Jag håller just nu på att starta upp en tidning på det universitet jag pluggar. Vi tänkte första göra en tidning i pappersformat, men insåg ganska snart att det blev för krångligt och dyrt att trycka. Vi har därför övergått till tanken att göra en webbaserad tidning. Problemet är bara hur vi ska göra den.
En webbtidning som jag alltid gillat är Soda www.sodamagazine.com eftersom den ser ut ungefär som en "riktig tidning" och är lätt att läsa. De använder sig av tjänsten E-magin www.e-magin.se
Vi tänkte därför att E-magin skulle vara det perfekta verktyget för oss men när jag nu har fått prova på den senaste versionen av E-magin är jag inte direkt imponerad. Programmet är starkt begränsat och man verkar inte ens kunna ändra radavståndet på den text man skriver. E-magin verkar därför förutsätta att man har ett "riktigt" program på sin dator, där man gör en pdf-fil (typ InDesign) och sedan importerar den till E-magin. Detta blir dock alldeles för dyrt för våran del att både köpa E-magin och Indesign och jag undrar därför vad ni tycker att vi ska göra?
Problemet om vi köper Indesign är att vi blir låsta till en dator och eftersom vi inte har något kontor att jobba i, utan sköter det hemifrån, så är ju det inte alls en bra lösning. För jag antar att man inte får så särskilt många licenser och därmed kan installera på flera datorer? Och även om vi skulle skaffa InDesign så kan vi ju endast lägga upp en pdf-fil på hemsidan, inte mycket till webbtidning alltså. E-magin däremot, gör ju en tidning som är anpassad för att läsas i ett webbläsarfönster.
Finns det kanske något annat program som vi kan titta på som inte är så jättedyrt men ändå har bra många redigeringsmöjligheter. Kanske något mellan E-magin och InDesign (som jag antar har bra många funktioner som vi inte kommer att använda) men som ändå kan möjliggöra skapandet av en snygg webbtidning?
Tack på förhand.