Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för att skapa webbtidning?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-16 22:57

Jag håller just nu på att starta upp en tidning på det universitet jag pluggar. Vi tänkte första göra en tidning i pappersformat, men insåg ganska snart att det blev för krångligt och dyrt att trycka. Vi har därför övergått till tanken att göra en webbaserad tidning. Problemet är bara hur vi ska göra den.

En webbtidning som jag alltid gillat är Soda www.sodamagazine.com eftersom den ser ut ungefär som en "riktig tidning" och är lätt att läsa. De använder sig av tjänsten E-magin www.e-magin.se
Vi tänkte därför att E-magin skulle vara det perfekta verktyget för oss men när jag nu har fått prova på den senaste versionen av E-magin är jag inte direkt imponerad. Programmet är starkt begränsat och man verkar inte ens kunna ändra radavståndet på den text man skriver. E-magin verkar därför förutsätta att man har ett "riktigt" program på sin dator, där man gör en pdf-fil (typ InDesign) och sedan importerar den till E-magin. Detta blir dock alldeles för dyrt för våran del att både köpa E-magin och Indesign och jag undrar därför vad ni tycker att vi ska göra?

Problemet om vi köper Indesign är att vi blir låsta till en dator och eftersom vi inte har något kontor att jobba i, utan sköter det hemifrån, så är ju det inte alls en bra lösning. För jag antar att man inte får så särskilt många licenser och därmed kan installera på flera datorer? Och även om vi skulle skaffa InDesign så kan vi ju endast lägga upp en pdf-fil på hemsidan, inte mycket till webbtidning alltså. E-magin däremot, gör ju en tidning som är anpassad för att läsas i ett webbläsarfönster.

Finns det kanske något annat program som vi kan titta på som inte är så jättedyrt men ändå har bra många redigeringsmöjligheter. Kanske något mellan E-magin och InDesign (som jag antar har bra många funktioner som vi inte kommer att använda) men som ändå kan möjliggöra skapandet av en snygg webbtidning?

Tack på förhand.

Microsoft Word 2004, och nej, jag skojar inte...

MS word har naturligtvis överlägsen textredigering, helt ok, om än en smula omständliga bildkontroller, möjlighet att spara som HTML (helt anständig sådan) samt i Mac OS dessutom möjligheten att spara som PDF.

Säkert kommer andra protestera och säga att du minsann måste ha "riktiga" program, men jag tycker att du ska överväga vad som är det viktiga för er - att koncentrera er på innehållet och få så mycket gjort som möjligt, eller att fördjupa er i nya program och ny teknik.

Snacka med rätt person inom IT driften på skolan så kan de säkert sponsra med en InDesign licens. Eventuellt har de grupplicenser att tillgå.

• Oregistrerad
  • 2005-12-17 08:59
Ursprungligen av mrsandin:

Snacka med rätt person inom IT driften på skolan så kan de säkert sponsra med en InDesign licens. Eventuellt har de grupplicenser att tillgå.

Just den tanken hade jag också men de verkar vara riktigt kinkiga när det gäller att "låna ut" program. Tyvärr.
Word, ja jag vet inte, det känns verkligen inte lockande. Speciellt inte att göra en hemsida genom, då knåpar jag hellre på lite i anteckningar tror jag . . . Något annat tips?

oskarr, glömt att bullshit du hört om Word. De flesta som dissar det har ingen aning om hur programmet funkar eller vad det kan göra. Åtminstone tycker jag du ska testa det, förutsättningslöst.

Om ni bryr er om att göra papperstidning, eller PDF, utan enbart vill göra en webbtidning kanske ni skulle ta en titt på

http://www.softpress.com/en/freeway/express

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

oskarr, glömt att bullshit du hört om Word. De flesta som dissar det har ingen aning om hur programmet funkar eller vad det kan göra.

En del av oss som dissar det gör det baserat på lång erfarenhet av att försöka jobba vettigt med layout i det. Eller av alla supportuppdrag åt nära och kära när programmet lever sitt eget liv och det är svårt att få det som man vill.

Självklart, testa gärna förutsättningslöst ändå, men tro inte att alla dom dissar det gör det pga av Microsofthat eller liknande, en del gör det pga av dåliga erfarenheter också.

Annars tycker jag idén med en CMS av något slag vore vettigt. Allt från WordPress till Drupal. 99mac använder en som heter ExpressionEngine för framsidan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-17 12:02

Ett content management-system som t.ex. Drupal borde väl passa er perfekt? Visst, det blir inte lika likt en vanlig papperstidning som Soda Magazine, men det tar väl vara på webbens fördelar. Och ni behöver inga speciella program förutom en webbläsare (och stöd för php/mysql på webbhotellet).

Ja Adrian, visst har Word sina brister - då man jämför det med professionella layoutprogram - men frågeställaren har ju redan sagt InDesign är för dyrt. Och tycker man att Word låter för oproffsigt, ja men kör då Freeway, DreamWeaver, GoLive eller något sånt, men något som är enkelt, och användarvänligt, så att de slipper kasta bort sin studietid på att knacka php-kod och rota i mysql-databaser

Visst är en CMS vettigt för den som vill satsa massor med tid och har en långsiktig och ambitiös plan, men frågeställarens andra kriterium är ju att det inte ska vara för krångligt, och visa mig en enda CMS som är en i närheten av den användarvänlighet som ett normalt desktopprogram. De som klagar över att Word är svårt lär klaga tusenfalt mer när de ska försöka jobba i ett CMS - för att inte tala om att sätta upp det!

*rönnbäcks personliga, men dock starkt kända, uppfattningar*

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-17 16:23
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

(....snip...) ...visa mig en enda CMS som är en i närheten av den användarvänlighet som ett normalt desktopprogram.

Richard,

Håller till fullo med dig i resonemanget jag redigerat bort i citatet.
Men här är ett CMS som faktiskt inte alls är lika krångligt som Drupal, Xoops, Mambo och de andra (förresten är Drupal värre än de två andra): http://phpwebsite.appstate.edu/

Jo, jag jämför som sagt med professionella programmen som InDesign.

Jo, saknar man kunskapen blir det nog ett stort arbete att sätta upp en CMS. Men om man kunde få någon med kunskapen att sätta upp den och sen bara använda den så blir det lite lättare i alla fall. Sen kan man dessutom använda program som MarsEdit eller Ecto för att slippa jobba mot en webbsida. (Men det är fortfarande knepigare än att jobba mot ett layoutprogram, iaf om man börjar blanda in bilder. Och man är mera låst till en stöpt form.)

Pages kanske kan vara något?
http://www.apple.com/se/iwork/

• Oregistrerad
  • 2005-12-18 18:38

Kul att ni engagerar er i mitt problem, tackar!

Vad är CMS? Någon slags nyhetsblog? Jag är inte alls insatt i php, my-sql m.m. så det känns inte riktigt som ett alternativ tyvärr.
Jag kanske får ta fram den gamla hederliga skrivmaskinen och sedan använda den fina kopiatorn på skolan, det blir nog snyggt! Nä men allvarligt talat så är det enda jag kan helt vanlig html och inte så värst mycket mer. En förebild är ju ex. Revolver, www.revolver.nu , som är en riktigt snygg webbtidning. Så det kanske räcker att köpa en bildbehandlingsprogram, typ Photoshop, och sedan knåpa ihop nån basic html-sida...

Ursprungligen av oskarrr:

Kul att ni engagerar er i mitt problem, tackar!

...
Så det kanske räcker att köpa en bildbehandlingsprogram, typ Photoshop, och sedan knåpa ihop nån basic html-sida...

Men om ni har en liten budget kan ni nog använda pengarna till något bättre än att köpa Photoshop om ni inte ska göra väldigt avancerade bilder.

Du har troligen redan något program i din dator, sedan finns det gratisprogram. Lite mer avancerat finns ju mitt favoritprogram Graphic Converter som är mer potent än man kan tro. Licensen ligger på runt 30 $

http://www.google.com/search?q=define:CMS

Helt enkelt ett system för att hantera innehållet på en webbsajt.

• Medlem
  • International user
  • 2005-12-19 02:21

Många nyhetssajter använder ju en vanlig bloggmotor och det funkar fint, men innehållet blir visserligen lätt lite enformigt till utseendet.

www.wordpress.org har jag själv använt med framgång, då just till en blogg. Det krävs att servern du använder har php och mysql, men du behöver inga programmeringskunskaper. Jag skulle vilja påstå att det inte blir enklare än wordpress om man vill ha ett dynamiskt system som är lätt att uppdatera.

• Oregistrerad
  • 2005-12-19 09:13

Tack för tipsen. Ja en nyhetsblog har ju säkert sina fördelar men eftersom att vi har tänkt att komma ut i nummer och inte uppdatera tidningen löpande så antar jag att det nog blir lite konstigt . . .

Ursprungligen av oskarrr:

Tack för tipsen. Ja en nyhetsblog har ju säkert sina fördelar men eftersom att vi har tänkt att komma ut i nummer och inte uppdatera tidningen löpande så antar jag att det nog blir lite konstigt . . .

Håller med - ska det vara NYHETSblogg så ska saker vara nya. Själv lämnar jag nog sidor där senaste nyheten är daterad "2006-05-10". Vilket är dumt eftersom bra saker inte alltid måste vara dagsaktuella men sidan ger en intryck att av vilja men inte orka - och då orkar inte jag heller ...

För att komma igång skulle jag rekommendera en enkel webbsida med bra bilder och intressant text. Varför inte starta där och ha den "läckra" tidningen som målet. Den layout och teknik ni har från början behöver ju inte hänga med i all evinerlighet

Från liknande projek vill jag ge ett råd - sätt realistiska mål och lova inte för mycket. Om man utlovas utgivning var 14 dag och det sedan blir 1 gång i månaden kan man som läsare bli lite less. Utlovas man 2 gånger per termin och sedan får veta att takten ökats till 1 gång i måanden blir man imponerad.

• Oregistrerad
  • 2006-11-08 20:29

Installera indesign på min bärbara?

Idag köpte jag indesign CS2 till min enskilda firma. Inte tänkte jag på licenser och inte vet jag hur det är... men kan jag installera programmet på både min bärbara och på min stationära? Jag hoppas verkligen det för inte har jag råd med en till men ofta tar jag med min bärbara ut till kunder
Hoppas på hjälp för som det är nu vet jag inte på vilken dator jag ska börja med att installera...

1
Bevaka tråden