Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple i filmer

Tråden skapades och har fått 297 svar. Det senaste inlägget skrevs .

När jag flög till Kuba visades det en fransk film (kommer inte ihåg namnet, typ "luftens stjärnor") på planet som handlade om några stridspiloter. En av piloterna kallades iPod för att han alltid hade sin iPod mini när han flög, vilket var något som nämndes ganska ofta i filmen.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-27 11:17
Ursprungligen av cable_guy6:

När jag flög till Kuba visades det en fransk film (kommer inte ihåg namnet, typ "luftens stjärnor") på planet som handlade om några stridspiloter. En av piloterna kallades iPod för att han alltid hade sin iPod mini när han flög, vilket var något som nämndes ganska ofta i filmen.

Den filmen har jag också sett
Den var ganska bra ändå...

Den hette typ Sky fighters

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-08-27 10:45

Såg silent hill för några veckor sen och i den var det mac som gällde. Minns inte om det va en macbook pro eller bara powerbook men mac vare iaf

Crocodile Dundee in LA... Micks fru har en Powerbook G3. Man ser den bland annat när de diskuterar hur knark och vapen smugglas in och ut ur USA. Tror man ser den i början av filmen när de är i Australien också.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-27 13:06

Mission Impossible (första filmen). Där användes en svart PB av Tom Cruise (Pismo?).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-27 21:09
Ursprungligen av pompe:

Mission Impossible (första filmen). Där användes en svart PB av Tom Cruise (Pismo?).

http://pulsar.esm.psu.edu/Faculty/Gray/graphics/movies/mission.mov

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-31 08:08
Ursprungligen av pompe:

Mission Impossible (första filmen). Där användes en svart PB av Tom Cruise (Pismo?).

Tom Cruise är f ö inbiten Mac-användare. Ett av hans krav som skådespelare är att det skall vara en Mac han använder om det förekommer dator i filmen, han vägrar vara på vita duken med en Win-burk…

Ett av mina favortimoment i Mac-filmhistorien är annars när Steven Seagal räddar världen i "Under Siege 2" med hjälp av en Newton. Behöver jag säga vilken plattform den ondskefulla skurken kör…?

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-08-11 23:02
Ursprungligen av christianolsson:

Crocodile Dundee in LA... Micks fru har en Powerbook G3. Man ser den bland annat när de diskuterar hur knark och vapen smugglas in och ut ur USA. Tror man ser den i början av filmen när de är i Australien också.

Det förekommer flera macar i filmen. Micks son har en iBook G3, på filmbolaget står en iMac G3, dessutom syns en Appleskärm.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2006-08-27 15:28

Rocky i serien rocky använder mac. Förut hade han en kub men nu tror jag att det är en g5:a

I Bombay Dreams (gillar inte svenska filmer, ifall någon undrar) så är det ett 'dasslock' med.
Typ enda bra med filmen...

Ursprungligen av Axel:

Rocky i serien rocky använder mac. Förut hade han en kub men nu tror jag att det är en g5:a

Han har haft diverse Macar. Just nu har han en Macbook Pro, men han har även haft en G5a och en iMac G3. Och fler.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-30 18:44

I filmen om "Beethoven" (Den stora, snoriga och kramgoa St:Behrnardhunden), närmare sagt den 3je, har flickan en gammal svart Mac , fortfarande med en regnbågsfärgad äpple på huven

Modellerna i Zoolander försöker ju få ut filerna på en iMac G3:a däremot slutet...

Sen så¨tittade jag på tv-serien Tyst Vittne igår, där man fick se en hel del iMac (en sån här med kula och skärm... )

  • Oregistrerad
  • 2006-08-31 18:07

På tal om sjukt dåliga svenska filmer så har Agnes(?) i Fucking Åmål en mac med OS9.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-11 18:34

I School of Rock (tror jag att den heter) finns en kille som använder en PB till att göra en ljusshow på en rockkonsert

  • Medlem
  • 2006-09-11 19:17

I Miami Vice (filmen) så används en Powerbook (eller MacBook?) flitigt.

Lite OT men ändå:
I Kalle Anka så har de bärbara datorer ibland fast med ett päron istället för ett äpple

I en av filmerna i den nuvarande ComHem-reklamen (den med dockor) sitter en av figurerna med en iBook(dasslock)-liknande dator framför sig. Loggan saknas men färgfälten stämmer.

Ja, i en av de äldre så är det en PB-liknande dator. Man ser tangentbordet när han skriver, och det är ett Apple-tangentbord.

Ursprungligen av ztaafen:

Ja, i en av de äldre så är det en PB-liknande dator. Man ser tangentbordet när han skriver, och det är ett Apple-tangentbord.

Egentligen bekräftar de två reklamfilmerna bara en sak. Nämligen att reklamfolk gärna använder Macprylar därför att de ser bra ut i bild men det betyder inte nödvändigtvis att produkten som reklamen gäller, stödjer Mac. Det finns mängder med exempel på detta, kan dock inte komma på något nu:p

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Egentligen bekräftar de två reklamfilmerna bara en sak. Nämligen att reklamfolk gärna använder Macprylar därför att de ser bra ut i bild men det betyder inte nödvändigtvis att produkten som reklamen gäller, stödjer Mac. Det finns mängder med exempel på detta, kan dock inte komma på något nu:p

mmm det vet jag ..... Kellogs Special K hade en reklam film med Mac i ... och jag har fortfarande inte fattat hur jag skall få min mac att fungera med varken Kellogs special K eller Kellogs Kornflakes .... kanske måste jag vänta på en Universal Binary ???

I MythBusters brukar det stå en PB eller MBP och balansera på ett bordshörn ibland.

Edit: Som vanligt får man skämmas över att inte komma ihåg vad som redan sagts. Se nedan Jag skyller på att jag har halsfluss.

Senast redigerat 2006-09-12 11:21
Ursprungligen av staed:

I MythBusters brukar det stå en PB eller MBP och balansera på ett bordshörn ibland.

Mythbusters har redan nämnts två gånger tidigare i den här tråden...

Det ska finnas en hel sida på nätet som jag råkade surfa förbi en gång som bara behandlar detta ämnet... Där man kan skriva upp filmer man sett som har macar i sig. Jag lovar den listan var enorm! Hittar den inte nu men här är en liten lista som jag kom över:

http://www.mackido.com/Sightings/movies.html
http://www.mackido.com/Sightings/tv.html

Edit: Enligt listan ska filmen True Lies innehålla en PC som ger ifrån sig Mac-ljud

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-16 13:41

Ja, men i senare säsonger har han en 20th anniversary Macintosh, en sån här:

Vad kvinnor vill ha, är det Macar i.

I senaste avsnittet av Studio 60 on the Sunset Strip använder Matt Albie (Matthew Perry) en svart MacBook att skriva manus på.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-09-28 22:31

Glöm inte Entourage! Produktplacering på hög nivå när Apple liksom blir en del av hanlingen och dialogen. Alla på Ari Golds kontor använder iMacs. Osv. Kolla själva - serien börjar äntligen på SVT nästa vecka!

  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 23:20
Ursprungligen av Ronta:

Glöm inte Entourage! Produktplacering på hög nivå när Apple liksom blir en del av hanlingen och dialogen. Alla på Ari Golds kontor använder iMacs. Osv. Kolla själva - serien börjar äntligen på SVT nästa vecka!

Precis, man ser iMacs som du nämner och även MacBooks (hemma, en svart och en vit). Plus att i första säsongen (tror jag) ser man en iPod Mini.:) (Första säsongen gick i Staterna för ett tag sen.)

Tv-serien Weeds innehåller Macar. Likaså Extreme Home Makeover.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-29 15:49

Det har säkert redan nämnts men i Tele2 reklamen med small och big bills, har tjejen en sjukt gammal crt-monitor fast gränssnittet ser ut som Mac OSX.. Muspekaren är dock vit och enormt stor, och skärmen gör intryck av att vara gloss, dvs glänser till ibland..

Måste ha tagit ett par timmar att snickra ihop det hela

Accepted... mbp om jag inte är ute och cyklar... skitfilm btw.

Bevaka tråden