Om man hårddrar så kan man säga att dagstidningsredigering består i att använda färdiga mallar, rita upp ett antal enkla objekt, fylla dem med text, och formatera texten. Visst finns det andra moment, men de ständigt återkommande momenten är var tid kan vinnas, eller förloras.
Därför tycker jag att du ska fördjupa dig i mallsidor och deras funktion - det skiljer sig rätt mycket från Quark!
För att skapa/rita upp objekt bör du titta närmare på InDesigns bibliotekfunktion, bli en mästare på stödlinjer och andra konstruktionshjälpmedel. Många av de saker som i Quark gärna läggs på mallsidor gör sig förmodligen bättre i bibliotek.
Likaså bör du kunna allt, och gärna lite till, om objektformat, alternativ för textramar, standardinställningar för verktyg osv.
När det gäller att fylla objekten med innehåll bör du ha utmärkt förståelse för manuella metoder, typ dra och släpp, samtliga monteringsalternativ för text och bild osv. Dessutom bör du ha en konceptuell förståelse för XML, taggad text, scripting osv, som är tekniker för att automatisk fylla text och bildblock med innehåll, och i den utsträckning man önskar också automatiskt formatera innehållet, enligt i förväg uppställda regler.
Det enskilt viktigaste området är förmodligen textredigering och för det MÅSTE du bli ännu bättre i att förstå hur InDesigns textmotor fungerar. Rätt använda kan de möjligheter som finns skapa mycket högre kvalitet med mindre insats. Fel använda skapar alla möjligheter frustration och förvirring. Likaså måste du sätta dig in i OpenType och förstå de möjligheter som välgjorda OpenType-typsnitt erbjuder.
Du måste också tänka kreativt och inse att den form, mallar och typografimallar ni har idag till viss del styrts av hur Quark fungerar. Genom att göra små, eller stora, förändringar i form och mallar kan ni bättre använda InDesigns möjligheter.
När du kan allt om InDesigns standardmöjligheter så är det dags att ta nästa steg och förstå hur scripts och plug-ins kan göra praktiskt taget allt du önskar.
Sist men inte minst, och nu pratar jag i egen sak, men det struntar jag i, så bör ni anlita en expert på området, eftersom det helt enkelt inte finns en chans att på en månad lära sig allt som vi ägnat år åt. Visserligen måste man inte kunna allt, men ju mer du kan desto bättre beslutsunderlag kan du skapa.