Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avstavning i Filemaker

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det möjligt att ha automatisk avstavning i Filemaker? Jag hittar inte någon sådan funktion.

Vad menar du?

Om det är så att radbrytningarna i FM görs mitt i ord, så beror det på en felaktig inställning.

Jag kanske skall säga var den där inställningen sitter också.

Arkiv > Filtillval > (fliken Text)

Kryssa i:
* Använd radbrytning för asiatiska språk
* Använd radbrytning för latiska språk

Ovanstående gäller FileMaker 7 och 8. Tidigare versioner hade inte denna inställning.

Vad jag vill få Filemaker att göra är att i textfält dela långa ord automatiskt över raderna och sätta bindestreck i slutet av raden. Jag har testat inställningen du nämnde ovan, men den gör inte jobbet för mig. Kanske beror det på att jag har Engelsk utgåva av FM8?

FileMaker har tyvärr inte sådana mera avancerade layoutmöjligheter. Hela ord är det som gäller vad jag vet.

Jag kan tänka mig ett par "workarounds" men inget som är lätt att implementera.

Vad är det du vill göra? Man kan ju få FileMaker att tex göra layout i Indesign och där finns sådana möjligheter.

Jo, jag flyttar gärna hela kalaset till Indesign. Vad jag egentligen vill är att skriva ut en lista med poster, där varje post bildar en rad. Det som komplicerar saken är dock att jag har med bilder i ett fält, något som inte flyttas med i en standard, tab-separerad tabell. Jag har också i list-vyn i FM konstruerat layouten i fyra kolumner, varav en består av tre fält som ligger vertikalt. När jag exporterar till Indesign läggs inneghållet i varje fält i enskilda celler som alla ligger på horisontell linje. Hoppas du hängde med där? Finns det något lösning på det?

Inte riktigt. En skärmdump skulle hjälpa. Om det går att lösa? Det gör det säkert.

Jobbar du i tabell-läge?

Har du upptäckt att man vid utskrifter kan få fält att skjutas uppåt, vänster om man vill? Det kallas för att packa objekt.

Okej, jag har fixat skärmdumpar som förklarar saken på ett mer konkret sätt
Jag har inte jobbat i tabell-läge alls. Det kanske är något man borde titta närmare på. Du kanske kan avgöra när du sett mina skärmdumpar.
Att packa objekt vid utskrift är jag bekant med, men det löser inte problemet jag är inne på nu.

Jag bifogar en bild på hur posterna ser ut (layouten är satt till "list"-läge precis som jag vill ha det vid utskrift.
Den andra bilden visar hur fälten ligger när man arbetar i Layout-läge.

Kan man få över motsvarande fält-layout med något verktyg till Indesign?

/Jonas

Layouten går förstås att skapa i Indesign, sedan får man FileMaker att fylla i informationen där den skall vara och upprepa den en gång för varje post.

Det är alldeles för omständligt att förklara detta i ett webbforum, så jag tänker inte ge mig på att göra det, men det går förstås.

Okej,
men kan du ge något generellt tips om hur jag kan gå till väga?
Behöver jag konstruera krångliga Applescrips eller går det via export till tabb-serparerad text? Vari ligger processen, i importen till Indesign och ska jag då läsa på i Indesign-manualen, eller blir det att ge sig i kast med Filemaker och exporten därifrån?

tacksam för alla tips!

Allt är lätt om man kan det, så scripten är inte såå krångliga.

När vi fick i uppdrag att göra layout av en katalog tillhörande en myntauktion, med 1132 utrop och 555 bilder så hade vi ungefär en vecka på oss att göra det. Foton fick vi okorrigerade och med fram och baksida i varsin fil. Texter fick vi på handskrivna papper.

Vi producerade hela katalogen som blev på 232 sidor och gjorde färgkorrektion och monterade fram och baksida av samma mynt i samma samma foto och gjorde all layout i Indesign på denna vecka. Under alla steg i processen använde vi Applescript och FileMaker Pro, dels för bildredigeringen och dels för layouten i Indesign. Vi scriptade då alltså både FileMaker, Graphic Converter och InDesign.

Ett par pekare:
1. Har du provat att spara ett dokument från Indesign med formatkoder? Vad kan du lära dig av det?
2. Vet du hur man bygger upp sök/ersätt i fält i FileMaker?
3. Vet du hur man sparar textfiler med en plugin och skapar "snurror" i FileMaker?
4. Vet du hur man instruerar Indesign att montera en bild via Applescript?

Generella tips:
1. Du måste lära dig: Applescript, FileMaker, Indesign för att kunna göra detta. Räkna med någon eller några veckors arbete för detta, beroende på dina förkunskaper.
2. Du måste veta hur man gör punkt 2, 3 och 4 för att lösa denna uppgift (bland annat).
3. Svaren du söker får du genom att plugga en massa information och lägga massor med timmar på experimenterande.
4. Ett sådant här problem löser man genom att tillgodogöra sig en stor del av yrkeskunnande, erfarenhet och kunskaper, som den som har dem har vunnit genom en väldans massa arbete, jag tycker nog inte att ett webbforum är rätt plats för detta. På samma sätt som jag inte tycker att man kan lära sig att bli programmerare, grävmaskinist, lärare eller dagmamma genom att be någon som är det, förklara hur, i ett forum.
5. En specifik fråga har större chans att få ett svar än en fråga som ber om all information som existerar inom ett visst begränsat område. Du som frågeställare bör fundera över hur mycket arbete du ber den utföra, som skall hjälpa dig. I det här fallet har jag nått min gräns och önskar dig lycka till!

Senast redigerat 2006-02-19 22:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-19 20:54

Taz OM du vore tjej och attraktiv - vikket kap!

/Tangen

Det Taz säger är såklart riktigt, och ger en enorm kontroll över vad man vill göra, men det är möjligt att funktionen "Data Merge" (Datasammanfogning) skulle räcka. Den finns som standard i InDesign CS2 och i CS1 om man har "PageMaker Plug-in Pack"

Ola: Jag är mycket tacksam för dina genomgående tips. Det finns inga gränser för vad man kan lära sig inser jag snabbt när jag läser dina uppradade punkter. Indesign, Filemaker och Graphic converter, alternativt Photoshop ligger mig alla varmt om hjärtat och jag har jobbat med dessa vid olika tillfällen länge. Men just scriptning och automatiseringsfunktioner i allmänhet har aldrig varit i fokus. Jag får leta i bokhyllor och på web-sidor efter vidareutbildningsmaterial. Kan du rekommendera någon källa från vilken man kan lära mer? Filemaker Pro Bible är guld, men den har också sina gränser.

Richard: Jag ska ta en titt i mitt InDesign, men jag känner inte till att jag ska ha installerat något Pagemaker plug-in pack. Är detta ett extraköp?

1
Bevaka tråden