Allt är lätt om man kan det, så scripten är inte såå krångliga.
När vi fick i uppdrag att göra layout av en katalog tillhörande en myntauktion, med 1132 utrop och 555 bilder så hade vi ungefär en vecka på oss att göra det. Foton fick vi okorrigerade och med fram och baksida i varsin fil. Texter fick vi på handskrivna papper.
Vi producerade hela katalogen som blev på 232 sidor och gjorde färgkorrektion och monterade fram och baksida av samma mynt i samma samma foto och gjorde all layout i Indesign på denna vecka. Under alla steg i processen använde vi Applescript och FileMaker Pro, dels för bildredigeringen och dels för layouten i Indesign. Vi scriptade då alltså både FileMaker, Graphic Converter och InDesign.
Ett par pekare:
1. Har du provat att spara ett dokument från Indesign med formatkoder? Vad kan du lära dig av det?
2. Vet du hur man bygger upp sök/ersätt i fält i FileMaker?
3. Vet du hur man sparar textfiler med en plugin och skapar "snurror" i FileMaker?
4. Vet du hur man instruerar Indesign att montera en bild via Applescript?
Generella tips:
1. Du måste lära dig: Applescript, FileMaker, Indesign för att kunna göra detta. Räkna med någon eller några veckors arbete för detta, beroende på dina förkunskaper.
2. Du måste veta hur man gör punkt 2, 3 och 4 för att lösa denna uppgift (bland annat).
3. Svaren du söker får du genom att plugga en massa information och lägga massor med timmar på experimenterande.
4. Ett sådant här problem löser man genom att tillgodogöra sig en stor del av yrkeskunnande, erfarenhet och kunskaper, som den som har dem har vunnit genom en väldans massa arbete, jag tycker nog inte att ett webbforum är rätt plats för detta. På samma sätt som jag inte tycker att man kan lära sig att bli programmerare, grävmaskinist, lärare eller dagmamma genom att be någon som är det, förklara hur, i ett forum.
5. En specifik fråga har större chans att få ett svar än en fråga som ber om all information som existerar inom ett visst begränsat område. Du som frågeställare bör fundera över hur mycket arbete du ber den utföra, som skall hjälpa dig. I det här fallet har jag nått min gräns och önskar dig lycka till!