Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datakoppling i InDesign CS2...

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-09 11:12

Tjenare!

Jag sitter o grejjar med en adressering åt en kund, närmare 20.000 adresser som ska printas. Adresserna ligger i 2 olika excelfiler, som jag i Excel sparat om till tabbavgränsad text, för att kunna ta in i Indesign genom Datakopplingshanteraren.
Den ena filen med knappa 17000 poster funkar, men den andra med knappa 3000 vill inte Indesign ta emot!

När jag försöker välja den filen som datakälla får jag följande felmeddelande:

"Den valda datakällan har ett eller flera tomma fältnamn. Åtgärda filen eller välj en annan fil."

Vad innebär detta? Någon som råkat ut för liknande?

Tack på förhand!

I mina öron låter det som lite overkill med Indesign för att få ut etiketter då jag brukar använda Filemaker för att göra liknande saker. Det tar inte många minuter att importera ett excel-ark och skapa en layout med den inbyggda guiden för just etiketter.

Men förutom det, så kan det ha att göra med att du har felaktiga data i ditt excel-ark. Prova att öppna tab-separerade filen i tex BB Edit eller texthanteraren och se om det dyker upp konstiga krumelurer, eller gör det i Word. I alla tre fallen - försök att visa osynliga tecken, så att du ser alla tab och radbrytningar. Kanske data verkligen är fel? (Det är skillnad på returtecken och returtecken nämligen och när du sparar som tab-separerad text, kanske du råkar pilla på någon inställning du inte tänkt pilla på, så att det blir komma-separerad text istället? Det är värt att kolla alltså på vad som verkligen står i filen. )

Du kan också prova att försöka korrigera felaktiga data, antigen genom att spara om Excel-arket i olika format först, innan du gör tab-separerade filen, eller göra detsamma i Textredigeraren, BB Edit eller Word (som faktiskt kan spara som ren text.) Om du i textfilen ser tex konstiga tecken (korstecken har jag sett ibland men även att åäö blir konstiga), så kanske du behöver göra en sök-ersätt för att rensa bort allt sådant.

Senast redigerat 2006-10-09 13:53

Har dina fältnamn några specialtecken, typ å, ä, ö etc i sig?

Bra fråga Richard, det tänkte jag inte på. Vissa program är känsliga för våra svenska bokstäver i olika sammanhang, så då kan jag lägga till en fråga om filens namn här och namnen på alla mappar i filstrukturen på vägen till filen. Om filen ligger "för långt ner" i filstrukturen eller om det i sökvägen eller filnamnet finns konstiga tecken (dvs alla tecken utom a-z, 0-9 och _, så kan detta vara en felkälla det med. Exakt vad "för långt ner" i filstrukturen betyder är tyvärr inte en exakt vetenskap, men om den ligger på skrivbordet och heter tex data.txt brukar det vara OK.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-10-09 16:52

det saknas rubriker i excelfilen i något eller några av "staplarna"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-09 20:36
Ursprungligen av deccept:

det saknas rubriker i excelfilen i något eller några av "staplarna"

Jag försöker att inte wissra men var det inte det InDesign påpekade i meddelandet.

Vid importen med Datamerge så är det fältnamnen som InDesign placerar som referens i dokumentet. Utan det så vet inte InDesign vad det ska placera. I en tabseparerad textfil blir det första raden som är rubriker.

InDesign är rätt kraftfullt för denna typ av grej, det lär ju bli många sidor i det genererade dokumentet, men det funkar.

Janne

  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 09:10

Tack för svaren!

Det var så att kunden jag fåt filen från antagligen hade tagit bort en hel kolumn, så att det på bladet bara låg kolumner A, B, ingen C, D, osv... Alltså inte bara innehållet i kolumnen, utan liksom hela kolumnen. Såg ju inte det först...
Så jag klippte o klistra lite o la in allt på ett nytt blad, där kolumn C fanns med...
O kasching! då funka det.

jannes: jo, det blir en SATANS massa sidor! Tar en väldig tid o koppla alla poster, skulle kanske gå snabbar i tex Filemaker, men det har jag inte... Nåt tips på annat program? Word gillar jag inte, vill ha mer "frihet" i textplaceringen.

Mvh Freba

Det finns en inställning som heter "största antal poster per dokument", dvs efter hur många sidor ett nytt Data Merge-genererat dokument ska skapas. Prova att sätta en maxgräns på någonstans kring mellan 50 och 100 sidor. Det är när dokumenten börjar bli riktigt stora som det börjar gå långsamt

Ber om ursäkt om jag tjatar - men en databas som FileMaker är byggd just för denna typ av arbetsuppgift. Det är lite som att använda en Limousin för att köra potatis, att använda Indesign för att producera etiketter, om ni förstår min usla analogi.

  • Medlem
  • 2006-10-21 17:25

Man kanske vill ha snygga etiketter..?

Jo, det är klart - Postanställda, vaktmästare och receptionisten uppskattar verkligen bra kerning och justeringar av positioner i tusendelar av punkter. Det är sant, tänkte inte på det.

Varför skulle man överhuvudtaget använda ett databasprogram för att formge något är väl en mer intressant fråga? Om det enda verktyg man har är en hammare så ser det mesta ut som en spik.

Tänk på hur många direktreklambrev som aldrig öppnas bara för att adresslapparna är formgivna av en tekniker eller av databasnördar (34,7 %).

Att eftersträva perfektion kräver förstås sin tribut bland annat i form av rätt person på rätt plats och don efter uppgift, dvs databasen i källaren och InDesign vid dörren eller på dörrmattan.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-10-23 14:43

Om det är ett återkommande jobb kanske du skulle titta närmare på ett "riktigt" program för variabeldatahantering, tex Printshop Mail (http://www.printshopmail.com/) eller uDirect (http://www.xmpie.com).

1
Bevaka tråden