Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign på djupet - vad ska jag sikta på?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-02-20 21:45

Jag har fått en månad på mig att fördjupa mig i InDesign på heltid för att se hur vi kan renodla våra mallar och arbetssätt för att programmet ska komma till sin rätt.
Nu har jag hunnit bli en skaplig användare i dagspressproduktion på de tre månader jag har jobbat med ID. Tanken är att jag ska bli skitbra nu och kunna ta red på hur bra InDesign är för oss - eller inte...
Vad ska jag fokusera på? Jag är ute efter förenklande moment som inte kräver att varje redigerare skapar egna format. Vi är ett fyrtiotal användare som inte hinner annat än att producera. Alla inställningar ska vara avklarade när man sätter sig och börjar arbeta. Min uppgift är att undersöka hur ID kan rationalisera det arbetet, så jättekomplicerade krumbukter är jag inte så betjänt av om de inte går att bryta ner eller infoga i större system. Man ska alltså som redigerare inte behöva sitta och skapa nya "genvägar". Jag ska skapa dem nu, eller i alla fall ta reda på hur jag ska kunna skapa dem i framtiden. Eller vilka genvägar som går att skapa. Jag känner att det går att göra mycket mer i ID men jag kan för lite för att veta vad man kan göra.
Alltså: vad kan man göra som dagstidningsredigerare? Fire away!
(Ni behöer inte beskriva nåt i detalj, men peka gärna åt vilka håll jag ska spana.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-20 21:55

Nåt jag gillar med InDesign är att det mycket bra att jobba tillsammans med Illustrator och Photoshop. Går bra att montera PSD-filer med flera lager och i ID välja vilka lager som ska visas. Är även där lätt att gå in i org.bilden med lager och allt och jobba vidare med den istället för att sla samman allt till en tif eller liknande.

Lätt att montera att gäng filer från t.ex. skrivborder också. Bara att ta tag i ett gäng Word-dok, bilder, illustrationer med mera och släppa ner dem på ID-dokumentet.

Nåt som såg ganska coolt ut på Adobe CS-seminariet häromsistens var när killen visade hur han gjorde sidor med skivrecensioner. Då var texter, och bild på skivomslag, i nån Filemaker-databas och så var det nåt script i IDCS2 som importerade enligt nåt format som han fördefinierat. Så sa han bara hur många recensioner som skulle vara på varje sida och BOOM så var det klart.

Skivomslagen var dessutom ankrade objekt vid respektive text. Med ankrade objekt så kan man definiera om det ska vara på ytter eller inner sida om det det är förankrat till. Så om man har en skivrecension med bilden förankrad på yttersida om text så hoppar den över till andra sidan om man flyttar hela artikeln till motstående sida.

Ja och en massa annat coolt . . .

• Medlem
  • 2006-02-21 09:36

Bridell: Det där kommer inte att bli så aktuellt för oss. Vi har en bildmakaravdelning som gör i ordning bilderna, och de fixar det som ska in i tidningen, i ett lager. Allt annat är överkurs. Montera bild och text från skrivbordet är inget vi håller på med heller. Allt finns i databaser och monteras från redaktionella system typ Scoop eller SaxoTech eller liknande. (Vilket det blir är inte spikat än.)

Stefan: Det där lät intressant. Kommer du ihåg vad det var för skript? Jag ska (nog) göra ett skivuppslag i dag, faktiskt.

Ursprungligen av Baron:

Stefan: Det där lät intressant. Kommer du ihåg vad det var för skript? Jag ska (nog) göra ett skivuppslag i dag, faktiskt.

Tyvärr var det alldeles för tidigt på morgonen för att jag skulle ha en chans att hänga med. Kan det ha ingått i InDesign?

Om man hårddrar så kan man säga att dagstidningsredigering består i att använda färdiga mallar, rita upp ett antal enkla objekt, fylla dem med text, och formatera texten. Visst finns det andra moment, men de ständigt återkommande momenten är var tid kan vinnas, eller förloras.

Därför tycker jag att du ska fördjupa dig i mallsidor och deras funktion - det skiljer sig rätt mycket från Quark!

För att skapa/rita upp objekt bör du titta närmare på InDesigns bibliotekfunktion, bli en mästare på stödlinjer och andra konstruktionshjälpmedel. Många av de saker som i Quark gärna läggs på mallsidor gör sig förmodligen bättre i bibliotek.

Likaså bör du kunna allt, och gärna lite till, om objektformat, alternativ för textramar, standardinställningar för verktyg osv.

När det gäller att fylla objekten med innehåll bör du ha utmärkt förståelse för manuella metoder, typ dra och släpp, samtliga monteringsalternativ för text och bild osv. Dessutom bör du ha en konceptuell förståelse för XML, taggad text, scripting osv, som är tekniker för att automatisk fylla text och bildblock med innehåll, och i den utsträckning man önskar också automatiskt formatera innehållet, enligt i förväg uppställda regler.

Det enskilt viktigaste området är förmodligen textredigering och för det MÅSTE du bli ännu bättre i att förstå hur InDesigns textmotor fungerar. Rätt använda kan de möjligheter som finns skapa mycket högre kvalitet med mindre insats. Fel använda skapar alla möjligheter frustration och förvirring. Likaså måste du sätta dig in i OpenType och förstå de möjligheter som välgjorda OpenType-typsnitt erbjuder.

Du måste också tänka kreativt och inse att den form, mallar och typografimallar ni har idag till viss del styrts av hur Quark fungerar. Genom att göra små, eller stora, förändringar i form och mallar kan ni bättre använda InDesigns möjligheter.

När du kan allt om InDesigns standardmöjligheter så är det dags att ta nästa steg och förstå hur scripts och plug-ins kan göra praktiskt taget allt du önskar.

Sist men inte minst, och nu pratar jag i egen sak, men det struntar jag i, så bör ni anlita en expert på området, eftersom det helt enkelt inte finns en chans att på en månad lära sig allt som vi ägnat år åt. Visserligen måste man inte kunna allt, men ju mer du kan desto bättre beslutsunderlag kan du skapa.

Richard, hur mycket av allt det du radade upp måste alla redigerare på tidningen lära sig och hur mycket räcker det om Baron och de som kommer att ansvara för mallarna kan?

De vanliga redigerarna behöver inte kunna mer än de kan i Quark idag, bara att det är lite annorlunda, men den som utvärderar, gör mallarn och drar upp riktlinjer bör kunna väldigt mycket.

Man KAN visserligen gå över och försöka göra allt så lika som möjligt, men då är det ju ingen vits att byta. Om man ska använda InDesign på ett bra sätt så är det viktigt att bygga saker utifrån dess sätt att fungera, snarare än från Quarks sätt...

• Medlem
  • 2006-02-21 12:21

Det ser ambitiöst ut. Förutsättningen är att jag har en månad på mig på heltid. Jag undrar om det ens är värt att fundera på att läsa in flera års erfarenhet på den månaden... visst är det bra om man kan allt utan och innan, men jag kan samtidigt ifrågasätta vikten tex av att kunna skripta. Jag vill däremot veta vad som går att skripta. Sedan kan man köpa nån som skriptar åt en, om ingen lyckas utbilda våra killar...
Jag vill ta reda just på hur man förenklar och anpassar arbetet efter vad InDesign kan göra, men kanske inte ta fram ett färdigt paket med mallar etc på den enda månaden. Det är ett led i utvärderingen av InDesign, om ifall vi ska switcha eller inte.

Självklart kan du inte lära dig scripta, men det är inte dumt att veta vad som går att scripta, så att man kan tänka kreativt ifråga om hur ni skulle kunna jobba.

Du behöver heller inte kunna göra alla mallar, men du bör nog veta HUR mallar etc funkar i InDesign för att kunna utvärdera.

• Medlem
  • 2006-02-21 15:13
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Självklart kan du inte lära dig scripta, men det är inte dumt att veta vad som går att scripta, så att man kan tänka kreativt ifråga om hur ni skulle kunna jobba.

Du behöver heller inte kunna göra alla mallar, men du bör nog veta HUR mallar etc funkar i InDesign för att kunna utvärdera.

Okej, har du tid några dagar?

Just biblioteken måste ju vara guld för en tidningsredigerare. Ha en uppsättning 1-5-spalts bildblock med färdigtypograferad bildtextruta bara att dra ut.

Även stödlinjebyggena kan man slänga i biblioteket och spara sina specialare, färdiga att dra ut på nästa sida/tidning där man tänkt sig nåt liknande. Så slipper man även ha mallsidor för precis allt.
Det borde ju bara vara att kopiera runt biblioteken till alla burkarna när du byggt en standarduppsättning med grejer.

Och så förser ni journalisterna med InCopy så kan de skriva till perfekt copyfit utifrån din design. Form före innehåll :)!

Sover Dolly Parton på rygg?

Jag är ju konsult - självklart har jag tid

• Medlem
  • 2006-02-21 15:53

Lustigt att du skulle nämna Dollan! (Jag sitter med henne i knät just nu...)

En mycket skicklig artist som förtjänar uppmärksamhet för mer än en välutvecklad överkropp. Synd att texten var för liten för att läsa…

• Medlem
  • 2006-02-21 16:57

Det var väl ganska länge sedan hon haussades för sina bröst. Jag tycker hon är kanon. "Halos and horns" är favoriten.

Instämmer. Jag gillar också Dolly skarpt.

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-21 18:29

Jag också. Men jag fortsätter nog med Quark XPress i alla fall.

1
Bevaka tråden