Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya MacBook (maj-06)

Tråden skapades och har fått 788 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-06-21 01:36

Min dator ligger runt 70 grader när jag har MSN och Safari uppe, uppe till vänster under skärmen blir den varm, och på undersidan riktigt het.. Men detta är alltså inget att oroa sig för om man ska tro er andra? Hur mycket värme klarar processorn egentligen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-21 01:58
Ursprungligen av Björne:

Min dator ligger runt 70 grader när jag har MSN och Safari uppe, uppe till vänster under skärmen blir den varm, och på undersidan riktigt het.. Men detta är alltså inget att oroa sig för om man ska tro er andra? Hur mycket värme klarar processorn egentligen?

Rätt så normalt. Finns specifikationer på Intel's hemsida. Tror det står något i stil med 90 eller 100 grader celsius som max.

  • Medlem
  • Kumla
  • 2006-06-21 08:44

Igår kom min absolut första Mac. 10 dagar efter beställningen. Nu ska jag bara köpa 2 gb ram och sätta i så ska den nog rulla på lite bättre, känns lite slö med bara 512 mb. Känns som om man kommer vara lite upptagen över midsommar för att lära sig allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-21 13:12
Ursprungligen av Ewik:

Igår kom min absolut första Mac. 10 dagar efter beställningen. Nu ska jag bara köpa 2 gb ram och sätta i så ska den nog rulla på lite bättre, känns lite slö med bara 512 mb. Känns som om man kommer vara lite upptagen över midsommar för att lära sig allt.

Grattis! Imponerande att det bara tog 10 dagar. Köpte du från Apple Store? Betalsätt?
Jag har precis beställt 2st 1GB TwinMOS stickor från komplett och min Blackbook beställde jag för en vecka sedan.

min tog 7 dagar måste ju nästan vara rekord :D:D självklart betalar man me kreditkort

  • Medlem
  • Kumla
  • 2006-06-21 13:41
Ursprungligen av odelsteken:

Grattis! Imponerande att det bara tog 10 dagar. Köpte du från Apple Store? Betalsätt?
Jag har precis beställt 2st 1GB TwinMOS stickor från komplett och min Blackbook beställde jag för en vecka sedan.

Beställd från Appelstore och jag betalade med Visa. Blir till att beställa sådana minnen för mig med ikväll. Verkar ju som om de ska fungera rätt bra.

Ursprungligen av Ewik:

Beställd från Appelstore och jag betalade med Visa. Blir till att beställa sådana minnen för mig med ikväll. Verkar ju som om de ska fungera rätt bra.

de minnena funkar utmärkt. har inte haft nå som helst problem me dem

Min tog knappt 7 dagar och jag är grymt nöjd! Visst blir den varm men hellre det än fläktar som konstant viner...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-21 15:36

Woho, har precis fått mail från Apple med information om att min Blacbook ska skickas senast 26 juni och beräknad leverans 5 juli. Har också fått mail från Komplett med trackingnummer till mina minnen som jag beställde i förmiddags.

Allt som saknas nu är en väska. Tänkte köpa det i Apple Store på fifth avenue i NYC istället.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-06-21 18:04
Ursprungligen av odelsteken:

Allt som saknas nu är en väska. Tänkte köpa det i Apple Store på fifth avenue i NYC istället.

Lucky bastard ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-21 20:23
Ursprungligen av makke:

Lucky bastard ...

hehe, det ska bli gott att glida in där. Att döma av bilderna på Apples hemsida verkar den butiken rätt cool...

jbn, nästan grundkonfad. Satte i en 100GB disk när jag ändå var igång...

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-06-21 18:41
Ursprungligen av odelsteken:

Woho, har precis fått mail från Apple med information om att min Blacbook ska skickas senast 26 juni och beräknad leverans 5 juli. Har också fått mail från Komplett med trackingnummer till mina minnen som jag beställde i förmiddags.

Allt som saknas nu är en väska. Tänkte köpa det i Apple Store på fifth avenue i NYC istället.

Är den standardkonfad?

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-06-22 08:55

Så, då är jag med MacBook (2.0, 512, 60)! Den kom igår, tog åtta dagar. Beräknad leverans av Apple den 27/6. Kul att dom hade så fel. Första intrycken: fläkten surrar igång mycket lättare än på iBook G4:an. Men har inte känt av värmen själv ännu, inte heller stört mig på vassa kanter. Skärmen är helt underbar, och tangentbordet likaså! Och snabb, vid konvertering av film i Handbrake, så är den drygt fem gånger snabbare än iBook G4 1Ghz. Skoj, nu ska jag iväg och leta reda på två stycken 1GB moduler.., och invänta råmandet...

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-06-22 09:35

Yey! TNTs tracker säger "22 jun 2006 08:59 Stockholm Out For Delivery ", ringde å kollade så dom hade rätt adress (ändrade ju den under leveransen) och portkod, verkade stämma. Nu får man hoppas att dom kommer med den innan jag åker ju i skärgården dock.

Ganska oväntat att den skulle komma idag dock, enligt apple så var leveransdatum den 27:e, på tisdag alltså men den kommer alltså idag, den 22:a.

Glad midsommar alla 99mac:are!

Edit : stavar som en kratta...

Update : Nu ringde TNT, nu kommer den snart! Nu kan det regna exakt hur mycket som helst på midsommar

NU ÄR DEN HÄR Å DEN ÄR JÄTTEFIN Å CAPS LOCK FUNKAR SOM DEN SKALL!

Senast redigerat 2006-06-22 10:40
  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-22 10:33

Min hade leverans 26/6 men kom 20/6 det e najs. dom blev förvånade själv när jag pratade med tnt att den hade skickats så snabbt från Kina.

Är en vit Macbook 2,0ghz med 1gb ram och 80gb hdd. Som högst har den varit uppe i 80 grader. hehe.

Sen redan efter första dagen så var det repor på musknappen vid trackpaden eller vad det nu heter.

Lyckades även repa en dvd. När jag spelade upp en dvd så tilta jag datorn och då brummade det till och när jag tog ut dvd var den väldigt repig. Hänt någon annan också?

Nu har min skickats... denna gången slipper jag Kuehne & Nagel som segade något otroligt förra gången. 28:e är beräknat lev.datum, men den kanske kommer tidigare. Man vet aldrig...

Beställde också en sån där hamburgare på midsommar. Körde utan extra pommes och beställde istället RAM-minne från komplett (twinmos 1gb). Hoppas MacBooken fungerar som den ska nu och att jag slipper alla djurljud och så
Ser fram emot dagen den kommer!

Vad trycker ni? Är det värt att vänta med ett MacBook köp till i höst då snubbarna på Apple möjligen har gjort något för att fixa problemen med värmen?
Eller dom kanske inte direkt ser det som ett problem...

Min macbook är lika varm som min powerbook av senaste revision... så det är nog inte säkert att de ser det som ett prob

Alla missljud med fläktarna då? Kommer det troligen fixas genom patchning?
Eller missfärgningarna som uppstår?

me tanke på att fläktarna typ aldrig går igång på min, inte förän den blir riktigt varm. så vetefan om apple anser det vara ett problem. som jag skrivit tidigare, att om processorn varit 80-90 grader varm fast fläktarna gick för fullt, då skulle jag bli orolig.

sen det där med missfärgning, jag har haft min i över en vecka. inga som helst tendenser till att gulna. verkar vara ett fåtal ur första omgången macbookar som kom ut som har det problemet. troligen har apple styrt upp det.

Hå hå ja ja.... jag blir mindre och mindre sugen på att slänga ut en hel månadslön på denna maskin. 50 % av alla som har införskaffat den verkar ha någon form av strul med den.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-06-26 00:35
Ursprungligen av MickeBohem:

Hå hå ja ja.... jag blir mindre och mindre sugen på att slänga ut en hel månadslön på denna maskin. 50 % av alla som har införskaffat den verkar ha någon form av strul med den.

Tänk på att de som har problem är de som syns mest, dem som det funkar för är inte här å klagar direkt

Sitter (ligger) med min i knät i sängen. CoreDuoTemp säger 56C på min cpu å fläktarna är igång, men dom låter mycket svagt.

Den är lätt värd å "slänga" en månadslön på

//Makke

Ursprungligen av makke:

Tänk på att de som har problem är de som syns mest, dem som det funkar för är inte här å klagar direkt

Sitter (ligger) med min i knät i sängen. CoreDuoTemp säger 56C på min cpu å fläktarna är igång, men dom låter mycket svagt.

Den är lätt värd å "slänga" en månadslön på

//Makke

Jo visst är det så men man blir ju sannerligen en aning avskräckt efter att ha läst lite på forumet. Äsh jag tar väl och köper en då. Det får bära eller brista!

26 jun 2006 16:12 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
26 jun 2006 16:09 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
22 jun 2006 18:12 Suzhou Shipped From Originating Depot

Snart klättrar jag på väggarna i otålig längtan... 4 dagar för att få datorn från Kina till Nederländerna och sen ska den upp till mej i Arktis (jag menar Kiruna)... Kommer ju dö av åldersrelaterade sjukdomar innan den hinner fram. Nån annan som beställt upp till norrland och i n t e fick vänta länge?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-26 20:12

Tycker TNT har jobbat snabbt än så länge, min svarta Macbook skickades från Suzhou i fredags och ligger just nu i Amsterdam. Enligt TNT ska den vara i mina händer på onsdag.
Dock börjar problemet nu, trodde inte den skulle komma så snabbt så jag angav min ordinarie kontorsadress som leveransadress. Trist nog är jag på ett uppdrag den här veckan och finns på kontoret som ligger på andra sidan av stan. :-/ Om jag ändrar adress hos Apple imorgon när de öppnar (09.00) sin kundtjänst, vad är oddsen på att den levereras till den nya adressen på onsdag?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-06-26 23:23
Ursprungligen av odelsteken:

Tycker TNT har jobbat snabbt än så länge, min svarta Macbook skickades från Suzhou i fredags och ligger just nu i Amsterdam. Enligt TNT ska den vara i mina händer på onsdag.

Samma sak för mig. Den befinner sig i amsterdam och TNt räknade med onsdag, jag skulle dock ringa imorgon för ytterligare besked. Håller alla tummar som jag kan hitta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-27 23:45
Ursprungligen av Queux:

Samma sak för mig. Den befinner sig i amsterdam och TNt räknade med onsdag, jag skulle dock ringa imorgon för ytterligare besked. Håller alla tummar som jag kan hitta.

Min har förflyttat sig till Arnhem så den är fortfarande kvar i Holland. Blir nog ingen leverans imorgon...

27 jun 2006 20:08 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
27 jun 2006 20:08 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
26 jun 2006 11:07 Amsterdam Potential Connection Delay
23 jun 2006 18:09 Suzhou Shipped From Originating Depot
23 jun 2006 10:23 Suzhou Consignment Received At Transit Point

jaru, om du först ringer apple, så kommer det ändras på tnt´s sida. ring sedan med dem o kontrolera att ändringen verkligen skett, då borde ju risken att den kommer fel vara rätt liten

WTF! Jag beställde en Macbook den 15 juni. Fick mail från Apple där det stod "beräknad skickas senast 27e juni" och "beräknad leverrans senast 30 juni"...

Nu när jag kollar igen eftersom det är den 27e så har dom ändrat till "skickas senast 30 jun" och "leverreras senast 11 juli" Det känns ju inte jättekul... Brukar apple sega ner sig så?

Bevaka tråden