Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt en MacBook C2D (nov -06)

Tråden skapades och har fått 546 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Då var den här! Inga bucklor, repor eller synliga fel. Inget pipande heller, så mitt första intryck är positivt.

Ahhh, fick den nyss...tänkte att 99mac skulle få äran att vara den första sidan som den lilla rackaren skulle få surfa in på.:p Mitt första intryck är enbart positivt, till alla som väntar...ni väntar på nåt gott!;)

monkey_man: Vad roligt att du också är nöjd! Jag formaterade och installerade om min det första jag gjorde, men givetvis så missade jag att göra en anpassad installation så jag fick med all skit igen. Nu har jag gjort om och gjort rätt, och utan alla drivrutiner, språk och program som Garageband och iWeb så fick jag ner installationen med säkert över 10 GB.

Snart är det färdigt, det ska bli mycket roligt att börja testa OS X på allvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-29 18:28

Får med OSX på orginalskiva? Eller är det sån kass restoredisk?

Grattis i alla fall

Aaaargh! Jag var borta på skolresa/konferens idag. Så jag var inte hemma när de kom förbi. Vilket innebär att de inte kommer att skicka ut den imorgon! :">

zAjben: Man kan välja att installera en ren version av OS X.

Archangel: Varför inte?! Måste du ringa och bestämma tid med dem?

Jag är mycket nöjd med min i alla fall. Det enda jag irriterat mig på är att +/?-tangenten var lite skev, men det gick att klicka till. I övrigt så känns det ovant men inte svårt, jag har installerat en massa program och konfigurerat lite, inte stött på några problem än.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-30 00:15

TNT säger att min är i Frankfurt nu. Någon mer som fått det?

Datum Tid Ställe Status
30 nov 2006 05:34 Stockholm Onforwarded For Delivery
28 nov 2006 17:15 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
25 nov 2006 19:17 Suzhou Shipped From Originating Depot
25 nov 2006 09:30 Suzhou Consignment Picked Up
25 nov 2006 09:22 Suzhou Consignment Received At Transit Point

Härligt härligt, snart så kommer den. Synd bara att jag inte är hemma och får vänta tills måndag innan jag kan känna på den:). Snabbt av TNT, men allt kan hända på vägen upp mot skogarna i mellansverige:).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-30 10:14

Förstår egentligen inte varför min inte har kommit iväg längre än den verkar ha gjort. Den skickades också 25e November =/

Anyway, sweet för din del

EDIT:
Pratade precis med Apples kundtjänst, den var i Holland nu tydligen och väntade på att TNT skulle plocka upp den, vilket de tydligen brukade göra inom ett dygn. Preleminär leverans är 5 december. Det konstiga är att TNT inte ringer innan de kommer och knackar på dörren, verkar ju sjukt dumt.

glitchpunk: För att har de missat en leverans väntar de på att man kontaktar dem innan de skickar ut igen. Men jag fick tag på deras kundtjänst (dock inte i Stockholm då de har stängt så sent på kvällen). Han sa att han skulle fixa så att de skickade ut den idag. Han sa att den skulle komma runt tre för att de körde på eftermiddagen i mitt område.
Som tur är så litar jag inte det minsta på TNT, så jag stannade hemma hela dagen. När kom den då?... Klockan halv elva! Knappast "runt tre", inte ens på eftermiddagen. Tur att man är lite skeptiskt lagd.

Nu har jag den i alla fall! Så nu ska jag börja leka lite med inställningar och program...
In i dimman!

Kommer få min svarta MB med 2gb minne idag... är som ett barn på julafton=D

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-30 12:55
Ursprungligen av charolastra:

Kommer få min svarta MB med 2gb minne idag... är som ett barn på julafton=D

Tell us when it comes!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-30 16:07

Frankfurt? Vilken jäkla väg tar den då? Haha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-30 16:36

Eh, via Frankfurt antar jag.

Archangel: Vad roligt att det löste sig för dig. Hoppas att du är minst lika nöjd som mig! Jag har inte ens kunnat slita mig för att flytta över filer från min gamla stationära dator eller den halvdöda HP-laptopen.

Jag har nu installerat om hela operativsystemet. Ur lådan så var 17.26Gb upptaget, efter ominstallering så är bara 5.6Gb upptaget. Blev av med alla program som jag inte behöver. Och så har jag installerat de program jag tycker jag behöver och gjort lite tweeking av inställningar etc...
Så nu är jag nog rätt redo att rocka!
Imorgon skall den med ut för att få surfa lite trålöst på andra nät än det hemma.

Så än så länge är jag nöjd, ska bli kul att se hur det känns efter lite användande...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-30 19:45

Vad blir skillnaden mellan att installera om hela operativsystemet och då bara ta de program man behöver mot att istället använda den som den var out of the box och i efterhand ta bort program man inte använder?
Vad jag förstått så är det bara att ta bort .app filen från Applications för att bli av med program.

nu sitter jag och skriver på min blackbook... känns bra som fan!

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-12-01 08:27
Ursprungligen av sl0k:

Vad blir skillnaden mellan att installera om hela operativsystemet och då bara ta de program man behöver mot att istället använda den som den var out of the box och i efterhand ta bort program man inte använder?
Vad jag förstått så är det bara att ta bort .app filen från Applications för att bli av med program.

det är en hel del skrivardrivisar samt språkstöd man kan välja bort vid ominstallation, och väljr man tex bort garageband slipper man inte bara programmet utan även ett gäng gig som är lagda på samplingar och appleloops...

//Filip

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-01 09:18

Åh fan. Skall nog installarea om systemet jag med. Dock så har jag redan installerat lite program. Men men..

Beställde en vit MacBook 2ghz, 2gb minne, 120 gb hd den 13 november (jag "köpte" datorn i butik den 11 nov, de la ordern den 13). Tredje arbetsveckan har nu passerat och min dator har fortfarande "processing order" som status hos Apple. Innebär väl att i allra bästa fall så kan jag ha datorn i min hand i slutet av nästa vecka.

Dvs om jag har tur så får jag hem datorn en månad efter att jag beställt den. Har fler fått vänta så länge?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-04 21:35
Ursprungligen av eternit:

Beställde en vit MacBook 2ghz, 2gb minne, 120 gb hd den 13 november (jag "köpte" datorn i butik den 11 nov, de la ordern den 13). Tredje arbetsveckan har nu passerat och min dator har fortfarande "processing order" som status hos Apple. Innebär väl att i allra bästa fall så kan jag ha datorn i min hand i slutet av nästa vecka.

Dvs om jag har tur så får jag hem datorn en månad efter att jag beställt den. Har fler fått vänta så länge?

Jag beställde min MacBook med samma konfiguration den 14:e hos återförsäljare. Hur ser du "Processing Order"-infon?
Jag kollade med min ÅF som kollade med Apple Irland och de sa att burken monteras i dag i asien...

Prioriterar Apple beställningar på Apple Store gentemot sina egna återförsäljare, eller är det problem med leveransen av disken?

Någon som fått någorlunda snabb leverans av MB med 120GB disk?

/U

Ursprungligen av ulna:

Jag beställde min MacBook med samma konfiguration den 14:e hos återförsäljare. Hur ser du "Processing Order"-infon?
Jag kollade med min ÅF som kollade med Apple Irland och de sa att burken monteras i dag i asien...

Prioriterar Apple beställningar på Apple Store gentemot sina egna återförsäljare, eller är det problem med leveransen av disken?

Någon som fått någorlunda snabb leverans av MB med 120GB disk?

/U

Jag kan inte gå in själv och se nån status, det får grabbarna i butiken göra. Idag är det fortfarande "Sent To Manufacting". Otroligt segt med tanke på att det gått tre veckor sedan beställningen skickades till Apple, inne på fjärde veckan. Killen som la ordern sa då nåt om att Apple har en policy att prioritera ÅF, men det verkar ju inte som det så här i efterhand...

Min butik kollade med Apple sverige som påstår att de ska skeppa alla datorer den här veckan.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2006-12-01 16:43

Jag beställde en Macbook idag Weeeee!

Beställde i tisdags från dustinhome och jag sitter och skriver med den nu. Avbeställde från applestore när preliminärt leveransdatum var 11 - 12 december.

Beställde mellanmodelen igår eftermiddag, och nu på förmiddagen fick jag mail om att den skickats iväg. Preliminär leverans den 6:e december. Wiiii. Spännande.

Dock står det att den skickas med UPS.. lite märkligt tycker jag med tanke på allt prat om TNT tidigare i tråden. Hmm.

Funderar på den billigare modellen för den är mer ekonomiskt skön.
Men är det ngn stor skillnad på billigaste och mellan-modellen?

//OG

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-02 15:44
Ursprungligen av HenrikAI:

Beställde mellanmodelen igår eftermiddag, och nu på förmiddagen fick jag mail om att den skickats iväg. Preliminär leverans den 6:e december. Wiiii. Spännande.

Dock står det att den skickas med UPS.. lite märkligt tycker jag med tanke på allt prat om TNT tidigare i tråden. Hmm.

Jaa det är lite olika företag som får leverera tydligen Får hoppas att din MacBook inte hamnar fel *fniss*

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-12-02 13:45

största skillnaden är väl att du får superdrive på mellanmodellen.

Är det den enda skillnaden som är märkvärd tar jag den billigare.

//OG

Bevaka tråden