Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt en MacBook C2D (nov -06)

Tråden skapades och har fått 546 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Så! Där landade min. 11:e idag, beställde den 28:e så det är precis under 2 veckor. Trevligt med laddat batteri och allt, bara att packa upp och starta.

Hurra hurra hurra hurra! Imorgon ska jag hämta min MacBook!

Sammanfattning: Beställde en 2Ghz vit MacBook 2GB interminne 120 GB hårddisk den 11 november. För en vecka sedan hade statusen ännu inte ändrats från "Sent to manufacturing". Grabbarna i butiken kontaktade Apple Sverige som lovade att alla datorer skulle skeppas samma vecka. Och idag kom den!

Säljaren i butiken pratade med deras logistikkille idag och fick höra citat: "det kommer komma in jävla massa Apple-prylar på eftermiddagen, datorer inräknat."

Så det ligger nära att tro att Apple hållit en massa leveranser inne, sparat tills de haft mycket att skicka helt enkelt. Fult gjort!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-11 15:45

eternit: Tror inte de har sparat bara för sparande skull och för att kunna skicka mkt åt gången utan det är den hårddisken som de haft problem med att få fram tillräckligt många av.
Beställde min 8nov och har haft den i tre veckor idag.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-12 01:19
Ursprungligen av sl0k:

eternit: ... utan det är den hårddisken som de haft problem med att få fram tillräckligt många av.
Beställde min 8nov och har haft den i tre veckor idag.

Ajtusan, var det där skon klämde
Jag beställde 120 Gigs-disken oxå

Då är det skönt om det lossnar i leveranserna nudå

Det jag funderar över är om butiker prioriteras lägre. Eller kanske att de väntar med att skicka för att spara pengar på att packa effektivt (flera grejer i samma pall etc). Kanske hade gått fortare om jag beställt direkt från Apple Store.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-12 16:43
Ursprungligen av eternit:

Det jag funderar över är om butiker prioriteras lägre. Eller kanske att de väntar med att skicka för att spara pengar på att packa effektivt (flera grejer i samma pall etc). Kanske hade gått fortare om jag beställt direkt från Apple Store.

Ligger nåt i det
Var inne i butiken idag för att kolla in nåt bra ställe att fästa kjedjan. Passade på att fråga och enligt killen där har min MB inte ens lämnat fabrik än

Ursprungligen av Macsimal:

Ligger nåt i det
Var inne i butiken idag för att kolla in nåt bra ställe att fästa kjedjan. Passade på att fråga och enligt killen där har min MB inte ens lämnat fabrik än

Man kan ju börja undra. Jag har också beställt en dator hos Janssons data i helsingborg. Gjorde beställningen den 23/11. De hade lovat 1-2 veckors leverans. När det hade gått 2 veckor stövlade jag in i affären och frågade snällt vart det tog vägen. Killen bakom kassan verkade inte kunna hitta den så han kallade på sin kollega. Jag fick efter ett tag förklaringen att apple's sida var nere så de kunde inte spåra min leverans. De bad om att få återkomma.....

I måndags ringde de och lämnade ett besked på min telefonsvarare att den var på fabrik för att byggas. Något mer kunde de inte säga än att de hör av sig så fort de vet ngt mera.

Min teori är att när jag kom in i affären så hade de väl inte ens beställt den. Nu har det gått 3 veckor hur jäääävla länge ska man behöva vänta på en dator år 2006....*börjar bli smått irriterad*

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-15 23:50
Ursprungligen av peppegubben:

Man kan ju börja undra. Jag har också beställt en dator hos Janssons data i helsingborg. Gjorde beställningen den 23/11. De hade lovat 1-2 veckors leverans. När det hade gått 2 veckor stövlade jag in i affären och frågade snällt vart det tog vägen. Killen bakom kassan verkade inte kunna hitta den så han kallade på sin kollega. Jag fick efter ett tag förklaringen att apple's sida var nere så de kunde inte spåra min leverans. De bad om att få återkomma.....

I måndags ringde de och lämnade ett besked på min telefonsvarare att den var på fabrik för att byggas. Något mer kunde de inte säga än att de hör av sig så fort de vet ngt mera.

Min teori är att när jag kom in i affären så hade de väl inte ens beställt den. Nu har det gått 3 veckor hur jäääävla länge ska man behöva vänta på en dator år 2006....*börjar bli smått irriterad*

Hmmm, ja, vi kanske skulle gå dit tillsammans och köra en "good guy - bad guy routine"
Man blir ju lite skum på det här,,,
Fast å andra sidan är det ju ungefär samma som eternit berättade om...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-18 12:41
Ursprungligen av peppegubben:

Man kan ju börja undra. Jag har också beställt en dator hos Janssons data i helsingborg. Gjorde beställningen den 23/11. De hade lovat 1-2 veckors leverans. När det hade gått 2 veckor stövlade jag in i affären och frågade snällt vart det tog vägen. Killen bakom kassan verkade inte kunna hitta den så han kallade på sin kollega. Jag fick efter ett tag förklaringen att apple's sida var nere så de kunde inte spåra min leverans. De bad om att få återkomma.....

*börjar bli smått irriterad*

Min irritation rann av idag när jag var inne för min vanliga "var-blir-den-av-terror" :eek:
Min MB lämnade fabriken den 15/12
Dom har bara "missat" att höra av sig...:mad:

Med lite flyt är din med i samma sändning!

Ursprungligen av Macsimal:

Min irritation rann av idag när jag var inne för min vanliga "var-blir-den-av-terror" :eek:
Min MB lämnade fabriken den 15/12
Dom har bara "missat" att höra av sig...:mad:

Med lite flyt är din med i samma sändning!

Jo fick också ett samtal från butiken idag på min födelsedag att den lämnat fabriken den 14/12. Har jag tur så får jag min före din...hehehe:cool:

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-18 13:02
Ursprungligen av peppegubben:

Jo fick också ett samtal från butiken idag på min födelsedag att den lämnat fabriken den 14/12. Har jag tur så får jag min före din...hehehe:cool:

Jepp Må snabbaste leverans vinna

Men det stör mig att de inte kan ange nåt skäl till förseningen...
Av någon anledning så kan de inte heller "tracka" sändningen - utan dom tror att det kan bli i denna veckan...

Suck... dom tror och jag hoppas...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-20 19:12

Whoooaaahaha

Ursprungligen av peppegubben:

Jo fick också ett samtal från butiken idag på min födelsedag att den lämnat fabriken den 14/12. Har jag tur så får jag min före din...hehehe:cool:

Idag kom den

Är du lika lycklig som jag?

Jag har också beställt en, men den kom för en månad sedan. Sjukt!

Nöjd med min switch förutom surrande ljudet man fixat temporärt med ShhMBP, samt att en gång så lät det som att disken tickande men med ett samtal till Apple Support och fulande med omstart, ny användare, köra Disk Utility på hårddisken från installationsskivan så försvann tickande ljudet. Smått "WTF?!?" över det hela från min sida.

(Jäkla rättstavningsfunktion som påpekar att "installationsskivan" samt "rättstavningsfunktion" skall särskrivas.)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-21 08:38

Beställde MBP 15" 27/11

Jag tänkte bli en switcher och gick o beställde en MBP 15" 2.33 den 27/11 från kullander och den har fortfarande inte kommit. Jag håller på att bli tokig, står t.o.m på apples site att man skulle beställa senast 5/12 om man ville ha sin burk innan jul.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-21 08:43
Ursprungligen av teoder:

Jag tänkte bli en switcher och gick o beställde en MBP 15" 2.33 den 27/11 från kullander och den har fortfarande inte kommit. Jag håller på att bli tokig, står t.o.m på apples site att man skulle beställa senast 5/12 om man ville ha sin burk innan jul.

Jag har en ny i kartong som lämnade Apple på måndagen. Du kan ta den om du vill ha den snabbare?

Yes!!

Najs! Håller på att installera om den just nu. Verkar ha sluppit döda pixlar. Nu gäller det att vänja sig vid Mighty Mouse.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-12-12 16:50

tog bort min beställning som inkluderade miniadaptern och beställde en ny, utan adapter, igår kväll - leverans på torsdag istället för den 27e!!!

Får mig att inse att dåligt genomtänkt logistik utan tvekan kan innebära förlorad försäljning. Nu hämtar jag en minidvi2dvi-adapter på stan istället.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-13 03:02

Fick min BlackBook (säger man så?) igår!

Lade en beställning den 30/11 och den kom alltså den 11/12. Hade jag nu bara lärt mig hur man gör en print screen och allt sånt hade jag gärna bifogat en bild på orderstatusen. Lite förvånande nog stog den helt still på fredagen men skeppades från Holland till Oslo under Söndagen!? Och levererades alltså till dörren på Måndagen.

Chauffören ringde hur som helst en halvtimma innan han kom. Han påstod att en kollega redan vart här men att jag inte hade varit hemma, ts ts ts... Jaja, jag är glad (och lite ljummen på vänstra knät) nu ialla fall!

Äntligen kom min också!

Första intrycket; Den är snabb, mkt snabbare än min Mini (1.42 Ghz / 1GB RAM). Njuter som få.
Och än så länge inga fel alls vad jag hittar *peppar peppar*

Här ska njutas vidare!

Mvh

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-12-15 09:54

Jeeeesus, den kom igår eftermiddag - mindre än tre dygn efter beställning och den är så fin...

Otroligt imponerad av flyttassistenten - det är otroligt smart av apple att facilitera migration från gammal till ny burk på detta vis.

Det tog kanske 40 minuter att klona minin till Booken - 40 minuter sen var det bara att fortsätta jobba där jag slutade när budet kom... fantastiskt.

Lite offtopic, men:

Vad är flyttassistenten?
Min mamma har beställt en iMac C2D (beräknad leverans 29 december då hon beställde en skrivare som inte fanns i lager), och det skulle vara smidigt om jag kunde föra över innehållet på min Macbook.

Ursprungligen av Wiberg:

Otroligt imponerad av flyttassistenten - det är otroligt smart av apple att facilitera migration från gammal till ny burk på detta vis.

Det tog kanske 40 minuter att klona minin till Booken - 40 minuter sen var det bara att fortsätta jobba där jag slutade när budet kom... fantastiskt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-17 06:57
Ursprungligen av Wiberg:

Jeeeesus, den kom igår eftermiddag - mindre än tre dygn efter beställning och den är så fin...

Otroligt imponerad av flyttassistenten - det är otroligt smart av apple att facilitera migration från gammal till ny burk på detta vis.

Det tog kanske 40 minuter att klona minin till Booken - 40 minuter sen var det bara att fortsätta jobba där jag slutade när budet kom... fantastiskt.

Hm, Wiberg, hurdan maskin beställde du? Möjligtvis med 120 GB disk?

Annars grattis till den snabba leveransen

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-17 08:40

Tangentbord strul

En första text i Macvärlden. Fick Macbooken i går, blir julklapp till min fru. Startade upp den och förvånades över automatiken i allt! Första strulet kom snabbt, skulle registrera den och ge en mail adress. Men ingen tangentkombination hittade jag som skriver @ !!! Känner mej som en femåring (smile) Nån idé ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-17 10:42
Ursprungligen av finnoa:

En första text i Macvärlden. Fick Macbooken i går, blir julklapp till min fru. Startade upp den och förvånades över automatiken i allt! Första strulet kom snabbt, skulle registrera den och ge en mail adress. Men ingen tangentkombination hittade jag som skriver @ !!! Känner mej som en femåring (smile) Nån idé ?

Du har säkert löst det men det är alt + "tvåan". Grattis till din nya vän!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-12-17 18:36
Ursprungligen av Macsimal:

Hm, Wiberg, hurdan maskin beställde du? Möjligtvis med 120 GB disk?

Annars grattis till den snabba leveransen

Tack - tricket är förmodligen att jag valde standardmodellen, den ngt vassare vita, utan krusiduller. De har väl bunkrat på Applestore med den nu.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-12-17 20:09

Beställt 2.0 macbook inget extra, applestore. Har använt macmini 1.42 G4 1 gb ram och hoppas på mer fart. Beställde 15 dec och det står på UPS att den är i tid och ska levereras på 19 dec.
Jag tycker det verkar väl optimistiskt, kan det vara sant? Har för mig att apple brukar dra ut på tiden.

Ursprungligen av Ranald:

Beställt 2.0 macbook inget extra, applestore. Har använt macmini 1.42 G4 1 gb ram och hoppas på mer fart. Beställde 15 dec och det står på UPS att den är i tid och ska levereras på 19 dec.
Jag tycker det verkar väl optimistiskt, kan det vara sant? Har för mig att apple brukar dra ut på tiden.

Gick ifrån samma steg jag också.
Dock beställde jag min Macbook med 2Gb ram. Tycker det är stor skillnad
i fart, njuter mer o mer för var dag.

Mvh

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-17 21:11
Ursprungligen av Wiberg:

Tack - tricket är förmodligen att jag valde standardmodellen, den ngt vassare vita, utan krusiduller. De har väl bunkrat på Applestore med den nu.

Hmm, det är modellen - att hålla sig till standard :rolleyes:

Har dom inga besked i butiken på måndag så avbeställer jag och gör som du!!:mad:

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-12-15 16:55

Ligger i Verktygsmappen i Program och är skapad för att flytta bl a konton mellan gammal och ny dator.

När du startar en mac för första gången frågar den om du vill hämta konton osv från en gammal mapp - du klickar ja och följer instruktionerna. Kravet är att din gamla mac har en firewireport och att du har en kabel att koppla ihop dem med.

Grymt bra. grymt.

När man använder flyttastistenten, blir det då en exakt kopia av min hårddisk, eller kan jag t. ex. ändra så att datorn då heter "Jenny Staafs dator" iställer för "Jonatan Staafs dator" som ju min Macbook heter.
Skulle vara grymt bra. Mamma blev lite tvär när jag sa att hennes dator skulle heta Jonatan Staafs dator om man gjorde på det enkla sättet.

Ursprungligen av Wiberg:

Ligger i Verktygsmappen i Program och är skapad för att flytta bl a konton mellan gammal och ny dator.

När du startar en mac för första gången frågar den om du vill hämta konton osv från en gammal mapp - du klickar ja och följer instruktionerna. Kravet är att din gamla mac har en firewireport och att du har en kabel att koppla ihop dem med.

Grymt bra. grymt.

Ursprungligen av Ree_Tab:

Det innebär att man stänger av den gamla dator (Macbooken i ditt fall). Kör sedan installationen på din nya Mac och välj flyttassistenten. Sedan kopplar man ihop datorerna med Firewire och startar upp Macbooken med tangenten T intryckt. Då startar datorn i Firewiremode och filerna förs över säkert.

Mycket smidigt!

Bevaka tråden