- Gäst
- Oregistrerad ●
De De De De!!! Aaah!!!
Jag korrigerade rubriken
O:T:Finns det nån här som har en teori om varför dem flesta använder dem istället för de? Alltså förutom att man i tal enbart använder dom? Tom jag börjar bli förvirrad vid det här laget, och det har jag aldrig varit förut. Alltså vad gäller de och dem, förvirrad har jag varit förr
Men Kasaens enkla regel är inte konsekvent. "Han är bättre än de(jag)" låter ju konstigare än "Han är bättre än dem(mig)" trots att både jag och mig är grammatiskt i sammanhanget.
Nej, både de och dem är pronomen för tredje person. De är subjektsformen och dem är objektsformen. Så för att veta - ta ut satsdelarna.
Picassos inlägg:
jag har kört de... (s) (o)
Alltså, dem. Språk är kul.
Förresten fungerar säkerhetsuppdateringen utmärkt.
Men Kasaens enkla regel är inte konsekvent. "Han är bättre än de(jag)" låter ju konstigare än "Han är bättre än dem(mig)" trots att både jag och mig är grammatiskt i sammanhanget.
Nej, både de och dem är pronomen för tredje person. De är subjektsformen och dem är objektsformen. Så för att veta - ta ut satsdelarna.
Picassos inlägg:
jag har kört de... (s) (o)
Alltså, dem. Språk är kul.
Förresten fungerar säkerhetsuppdateringen utmärkt.
"han är bättre än jag" låter ju dumt det med.
Min regel stämmer visst, men eftersom reglerna för hur jag/mig ska användas har ändrats så kan det tyckas att den inte stämmer.
Om man nu kan prata om rätt och fel i samband med språk är det "fel" att säga "han är sämre än mig".
Därav jag-de och mig-dem.
Men eftersom gemene man tycker att det låter bättre med "...sämre än mig" så har det blivit allmängiltigt, det till och med anses som mer "rätt" än "...sämre än jag."
Reglerna för när man ska använda de respektive dem kommer kanske ändras med tiden.
Språkets utveckling...
Jag har inte uppdaterat än...:) Ska dock göra det snart.
Min regel stämmer visst, men eftersom reglerna för hur jag/mig ska användas har ändrats så kan det tyckas att den inte stämmer.
Om man nu kan prata om rätt och fel i samband med språk är det "fel" att säga "han är sämre än mig".
Därav jag-de och mig-dem.
Men eftersom gemene man tycker att det låter bättre med "...sämre än mig" så har det blivit allmängiltigt, det till och med anses som mer "rätt" än "...sämre än jag."
Reglerna för när man ska använda de respektive dem kommer kanske ändras med tiden.
Språkets utveckling...
Jag har inte uppdaterat än...:) Ska dock göra det snart.
Hade du sagt tvärt om så...
"sämre än mig" har alltid varit rätt medan "sämre än jag" är ett nytt påfund. Ska man använda "jag" så får man säga "sämre än vad jag är" för att det ska bli riktigt.
Annars är det ju sant, som du säger, att språket förändras men avarter som de här tycker jag vi ska försöka undvika.
Läs boken Världens Dåligaste Språk av Fredrik Lindström http://www.bokus.com/b/9176437825.html.
Den är kulig och man får lite nya synvinklar på rätt och fel.
Hur var det nu med uppgraderingarna? Är det någon som märkt något positivt eller negativt?:confused:
"sämre än mig" har alltid varit rätt medan "sämre än jag" är ett nytt påfund. Ska man använda "jag" så får man säga "sämre än vad jag är" för att det ska bli riktigt.
Annars är det ju sant, som du säger, att språket förändras men avarter som de här tycker jag vi ska försöka undvika.
Nej du har fel.
"Sämre än jag (är) har alltid varit rätt, det är "sämre än mig" som kommit på senare tid som är "fel".
Allt enligt språkgurun Fredrik Lindström och hans bok och tv-program "Värsta språket".
Nej du har fel.
"Sämre än jag (är) har alltid varit rätt, det är "sämre än mig" som kommit på senare tid som är "fel".
Allt enligt språkgurun Fredrik Lindström och hans bok och tv-program "Värsta språket".
Jag gick i skolan långt före du var född. Jag vet vad som är riktigt när det gäller svenska språket.
Vad Fredrik Lindström skriver saknar betydelse då han är en förespråkare när det gäller nysvenskan.
Det var då jä***lar vad den här tråden spårade ur!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nej, jag har inga problem med uppdateringen på ena burken. Dock så var jag tvungen att göra en dubbel omstart på iBooken eftersom den inte kunde räkna batteritid längre eller kom åt internet heller för den delen.
Jag gick i skolan långt före du var född. Jag vet vad som är riktigt när det gäller svenska språket.
Vad Fredrik Lindström skriver saknar betydelse då han är en förespråkare när det gäller nysvenskan.
Ska du komma dragandes med total skit som "långt före du var född" så ska du fan se till att ha rätt också... Åldern ger dig inte rätt, det borde du fan veta... Du gick i skolan långt innan jag var född också, det gör att du kan mer än jag överhuvudtaget då eller?
http://runeberg.org/prastgar/0158.html
Bok från 1905, hur skriver dom där? Jo, "Hugo var modigare än JAG".
det blev sen förslappat och blev mycket "än mig", men nu har folk börjat gräva efter det rätta igen. "Än jag" är korrekt, och har alltid varit korrekt. Slå din svensklärare hårt nästa gång du träffar på henne (om hon lever fortfarande d.v.s)
T.om. hon med "starkare än du" blev ju "hyllad" för att hon använde Du istället för Dig i den meningen, av vilken anledning...jo för att det var RÄTT.
Andra hälften av 1900-talet medförde en hel jävla massa "fel" i språket som godtogs som allmängiltigt för att det blev så välspritt... (Egentligen en barnmässig, felaktig, felanvändning av språket som godtogs)
LÄS, LÄR och GÖR RÄTT:
Båda är godtagna, men "än jag" är rättast! (rätt, rättare, rättast?)
Språkets utveckling...
Eller människornas obildning. Nåja, har ni problem med de och dem (varför nu någon människa med svenska som modersmål skulle ha det) kan ni tänka på om ni på engelska skulle använda they eller them i samma situation (etymologiskt härstammar they/them från fornnordiskans de/dem)
Ja, oj, vad den här tråden är off-topic... Men jag gillar språk-frågor, så jag hoppar in...
"Sämre än jag" är ingen avart, och det är absolut inte något nytt påfund. Tvärtom. Det är den rätta formen - eller rättare sagt det var den rätta formen. För numera är formen "Sämre än mig" också accepterad, bl.a. tack vare Fredrik Lindström och andra förespråkare för utveckling och förändring av språket.
I skolan fick jag lära mig att man skulle tänka ett "är" i slutet av meningen, för att lättare kunna hålla reda på att det ska vara "jag" och inte "mig".
Enligt de flesta språkvetare och lingvister så finns det få rätt och fel i dag - det är mest en fråga om hur man vill bli uppfattad av den part man samtalar eller korresponderar med.
/Tangen
Tycker ni är rätt urspårade nu. Starta en egen tråd istället:rolleyes: för att kvadda den här (där vissa redan verkar uppretade)
Ok, jag kan väl tillägga att jag har installerat de nya uppdateringarna, och har inte fått några problem.
Och angående språk-diskussionen så hör den väl inte alls hemma på 99mac. Det finns inget forum här för att starta en sådan tråd. Men jag kunde bara inte låta bli att göra ett inlägg i den diskussionen...
Ok, jag kan väl tillägga att jag har installerat de nya uppdateringarna, och har inte fått några problem.
Och angående språk-diskussionen så hör den väl inte alls hemma på 99mac. Det finns inget forum här för att starta en sådan tråd. Men jag kunde bara inte låta bli att göra ett inlägg i den diskussionen...
Det finns ju Offtopic eller The Lounge:rolleyes: