Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför hatar folk Windows XP?

Tråden skapades och har fått 157 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har en Shuttle med XP och ett par PPC-macar hemma.

Alla dessa kraschar ungefär lika ofta = (edit: i princip) aldrig.
XP-burken tog några månader på sig att bli helt stabil, men nu skulle jag vilja påstå att de är helt jämförbara.

Startar på nolltid (tror till och med att Shuttle:n bootar från scratch lite snabbare), och går ner i sömn på nolltid.

De flesta som dissar ena eller andra lägret jämför nyaste favorit-OS:et med ett fem år gammalt hos konkurrenten (jfr XP och OS9 så tycker jag det blir rätt tydligt, likaså OS X med Win98). Edit: om man inte har erfarenhet av respektive senaste, så bör man således vara rätt försiktig med sina uttalanden.

Själv tycker jag OS X ståtar med bättre 'känsla' och 'användbarhet' (högst subjektivt kan man tycka) och, som jag tycker, bättre applikationer med högre generell kvalitet (gäller både köpta och opensource/freeware), vilket kanske beror på bättre kvalitet i utvecklarverktyg, vad vet jag.

Shuttlen finns mest idag för att spela spel och för att frugan skall kunna köra sin AutoCAD på.

Senast redigerat 2006-11-20 14:45
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-20 16:53

Det verkar som om många missade att artikeln var på skoj.

Man måste våga ge Macen en vecka minst, så man lär sig hur man måste tänka. Sen ser man det logiska i det man gör. Gäller samma sak med alla OS man byter till.

Det som gör att jag sitter vid en Mac med OS X idag är att jag vill inte behöva känna mig som ett datasnille för att göra saker på datorn. Att slippa ett antivirusprogram är ett stort plus (räcker att man spenderat pengar på bara Windows).
Mina bästa vänner i Windows är "Kör" och DirectX :).

- Jag vill sitta vid ett vackert operativsystemet, och OS X är vackert från start.

- Jag och operativsystem måste kunna prata samma språk.

- Jag vill behöva bli arg på datorn/operativsystemet (för att det hänger sig etc.)

När tiden är inne och jag vågar sätta min mor vid min mac, kommer vi få se om en treåring klarar av OS X (För Windows klarar hon inte av, förutom klicka igång "Kungen")

Angående att ansluta hårdvara... Det finns stöd för så ofantligt många fler prylar till XP. Tex en sån enkel sak som trådlösa nätverkskort. Finns det nåt alternativ till Apples inbyggda överhuvud taget? Till PC kan man köpa en usb-sticka för ett par hundra. Detsamma gäller förstås mjukvara av alla slag.

Det är iLife som gör skillnaden, och att allt är snyggare genomfört Och att burkarna är vackra att titta på. Funktionsmässigt vinner en maskin med XP alla gånger.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-20 19:46
Ursprungligen av eternit:

Angående att ansluta hårdvara... Det finns stöd för så ofantligt många fler prylar till XP. Tex en sån enkel sak som trådlösa nätverkskort. Finns det nåt alternativ till Apples inbyggda överhuvud taget? Till PC kan man köpa en usb-sticka för ett par hundra. Detsamma gäller förstås mjukvara av alla slag.

Det är iLife som gör skillnaden, och att allt är snyggare genomfört Och att burkarna är vackra att titta på. Funktionsmässigt vinner en maskin med XP alla gånger.

Nu drar du en massa förhastade slutsatser bara för att du inte vet?
Ett tips är att använda orden "Jag tycker" påståenden så slipper man också flame om vad som är bäst funktionsmässigt. Vad har XP för funktion förutom att få en dator att bli ett bra bojsänke?

Väldigt många usb-wlanstickor är bara plugga in i macen så fungerar de. Det gäller bara att hålla reda på vilket chip varje tillverkare använder, för vissa chip har inte så bra stöd. Väldigt lustigt i fallet med windows är att man måste hitta rätt drivutin osv. och oftast via tillverkarens hemsida. Det är verkligen så långt ifrån Plug'n Play man kan komma. Samma gäller många andra produkter, även PCI-kort osv.
Något man kan testa när man köper ett PCI-kort utav något slag är att stoppa in det i macen och se om det fungerar. Förvånansvärt många saker fungerar right out of the box även fast det inte står någonstanns att det är Mac OS Supported.

Och när vi talar om mjukvara. Nästan ingen mjukvara finns ju för windowsanvändare, ur en synvinkel från en unix-människa. Det är ju helt beroende på var kom ifrån innan. Som en windowsanvändare kanske det är väldigt knapert på Windowsprogram på OS X-marknaden, undra varför?

Ursprungligen av eternit:

Angående att ansluta hårdvara... Det finns stöd för så ofantligt många fler prylar till XP. Tex en sån enkel sak som trådlösa nätverkskort. Finns det nåt alternativ till Apples inbyggda överhuvud taget? Till PC kan man köpa en usb-sticka för ett par hundra. Detsamma gäller förstås mjukvara av alla slag.

Det är iLife som gör skillnaden, och att allt är snyggare genomfört Och att burkarna är vackra att titta på. Funktionsmässigt vinner en maskin med XP alla gånger.

Hmm, trådlöst nätkort. När jag satte in ett Linksys i min PM G5 så letade jag efter drivrutiner på skivan, inget där, tusan också, sökte på nätet, inget där. Misslyckat tänkte jag innan jag märkte att kortet redan var igång. Det hade installerats helt automatiskt utan en enda dialogruta, det var faktiskt FÖR enkelt. USB-stickor? Har aldrig varit något problem, bara att sätta i och köra utan någon installation. För övrigt avänder man en Mac med Os X till att köra program, inte som provbänk för allsköns hårdvara.

  • Medlem
  • 2006-11-20 17:58

Jag får ont varje gång jag ska skapa "Nytt mapp".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-20 20:03

Å, jag gillar verkligen datorkrig. De är alltid så givande! Man riktigt känner hur folk diskuterar saken objektivt och utan förutfattade meningar, och sedan kommer man alltid fram till en vettig slutsats, en förståelse.

Jag vet bara vad som hänt med de grejer jag pluggat in i min Mac. Tex en Canon-scanner, ett usb-nätverkskort och en videomakera. De har inte "bara funkat". Videokameran och topcom-usb-stickan finns det inte OSX-drivisar att finna någonstans, inte ens hos tillverkaren. Canon-scannern funkade efter att jag installerat de program som följde med på skiva.

Jag har andra prylar som det gått bättre med, men tvivelslöst är det ju så att stödet för hårdvara är bättre på XP, av förklarliga skäl. Majoriteten av alla hemdatorer kör ju det. Det här är inget som "jag tycker", det är för fasen bara att sondera terängen lite så ser man att det är på det viset. Gå tex in på Clas Ohlson och kolla i hyllorna...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-20 20:46

Jo stödet till XP är bättre. Har själv en del kringutrustning som inte fungerar på min Mac.
Det mesta är "noname-prylar" från just Clas Ohlsson...
Men det som funkar, funkar oftast direkt i OS X utan krångel med drivrutiner osv. (Det mesta går att kolla upp innan köp, så egentligen är det inget större problem.)

Å andra sidan är inte gräset så mycket grönare på PC sidan. Har en skrivare ansluten till min PC. Använder den inte så ofta, men när jag väl ska skriva ut hittar inte XP någon skrivare utan det blir att installera om den varenda gång. Skumt och oerhört irriterande.
Då är det bra smidigare att bara plugga in den i min Powerbook....

OS X är betydligt trevligare att arbeta i. Inga irriterande popup-fönster eller guider som ska "underlätta" arbetet men bara distraherar.

Nej exakt.... min dell skrivare fungerar inte heller liksom, inte fan vill den ens installera den med drivrutin skivan.... nope den vill bara inte fungera, så nu när jag måste skriva ut nåt måste jag gå till kontoret hemma o skriva ut på en PC.... förstås.....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-21 00:34
Ursprungligen av anjuna_beats:

Nej exakt.... min dell skrivare fungerar inte heller liksom, inte fan vill den ens installera den med drivrutin skivan.... nope den vill bara inte fungera, så nu när jag måste skriva ut nåt måste jag gå till kontoret hemma o skriva ut på en PC.... förstås.....

OK. Dell säljer endast PC. Varför skulle de göra drivrutiner till OS X för sina skrivare. Och tror du verkligen de skulle skicka med dem på deras CD? Det vore som att säga: "Hej! Köp en skrivare av oss. Dator kan ni köpa av Apple." Eller som att säga att du blir förmodligen inte nöjd med datorn du köpt av oss så vi skickar med drivrutiner för OS X till skrivaren också, fall i fall.
Är du verkligen förvånad att Dell inte gör drivrutiner till en av deras värsta konkurrenter? Ärligt? Det sista de vill är nog att hjälpa dig gå över till "den mörka sidan"(?).

Tillbaka till problemet.
Nu vet jag inte säkert men det kan ju vara så att Dell bara märker om skrivare från en annan tillverkare som de sedan säljer. Lite smart googlande skulle lista ut vilken den riktiga tillverkaren är. Chansen finns att de kanske har drivrutiner på sin hemsida. Om de finns men inte fungerar rakt av så kan säkert, åter igen, lite smart googlande hitta en fulhack som får datorn att känna igen skrivaren som "native".

Jag tycker dock fortfarande att du ska sälja macen och köra på din gamla snabba PC. Pengarna från macen kan du alltid spendera på något roligare än hårdvara om du inte vill köpa en ny PC :).

OffTopic: Känns gött att skriva detta från min gamla trotjänare AMD XP1700 fast jag har 3 successivt snabbare PC och en gammal iMac G4. Fungerar det tillfredställande så är det dumt att köpa nytt. Ångrar mig nu. Hade kunnat spendera flera månader i söderhavet för priset på mina andra datorer ;).

Ursprungligen av anjuna_beats:

Nej exakt.... min dell skrivare fungerar inte heller liksom, inte fan vill den ens installera den med drivrutin skivan.... nope den vill bara inte fungera, så nu när jag måste skriva ut nåt måste jag gå till kontoret hemma o skriva ut på en PC.... förstås.....

Du kan ju alltid testa med GutenPrint(fd Gimp-Print)

Jag kunde inte hitta Dell i listan över stödda skrivare men det är värt att testa och dessutom är det open-source

Har inte läst hela tråden men jag har ändock en nyfiken fråga. Du har haft datorn en dag och börjar redan tveka över ditt köp. Minns du hur det var när du köpte din första win-burk, hade du inte ungefär samma känsla då att du undrade över vad du givit dig in på?

För att svara på trådskaparens fråga så kan jag ju använda min flickvän som exempel. Tiden innan vi skaffade Mac så begränsade sig datoranvändandet till surf och ett och annat word-dokument. Lagom inspirerande. Macen är så intuitiv och självklar om man jämför, och krångelfri. På PC-tiden fick jag rycka in med "support" ibland, vilket i stort sett aldrig hänt sen vi skaffade Mac för ungefär två år sen. Och nu används datorn till allt möjligt, allt som det är tänkt att man ska ha en dator till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-20 22:19
Ursprungligen av anjuna_beats:

J
Jag har bara använt mac sen igår! och funderar starkt på att sälja den och återgå till min Windows Burk, pga att det är så jäkla komplicerat alltihopa på en Mac.

Det börjar bli lite tröttsamt att höra på folk som verkar byta till Mac för att "följa trenden" och som sedan blir förbannade för att allt inte är som på en Windows-PC.
Det som är enklast för dig är nog just enklast för att det är det som du har växt upp med.
Jag stötte på Mac OS första gången när jag var åtta år gammal och det är det mest logiska och naturliga för mig. Kan tänka mig att din syn på Windows är densamma.

Jag tror du behöver se det hela ur ett lite annat perspektiv helt enkelt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-20 22:28
Ursprungligen av anjuna_beats:

Jag förstår inte hur kan folk hata windows?

Du har en poäng där och jag håller med i frågeställningen (dock inte i din slutsats)
Det blir gärna lite "religiöst" och termen "krig" kommer upp ibland i forumet.
Jag tycker att man ska ge folk lite svängrum, att "hata" är ju en ganska personlig sak
Jag har träffat mycket IT-folk som både hatar och älskar Microsoft med samma intensitet:tveksam:

Själv hatar jag inte Windows, jag är bara så oändligt trött på det...
Man kan säga att med Mac OS har jag fått tillbaka en del av glädjen i mitt "data-liv"

Ursprungligen av anjuna_beats:

Jag har bara använt mac sen igår! och funderar starkt på att sälja den och återgå till min Windows Burk, pga att det är så jäkla komplicerat alltihopa på en Mac.

Jag tror jag har sagt det förut; skillnaderna mellan Windows och Mac OS är FUNDAMENTALA - efter 10 år med en av dem är det inte lätt att ta in det på en dag...

Du har fått många insiktsfulla svar i forumet - mitt huvudsvar (som lika erfaren Windows användare som du) är att du bör ge det mer tid!

  • Oregistrerad
  • 2006-11-20 23:19

Har själv haft min Mini i knappt en vecka nu, och trivs bara bättre och bättre med OS X. Dock har Windows sina fördelar - samt som bekant - även sina nackdelar. Hata känns i sammanhanget som ett konstigt uttryck.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-21 00:03

Jag kanske inte ska använda ordet hatar, men jag avskyr verkligen Windows. Ni anar inte hur mycket dötid jag lagt ned på att hjälpa Windowsfolk med fel som inte ens existerar på Mac-plattformen. För att sedan bli bemött med en obegränsad ignorans när man berättar om Mac och OS X, "Det blir bara problem", "Inget funkar med Mac" är saker de tar för givet, hur man än förklarar. Switchade för drygt ett år sedan, och det var det bästa jag gjort i datorväg någonsin.

Nej förresten, jag ändrar mig. Jag hatar Microsoft och jag hatar Windows. Faktiskt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-21 00:09
Ursprungligen av anjuna_beats:

Jag har bara använt mac sen igår! och funderar starkt på att sälja den och återgå till min Windows Burk, pga att det är så jäkla komplicerat alltihopa på en Mac.

OK. Du har använt Windows jättelänge. Du tycker att det är det bästa i världen. Din gamla dator är skitsnabb och den blir bara snabbare och snabbare.
Det första jag tänker på: Varför i h*te köper du då en mac???
Andrahandsvärdet är oftast väldigt bra på nya macar, så jag tycker du ska sälja den så fort du bara kan. Om första intrycket är att det är så jäkla komplicerat med OS X så finns det inget att tveka om.
Eller var det bara menat som flame bait? isf, tack för att du slösat bort min tid...
Hmm. Du har använt mac 1 dag och börjar närma dig 150 posts här. Starkt jobbat!

Själv har jag använt mac sporadiskt med först OS 6 och vidare över OS 7, 8 och 9. Min första dator körde Windows 95, vilket har följts av Windows 98, NT 4, Windows 2000 och Windows XP över ett stort antal PC. OS X hoppade jag på med 10.3.
NT 4 och Win2K har varit de klart bästa på PC-sidan följt av XP. Jag kan Windows bra och trimmar dem rejält för att få dem som jag vill. Men efter att ha testat OS X är nog det sista jag kan säga om det att det är komplicerat. OK, fimpa finder och kör från konsolen, då kan jag tycka att det är komplicerat. Än så länge iaf. Tänkte börja med FreeBSD och då kanske OS X från konsolen blir lite lättare.

Ursprungligen av Beleg:

OK. Din gamla dator är skitsnabb och den blir bara snabbare och snabbare.
Det första jag tänker på: Varför i h*te köper du då en mac???
Du har använt mac 1 dag och börjar närma dig 150 posts här. Starkt jobbat!

Öhm nej min PC blir inte snabbare och snabbare, men jag la in 512 MB extra minne i den förra veckan, viljet gjorde susen!

Och nej jag har använt Mac i 4 dagar!

Hur som helst, varför jag köpte en ny dator var för att syrran skulle ta över min PC då hennes har pajat, vi kom alla överens om att jag skulle få en ny dator hemma om syrran tog min. Så då tänkte jag Hmm en Mac? Jag var ohehört nöjd med min iPod och gillade iTunes, ett par polare har Macar, och alltid varit fascinerad utav menyn och designen, men aldrig riktigt suttit i flera timmar på en Mac och pillat, så efter 2 veckors tänkande drygt när jag haft pengarna i handen av morsan, så blev det en Mac Mini, tyckte den var prisvärd sett till prestandan, kollade runt på liknande PC datorer och visst denna var klart dyrast men endast med ett par 100-lappar och datorn är köpt med CSN rabatt till råga på allt!!

Så jag slog till, och tänkte ja men va fan jag prövar, är jag inte nöjd, blir det en PC igen!!

Och nu har jag hajat systemet bättre, men jag anser inte att Windows är bäst, aboslut inte, Mac OS X är jävligt bra, men jag tror inte att jag kommer att lära mig det helt enkelt..

Sen att ni blir förbannade är väl er ensak? Jag sa bara MIN mening får man lov till det?
Shit här har man hamnat bland massa talibaner, kom gärna hem till mig med och bomba huset bara för att ni inte håller med mig....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-21 19:27
Ursprungligen av anjuna_beats:

Och nej jag har använt Mac i 4 dagar!

Nu var det ju du själv som skrev 1 dag. Vi har ju inte mer information än vad du ger oss. Flera här har citerat dig.

Ursprungligen av anjuna_beats:

Sen att ni blir förbannade är väl er ensak? Jag sa bara MIN mening får man lov till det?
Shit här har man hamnat bland massa talibaner, kom gärna hem till mig med och bomba huset bara för att ni inte håller med mig....

Vill du inte ha svar på tal så kanske du inte skulle skriva ngt alls. Eller kanske välja ett bloggformat så att folk inte kan svara.
Om det var hjälp du var ute efter så kanske du skulle ha formulerat dig lite annorlunda. Bara ett tips.
Talibaner och bombningar? Verkar vara lite taggarna utåt. Det är nog ingen som vill bomba dig. Men om du vill kan jag komma förbi och kasta lite gammal PC- och Mac-hårdvara på ditt hus. Var bor du?

Om du vill citera mig så plocka inte bort meningar mitt i stycken. Gör då hellre 2 separata citeringar.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-21 01:20

Skrivare kan vare ett h****e. Kommer ihag nar jag skulle installera en skriva till Mandrake 9. Tror det var en Canon skrivare. Var runt och kolla pa massa sajter man de fanns inga drivrutiner for Mac eller Linux.

De som tillverkar skrivare verkar bara orka med att skriva drivrutiner till Win tyvarr. Jag hoppas det har andrats idag 3 ar senare. Men mitt forslag ar samma som Beleg's googla pa "printernsnamn" + "OS X" eller "mac". Ar sakert fler som har stott pa samma problem som dig, och forhoppningsvis har nan lost det.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-21 03:57

Har for mig att min Canon skrivare var en Winprinter(GDI printer) oxa. Dessa ar beroende av windows for att kunna funka. Nar du skriver ut en bild, sa tillverkas bilden forst pa datorn i Windows med GDI och sen skickas vidare till skrivaren. Far hoppas att det inte ar en san skrivare du har. Tror namligen att det ar mycket svarare att hitta "drivrutiner" till dessa, da dessa ar beroende av GDI i Windows.

Ar det bara printern som staller till problem? I sa fall skulle jag rekommendera dig att forsoka lamna tillbaka den om den ar ny, eller salja den om den ar gammal.

Jag vet sjalv inga fordelar med Winprinters. Forutom for Microsofts del da de laser in sina kunder till Windows. Forstar inte varfor dessa tillverkas overhuvudtaget. Winprinters kan inte kopplas in direkt till natverk heller, de maste alltid ga genom en windows dator.

En losning ar ju om du har natverk hemma. Koppla skrivaren till en Windows dator och dela ut den i natverket.

Winprinters ar SKRAP!

EDIT: en annan losning, men lite mer komplicerad. Installera XP i Parallels och skriv ut genom XP.

EDIT2: Trad om dell skrivare : http://www.99mac.se/kringutrustning/91517-dell-skrivare-till-mac.html?highlight=dell+skrivare

Senast redigerat 2006-11-21 04:33

Microsoft have absolutly no taste at alll ... and I don´t mean that in a small way .. i mean it in a BIG way ... in the sense that they realy make 3:rd grade products .

- Steve Jobs

Sedan har vi ju det där med den totala avsaknaden av cool teknologi i Windows.

Sysslar man med musik så gillar man att OS X ger låg latency.. plus att det är busenkelt att få midi att funka bra.

CoreAudio, CoreImage och CoreVideo.. fräckhetsindex: en bit över vad MS presterar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-21 12:54

anjuna_beats: Kände precis samma sak, först när jag switchade. Det var en omställningsperiod för mig innan jag kände mig bekväm i OS X, hade också funderingar på att sälja min dåvarande iBook och köpa en PC igen. Jag höll dock kvar mig och efter några veckor när jag lärt mig operativsystemet så blev Windows mer och mer avlägset. Nu kör jag endast OS-X.

Vet ni vad..... jag ringde Kullander, och jag ringde supporten och jag snackade med ett par polare, har lärt mig lite fler saker nu! Nu känns det roligare när man lärt sig alla Mac kommandon med tangentbordet (Okej inte alla, men ett par nödvändiga som gjorde allt mycket enklare)

Jag väntar ett par dagar !!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-21 17:23
Ursprungligen av anjuna_beats:

Jag väntar ett par dagar !!

KUL
Under dom dagarna tycker jag att du ska kolla på QuickSilver!!

Med risk för att jag nu ger dig en ny "tröskel" att komma över :rolleyes: Detta är en mycket cool add-on till Mac OS X. Kom på det nu när du var glad över att ha hittat tangentbordskommandon!

Även detta kan vara lite överväldigande annorlunda så jag rekommenderar att du läser igenom en eller annan guide

Ha så kul!

Jag menade nätverkskortet när jag skrev usb-sticka. Minneskort på USB lär alltid funka utan drivrutiner.

Switch 101 och Mac 101 kan kanske vara värt att läsa igenom.

Bevaka tråden