Bra fråga som jag tyvärr inte har ett säkert svar till. FCP gör ett relativt bra och snabbt jobb vad gäller formatkonvertering. Jag har jämfört det mot Motion och After Effects i ex. konvertera 16x9 FHA till 4x3 LTR format och det gör det bra.
DV till HDV eller tvärt om kräver en del av mjukvarorna helt klart. Extrem uppskalning eller nerskalning är ofta svår att få bra (ja, HD till DV kan vara ett problem då man kan få för skarp bild ofta vilket leder till flimmer på TV:n).
Ett tips är att i FCP ställa in sekvensen du jobbar i till "Best" vad gäller scaling samt i vissa fall köra "none" på fieldsrendering. Vidare har du även alternativet "Compressor" som enligt uppgift ska vara grym på formatkonverteringar, men tar sin tid att göra det.
Sist men inte minst finns pluggar att titta på som troligen är billigare än Lumiere. "Standards Converter" är en grym sådan för FCP som gör ett fenomenalt bra jobb på PAL <-> NTSC. Jag kan tänka mig DV <-> HD även fungerar bra där.
Mitt förslag är att testa FCP och Compressor samt ev. Standards Conversion. Ser det bra ut? Kör på det. Stör du dig på kvalitén? Titta på Lumiere…