Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som FÅTT nya powerbooken (nov -05)

Tråden skapades och har fått 152 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2005-11-15 08:29

Vi som inte ser några ränder men besväras av att intensivt sitta och leta efter dem pga den här jämrans tråden då?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-15 20:50

Har nu fått min PowerBook 12". Är SJUKT nöjd! Vilken underbar liten läckerbit!!!! Och några ränder ser jag inte röken av, men det kanske bara var aktuellt på 15" och 17"? Underbar maskin iaf. Bästa köpet hittils.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-15 21:26

Linjerna gäller endast 15"

(Min skickades idag....så jag håller tummarna...)

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-11-15 22:43

Jag var och hämtade en 15" idag på lunchen, har inte några som helst problem med linjer. Det verkar som att man haade tur kanske...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-15 22:53

Grattis!
Om du har möjlighet att fotografera av din felfria skärm och posta en bild på macrumors forum, skulle du vara till stor hjälp för många...
Här är den aktuella tråden: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=158751&page=20

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-11-16 03:19

Jag kan tydligen också se ränder på min nya PB, dock inget jag la märket till innan den här tråden dök upp... Det är egentligen inget jag stör mig på (tror jag), MEN om det är fel så vill jag ju självklart få det fixat.
Det skulle alltså uppskattas om något med felfri skärm kunde lägga upp en bild. Jag vill inte skicka datorn till Apple i onödan så jag avvaktar lite. Drygast vore ju ifall man skickade den och fick tillbaks en dator med precis samma skärm.
Bäst av allt vore ju ifall Apple erkände felet och inleder ett utbytesprogram för "drabbade" datorer, då vet man iaf att man inte skickar tillbaks datorn i onödan.

Väntar otåligt på att min pb 17" ska komma nu. Beställde den den 4:e och pengarna drogs från mitt kort igår (tisdag den 15:e) kl 08.23 då jag fick mitt kvitto via mailen. Hur långt tog det för er som har fått era powerbooks redan för att den skulle levereras efter det att pengarna drogs från erat konto?
Mitt paket har nu legat i Amsterdam sedan den 14:e, hur lång tid kan det ta innan den kommer egentligen?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-16 18:00

räkna med tre veckor från att de dragit pengarna tills dess att du har försändelsen i ditt hem.

Ursprungligen av Snooze:

räkna med tre veckor från att de dragit pengarna tills dess att du har försändelsen i ditt hem.

Driver du med mig eller? Ringde Apple nyss och de trodde i början på nästa vecka, kanske på fredag. Som det är nu ser det ut så här:

14 nov 05 86 12 on hold due to customs Apple Shanghai 18 nov 05
14 nov 05 40 69 accept scanned at EDC NLAMS07 16 nov 05
14 nov 05 40 60 Arrived at EDC NLAMS07 18 nov 05
10 nov 05 32 55 flight departed Kuehne & Nagel Shanghai 16 nov 05
10 nov 05 32 05 Flight Booked Kuehne & Nagel Shanghai
08 nov 05 00 04 Picking confirmed, EDI received Apple Shanghai
08 nov 05 30 63 handover at supplier Apple Shanghai 16 nov 05
08 nov 05 30 61 Consignment Booking received from supplier Kuehne & Nagel Shanghai 16 nov 05

Hur såg det ut för er när ni beställde?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-16 20:41
Ursprungligen av stoffe_99mac:

Driver du med mig eller?

Nope. Det tog två och en halv vecka för min PowerBook att dyka upp iaf. Samma sak när jag beställde min iMac.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-17 21:09

Ok, vilken trist första post man får göra... Jag har också samma problem med linjer... Har Apple sagt något om problemet?

Ska ringa supporten imorgon och fråga hur de tänker göra. Att ingen har gjort det redan förvånar mig, eller har ni bara inte förmått er berätta hur de dissade er?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-18 10:27

Jag vet inte om jag pallar den där supporten en gång till... När jag ringde och frågade om några spec frågor till min Mac mini så sa den i andra änden att han skulle göra en google-sökning på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-18 10:30

Det verkar som min hänger sig ofta, och systemet vill ääven 1 gång om dan att jag ska hålla in min powerknapp i minst 5 sek för att starta om systemet, vet inte vad det beror på - kan det vara ett 3:e partsprog, har bara himmelbar, pathfinder installerade töver "riktiga" program.

/Tangen

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-18 12:25

Beställde min PowerBook direkt efter att de lanserades. Samma sak här, har en massa horisontella linjer över hela skärmen, men jag märkte dem inte förrän jag började läsa om problemet. Så vad ska jag göra? Det finns vissa som hävdar att det är ett mjukvaruproblem och andra som hävdar att det är ett hårdvaruproblem. Om det är det förstnämnda borde ju Apple bara kunna skicka ut en uppdatering. Jag vet inte om den här sidans adress redan har nämnts i tråden, men där kan man i alla fall se bilder på symptomen: http://15inpbscreen.appleplace.com/. Ska jag ringa Apple och be dem ta en titt på min nya PB? Risken finns ju som andra har råkat ut för att de får tillbaka den utan att de gjort något med den, eller ska jag vänta på något officiell kommentar. Det känns lite tråkigt eftersom det är min allra första Mac som jag för övrigt är väldigt nöjd med.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-18 12:54

Ringde supporten, och blev manad att gå till ett serviceställe... Killen i supporten hade inte hört något om det här problemet tidigare (horisontella linjer).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-18 13:00
Ursprungligen av Disko von Fogel:

Ringde supporten, och blev manad att gå till ett serviceställe... Killen i supporten hade inte hört något om det här problemet tidigare (horisontella linjer).

Finns det någon lista över vilka butiker som räknas som serviceställen? Jag bor i Uppsala och vi har ett Macotek här. Räknas de som ett serviceställe och kan jag ta min PB dit trots att jag beställde den via Apple Store?

Ursprungligen av Nereus:

Finns det någon lista över vilka butiker som räknas som serviceställen? Jag bor i Uppsala och vi har ett Macotek här. Räknas de som ett serviceställe och kan jag ta min PB dit trots att jag beställde den via Apple Store?

pröva istälelt macademic i uppsala. ,macoteket har ju garanterat ingen service där i butiken. macademic har det, tror jag i alla fall, har sett en massa datorer stå bakom disken i ett rum som ser ut som serviceställe.

så här ståre på deras hemsida:

"Macademic Service finner du i Macademics lokaler i Uppsala Science Park (fd Glunten), Dag Hammarskjölds väg 36 B, 751 83 Uppsala.

Här arbetar våra auktoriserade servicetekniker i nära anslutning till leverans- och inköpsavdelningen. Macademic har utfört garantiservice och vanlig hård- och mjukvaruservice på alla typer av Appleprodukter sedan starten 1988.

Macademics målsättning är att kunden så snabbt som möjligt ska komma igång och även kunna använda sin datorutrustning. För de flesta av våra kunder är datorn ett arbetsredskap vilket medför att ett driftstopp påverkar kundens arbetssituation mycket negativt. Snabb och väl utförd service är därför en viktig del av verksamheten."

  • Oregistrerad
  • 2005-11-18 13:38

Jag vet inte, tyvärr. Ring dom och hör om det finns något i närheten, det borde det göra. Om Macoteket står för service så spelar det ingen roll var du köpt den.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-18 16:08
Ursprungligen av Disko von Fogel:

Jag vet inte, tyvärr. Ring dom och hör om det finns något i närheten, det borde det göra. Om Macoteket står för service så spelar det ingen roll var du köpt den.

Tror du att det är något de kan åtgärda över huvud taget? Jag har fått intrycket att alla nya 15" PB har detta problem.

Senast redigerat 2005-11-18 16:41
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-18 17:56
Ursprungligen av Nereus:

Tror du att det är något de kan åtgärda över huvud taget? Jag har fått intrycket att alla nya 15" PB har detta problem.

Det är ingen som vet ännu... Ett tips är att följa utvecklingen i de här trådarna:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=158751
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=227009&tstart=0

Det är MÅNGA som har uppmärksammat det här problemet, men än så länge har det inte hörts ett pip från Apple om att det över huvud taget är ett problem.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-18 19:00

Undar varför de flesta verkar nöja sig med att skriva på forum om problemet. Om alla (nåja, nästan iaf) skulle höra av sig direkt till Apple tror jag att det är lättare att få en lösning till stånd. Heheh... jag skrev stånd.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-18 19:21
Ursprungligen av Snooze:

Undar varför de flesta verkar nöja sig med att skriva på forum om problemet. Om alla (nåja, nästan iaf) skulle höra av sig direkt till Apple tror jag att det är lättare att få en lösning till stånd. Heheh... jag skrev stånd.

Helt klart! Ring Apple!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-19 16:56
Ursprungligen av Snooze:

Undar varför de flesta verkar nöja sig med att skriva på forum om problemet. Om alla (nåja, nästan iaf) skulle höra av sig direkt till Apple tror jag att det är lättare att få en lösning till stånd. Heheh... jag skrev stånd.

Självklart är det många i forums-trådarna som har hört av sig till Apple. Svaret de fått är att skärmen är "within spec", alltså att det är normalt. De får ändå alternativet pengarna tillbaka, eller en ny Powerbook (med samma problem).
Apple har alltså ännu inte officiellt erkänt att det är ett problem...

Grattis JT99! Du tillhör en minoritet.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2005-11-19 21:54
Ursprungligen av Seretur:

Grattis JT99! Du tillhör en minoritet.

Hur vet du att det finns fler nya 15"-ägare med problem än utan?
Är det inte som vanligt så att det är de med problem som hörs?

Jag hör till samma "minoritet" som JT99.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-18 19:41

Inga problem här heller, skärmen är den bästa jag har!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-19 11:42

En liten fråga, vilket nr är det man ska ringa till Apple? Och sedan jag har haft min nya PB i över två veckor, men detta problem borde väl täckas av garantin? Så de borde åtgärda detta, fast det finns ingen möjlighet att få pengarna tillbaka, eller? Jag är mycket nöjd men min nya PB, det är tveklöst den bästa laptopen jag använt, men nu när jag ser horisontella linjer överallt är det lika roligt, och jag måste tyvärr säga att miit förtroende för Apples kvalitet har fått sig en törn. Hoppas verkligen att vi får en officiell kommentar om problemet. Ringer det första jag gör på måndag.

Ursprungligen av Nereus:

En liten fråga, vilket nr är det man ska ringa till Apple?

kolla http://promo.euro.apple.com/promo/mayihelpyou/se/?&store_type=cons i ditt fall så exempel 3

  • Oregistrerad
  • 2005-11-19 22:22

samma här. är enormt nöjd med min PB15" inkl skärm. faktum är att jag blev positivt överraskad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-19 23:16

Har ni läst i trådarna som jag länkade till förut? Den här till exempel innehåller 27 sidor med inlägg från personer som har problemen. Det finns ingen person som har en felfri 1440 x 960-skärm...

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=158751

Men det här är ju jättepositivt att ni har fått exemplar som är felfria!

Jag kommer dock att avvakta med mitt köp, tills jag vet att allting verkligen står rätt till...

Bevaka tråden