Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken dator behövs för snabbt Photoshopande?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Jag har en kompis som fotograferar halvproffesionellt. Han funderar på att testa Mac. Vad krävs för att Photoshop och Apperture skall fungera med bra fart. Räcker det med en enkel G5 1,8 Ghz eller bör han hitta en med dubbla processorer. Går en iMac G5 1,8Ghz?

Är det exakt samma funktioner i Photoshop för Mac som för PC?

Varför han vill testa är för att han helt enkelt tror att Macen är snabbare än PC-versionen.

Mvh
Tobbe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-30 14:29

beror på budget, fartmonster finns men kostar, bärbart G4 med extra allt kostar ca 30 med snabbare hd och fullt med minne - det är ett bra köp att ta med och att ha och arbeta på 17", anledningen till att inte köpa mbook är att du då så länge måste köra ps genom rosetta vilket gör det lite segare, annars en powermac G5 dubbel plugg med "mycket minne" och skärm ligger på 40 tusen med 2 GB internminne, 20" skärm, extra stor HD, kanske lite mer minne kan vara att föredra - men

det är lite svårt när man inte vet vad budgeten ska ligga på.

/Tangen

Senast redigerat 2006-03-30 16:05
Ursprungligen av Tangen:

beror på budget, fartmonster finns men kostar, bärbart G4 med extra allt kostar ca 30 med snabbare hd och fullt med minne - det är ett bra köp att ta med och att ha och arbeta på 17", anledningen till att inte köpa mbook är att du då så länge måste köra ps genom rosetta vilket gör det lite segare, annars en powermac G5 dubbel plugg med "mycket minne" och skärm ligger på 40 tusen med 2 mb internminne, 20" skärm, extra stor HD, kanske lite mer minne kan vara att föredra - men

det är lite svårt när man inte vet vad budgeten ska ligga på.

/Tangen

En begagnad G5 1.8 eller dubbel 1,8 är det något som kan vara tillfylles? Räcker 1 Gb internminne?

/Tobbe

Det som framförallt talar för macens fördel är väl kanske inte farten, utan snarare färghanteringen. Jag har själv skaffat en mac nyligen mest för att ha koll på fotoredigerandent, och först nu ser jag hur mina bilder egentligen ser ut

Ursprungligen av Tony Englund:

Det som framförallt talar för macens fördel är väl kanske inte farten, utan snarare färghanteringen. Jag har själv skaffat en mac nyligen mest för att ha koll på fotoredigerandent, och först nu ser jag hur mina bilder egentligen ser ut

Vad är det som skiljer i färghantering mellan PC och Mac?

/Tobbe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-30 14:58

Skulle jag välja - dubbel 1,8 - minst 2 GB internt - en apple skärm är bra då färghanteringen är bättre kostar 5 tusen beggad ca
/Tangen

Senast redigerat 2006-03-30 16:05
Ursprungligen av Tangen:

Skulle jag välja - dubbel 1,8 - minst 2 mb internt - en apple skärm är bra då färghanteringen är bättre kostar 5 tusen beggad ca
/Tangen

Frågar igen, vad är skillnaden på färghanteringen på Mac och PC? Är det själva datorn eller skärmen?

/Tobbe

Ursprungligen av Svenne:

Frågar igen, vad är skillnaden på färghanteringen på Mac och PC? Är det själva datorn eller skärmen?

/Tobbe

Windows färghantering fungerar numer helt ok.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-30 16:06
Ursprungligen av Kristofer:

Windows färghantering fungerar numer helt ok.

Om du säger det så, det är nåt år sedan jag satt framför en PC och arbetade med PS, gamla antaganden, tack för informationen för övrigt.

/Tangen

Ursprungligen av Svenne:

Frågar igen, vad är skillnaden på färghanteringen på Mac och PC? Är det själva datorn eller skärmen?

/Tobbe

Mycket lite. I princip kvittar det om man har Mac eller PC, det går att få både systemen att bli mycket bra.

När det gäller Adobe-programmen så kvittar det verkligen, eftersom de in princip inte använder systemets färghantering, utan Adobe Color Engine, som är plattformsoberoende.

Det finns en enkelt regel som gäller för Photoshop: Stationärt slår bärbart. Alltid.

Naturligtvis är en dubbelproppsmasking snabbare, hur mycket beror på vad man gör, men de ger också en helt annan upplevelse av snabbhet och multitasking, eftersom man effektivt kan växla över till ett annat program och göra något annat då någon riktigt krävande hantering pågår

Är det fart han är ute efter så skall han också trycka in så mycket minne som går - 2GB, eller ännu hellre 4. Kan ha bör han också ha dubbla riktigt snabba hårddiskar, varav den ena ställs in för att fungera som scratch-disk (ju mer minne han har desto mindre viktigt blir detta)

Samma resonemang gäller på PC-sidan - glöm alla budgetmaskiner, det är toppgrejer som gäller även där för att få riktigt bra prestanda.

Med tanke på att framtidens macar kommer att vara Intel-baserade så kanske det känns trist att hosta upp allt för mycket så att försöka hitta en begagnad är nog inte fel

Nu har du skrivit mb två gånger. Antar att du faktiskt syftar på Gigabyte (GB).

Och för att håla mig till ämnet: Ska han köra Aperture så håller jag med Tangen, skaffa en rel. billig begagnad G5 av senare modell och uppgradera sen grafikkortet eftersom Aperture verkligen kan konsten att krama all kraft ur även ett bra grafikkort.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Nu har du skrivit mb två gånger. Antar att du faktiskt syftar på Gigabyte (GB).

Och för att håla mig till ämnet: Ska han köra Aperture så håller jag med Tangen, skaffa en rel. billig begagnad G5 av senare modell och uppgradera sen grafikkortet eftersom Aperture verkligen kan konsten att krama all kraft ur även ett bra grafikkort.

...jo jag menar Gb....

Tack för svaren.

/Tobbe

Ursprungligen av Svenne:

...jo jag menar Gb....

Tack för svaren.

/Tobbe

Det var Tangen jag syftade på, du hade väl inte skrivit mb någonstans?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-31 23:35
Ursprungligen av Svenne:

...jo jag menar Gb....

Tack för svaren.

/Tobbe

"mb" kan också stå för "macbook":cool:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-30 16:05

ooppps, de e klart

/Tangen

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-03-31 18:02

min erfarenhet när det kommer till bildbehandling/hantering är att programmen för att göra detta är ganska duktiga (poängterat lite tidigare i tråden) på att ta vara på kraften som finns tillgänglig. Därför kommer det bli bättre ju kraftfullare dator som skaffas.

Om inte Aperture är ett krav så bygg ett dual opteron-system. Borde landa på <25000:- med dubbla dual-core processorer, 4GB minne och 2 Raptor 150 i RAID0.

Släng sedan på två vettiga kylflänsar för processorerna och det borde inte vara några problem att klocka upp maskinen till ~2.5GHz eller mer.

Nog för att Opteron är bra processorer, både prestandamässigt och klockningsmässigt, men personen frågar efter en Mac. Jag antar att han är ute efter enkelheten i en Mac och inte vill bygga en själv. Angående Macbook, som ni tidigare redan avfärdat kan jag säga att den antagligen inte räcker till i Photoshop, tycker själv att testversionen av MS Office släpar lite, och det med 2.0 Ghx, 2 GB RAM och en 7200 varvsdisk.

Håller med de tidigare talarna, en begagnad PowerMac G5 med dubbla processorer verkar passa in till behoven.

//Hans-Filip Elo

>Nog för att Opteron är bra processorer, både prestandamässigt och klockningsmässigt,
>men personen frågar efter en Mac.

Nja, personen frågade efter Mac eftersom han trodde att det skulle gå snabbare än Windowslösningar, men mitt förslag bräcker även den snabbaste Powermac hyfsat enkelt.

Ursprungligen av Hakro807:

Nja, personen frågade efter Mac eftersom han trodde att det skulle gå snabbare än Windowslösningar, men mitt förslag bräcker även den snabbaste Powermac hyfsat enkelt.

Ditt förslag med RAID 0 gör också att han förmodligen kommer att förlora alla sina bilder förr eller senare, och det är nog knappast det han är ute efter...

Dessutom är vare sig prestanda- eller prisskillnaderna mellan dessa alternativ vad du tror:

http://www.barefeats.com/g5op.html

http://www.geocities.com/sw_perf/PSBench.html

http://www.apple.com/powermac/performance/

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-04-01 08:47

[QUOTE="Richard Rönnbäck"]Ditt förslag med RAID 0 gör också att han förmodligen kommer att förlora alla sina bilder förr eller senare, och det är nog knappast det han är ute efter...

Nej men vet du inte att MHz är det viktiga här i livet, och kan man dessutom överklocka lite så får man en potensförlängare på köpet. Dessutom så ska man i alla fall byta dator inom 1år för att inte förlora sin status så man hinner inte drabbas av problemet med RAID 0 (data fördelat på två eller fler diskar)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-31 22:10
Ursprungligen av Svenne:

Hej!

Jag har en kompis som fotograferar halvproffesionellt. Han funderar på att testa Mac. Vad krävs för att Photoshop och Apperture skall fungera med bra fart. Räcker det med en enkel G5 1,8 Ghz eller bör han hitta en med dubbla processorer. Går en iMac G5 1,8Ghz?

Är det exakt samma funktioner i Photoshop för Mac som för PC?

Varför han vill testa är för att han helt enkelt tror att Macen är snabbare än PC-versionen.

Mvh
Tobbe

Om man bara är halvprofessionell är det tillåtet att stava fel till professionell.

>Ditt förslag med RAID 0 gör också att han förmodligen kommer att förlora alla sina bilder förr >eller senare, och det är nog knappast det han är ute efter...

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt ditt inlägg.. Iaf, varför skulle han spara bilderna på RAID0-volymen? Det är en enkel sak att sätta upp en filserver och köra RAID5 på den. Förmodligen är bilderna inte det enda han vill kunna behålla i samband med en hårddiskkrash.

>Nej men vet du inte att MHz är det viktiga här i livet, och kan man dessutom överklocka lite så får >man en potensförlängare på köpet.

Suck, vad trött man blir. Killen vill ha en snabb maskin för Photoshop. Jag ger ett förslag på en maskin för 25000:- som presterar lika bra som en Powermac för 40000:-.

Hade han tidigare använt OS X och uttryck en vilja att köra OS X skulle jag inte gjort mig besväret. Men han har tidigare använt Windows och _enda_ skälet till att han ville testa Mac (enligt trådskaparen) var att han trodde att det skulle ge bättre prestanda än Wintel. Varför då rekommendera honom en Powermac om det ger sämre prestanda till högre pris? Lägg till detta att Adobe-Apple just nu befinner sig i limbo med PPC-arkitekturen som fasas ut samtidigt som universalbinärer ser ut att dröja ganska lång tid.

Jag är på många sätt imponerad av G5:an, den hade sin tid i ljuset, och kunde bara IBM gå till 65nm skulle det återigen vara en processor att räkna med.

Ursprungligen av Hakro807:

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt ditt inlägg.. Iaf, varför skulle han spara bilderna på RAID0-volymen? Det är en enkel sak att sätta upp en filserver och köra RAID5 på den. Förmodligen är bilderna inte det enda han vill kunna behålla i samband med en hårddiskkrash.

Suck, vad trött man blir. Killen vill ha en snabb maskin för Photoshop. Jag ger ett förslag på en maskin för 25000:- som presterar lika bra som en Powermac för 40000:-.

Hade han tidigare använt OS X och uttryck en vilja att köra OS X skulle jag inte gjort mig besväret. Men han har tidigare använt Windows och _enda_ skälet till att han ville testa Mac (enligt trådskaparen) var att han trodde att det skulle ge bättre prestanda än Wintel. Varför då rekommendera honom en Powermac om det ger sämre prestanda till högre pris? Lägg till detta att Adobe-Apple just nu befinner sig i limbo med PPC-arkitekturen som fasas ut samtidigt som universalbinärer ser ut att dröja ganska lång tid.

För det första kostar inte en PM 40.000 och den maskin du förslår 25.000. Om du utrustar dem lika så är skillnaden i pris inte alls så märkvärdig, om den ens finns. Inte i prestanda heller. Men gör gärna ett räkneexempel och speca vilka komponter den maskinen du tänker på skulle ha och vad det skulle kosta.

Om du dessutom föreslår att han ska sätta upp en RAID 5-server gör ju att han tvärtom kommer att få en dyrare miljö, och dessutom sämre presterande, eftersom man för riktigt god prestanda måste jobba mot lokala diskar - att jobba mot en filserver är förmodligen det bästa sättet att dra ner prestanda som finns.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-01 23:36

Han som ska ha den här datorn som tråden egentligen handlar om, klarar sig bra med en begad G4 för några tusen eller en imac G5. Han är ju inte proffs och ska inte sitta och joxa med bilder på 350 MB i realtid. Nån jävla måtta för det väl vara? Ska varenda fotoamatör ha överdådiga prestanda för att trixa med bilder i iPhoto eller Photoshop som han ändå inte begriper sig på?

Ursprungligen av Konrad:

Han som ska ha den här datorn som tråden egentligen handlar om, klarar sig bra med en begad G4 för några tusen eller en imac G5. Han är ju inte proffs och ska inte sitta och joxa med bilder på 350 MB i realtid. Nån jävla måtta för det väl vara? Ska varenda fotoamatör ha överdådiga prestanda för att trixa med bilder i iPhoto eller Photoshop som han ändå inte begriper sig på?

Det är kanske lite väl snabba slutsatser. Enligt frågeställaren gällde det ju någon som fotar "halvproffesionellt" och som är beredd att betala för att ha en snabbare maskin. Då kan man väl anta att att han verkligen har större krav än en ren amatör?

Om jag själv satt i den sitsen skulle jag satsa på att hitta en begagnad duppelpropps G5, eller möjligen en quad, som ju verkligen är helt übergrym maskin

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Om jag själv satt i den sitsen skulle jag satsa på att hitta en begagnad duppelpropps G5

Verkar klart vettigt, men man kommer långt med en dubbel G4 också. Själv kör jag CS2-sviten på PMG4 867 (singelpropp) Mhz 1Gb RAM och det fungerar bra om man inte har för bråttom. Beror väl också på om man är en vanlig fotograf som bara behöver göra lite justeringar av bilderna, eller om man vill jobba med stora montage. Fast Aperture ska ju vara mer krävande sägs det.....

>För det första kostar inte en PM 40.000 och den maskin du förslår 25.000.

Öhh.. Jo. Jag plockade lite snabbt ihop 2 * Opteron (dubbelkärna), 2 * Raptor 150, 4 * 1GB TwinMOS-minne, moderkort, kylflänsar, dvd-brännare, chassi och nätagg (allting kvalitetskomponenter) vilket slutade på 22500:- ink frakt. Lägg på Windows, grafikkort, lite större chassi, några fläktar osv och priset landar nog på 25000:-.

En Quad G5 börjar på 33000:-, lägg på 4 GB minne (3200:-) och två Raptor (5700:-) och priset landar på 41000:-. Detta är två paket som borde dra hyfsat jämt. Om inte annat så kan man stoppa in snabbare processorer i hemmabygget efterhand som de går ner i pris.

>Om du dessutom föreslår att han ska sätta upp en RAID 5-server gör ju att han tvärtom kommer >att få en dyrare miljö, och dessutom sämre presterande, eftersom man för riktigt god prestanda >måste jobba mot lokala diskar - att jobba mot en filserver är förmodligen det bästa sättet att dra >ner prestanda som finns.

*Hakro807 dunkar huvudet mot skrivbordet i frustration*

Vad jag menade var givetvis att han kör med lokala kopior på sina Raptor men all lagring sker på filservern. Så vad kostar då en filserver att sätta upp? De startar runt 4000:- exklusive hårddiskutrymme. Men detta är ingen kostnad som är unik för hemmabygget eftersom även Powermac:en behöver behöver någon form av säker lagring.

Trådskaparen, kom och hjälp till nu! Vilken sorts maskin sitter han vid nu? Är han beredd på att lägga ut (tio?)tusentals kronor på att skaffa nya versioner av de program han använder? Hur viktig är Aperture för honom? Finns det något annat program som bara finns till Windows han han vill kunna använda? Och omvänt givetvis.

Om han vill testa att leka OS X är det enklaste förmodligen att han köper en ny G5:a. Trivs han inte vid det kan han förmodligen utan problem lämna tillbaka den inom två veckor. Eller köpa en begagnad G5 "någonting" och sälja den vidare om det inte skulle fungera som tänkt.

Photoshop e Photoshop, de spelar ingen roll vilken plattform. De ser lika ut o funkar lika bra. Snabbast dator e snabbast. Däremot har OS X en massa andra fördelar. Windows gör bara livet surt.

Bevaka tråden