Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra 3 Megapixelkameror? (Here we go again...)

Tråden skapades och har fått 87 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-12 17:09
Citat:

quote: Ps. Jag vet att det finns flera bra kameror i 4mpixel segmentet, som dessutom ligger nära i pris till visa 3megapixelkameror. Men först om det finns en 4megapixlare med bra pris och bra prestanda och med flera av punkterna i inlägg 1 inkluderade - då kan vi kanske tuta och köra. Som det är nu som måste jag ändock begränsa mig.
Ds.

Men är inte bildkvaliteten viktigast?

Orkade bara läsa halva tråden, känner igen den från tidigare.

Alltså, släng på 1 500 pix på det du har tänkt dig och du får en superbra liten och smidig digitalkamera - just det en Konica 400. Förvisso 4,1 megapixlar men varför bara nöja sig med tre.
Okej det är lite mer pengar, men du kan ju ta den på avbetalning och lägga in 4500 nu och betala av resten i lugn och ro. Varför göra det svårare för sig än man behöver!
Ang batterierna så är min erfarenhet att de räcker inte så länge som man vill på någon av de mindre konsumentkamerorna.
Jag har själv kört en Konica nu i drygt en månad och himmel vad det har knäppts bilder här. Riktigt roligt! Är mycket nöjd även om jag tycker att Canon V3 är mycket snyggare.
Go for a Konica.

[ 12 Januari 2003, 17:29: Meddelandet ändrat av: Carl.Fredrik ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-12 17:27

Håller med Carl Fredrik! Konica KD-400 är en fullträff. Köp ett extra batteri till den bara - och ha det så kul!

[ 12 Januari 2003, 17:33: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • 2003-01-12 21:03

Ingen som har provat någon av de 3 modeller jag nämnde? Jag har läst mkt. bra recentioner om Canon S30. Bland annat har den möjlighet till helt manuella inställningar. Dessutom ger den tydligen en väldigt bra bild. Fokusen funkar fint i lägre ljus med en hjälplampa till autofokusen. Filmar gör den med ljud och man kan hålla på en längre stund. Frågan är om man skall kolla på S40/S45, men då knäcker man budgeten hårt, tyvärr.

Konican är bra - det vet vi som läst testerna - men jag är inte helt såld på den kameran, men jag kaske ändrar åsikt när jag fått möjligheten att testa kamerorna ordentligt. Att läsa recentioner dagarna i ända ger ju bara en viss inblick.

En sån här tråd skulle kunna hålla på hur länge som helst, vi kanske ska avrunda lite grand? Tack för alla tips och råd. Jag tar till mig allt och kommer att ha era åsikter i baktanke när jag står och lallar i butien.

Hälsningar Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-12 21:19
Citat:

quote: Konican är bra - det vet vi som läst testerna - men jag är inte helt såld på den kameran, men jag kaske ändrar åsikt när jag fått möjligheten att testa kamerorna ordentligt. Att läsa recentioner dagarna i ända ger ju bara en viss inblick.

Titta på *bildresultatet* med örnblick. Det är stor skillnad i kvalitet mellan exempelvis Sony DSC-P71 och Konica KD-400Z. Nåja, fjällen kommer att falla från dina ögon när du testar kamerorna i praktiken.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-12 21:31
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nifo:
Ingen som har provat någon av de 3 modeller jag nämnde?

jodå. men tycker alla är dåliga på färgåtergivning. De spretar på olika håll i jämförelse med vad jag vill ha ut av det hela.Fast det beror ju på VAD du skall ha dem till.

Hade jag varit som du hade jag sparat lite och köpt en med bättre manuella alternativ och vettigare att hålla i. vet ju redan vilken modell jag fastnat för under 10.000:-...

  • Medlem
  • 2003-01-13 23:26

Blå eller silver är frågan. Alltså färgen på den Minolta F-100 jag beslutat mig för att investera i. Hoppas att kameran är så passa bra så att den kan hänga med ett tag. Tack alla ni som tipsat och gett råd - det har varit till stor hjälp för mig och säkerligen till hjälp för andra som är på gång att köpa en kamera i samma segment. Nån från Gbg. som kan tipsa om bästa fotobutiken? Är det Fisher / Expert vid Götaplatsen tro, eller kanske butiken i Gårda?

Hälsningar Fredrik / Nifo

  • Medlem
  • 2003-01-14 00:27

Nu fick jag dock syn på något jag blev snuskigt oroad över.
Kolla in det intensiva röda och delvis blödande färgen på repet som man förtöjt den här båten med. Både blödandet samt styrkan med vilken färgen framhävs är lite obehaglig.

http://img.dpreview.com/gallery/minoltadimagef100_samples/originals/020515-1601-25.jpg

Obs: Bilden är 1.16Mb stor.

/Fredrik

[ 14 Januari 2003, 00:30: Meddelandet ändrat av: Nifo ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-14 01:37

Jag valde bort Minolta F100 efter att ha sett liknande blödningar på flera håll. Rör vi oss i den prisklassen är Canon S30 ett bra val. Har själv en S40 som jag är mycket nöjd med. S30 är samma kamera med 3mpixel istället för 4.
Kostar ca 6000:-

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-14 06:58

Hej igen. Ta en titt på dessa kameror i prisintervallet 3 200 - 6 000 kronor. (Samtliga priser är exklusive moms.)

Canon Powershot S45
5 960 kr

Olympus Camedia C-50Z
5 664 kr

Konica Revio KD-500Z (Direktimport)
5 320 kr

Sony DSC-P9
5 298 kr

Minolta Dimâge F300 Silver
5 288 kr

Fujifilm FinePix M603
5 152 kr

Konica Digital Revio KD-400Z (Direktimport)
4 600 kr

Sony DSC-P7 (Direktimport)
4 536 kr

Canon PowerShot S30
4 520 kr

Canon Digital Ixus V3
4 392 kr

Pentax Optio 430RS
4 290 kr

Minolta Dimâge F100 silver
4 256 kr

Minolta Dimâge Xi
4 152 kr

Pentax Optio 330RS
3 850 kr

Minolta Dimâge X
3 424 kr

Pentax Optio 330GS
3 199 kr

Jag skulle ta en Minolta Dimâge Xi, Minolta Dimâge F100, Canon PowerShot S30 eller en Konica Digital Revio KD-400Z om budgeten är 4 000 - 4 500 kr exkl moms, skratta och vara glad! Du ska ju ha en massa minne och andra tillbehör, eller hur?

Minolta Xi, Minolta F100, Canon S30 och Konica KD-400Z är bästa köpen i den här prisklassen enligt min ödmjuka uppfattning. Vill du ha en extremt liten och nätt kamera? Ta en Minolta Xi eller Konica KD-400Z. Vill du ha manuella möjligheter? Ta en Minolta F100 eller Canon S30. Vill du ta panoramabilder och QTVR-snurror? Ta en Canon S30 (stativgängan sitter precis mitt tunder optiken vilket är en stor fördel).

Minolta Xi är ju en underbar liten skapelse som dessutom tar bra bilder. Kolla också på Konica KD-400Z! Bildkvaliteten är verkligen superb. Canon S30 är också mycket, mycket bra! Jag har en S45 som jag är väldigt nöjd med, och S30 är ju i stort sett samma kamera. Ta den som känns bäst!

[ 14 Januari 2003, 10:38: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • 2003-01-14 09:51

Jag blev faktiskt riktigt ledsen när jag såg hur F-100 hanterade skarpa inslag av rött, speciellt när jag precis hade bestämt mig för en sådan kamera.

Även jag har, som ni säkert förstår, kikat på både Konica och på Canons S-serie. Jag vet inte vad det är, men de testar jag läst om Konicas kameror är "sådär" och jag är inte helt övertygad om att det är ett jättebra kamera. F100´n däremot har ju fått fina recentioner på i stort sett alla testsidor.

Vad är den exakta skillnaden mellan Canon S30, S40 och S45? Förutom upplösningen så ska väl de större modellerna ha bättre bild i form av att det sitter en ny signalbehandlingsmetod i dessa (ute på djupt vatten här).
Helst hade jag velat ha en 4mepapixelskamera och då låg Minoltan i ett bra prisläge. Men om någon av er kan gräva fram, eller har den exakta skillnaden mellan Canons S-kameror så vore jag tacksam.

Ni som köpt en F-100...blir ni påminda om det röda färgsticket ofta?

/Fredriki

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-14 10:48

Kolla på bildresultatet en gång till. Det är stor skillnad i kvalitet. Gå sedan och testa kamerorna i praktiken. Minolta F100 är lite smäckigare än Canon S30 och S45, men också billigare än S45. Personligen rekommenderar jag Canon. Konican är mycket robust och bra och har precis lika bra optik som Canon- eller Minolta-kamerorna. Men Minolta Xi är också en fantastiskt trevlig liten kamera!

Slutsatser: Om du vill ha en ultraliten kamera: köp Minolta Xi eller Konica KD-400Z. Om du vill ha en kamera med fler manuella möjligheter: köp en Canon S30.

Kolla på de här bilderna som jag har tagit med min Canon S45. Jag antar att S30 håller ungefär samma kvalitet.

Bakgård
Palats
Skaraborgsgatan
Södra station
Trappa vid Södra latins gymnasium
Trappan igen

[ 14 Januari 2003, 11:12: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • 2003-01-14 11:31

Är egentligen inte Canon S30 utgången och / eller föråldrad? Har det inte gjorts bättre (även om S30´n verkar super) 3megapixel kameror men nyare teknik på senaste tiden? Jag kan inte släppa F-100´n. Jag var så himla inställd på den och så hittar man något sådant här. Tråkigt. Det är inte nåt som Minolta kommer fixa mjukvarumässigt tro, jag menar problemet verkar påtagligt. Nån som har hört just om detta...att Minoltan inte klarar av starka, röda nyanser.
Vad klarar en 3 megapixelskamera att skriva ut för storlek i bra upplösning? Kan jag glömma A4?

Inte verkar jag få sålt min DV-kamera heller...mummel. =/

/Fredrik

Ps. Roligt att se några Stockholmsmotiv. Är ju själv född och delvis uppvuxen där innan det bar ner till Göteborg -83. Men jag saknar Stockholm enormt! *snyft*
Ds.

[ 14 Januari 2003, 11:34: Meddelandet ändrat av: Nifo ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-14 11:34

Canon S30 är inte utgången eller föråldrad. Dessutom har den bättre batteri än Minolta F100.

  • Medlem
  • 2003-01-14 11:36

Jaa...eller har den? Här är man ju låst till ett batteripack, men så länge det räcker...länge (svenska), så är ju det bara bra. Det verkar som att jag är låst till S30:n prismässigt. Jag hade annars gärna köpt samma kamera so du! Kan inte släppa det här med Minoltan. SÅ inställd var jag...

/Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-14 11:43

Äsch, oroa dig inte för det här med batteriet. Det räcker länge, och du kan alltid köpa ett batteri till om du verkligen behöver. Batterierna laddas på bara 2,5 timmar och är mycket små och smidiga att hantera. Om batteriet tar slut pluppar du bara in ett annat, snabbt och enkelt. Litium-jon-batterierna räcker som sagt länge - och de laddar inte ur sig med tiden vilket NiMH gör.

  • Medlem
  • 2003-01-14 17:27

Fick i dag svar på min fråga varför motiv på långt avstånd som är tagna med en digitalkamera upplevs som suddiga eller diffusa. Anledningen är tydligen att man inte kan få samma skärpedjup som på en vanlig kamera ens om man kör bästa bländare. Lite tråkigt tycker jag, för ofta ser just saker på avstånd lite utsmetade ut. Exempel på dett är grenar och löv som får lite av "oljemålning" över sig. Men detta verkar generellt för de flesta digitalkameror - eller för alla?!

S30, F-100, S30, F-100...ole dole doff...kinke...

/Fredrik

Ps. Jo, just det: Kollade med Canon idag och S30/S40 ska vara utgångna. Spelar väl ingen roll, men det känns lite beige att köpa en gaaaammal kamera.
Ds.

[ 14 Januari 2003, 17:29: Meddelandet ändrat av: Nifo ]

  • Oregistrerad
  • 2003-01-14 18:56

Jag rekommenderar Canon S30/S40/S45. Jag har använt min S40 i drygt 1 år och tagit mycket bilder. Resultatet är mycket bra. S30 och S40 ger i stort sett lika bra (eponering/färg) bilder, men S40 har ju lite fler pixlar.
S45 är något vassare med bättre färgåtergivning, lägre strömförbrukning och något snabbare. Snabbheten märks framförallt vid uppstart av kameran.
Skulle jag köpa ny digitalkamera idag hade det blivit S45, men jag tycker skillnaden mot S40 är för liten så jag väntar med spänning på S55 (eller vad nästa modell nu kan tänkas heta).
Är storleken viktig så är Canon IXUS V3 en mycket trevlig kamera.
En fördel med Canons digitalkameror är den inbyggda "Stitch"-funktionen för att lägga ihop fler bilder vilket underlättar avsevärt om man är sugen på att göra QTVR-panoramor. Sen tycker jag det är ett stort plus att alla menyer är på svenska om man så vill.

  • Medlem
  • 2003-01-14 21:32

Har man ett behov NU så ska man ju inte titta på vad som är på gång -- för det kommer ju alltid något bättre.

Men, har ni sett de här?

Olympus mju 300 och mju 400
Casio EXILIM EX-Z3
Pentax Optio S
Minolta DiMAGE F300

Själv väljer jag huvudsakligen mellan Konica 400 och Minolta F100, men efter att ha provat i affären, så störs jag av att de är så lååångsamma: starttid, tid mellan bilder och zoomtid. Påverkas tider av dåliga batterier eller är det något man får leva med om man vill ha en digitalkamera?

  • Medlem
  • 2003-01-14 22:16

Tro mig - Jag håller på att få mig ett spel när det kommer till att välja kamera. Just preics blev jag tänd på IXUS V3 istället för F-100 och Canons S-segment (30/40/45). Den har väl inte samma manuella möjligheter, men den verkar käck. Billig från tyskland med. Säg nåt kul om den... Vad är numret till Beckomberga?

/Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-14 22:24

Va? Beckomberga? Det ligger ju utanför Stockholm. Har ni inga egna sinnessjukhus i Göteborg va?

Jag hade samma problem med att välja kamera och fick tillbringa fyra veckor med de trevliga människorna i vita rockar. Jag fick prova deras fina skjorta med långa ärmar och sitta i ett eget rum med mjuka väggar.

Sälj morsan och syrran till en rik oljeschejk, köp en Canon S45 och koppla av. Du får väl leva på knäckebröd och vatten i ett par månader, så det är väl inga problem?

Beckombergas sjukhusområde 1, 08-87 76 06

Hittar inte numret till Lillhagen... Var fan har jag lagt det?

[ 14 Januari 2003, 22:29: Meddelandet ändrat av: David Molarin ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nifo:
Fick i dag svar på min fråga varför motiv på långt avstånd som är tagna med en digitalkamera upplevs som suddiga eller diffusa. Anledningen är tydligen att man inte kan få samma skärpedjup som på en vanlig kamera ens om man kör bästa bländare. Lite tråkigt tycker jag, för ofta ser just saker på avstånd lite utsmetade ut. Exempel på dett är grenar och löv som får lite av "oljemålning" över sig. Men detta verkar generellt för de flesta digitalkameror - eller för alla?!

Jag som inte tänkt lägga mej i den här diskussionen... men:

Det låter inte rimligt att det skulle vara så och gälla enbart digitalkameror. Det låter som en förklaring av nån som använt digitalzoom eller nåt. Ljuset faller på en plan yta i båda fallen. Kom "förklaringen" från en kunnig källa? Jag vill veta varför i så fall. Diffraktion, eller vad?

Min Kodak är definitivt riktigt usel på långt håll. Det är mycket riktigt taskig skärpa, men så är det också ingen toppkamera. Hyfsad för sin tid, men optiken är inte bra. Hur är era kameror?

Vad gäller batterier så håller jag som sagt tidigare på R6, för då kostar extrabatterierna en hundralapp i stället för en tusenlapp. Den där tusenlappen tänkte jag lägga på ett biffigt minne i stället. Det är också mindre försmädligt när ett batteri pajar för att det råkade kortslutas. Tretti spänn åt skogen, inte tusen. Litiumjon verkar ge mycket kraft per kubikcentimeter, men det kostar. Jag tänker på alla bra bilder jag kommer att missa för att jag inte tyckte att jag hade råd med ett batteri till.

Jag kollade just specen på F-300 F-300. Numera skickar de med 4 NiMH-batterier och laddare. Var det inte det som Mondo klagade på, att det inte följde med F-100? De har visst lyssnat.

  • Medlem
  • 2003-01-15 09:00

F-300! Okej, undrar vad den kommer att kosta? Hade nån en IXUS V3 förresten? Har den några manuella inställningar? Jag var inne och kikade på Canons site där de emulerade inställningarna i S-serien. Fasen, va smidigt det var. Tydligen skall inställningarna i F-100 vara lite bökigare (?). Grejen är den att om jag köper en F-100 som ändå blivit topptestad och fått massor av utmärkelser, så får jag ändå stålar över till minneskort eller ev. en tjusig kameraväska.
F-100 SKA väl vara en bra kamera? Har kollat på andra oberoende tester med rött i bilden och funnit...nada. Inga stick såsom den bilden jag visade er.

- Dra åt hårdare grabbar, jag har fortfarande blodflöde i armarna...

/Fredrik

Min kontakt på Canon svarade att man kan "pilla på det mesta" vid frågan om Ixus v3 hade manuella inställningar.

  • Medlem
  • 2003-01-15 10:14

Men kan man köra helt manuellt med bländare och slutare eller låta det ena skötas via automatik? S30 vs. IXUS V - Vad skiljer annars förutom storleken? IXUX har väl en nyare bildbehandlingsalgoritmtjosan?

Krympt lista:

S30/S40
F-100
IXUS V

För mindre (!) pengar än vad man får en S30 för så kan man inhandla en F-100. IXUS V. ligger ju bra till också, men frågan är om den kameran är FÖR liten för att vara användbart praktisk och inte bara praktiskt i fickan?

Kom igen nu Ni som har någon av dessa modeller ge oss i valet och kvalet en inblick i er fotovärld. För mig handlar det om stora summor och jag vill absolut inte köpa fel och sen gräma mig tills nästa kamerainköp. Jag kan inte dra moms då jag är privatperson.

Tjo!

Fredrik

*Morr* Precis när jag lagt in detta inlägg finner jag användare som säger att bilderna dels inte är speciellt bra utan att man köper danna kamera för dess storlek och elegans. Dessutom såg att det är röda-ögon-varning utfärdad. Men det är väl samma innehåll som i S30´n? Jag avvaktar tills ni skrivit nåt om kamerorna jag nämnde. Ni har säkert mycket matnyttigt att komma med.

Ds.

[ 15 Januari 2003, 10:19: Meddelandet ändrat av: Nifo ]

  • Medlem
  • 2003-01-15 10:39

Köp alla (eller iaf en 4-5 st) - fast på öppet köp! Om man frågar om man får testa kamerorna på någon mac i butiken ås harde ingen, åsså får man köpa dem på öppet köp. Sedan är det bara att behålla den man gillar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-15 11:45
Citat:

quote: Vad gäller batterier så håller jag som sagt tidigare på R6, för då kostar extrabatterierna en hundralapp i stället för en tusenlapp. Den där tusenlappen tänkte jag lägga på ett biffigt minne i stället. Det är också mindre försmädligt när ett batteri pajar för att det råkade kortslutas. Tretti spänn åt skogen, inte tusen. Litiumjon verkar ge mycket kraft per kubikcentimeter, men det kostar. Jag tänker på alla bra bilder jag kommer att missa för att jag inte tyckte att jag hade råd med ett batteri till.

Batteriet till S45 kostar 637 kronor - och det är det väl värt. Litiumjon är betydligt bättre än nickelmetallhydrid. Ett batteri samt laddare ingår när man köper kameran. Så Nifo, oroa dig inte för det här med batterierna. Slå till nu. Ta en Canon S30 eller S45 och var glad!

[ 15 Januari 2003, 11:47: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • 2003-01-15 12:29

Det verkar ändock som att S40 och S30 har utgått. S45 verkar vara den enda i serien som finns kvar. Men...är S30´n verkligen bättre än F-100 och IXUS V då?

/Fredrik

Bevaka tråden