Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopieringsskyddad cd

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Stoppade precis in Kents nya cd, vapen & ammunition och där började krånglet. Datorn kunde inte läsa in cdn. Lite efterforskning på nätet infriade mina misstankar, kopieringsskydd. Skivan är släppt av BMG och manipulerad i ockupantlandet Israel. Låt gå för att jag inte kan kopiera skivan, men jag kan ju inte ens lyssna på den.

Näe, är det sant? Guuud vad dumt, då är frågan om man alls ska köpa den skivan, jag som hade tänkt göra det. Men om jag inte kan rippa den och lyssna från datorn så är det inte alls lika intressant...

  • Medlem
  • 2002-04-19 01:50

Det är så dumt, En kopieringsskyddad skiva är ju en sämre produkt men kostar lika mycket.

Den funkar förmodligen inte i äldre Cd-spelare eller i en bilsterero heller. Moderna bilcdspelare kan ju läsa Cdrom...

well. Rippa den analogt från stereon till ljud in.. den lilla förlusten som en DA-AD omvanling ger är försummbar. lämna sedan tillbaka den eftersom du inte kan läsa den....

Rip Mix Burn

Citat:

quote:well. Rippa den analogt från stereon till ljud in.. den lilla förlusten som en DA-AD omvanling ger är försummbar. lämna sedan tillbaka den eftersom du inte kan läsa den....

ELLER: använd Astarte CD Copy, läser nya skivor utan problem...

Eller spela i cdspelare med digital utgång och tryck in i datorn via digital ingång. Fungerar även det finemang om de inte lagt in sådana där ohörbara saker som ska börja jävlas om man försöker sig på att mp3a.

Självklart ska man lämna tillbaka alla kopieringsskyddade cds av princip.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: C. Andersson:
ELLER: använd Astarte CD Copy, läser nya skivor utan problem...

Gör den det? Jag trodde kopieringsskydden som dom börjat med på vissa skivor är lite mera sofistikerade än så. Läste att dom lägger in "ohörbart" skräp i låtarna som datorspelaren inte klarar av att felkorrigera (och därmed skapar en sämre produkt!).

Jag testade Astarte CD-copy, men den ville inte. I alla fall inte i OS X. Jo, jag tror att de har kört metoden att lägga in en massa ohörbart brus. Kent-skivan har nämligen 2 sessions, en data och en ljud. Data-delen läser den lätt in, men ljud delen varierar lite. Ibland hittar den alla 10 spåren, men visar bara att den kan spela upp 2 av dem. Ibland visar den bara typ spår 1,4,8 och säger att den kan spela upp dessa, fast den inte kan det. Detta i iTunes 2.

Testade också om det gick att spela in på minidisc, med resultatet "cannot copy" i md-displayen. Den här typen av begränsningar för kunden tycker jag är oacceptabel och bör bojkottas. Det hör ju till svensk lag att man har rätt att kopiera för eget bruk. För min del då att jag ska kunna lyssna på min köpta skiva i bärbar md.

jag kan spela Kents nya i min dator (PMG4) utan problem. rippade den i mkt hög kvalitet i iTunes till mp3 och sen in i min ipod. fungerar utmärkt!

Instämmer! Kopieringsskyddet kommer skapa mer piratkopiering. De flesta kommer nog bojkotta skivor de inte kan rippa! Om nu inte alla skivor kommer släppas både som Cd & Md, men det är väl knappast troligt!

Mina datahögtalare kostade 4000:- och därmed använder jag ENDAST datorn till att lyssna på CD-skivor. Jag vet många som gör likadant och då är det ju för j**ligt att man inte kan spela skivorna i datorn.
Jag kommer att göra precis som nixon föreslog. Rippa skivan och lämna tillbaks den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-19 13:54
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jonas Sagard:
Testade också om det gick att spela in på minidisc, med resultatet "cannot copy" i md-displayen. Den här typen av begränsningar för kunden tycker jag är oacceptabel och bör bojkottas. Det hör ju till svensk lag att man har rätt att kopiera för eget bruk. För min del då att jag ska kunna lyssna på min köpta skiva i bärbar md.

Förutom att det det förhindrar konsumenten att utöva sin lagliga rätt, är ju kopieringsskydd på cd-skivor sannolikt ett brott mot cd-specifikationen. Vad jag har hört är det förbjudet (av företagen bakom cd-normen) att märka kopieringsskyddade cd-skivor med "CD" eller "Compact Disc". Vet inte om det stämmer, men det kan ju vara en ledtråd när du vill undvika att köpa kopieringsskyddat...

/Nils

  • Oregistrerad
  • 2002-04-19 14:08

och jag som funderar på att köpa kent s senaste!
Fungerar inte den på min dator så kommer jag direkt lämna tillbaka den och kräva pengarna tillbaka. Synd för Kent som missar den intäckten i sådana fall!
Någon som vet hur skiv försäljarna ställer sig till detta?
Tar de tillbaka produkten eller?

  • Oregistrerad
  • 2002-04-19 14:45

Hmm, det verkar som om "Vapen & ammunition" trots allt går att spela i vissa CD-spelare. För mig funkade den utmärkt i min G4 400, använde hederliga gamla SoundJam för att rippa, eftersom jag naturligtvis ville ha in skivan i min iPod. SoundJam rippar ju erkänt snabbare än iTunes, men verkar också vara mindre känslig för "svåra" skivor.

Ett bra program för att rippa svår-rippade eller kopieringsskyddade skivor är annars programmet TrackThief

Ska faktiskt ta och träffa Kent om ett par veckor och ställa dem mot väggen i den här frågan och framföra en massa argument mot kopieringsskyddade skivor. Vem vet, kanske lyssnar de på vad jag har att säga.

Inte för att jag _tror_ det eller så, men man kan ju hoppas.

  • Medlem
  • Boston
  • 2002-04-19 15:29

Var ltie frustrerad när jag köpt min Kent-platta för jag ville ju ha över den till iPod:en på direkten så jag provade runt lite...

Windows, startar automatiskt en spelare som är inkluderad på CD:n, man kan inte se låtarna men man kan naturligtvis spela in dom med hjälp av t ex SoundForge.

MacOS9: Datorn känner inte igen CD:n utan vill formatera den, ingen möjlighet att vare sig spela eller rippa där alltså.

MacOSX: Funkar klockrent, CD:n dyker upp som en CD-r bränd i två omgångar, en del med Windows-spelaren etc och en del med en vanlig audio-CD. Går att spela och rippa i iTunes utan några problem.

Det verkar helt enkelt som om BMG har glömt att OSX finns, och det är jag tacksam för...

/Gurra (som nu spelar Vapen&Ammunition i iPod:en så ofta han vill)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nils Rönström:
Förutom att det det förhindrar konsumenten att utöva sin lagliga rätt, är ju kopieringsskydd på cd-skivor sannolikt ett brott mot cd-specifikationen. Vad jag har hört är det förbjudet (av företagen bakom cd-normen) att märka kopieringsskyddade cd-skivor med "CD" eller "Compact Disc". Vet inte om det stämmer, men det kan ju vara en ledtråd när du vill undvika att köpa kopieringsskyddat...

/Nils

Jag har för mig att Philips, som ju uppfann CD:n, har protesterat mot dessa kopieringsskydd och sagt att det inte längre ska kallas CD då. Philips är ju ett av dom företag som motsätter sig denna typ av skydd, heder åt dom företagen! (Jo, jag förstår väl också att dom antagligen gör det av marknadsmässiga skäl, men ändå...

ArsTechnica hade ett citat som handlade om företaget Gateway som ligger lite i samma anda:

Citat:

quote: Viewers of the NBC Nightly News and youth-oriented shows like "Dawson´s Creek" will see Gateway CEO Ted Waitt and an animatronic cow lip-syncing along with a hip-hop remake of Gordon Lightfoot´s 1974 hit "Sundown" as they drive an 18-wheeler into the sunset.

"Like this song? Download it for free at gateway.com. Burn it on to a CD ... or load it on an MP3 player. Gateway supports your right to enjoy digital music legally," the ad says.

  • Medlem
  • 2002-04-19 16:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gurra:
Det verkar helt enkelt som om BMG har glömt att OSX finns, och det är jag tacksam för...

Har för mig (men är inte säker) att osx läser audio skivor efter pinkpaper normen (spessarna på Compact Disc™). Alltså på samma sätt som en Cd-spelare..

  • Oregistrerad
  • 2002-04-19 17:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Har för mig (men är inte säker) att osx läser audio skivor efter pinkpaper normen (spessarna på Compact Disc™). Alltså på samma sätt som en Cd-spelare..

Skulle inte tro det, OS X _har_ problem med kopieringsskyddade skivor...

Själv köpte jag en skiva med Caesars Palace, den skivan var skyddad med sony´s key2audio .

Det enda sättet som jag lyckades ´rippa´ den med var att ta med skivan till jobbet, ladda ner EAC(Exact audio Copy) till PC:n...

Dock verkade inte alla CD-Rom enheter fungera med den(EAC) heller men en ´gammal´ TEAC drive fungerade(Den klarar inte av multisession skivor) som tåget...
(Har man en iPod så gör man ju nästan vad som helst för att få över sina skivor!).

Det som är lite roligt här är att hela den här diskussionen kring kopierings skydd kretsar kring drivrutiner som man har till CD-Rom spelarna...

Ex så har en PC med Mandrake Linux 8.2 inga som helst problem med att montera o rippa ´skyddade´ skivor (har testat med skivor som är skyddade med både key2audio och ´cactus shield´(Om jag inte är missinformerad så är Kent skivan skyddad med just ´cactus shield´).

Så, vi får väl hoppas att ´darwin´ gänget följer efter sina Linux buddys och skapar CD-Rivers till MacOS X som klarar av dessa skyddade skivor för om den sk. ´skiv industrin´ skyddar alla sina produkter så kommer ju piratkopieringen att öka med ****% fast det har dom inte fattat...
---
/Samuel

Jag rippade Caesars Palace nya i MacOS X, inga problem...
(i MacOS 9 funkade det inte alls - det går dock att få CDn på skrivbordet i 9an om man har iTunes aktivt när du stoppar i CDn).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-04-20 09:17

Det här med kopieringsskydd är mycket tveksamt ur juridisk synpunkt. I och med att man köper skivan så köper man faktiskt rätten att flytta musiken till valfritt media för att lyssna på den. Kom ni ihåg när kopieringen av LP-skivor till kassettband pågick som värst? Inget skivbolagen kunde göra något åt, den enskilde hade rätt att kopiera musiken till kassettband för att tex. kunna lyssna på den i bilen. Jag tror att det som krävs är att någon/några drar skivbolagen inför domstol. jag har testat på några bekanta jag har som är jurister och dom tror inte att skivbolagen skulle vinna en sådan process. Nån som är sugen på att processa?

  • Oregistrerad
  • 2002-04-20 09:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mannen:
Jag rippade Caesars Palace nya i MacOS X, inga problem...
(i MacOS 9 funkade det inte alls - det går dock att få CDn på skrivbordet i 9an om man har iTunes aktivt när du stoppar i CDn).

Vad bra för dig då...
Jag har testat på mina 4 mac:ar och det fungerar inte på nån av dom...

Mac1: 7200/90, Standard Apple CD-Rom, skivan monteras men går ej att läsa.
Mac2: Beige G3/300(3st CD-Enheter, Apple CD300, Yamaha 6416SX och Pioneer DVD-Rom), bara CD300:an monterar skivan, vägrar dock läsa den. Brännaren vill formater´ skivan alternativt spotta ut den..
Mac3: iMac DV SE(G3/400) DVD-Rom, skivan spottas ut bums efter att en dialogruta poppat upp och sagt att skivan ej går att läsa..
Mac4:iMac FP(G3/600) CR-RW:n frågar om jag vill formatera skivan/spotta ut den...

Har testat med och utan iTunes och andra program utan lyckat resultat...

Jag har dock hört att de nya Mac:arna med ´superdrive´ skall klara av skydda skivor bättre men de är på tok för dyra för vanliga konsumenter...
---
/Samuel

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-04-20 12:51

Skivindustrin dör. Bra.
Royaltin får du live. "eller"
Som konstnär = visa dig utanför studion..

Känsliga ord???

blev lite oroliga när jag läste om cd-skydded men testa att starta om datorn med skivan i, då funkade det perfekt för mig. mac os 9.2.

Jag hade inga problem att rippa nya Kent i iTunes (OS X), men inga låttitlar kom upp.

Däremot så såg jag att Shakiras skiva hade en text "Will not play on PC/MAC".
Där kom titilarna upp som dom ska men när man vill spela den så hoppar den bara igenom alla låtarna på en sekund.

Tror bolagen att bara för att man kör den i datorn så tänker man sprida den till halva världen....sorgligt.

På Kents skiva står det att den kanske inte går att spela på vissa icke-standard spelare. Och om man har problem så kontakta ÅF eller BMG på "[email protected]" Det tycker jag vi ska göra också.

Om just Kents skiva står det i Expressen idag (3 maj 2002) .

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-10 07:16
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Det här med kopieringsskydd är mycket tveksamt ur juridisk synpunkt. I och med att man köper skivan så köper man faktiskt rätten att flytta musiken till valfritt media för att lyssna på den.
--
Nån som är sugen på att processa?

Jag processar gärna mot dig.
Det går ej att kräva att musikbolagen släpper musik i ett format som är digitalt kopieringsbart. Däremot har man rätt att kopiera det för enskilt bruk om det faktiskt är möjligt.

Det du säger är ungefär samma sak som att kräva att förlagen släpper böcker i Word format så att vi kan kopiera det lättare.

Det enda jag hört (från USA) är att de måste ange att skivan bara går att spela upp på musikspelare och inte på datorer.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-10 10:05

Igen, min patentlösning. Köp inte CD skivor om de är manipulerade och inte följer Red Book Audio. Det finns bara ett sätt att få stora företag att förstå och det är ekonomiska sanktioner. Det är din skyldighet att inte köpa om du inte gillar det de gör. Tro mig, i ett litet land som vårat fungerar det.
/B

Som det sagts även i en annan diksussion här någonstans så är det inte bara datorer som drabbas av skyddade cd. Många "vanliga" spelare kan inte heller köra cdn. Jag håller med Philips, det borde inte ens få kallas CD om den är skyddad på något sätt.

  • Medlem
  • 2002-05-10 11:35

CD e väll själva mediet och Audio CD en standard och skivor som inte uppfyller Audio CD Specifikationen borde heta något annat och märkas upp i butiken
maila konsumetverket direkt

Bevaka tråden