåt vid preflight och en svart platta enbart på en.

Om det var någon som undrade alltså.

Tackar för all hjälp!

1
Bevaka tråden