Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver jag Lumiere HD om jag redan har FCP 5.1?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-13 14:06

Tja!
Behöver jag Lumiere HD om jag redan har FCP 5.1? Slipper gärna lägga ut det den kostar.
Jag har filmat ett projekt i både HDV och i DV (Båda med Sony kameror. Nu vill jag tanka ut projektet på HDV och jag letar efter bästa möjliga resultat. Är converssionen bra DV till HDV som FCP gör? Eller gör Lumiere den bättre. Jag kan inte räkna ut det på det som skriver på sina manualer och hemsidor. Tacksam för svar!
POX

Testa lägga in samma fråga på www.fcpug.se, vilket är 99mac´s "systersite".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-16 02:02

Bra fråga som jag tyvärr inte har ett säkert svar till. FCP gör ett relativt bra och snabbt jobb vad gäller formatkonvertering. Jag har jämfört det mot Motion och After Effects i ex. konvertera 16x9 FHA till 4x3 LTR format och det gör det bra.

DV till HDV eller tvärt om kräver en del av mjukvarorna helt klart. Extrem uppskalning eller nerskalning är ofta svår att få bra (ja, HD till DV kan vara ett problem då man kan få för skarp bild ofta vilket leder till flimmer på TV:n).

Ett tips är att i FCP ställa in sekvensen du jobbar i till "Best" vad gäller scaling samt i vissa fall köra "none" på fieldsrendering. Vidare har du även alternativet "Compressor" som enligt uppgift ska vara grym på formatkonverteringar, men tar sin tid att göra det.

Sist men inte minst finns pluggar att titta på som troligen är billigare än Lumiere. "Standards Converter" är en grym sådan för FCP som gör ett fenomenalt bra jobb på PAL <-> NTSC. Jag kan tänka mig DV <-> HD även fungerar bra där.

Mitt förslag är att testa FCP och Compressor samt ev. Standards Conversion. Ser det bra ut? Kör på det. Stör du dig på kvalitén? Titta på Lumiere…

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-17 12:14

Tack för svaret! Undrar fortfarande om inte Lumiere gör något de andra inte gör. De påstår att den gör det.
Är www.fcpug.se öppen för 99mac användare med samma inlogg uppgifter eller är det en helt egen plats?

Anv St. converters så har jag anv. det en g. PAL>NTSC, och jag var inte särskilt nöjd. Jag harde filmat på en panasonic i frame mode, kan det ha påverkat? Jag kollade på resultatet i en PAL-tv dessutom. MEN jag ska testa den DH>HDV!
Vad är FHA eg? I 16:9FHA alltså.
Pox

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-17 13:42

FCPUG.se är öppen för alla men kräver sep. registrering.

Varför var du inte nöjd med resultatet? Vi har konverterat hundratals filmer från NTSC till PAL vilket ser extremt bra ut generellt även om konverteringen tar tid.

Att titta på NTSC-material på en PAL TV kommer generellt inte se bra ut nej… Det säger säg självt

Jag tror, men är inte säker, på att interlace:at material konverteras bättre / lättare. Men det kan man inte låta styra då frame-based kan ge en spec. look man är ute efter.

16x9 FHA står för "Full Height Anamorphic", dvs äkta 16x9.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-27 00:32

Det hackade väldigt mycket. Men du har kanske rätt, PAL TVn var kanske problemet. Hade aldrig möjlighet att se DVDn (där materialet låg på en NTSC TV). Materialet var just redan Deinterlace:at. Vad menar du med: "Men det kan man inte låta styra då frame-based kan ge en spec. look man är ute efter."
Tack för "16x9 FHA" upplysningen.

1
Bevaka tråden